Vilket Antivirus är det bästa?

Permalänk

Vilket Antivirus är det bästa?

Som rubriken lyder vilket anser ni vara det bästa antivirus programmet med hänsyn till hur mycket det skyddar samt vilken prestanda programmet kräver.

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem

Om du får så kör Microsoft Essentials (f.d. Forefront tror jag det hette) på windows.
Kanske inte absolut bäst, men bäst integrerad i windows och tar minst resurser..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd

Windows inbyggda i kombination med sunt förnuft.

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig att betala några få hundralappar per år, så kan jag starkt rekommendera NOD32. Vi har ca. 500-600 installationer som fungerar väldigt smärtfritt, samtidigt som prestandan påverkas minimalt. Finns trial-version om du vill prova på.

Permalänk

Håller med om att om NOD32. Gillar det väldigt mycket. Smidigt och märks knapp av.

Permalänk
Medlem

Har inte använt mig av ett virusprogram senaste 10 åren.
Ser inte meningen med dem, snor bara prestanda.
Har du koll på vilka sidor du besöker, och formatera datorn 1 gång var 18 månad är den bästa lösningen enligt mig.

ps: Formateringen har egentligen inte med virus att göra utan mer att man "skitar" ner datorn med massa skräp.

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sway:

Som rubriken lyder vilket anser ni vara det bästa antivirus programmet med hänsyn till hur mycket det skyddar samt vilken prestanda programmet kräver.

Några kommer försöka påstå att Windows inbyggda räcker gott och väl, lyssna inte på dessa.

Några kommer försöka påstå att man inte behöver något alls, så länge man har sunt förnuft, lyssna absolut inte på dessa.

Några kommer lista betalalternativ, och visst de är bra, men du behöver inte betala pengar för bra skydd idag, så lyssna inte på dem heller.

Några kommer lista gratisalternativ, lyssna på dem, men ta inte deras ord för givet. Gör din egna undersökning och din egna vägning för vad du behöver.

EDIT: På nedanstående begäran får jag väl inkludera mitt egna tips, Avast + ZoneAlarm (brandvägg).

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Några kommer försöka påstå att Windows inbyggda räcker gott och väl, lyssna inte på dessa.

Några kommer försöka påstå att man inte behöver något alls, så länge man har sunt förnuft, lyssna absolut inte på dessa.

Några kommer lista betalalternativ, och visst de är bra, men du behöver inte betala pengar för bra skydd idag, så lyssna inte på dem heller.

Några kommer lista gratisalternativ, lyssna på dem, men ta inte deras ord för givet. Gör din egna undersökning och din egna vägning för vad du behöver.

Wow, imponerande lite förslag på förvånansvärt mycket text, good job

Permalänk
Medlem

Undersökningar visar ju andra siffror, men min erfarenhet säger att Avast! Free är ett väldigt bra antivirus, för att vara gratis versionen. En pro licens av Avast! är ännu bättre.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Själv kör jag AVG Free för det mesta, men har bra erfarenhet av NOD32 på jobbet också. NOD32 har en del smarta funktioner för att distribuera ut uppdateringar till andra datorer i nätverket efter att en har laddat hem dem från nätet t.ex.

Skrivet av Moli:

Har inte använt mig av ett virusprogram senaste 10 åren.
Ser inte meningen med dem, snor bara prestanda.
Har du koll på vilka sidor du besöker, och formatera datorn 1 gång var 18 månad är den bästa lösningen enligt mig.

ps: Formateringen har egentligen inte med virus att göra utan mer att man "skitar" ner datorn med massa skräp.

Oj... finns det fortfarande folk som allvarligt tror på det dåliga argumentet att man klarar sig bra utan antivirus "bara man har koll"? Särskilt om man kör Windows.

Om du inte kört antivirusprogram på 10 år så är det väldigt stor chans att du har haft en del virus och annat liknande liggande här och var utan att ha märkt dem, eftersom majoriteten inte gör något synbart med datorn utan ligger och loggar lösenord eller använder en liten, liten del av datorns beräkningskraft för att hjälpa till med hackning och nätattacker utan att användaren märker något.

Många virus och maskar idag råkar man ut för oavsett om man tycker att man är försiktig med var man surfar, då de kan komma in på många sätt bara du är uppkopplad över huvud taget. Även stora kända sidor får ju in skräpprogram via reklam-banners t.ex. ibland, eller om de blivit hackade.

Det är väldigt stor vits med dem och de tar inte alls särskilt mycket resurser nuförtiden heller för den delen, så jag skulle rekommendera alla att minst köra med Windows egna i modernare varianter på OSet.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Har kört Norton 360 i ett par år med studentrabatt från mecenat. Har absolut ingenting att klaga på. Påverkar inte prestandan märkbart och det har även diverse optimeringsverktyg för datorn. Hurvida det är bäst kan jag inte svara på men absolut bra.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem

Tycker själv att F-Secure internet Security har fungerat riktigt bra till ett lågt pris.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baztard:

Wow, imponerande lite förslag på förvånansvärt mycket text, good job

Han föreslog åtminstone något, till skillnad från dig. Jag trodde förresten att det redan varit sportlov?

