Öka webbläsarens kapacitet?

Permalänk
Medlem

Öka webbläsarens kapacitet?

Jag får ibland ryck där jag sitter och matar upp nya flikar med youtubeklipp och lite allt möjligt som jag sedan tuggar mig igenom allteftersom.

Dock får jag ibland bekymmer i stil med "webbsidan svarar inte", Flash-kraschar, allmän seghet. Märk väl att detta nog kan klassas som ett angenämnt problem då jag inte har den hetaste av datorer och detta nu gäller kanske 30+ flikar med videor som laddas..

Frågan är dock om det inte kan gå boosta kapaciteten lite? Jag märker i aktivitetshanteraren att processerna suger upp ganska bra med ramminne bl a.

Kör Windows 7 med IE 11 (samma bekymmer artar sig på FireFox och Chrome också)

Jag har sökt runt en del och hittat ett par tips.
*USB sticka -> Ready boost
*Öka webbläsarens cache-storlek (250mb default)
*Öka växlingsfilens storlek (dvs den mängd hårddisk utrymme man upplåter för temporära processer)

Finns det fler sätt att finjustera prestandan? Eller är en vassare burk nästa?

Permalänk
Medlem

Vad har du för burk?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Jag har en laptop från 2009 med OS X. Både hårdvaran och operatisystemet hatar Flash. Har dock inte stött på problem med att flikar krashar, varken i Chrome eller Firefox.

Skulle tro att problemet ligger i Flash. Ställ in Youtube att i största möjliga mån använda sig av HTML5 för att leverera film. Flash bör utrotas då det inte fyller någon som helst funktion förutom att äta CPU-cykler.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror det beror på att du försöker överföra 30 filmer samtidigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror också det beror på mängden data jag försöker ha igång vid samma tillfälle, flash har kraschat annars också och jag gillar det inte direkt heller.. Men som sagt, jag tror inte det är där problemet ligger

Burkens exakta specifikationer kan jag inte utantill.. Men det är en HP (Pavillion?) Laptop, hårdvarumässigt så som jag kommer ihåg nedan:

Intel Core 2 Duo 2,4 eller 2,6 GHz
2 gig ram
Windows 7
IE 11
Senaste Flash
Integrerat ATi grafikkort (4xxx mobility radeon nått, 4640 känns bekant?)
ADSL 12-24 Mbit trådlöst i lägenheten (brukar ligga på 14-18mbit vid test på bredbandskollen)

Datorn är 3.5 år gammal, men fungerar så pass bra fortfarande till vad jag brukar den till så har inte haft en tanke på att byta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seize:

Tror också det beror på mängden data jag försöker ha igång vid samma tillfälle, flash har kraschat annars också och jag gillar det inte direkt heller.. Men som sagt, jag tror inte det är där problemet ligger

Burkens exakta specifikationer kan jag inte utantill.. Men det är en HP (Pavillion?) Laptop, hårdvarumässigt så som jag kommer ihåg nedan:

Intel Core 2 Duo 2,4 eller i 2,6 GHz
2 gig ram
Windows 7
IE 11
Senaste Flash
Integrerat ATi grafikkort (4xxx mobility radeon nått, 4640 känns bekant?)
ADSL 12-24 Mbit trådlöst i lägenheten (brukar ligga på 14-18mbit vid test på bredbandskollen)

Datorn är 3.5 år gammal, men fungerar så pass bra fortfarande till vad jag brukar den till så har inte haft en tanke på att byta

Kanske dax då om du vill mata på med 20 tal filmer.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror inte att den datorn är lämplig att köra över 30 filmer i taget med, dessutom så har du adsl, hur kan du ens få för dig att dra igång så många filöverföringar med 2,5 Mbit ?
Det är nog inga fel på nått, bara du som ser till att det segar ihop.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har bättre fart än 2.5Mbit mrgaffe

Och det var just detta jag var nyfiken på. Om datorn/IE gick justera för att fungera bättre eller om jag ska se till att ha jobb datorn hemma istället (HP Probook, I5 2.6Ghz, 8 gig ram) när jag får mina youtube ryck

Men de mer insatta verkar säga att datorn ligger på sin begränsning, så då är det säkert så också! Jag ska inte påstå att jag är förvånad

Permalänk
Rekordmedlem

Begränsningen i fart ligger i adsl, och försöker du ladda upp för mycket så blir det så segt att du riskerar att få timeouts.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fast 2GB RAM är väl knappast bra i dagens läge... visst gammal dator kan vara slö ändå.. men 4GB eller 8GB RAM är väl rätt så bra ide om det går att uppgradera och inte blir alltför dyrt.

Sitter själv på gammal burk några dagar till, kan bli slött ibland även med 8GB RAM.. datorn brukar ligga på ca 6.5GB användning för det mesta.. blir 32GB på nästa burk

Permalänk
Sötast

Tror inte en ny dator hjälper dig.

Sitter på en 4650k med 16gig ram och de gånger jag haft så många flikar med Flash öppet så krashar även mitt.

Det är garanterat flash som är boven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Begränsningen i fart ligger i adsl, och försöker du ladda upp för mycket så blir det så segt att du riskerar att få timeouts.

Fast det är inte laddningsfarten av videon som är bekymret, det är att datorn i sig segar ihop. Klickar jag på en annan flik än den jag är på så kan det ta 10sek innan den fliken faktiskt ploppar upp på skärmen t ex.

Så farten där funkar ändå, det är farten i själva datorn, hoppandet mellan flikar osv, som går dåligt

En RAM uppgradering kan säkert vara en ide, var ju inte särskilt dyrt så det kan vara värt ett försök i alla fall. Kanske den orkar vara med i ett år till eller två

Permalänk
Rekordmedlem

Det är när du tittar ? Jag fattade förstaposten som att du laddade upp en massa.
2 Gbyte ram och titta/ladda hem en massa klipp lär inte gå bra,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Får rätta mitt tidigare uttalande, det är en sån här dator jag sitter med: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01911987...

Så 4 gig ram, kanske inte gör så stor skillnad med 4 gig till då, eller?

Nä, inte när jag tittar. Jag klickar upp en jävla massa flikar, sen kan jag en stund hoppa runt mellan dom och se vad det var jag klickade upp. Alla videos laddar på, även om det såklart inte går i raketfart pga min uppkoppling, men sen kan det plötsligt dröja några sekunder om jag klickar på en annan flik än den jag var på innan den jag hoppar till faktiskt visar sig (det laggar till med andra ord), sen kan det funka en minut eller nått innan det laggar till igen. Till slut blir "laggen" 10-15-20 sekunder långa. Om jag då t ex försöker ta upp Aktivitetshanteraren under denna tid kan det ta uppemot en minut innan den faktiskt hoppar fram! Väl där kan jag se att CPU kanske ligger på 75-80% och att IE processerna tuggar ramminne.

Segheten ligger med andra ord i själva datorn, och frågan var om det gick förbättra detta beteende på andra sätt än att köpa en vassare dator!

Permalänk
Medlem

Stopp och belägg! IE!? Jag tror att vi har lokaliserat problemet...

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Stopp och belägg! IE!? Jag tror att vi har lokaliserat problemet...

Firefox har strulat rätt bra även vid normal surf på senare tid, jag har därför övergett FF för ett tag framöver! Chrome funkar förvisso, men får samma bekymmer där som i IE så jag tror inte webbläsaren i sig är problemet

Permalänk
Rekordmedlem

Nej ryms inte flikarna i ram så blir det ju oerhört segt att swappa mot disk, 2 Gbyte är ju mindre än vad mina webbläsare tar i ram och då buffrar jag inte 30 flikar video.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

29 flikar varav 5 youtube, firefox använder 920MB ram och flash 500MB ram, så jag skulle nog säga att hans ram e problemet.

Och även om du använder chrome så nyttjar de också mycket minne 5 flikar med youtube drog jag nyss upp där samma som i firefox chrome nyttjade kring 450-600MB ram.

Använder aldrig internet explorer så kan inte uttala mig om de.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Om jag då skulle byta ut mina 2x2gb DDR3 PC8500 stickor (1066mhz) mot 2x4gb DDR PC12800 stickor (1600mhz).

Tror ni den uppgraderingen kommer göra en märkbar skillnad? Jag är inte ute efter en Markant skillnad, men om det blir en märkbar skillnad kan det nog vara värt de 8-900 kronorna det kostar!

Nu är det så länge sen jag faktiskt var insatt i datorkomponenter så jag får nog passa på och fråga om 1600mhz stickor ens fungerar? Eller om dom kommer köras i 1066mhz ändå? Sen var det de där med CL.. Jag kan köpa 2x4gb 1600 mhz minnen med CL 11 (Kingston Value) för 800:- över disk. Eller Corsair Vengence 1600mhz med CL 9 (9-9-9-24, 1.5v) för 900. Vad är att föredra?

Permalänk
Hedersmedlem

Använd FF och Flashblocker så att du manuellt får aktivera varje enskild flashpryl när du vill se det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Mera ram är alltid bra men du kanske har 32bit os installerat om du har så lite som 2Gbyte och då måste du även installera om för att kunna utnyttja mer än 4Gbyte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mera ram är alltid bra men du kanske har 32bit os installerat om du har så lite som 2Gbyte och då måste du även installera om för att kunna utnyttja mer än 4Gbyte.

Har 64 bit Win 7 och 4gb, mindes fel (rättade mig och la in en länk till min modell tidigare)

Skummar runt lite nu och låg CAS är så klart eftersträvat (vilket kom tillbaka till mig nu när jag läste runt). Frågan är då bara om det går stoppa i 1600mhz stickor i en dator där det suttit 1066mhz stickor? Uppgraderingar på nätet innehåller 1333mhz stickor.. Dom är dock klart dyrare än 1600mhz diton :/

Permalänk
Rekordmedlem

Det brukar gå att underklocka ram men med en märkesdator så kanske det strular, du får bara se till att minnestypen stöds av datorn. Vet du att den klarar minnesmängden ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den ska klara 8 gig ja, får kolla lite i BIOS då jag kommer hem sen tror jag..

Förhoppningsvis går det justera hastigheterna!

Permalänk
Medlem

För eventuella andra med samma i-lands problem som jag kan jag meddela att jag ännu Inte köpt mer RAM, däremot gjorde jag följande:

Utökade växlingsfilen till 8gig istället för 4 gig.
Utökade webbläsarnas cachefil till 500mb istället för 250mb.
Gjorde ett par mindre justeringar av Windows för att frigöra en gnutta prestanda.
Stoppade i ett 4gig's USB minne och körde det som Ready Boost.
Installerade en Ad-blocker.

Detta gav mig faktiskt bättre flyt! Ready Boost har jag förstått ska fungera "typ" som ett ramminne, så en uppgradering av det faktiskta ram-minnet till 8gig där istället för 4gig kan säkert ge minst lika "bra" resultat som att köra med stickan. Nu är det ingen extrem skillnad, men det blev märkbart bättre!