Systemkrav för CAD/CAM 3D-printer-mjukvara?

Permalänk
Medlem

Systemkrav för CAD/CAM 3D-printer-mjukvara?

Jag håller ju på och bygger en 3d-printer vilken (i dess enklaste form) kräver en datorn inkopplad. Det allra minsta den behöver göra är att skicka gcode till Arduinon och det räcker med en dual core CPU och 2 GB ram.

Det finns ju dock fördelar att kunna använda samma dator för att rita detaljer, konvertera mellan CAD-format och STL, vilket leder till frågan; vad för systemkrav det finns på moderna CAD-program, och vilken skillnad det gör att lägga pengar på olika delar i den presumtiva datorn.

Ska man satsa på en billig modern dual core (typ pentium) och 4-8 gb DDR3 eller kan det vara bättre att satsa på en äldre quad (typ Q6600) och DDR2-minne? Kommer alla CAD-program vara körbara på en gammal P4 med HT och 3 GB DDR, och den enda skillnaden är att vissa konverteringar tar några minuter längre? Är programmen oftast skrivna för fåtrådiga processorer och funkar bättre på CPU med hög IPC och klockfrekvens, eller är skalar de bra över fler trådar, och det är värt att köpa en AMD FX 6-8 core?

Spekulera på, tack, jag måste hitta min "sweet spot"!

(för övrigt så har jag redan en P4 med 3 GB DDR, men den är jue halvseg att lyssna på musik och ha 4-5 flikar uppe i chrome samtidigt... kör Win XP också, vilket kanske inte är optimalt idag...)

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Det beror ju helt på vilket cad program du vill köra. Jag använder creo parametric 2.0 mycket och då är det lite segt med en core 2 duo. Men ska du bara köra typ SketchUp så borde det funka med vad som

Visa signatur

ASUS z97i-plus wifi | i7-4790k | Phanteks PH-TC14PE | 16gb Corsair Vengeance LP | GTX 1080 | Corsair AX860 | Samsung 850 evo m.2 500gb

Permalänk
Medlem

Funkar utmärkt med gamla burkar till CAD/CAM. Man blir förvånad över hur mycket CAD-stationer det står ute på företag som har en 10 år på nacken. Då du ska skriva ut så misstänker jag att du inte kommer ha sammanställningar med 5000 parter i heller så för ditt användningsområde är det nog verkligen lungt

Ett problem kan dock vara att de senaste versionerna av cad-mjukvarorna har börjat tappa stöd för XP och nedåt så räkna med att du kanske behöver en burk som orkar driva win7 iaf om du nu ska köra en ny release av en mjukvara.

Permalänk
Medlem

Bästa är ju att kika på vad programmen du ska köra har för krav. Av erfarenhet är det hopplöst meninglöst att köra i underkant när det gäller CAD. Modellerna kan påfresta en dator mer än man tror, och som många (tyvär...) verkar tro så är det inte modellens fysiska storlek i programmet som bestämmer hur mycket det krävs av datorn.
Inte riktigt förstått det resonemanget än

Men körde själv Q6600 innan och det fungerade ju utan problem i de programmen jag kör (Solidworks, Rhino etc), och motsvarande idag är nog inte superdyra. En vettig processor Q6600 eller motsvarande eller bättre, en hel del ram, billigt och bra så stoppa i allt vad du orkar om plånboken tillåter och ett vettigt grafikkort från nvidia; förslagsvis ett konsumentkort som du kan flasha med firmware för att bli ett kort i deras betydligt dyrare "CAD-serier".

Det låter ganska lagom att ha som utgångspunkt iallafall

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barra85:

Funkar utmärkt med gamla burkar till CAD/CAM. Man blir förvånad över hur mycket CAD-stationer det står ute på företag som har en 10 år på nacken. Då du ska skriva ut så misstänker jag att du inte kommer ha sammanställningar med 5000 parter i heller så för ditt användningsområde är det nog verkligen lungt

Ett problem kan dock vara att de senaste versionerna av cad-mjukvarorna har börjat tappa stöd för XP och nedåt så räkna med att du kanske behöver en burk som orkar driva win7 iaf om du nu ska köra en ny release av en mjukvara.

Så en modern dual core med 4 GB DDR3 är någon form av insteg .. gäller det även de öppna CAD-varianter som finns? Vad finns föv. till Linux på den fronten?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

För din tillämpning så kan du köra i princip vilken burk som helst, har kört Solidworks både jobb och privat och det är bara när du kommer upp i gigantiska assemblies med komplexa delar som det börjar suga datorkraft på riktigt så. Körde mycket på en C2D E8400 och 4 gig ram och kände aldrig att det begränsade nämnvärt.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk

Raspberry Pi som printserver. Designa och slicea grejjorna på din ordinarie dator

https://github.com/gklyne/things/wiki/Setting-up-a-Raspberry-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av freakling:

Raspberry Pi som printserver. Designa och slicea grejjorna på din ordinarie dator

https://github.com/gklyne/things/wiki/Setting-up-a-Raspberry-...

Jag har en dator står ute i min verkstad, men frågan är om det är värt att uppgradera den....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Skolans dator till fräsen är väll cirka 10 år+. Tvivlar starkt på att den ena har 2 kärnor, men visst funkar den till att räkna om till gcode och driva fräsen. Kör för övrigt Windows xp och programmet minicam (för att skapa gcode) men gissar att det är urgammalt

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Skolans dator till fräsen är väll cirka 10 år+. Tvivlar starkt på att den ena har 2 kärnor, men visst funkar den till att räkna om till gcode och driva fräsen. Kör för övrigt Windows xp och programmet minicam (för att skapa gcode) men gissar att det är urgammalt

När jag gick industriprogrammet för ca 10 år sen hade vi bara 486-or som de körde Mastercam på... Det funkade utmärkt... Men idag är man ju bortskämd med lite modernare saker...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

https://play.google.com/store/apps/details?id=de.dietzm.gcodesimulatorprinter

Den där ska jag nog testa... Bättre med en billig 7" surfplatta, än en rpi?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Bättre bara slicea på en dator och föra över på SD-kort (skaffa den möjligheten)
Tar en halv evighet på min lite halvkassa laptop att slicea, kan tänka mig tiden det tar via surfplatta då

Kör du ramps är det bara att köpa t ex en sd-kortsläsare för en 20-30kr på ebay, döpa om g-kodsfilen till auto0.g så körs koden automagiskt utan interaktion

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Kan ge dig lite siffror ifrån jobbet i nuläget:
Sitter på en burk med win xp,IE med lite flikar, Pro Engineer 5 med ett gäng parter öppna samt lite sammanställningar. Totalt ca 600 detaljer i mitt session.

Total Ram-användning: 1.3GB
Pro Engineers Ram-användning: 700 MB

Kör med vilken skit du än hittar, skulle dock köra med 4GB ram minst iaf, kan vara bra att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barra85:

Kan ge dig lite siffror ifrån jobbet i nuläget:
Sitter på en burk med win xp,IE med lite flikar, Pro Engineer 5 med ett gäng parter öppna samt lite sammanställningar. Totalt ca 600 detaljer i mitt session.

Total Ram-användning: 1.3GB
Pro Engineers Ram-användning: 700 MB

Kör med vilken skit du än hittar, skulle dock köra med 4GB ram minst iaf, kan vara bra att ha.

Vad är det för processor i den burken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Bättre bara slicea på en dator och föra över på SD-kort (skaffa den möjligheten)
Tar en halv evighet på min lite halvkassa laptop att slicea, kan tänka mig tiden det tar via surfplatta då

Kör du ramps är det bara att köpa t ex en sd-kortsläsare för en 20-30kr på ebay, döpa om g-kodsfilen till auto0.g så körs koden automagiskt utan interaktion

Ska köra lite tester (1 kärna, 1+HT etc.) på min 2600k så man vet ungefär vad som krävs just för att slicea...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

har provat lite, och det man kan säga hittills är att slic3r inte skalar bra över fler kärnor ... helt poänglöst med fler än 2 kärnor (HT verkar inte speciellt effektivt heller) ... Måste rita lite mer avancerade former i SketchUp så slicern får lite att bita i, svårt att få bra mätvärden på de mindre saker jag ritat ... Ska installera programmen på min P4 med, så vi får se skillnaden med DDR2 och en betydligt äldre CPU-design , vid samma klockfrekvens ..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Oj vad det var segt att slicea på en P4 ... Dock samma resultat här ... Maxar den riktiga kärnan och drar bara 10-15% på HT-kärnan....

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.