Personligen har jag klarat mig med Avast och Windows inbyggda brandvägg i ett par år nu. Förutom rätt mycket false positives (från Avast) så har det fungerat bra.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av sway:

Som rubriken lyder vilket anser ni vara det bästa antivirus programmet med hänsyn till hur mycket det skyddar samt vilken prestanda programmet kräver.

Själv så använder jag AVG free till alla mina datorer.
om du skriver in din epost så kan du använda avgs "PC speedup" (det kommer med även om du inte skriver in eposten under installation men du kan inte använda det) men det tar borta "broken" shortcuts, defragmenterar disken. och lite sådana finesser

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk

Kör en virtual dator på din fysiska dator enbart för allt på internettet.

Om du får en virus på den virtuella dator, då raderar du den bara och starta en ny =).

Utom det: Avast, och microsoft essentials, Spybot search and destroy och malware bytes är några bra program varor att använda.

Visa signatur

| Corsair Air 540 | Asrock Extreme 4 Gen 3 | i7 2600k @ 4.6GHz | H100i [120sp High Performance Push] | 12GB Corsair Vengeance Ram @1600MHz [1 block dog :(] | Gainward GTX 770 SLI "Phantom" | Sound Blaster Z | OCZ Agilit 3 60GB Win 8 System Disk |OCZ Agility 3 256GB Game Disk | 2TB Seagate SSHD | 2TB Western Digital | Asus VG248H | Sennheiser G4ME 360 | LG BH9230 "9.1 3D" Surround System |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Han föreslog åtminstone något, till skillnad från dig. Jag trodde förresten att det redan varit sportlov?

maha, den tar jag som en komplimang
Korrekt dock att jag inte kom med något förslag, fick kunder samtidigt så jag hann inte längre
Kör med Security Essentials, både privat och på kontorsdatorerna och det fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Har provat massa gratisalternativ förut men provade tills slut att köpa in en 3-datorlicens av Kaspersky Internet Security 13, efter tips på denna webbplats (Sweclockers) hur man kunde köpa licensen billigare från England. Det som jag upplever som bra med den är:

1. Märker inte nån prestandaförlust alls.
2. Naturligtvis inga hot som hittills har tagit sig förbi skyddet. Använde dock Malwarebytes Antimalware för malwareskydd.
3. Det som fick mig att till slut välja edn framför andra. Inbyggd "No-ads-modul" som tar bort annonser i alla webbläsare utan extra plugin till dessa.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem

ESET Smart Security

Permalänk

Eset Smart Security 7

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Keeper of Traditions

Han rabblar på väldigt men säger egentligen ingenting... Han ger en historielektion och försöker få det till att man inte behöver AV-mjukvara.

Mycket lustig video.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

De val jag har är väl egentligen, Gratis program, eller en betal version av NOD32 som erbjuder något som heter ESET Endpoint security. Har själv användt AVAST iflera år och tycker det fungerar bra, men jag undrar ifall detta program från NOD32 skulle vara bättre och kräva mindre prestanda av min dator tex.

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sway:

De val jag har är väl egentligen, Gratis program, eller en betal version av NOD32 som erbjuder något som heter ESET Endpoint security. Har själv användt AVAST iflera år och tycker det fungerar bra, men jag undrar ifall detta program från NOD32 skulle vara bättre och kräva mindre prestanda av min dator tex.

Avast har blivit allt för flashigt medan ESET är så cleant och avskalat UI du kan hitta idag. Endpoint är för företag medan Smart security är för hemma användare. NOD32 är namnet på enbart virus scannern och säljs även separat. Det som är bra hos ESET är att det inte ingår någon onödig "SafeZone" funktion som i mina ögon är rent av BS.

Här kan du prova gratis i 30 dagar.
http://www.eset.se/hemanvandare/

Permalänk
Medlem

Kört med kaspersky internet security 2011 & 2013, har funkat kanon! Brukar även vara rätt bra pris på kaspersky's program kan jag även tillägga.

Permalänk
Medlem

Kaspersky har enligt säkra källor varit det generellt bästa antiviruset än så länge 2014.

Ni som snackar om Microsofts "antivirus", det är 2014 och inte 1980....

Testet får tala för sig själv.

http://www.av-test.org/en/tests/home-user/windows-8/novdec-20...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Provar med zonealarm free antivirus + firewall den använder tydligen kasperskys motor..

http://www.wilderssecurity.com/showthread.php?t=341034
http://www.av-test.org/no_cache/en/tests/test-reports/?tx_avt...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Efter du har provat Webroot så är du hemma...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Man får det man betalar för bara för att de är gratis betyder inte bra
Men Norton 360 internet security är en klar skillnad mot hur norton var för då man fick ha en en dator utav en annan värld för att inte sega
lite mer kontroll hur mycket det ska äta av systemet plus att man kan även se över uppstarts ordningen
plus vettig peng speciellt om man har flera datorer i hushållet

Permalänk
Medlem

Microsoft Security har duggit väl för mig, nu är det programmet visserligen integrerad med Windows Defender i Windows 8/8.1 så för mig som använder 8an behöver inte bry mig om att införskaffa ett 3e-part. Nu finns det undantag för t.ex. rootkit, malware etc etc.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch