Permalänk
Medlem

Frakta Dator?

Tjenare. Undrar vad det bästa sättet att frakta en stationär dator på är. Ska till en polare och ha LAN nu i helgen och har faktiskt aldrig tagit med en stationär dator innan.
Jag har fortfarande kvar lådan till chassit samt frigoliten den satt i. Tänker att det borde bli hyfsat bra som fraktlåda. Kan också vara bra att veta detta till dh sen såklart
Men hur som helst, är det något jag behöver tänka på?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Stor cpy kylare vill man inte ha monterad ståendes när det guppar. Därför har jag haf xb!
ev. Tunga grafikkort också. Jag skulle rekommendera att ha den liggandes så att säga

Permalänk
Medlem

Antar att du har bil som färdmedel? Filt + bagagelucka har alltid fungerar prima för mig såvida det inte är extremt dåligt väglad (eller dålig bil)

Edit: Liggandes ska det vara såklart.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem

Liggandes och se till att den inte rör sig. Själv har jag dock satt datorn i sätet och satt på säkerhetsbältet, säkerheten först

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Liggandes och se till att den inte rör sig. Själv har jag dock satt datorn i sätet och satt på säkerhetsbältet, säkerheten först

Det här är en bra idé. Det är ingen hit att vara med om en bilolycka med en lös plåtlåda som väger runt 15 kilo i bilen, med vassa hör dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smygbas:

Det här är en bra idé. Det är ingen hit att vara med om en bilolycka med en lös plåtlåda som väger runt 15 kilo i bilen, med vassa hör dessutom.

tyvärr brukar lådan inte sitta fast så vidare bra. säkerhetsbältet är inte gjort för kubiska former, så den kommer säkert bara glida ur bältet ändå.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

tyvärr brukar lådan inte sitta fast så vidare bra. säkerhetsbältet är inte gjort för kubiska former, så den kommer säkert bara glida ur bältet ändå.

Det är sant, det bästa är såklart att lägga den i skuffen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

tyvärr brukar lådan inte sitta fast så vidare bra. säkerhetsbältet är inte gjort för kubiska former, så den kommer säkert bara glida ur bältet ändå.

Har endast åkt några kilometer som längst så har varit praktiskt, har alltid dragit åt remmen som sitter runt midjan hårt så att datorn är på plats och tvärnitat med bilen, sitter fast bra! Men givetvis, lägga den i bagaget med ett klassiskt nät om man har en kombi i mitt fall en v70. I en sedan bil så är det ju dock bara att lägga in den i bagaget utan att bry sig

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Ikea påse funkar ju iofs alltid

Permalänk
Medlem

Brukar också köra liggandes. Med moderkortet nedåt så att komponenterna vilar på moderkortet istället för att allting hänger fritt. Vill man tänka på säkerheten så bör man ha spännremmar eller liknande som man kan använda för att spänna fast datorn (vid frakt i bil). Brukar även ha en handduk/filt för att dämpa eventuella vibrationer. Jag använde en sån här vagn ett tag, när jag skulle frakta via kollektivtrafiken. Spännremmar plus vagn. Vagnen väger dock satan så var tugnt som fan att släpa i trapphus. Inte särskilt bra om man vill slippa vibrationer heller.

Dold text

Det är kul med lan men det är alltid jobbigt att få med sig datorn.

Permalänk
Medlem

Jag lägger alltid min dator på sidan så moderkortet är neråt i ett säte där det är mjukt och tar upp så mycket stötar och vibrationer som möjligt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

Om du inte har en skidbox på taket så köp en och lägg datorn där. Billigt och bra jag köpte en begagnad för 3000 kr;-)

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Medlem

Jag brukar lägga lådan i baksätet på högersidan och flytta bak passagerarstolen så långt det går.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Allra bäst är ju att bygga en mITX dator (Om man åker på LAN ofta). Annars så är det bara att lägga den i bagageutrymmet på någonting mjukt.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |