Permalänk
Medlem

Lite bakåtlutad dator

Hej!
De är så att jag nu har tänkt flytta upp datorn på skrivbordet. De är så att där jag vill ställa datorn så kommer fönsterbrädan och sticker ut ca 10 cm så inte hela chassit får plats pga kablarna där bak. Då undrar jag om de går att ha datorn lite bakåtlutad så jag slipper ställa ner den på golvet igen. Är det lugnt utan att datorn tar skada?

Visa signatur

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner både vita och svarta!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Smygbas:

Aa okej. Fronten är ungefär 5-7 cm ovanför bordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner både vita och svarta!

Permalänk
Medlem

Det är nog inga större problem.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Medlem

Ej kullagrade fläktar ska helst vara 100% vertikala. Men det värsta som kan hända är att du får köpa nya för 50:-/år. typ.

SSD är nog också att föredra framför mekanisk disk om den ska stå snett under lång tid.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Ej kullagrade fläktar ska helst vara 100% vertikala. Men det värsta som kan hända är att du får köpa nya för 50:-/år. typ.

Okej. Hårddisken är de några problem med den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner både vita och svarta!

Permalänk
Medlem

ska inte vara några problem med varken fläktar eller HDD'er även om datorn lutar som #5 påstår. Så länge du inte flyttar datorn upprepade gånger under drift då du i värsta fall kan få en gyro effekt på HDD plattorna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Hårddiskar och fläktar bör man montera helt vertikalt eller horisontellt. Inte i vinkel. Sen om de håller 5 år i vinkel kanske är skit samma då man ändå uppgraderar innan de börjar sjunga på sista versen. fläktarna hade jag inte brytt mig om faktiskt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

vad jag hört så spelar det ingen roll vilken vinkel hårddisken är monterad i. det viktiga är att den förblir i samma position medans den är igång. med andra ord får du inte röra datorn när den är igång.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Svar från de som vet:

Hitachi:

The drive will operate in all axes (6 directions). Performance and error rate will stay within specification limits if the drive is operated in the other orientations from which it was formatted.

Western Digital:

Physical mounting of the drive: WD drives will function normally whether they are mounted sideways or upside down (any X, Y, Z orientation).

Maxtor:

The hard drive can be mounted in any orientation.

Samsung:

As long as it is securely attached to the chassis, hard disk drives may be mounted either horizontally or vertically depending on how your computer’s case is constructed.

Visa signatur

Opteron 144 1,8@2,61 w/TTBT (1.56V, I38C/L49C) - MSI K8N Neo4-FI - 2Gb Noname DDR400 - 1*250Gb Maxtor DM10 S-ATA - Matrox Mystique PCI (!) - Fortron Source 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

vad jag hört så spelar det ingen roll vilken vinkel hårddisken är monterad i. det viktiga är att den förblir i samma position medans den är igång. med andra ord får du inte röra datorn när den är igång.

Edit: jag läste ditt inlägg fel först.
Jag har hört flera exempel som tyder på att hårddiskar går sönder när man ändrar dess position EJ under drift. Dvs om de stått på ett längre antal timmar i en position och sedan monteras om och startas upp i en annan vinkel så har de gått sönder ganska fort.
Att jag tidigare nämnde hårddiskar som ett potentiellt problem är att jag förväntar mig att man inte behåller datorn i svag lutning. Det är mer sannolikt att en dator förflyttas mellan platser men behåller sin lutning, när den alltid står rakt upp.

Skrivet av swehunter2000:

ska inte vara några problem med varken fläktar eller HDD'er även om datorn lutar som #5 påstår. Så länge du inte flyttar datorn upprepade gånger under drift då du i värsta fall kan få en gyro effekt på HDD plattorna.

Glidlagrade fläktar som monteras lutande eller horisontellt kommer att slitas och gå sönder medan en vertikalt monterad med största sannolikthet att hålla lika länge som en kullagrad hade gjort.
Sen kan man ju luta chassit hur man vill i fläktens rotationsriktning utan att det påverkar fläktens lutning.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N