Permalänk
Medlem

Min stationära välte i golvet

Jag har sällan blivit lika chockad som när jag råkade snava över tangentbordssladden och drog ner min dyra värsting i golvet med en smäll. Den föll inte utan välte så att säga från golvet mot golvet och inte från något bord. Men dessvärre så spelade jag just då World of Tanks vilket gjorde hårddiskarna extra känsliga (kanske inte SSD´n men min vanliga).

Efter att ha gjort en noggrann hårddiskkontroll och känt på alla prylar på moderkortet startade jag spelet igen och det funkade utan problem. Men när jag gick in och spelade en stund idag så märkte jag att skuggorna inte längre var solida eller vad man nu ska säga utan de såg ut mer som ett tunt finmaskigt nät på stridsvagarna. Så såg det inte ut före smällen och därför undrar jag om en hårddiskskada kan orsaka grafiska problem eller om det med stor säkerhet är själva grafikkortet som har blivit försämrat?

En annan sak jag tycker mig se är att "sekvensuppritningen" i spelet går något mer stötvis. Jag syftar då på (som i bilspel) flytet mellan framesen så att det inte ser hackigt ut. Kan en försämring av detta bero på repad hårddisk eller handlar det troligtvis om grafikkortet i båda fallen? Är det förresten så gott som säkert att den vanliga hårddisken tog skada av stöten med tanke på att datorn väger bly?

Permalänk
Medlem

Kolla så att ditt grafikkort o ramminen sitter som de ska
samt kollar hur alla sladdar som kopplade bakom dator t.ex skärmen

Permalänk

Kolla som sagt ovan sladdarna... Kanske kan vara så att kylningen på processor eller grafikkort fått sig en törn och du ser artefakter från överhettning?

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Grafikkortet och minnena sitter lika hårt som tidigare men jag ska kolla hur varm processorn och GPU´n blir efter en stunds spelande. Skulle hårddisken kunna ligga bakom problemet eller är det mer sannolikt fråga om kylningen eller grafikkortet?

Min främsta fråga är om en något stötskadad hårddisk kan orsaka grafiska problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kricke73:

Min främsta fråga är om en något stötskadad hårddisk kan orsaka grafiska problem?

Låter osannolikt..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att det låter mycket osannolikt. Antigen så laddas spelet, texturer etc. eller så laddas det inte. Om det är någon fil som är skadad har jag mycket svårt att se att den inte skulle bli felmeddelanden.

Ett sätt att testa är ju att installera om spelet någon annanstans, på en hårddisk som inte var med i fallet eller kanske på ssd'n och se ifall det ger samma resultat. Eller helt enkelt bara installera om det på samma hårddisk.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Låter som ett riktigt långskott att skadade diskar skulle orsaka dina bekymmer...
Det brukar arta sig på andra sätt.
Det du beskriver är saker som kan uppträda om man överklockar grafikkortet för mycket alt minnesfel (ram). Men oftast resulterar minnesfel till slut i blåskärm eller omstart.

Om dina diskar är trasiga så upptäcks det vid en diskkontroll. Fick du några meddelanden om rättade fel efter din kontroll av diskarna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror inte att det är något konstigt med skuggorna. Med mina inställningar består skuggorna av cirklar eller punkter med lite vilja. Kan se ut som nät ungefär.
Skulle tro att du är extra uppmärksam nu och kanske ser saker du inte sett förut.

Den mekaniska hårddisken skulle jag vara mest orolig för i längden.
Alltså att den kan ge upp tidigare, men de kan ju stupa när som helst i alla fall.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Låter som ett riktigt långskott att skadade diskar skulle orsaka dina bekymmer...
Det brukar arta sig på andra sätt.
Det du beskriver är saker som kan uppträda om man överklockar grafikkortet för mycket alt minnesfel (ram). Men oftast resulterar minnesfel till slut i blåskärm eller omstart.

Om dina diskar är trasiga så upptäcks det vid en diskkontroll. Fick du några meddelanden om rättade fel efter din kontroll av diskarna?

Jag hade faktiskt lite svårt för att tolka den skriftliga informationen efter kontrollen men det stod iallafall inget tydligt om att det skulle vara några fel. Synd att jag inte tog ett screenshot på texten. Blir det inte i stort sett alltid något fel av en så pass kraftig smäll eftersom vanliga hårddiskar är så känsliga under gång och i synnerhet då man spelar spel?

Skrivet av '[Z:

;14440964']Tror inte att det är något konstigt med skuggorna. Med mina inställningar består skuggorna av cirklar eller punkter med lite vilja. Kan se ut som nät ungefär.
Skulle tro att du är extra uppmärksam nu och kanske ser saker du inte sett förut.

Den mekaniska hårddisken skulle jag vara mest orolig för i längden.
Alltså att den kan ge upp tidigare, men de kan ju stupa när som helst i alla fall.

Men jag såg det lite extra tydligt på åtminstone en av vagnarna, det såg ut som om grafikkortet inte riktigt fixade sin uppgift. I vilket fall så testade jag värmen på både CPUn och GPUn under spel och den förstnämnda med sina fyra kärnor låg på runt 56 C efter runt 10 minuters spel och det låter ju lugnt men min GPU gick däremot snabbt upp till 80 C vilket känns oroande.

En liten och kanske dum fråga.. även om grafikkortet satt bra redan innan, kan man i vissa fall ändå lösa problemet genom att lossa det och skruva tillbaka det igen? Varför då i så fall (har svårt för att se logiken).

Kan det vara grafikkortets egna fläkt som har blivit lite sned av smällen eller är det mer sannolikt att någon av chassifläktarna inte funkar som den ska?

Permalänk
Inaktiv

80 grader på GPU är inget att oroa sig för.

Hade en fläkt blivit sned eller liknande hade du garanterat hört det.

Also, skriv inte flera separata inlägg efter varandra, det finns en redigeringsfunktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

80 grader på GPU är inget att oroa sig för.

Hade en fläkt blivit sned eller liknande hade du garanterat hört det.

Also, skriv inte flera separata inlägg efter varandra, det finns en redigeringsfunktion.

Ursäkta jag är ny här och inte van vid att skriva i forum Är det verkligen normalt att GPUn går upp i runt 80 redan efter 10 minuters spel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kricke73:

Jag har sällan blivit lika chockad som när jag råkade snava över tangentbordssladden och drog ner min dyra värsting i golvet med en smäll. Den föll inte utan välte så att säga från golvet mot golvet och inte från något bord. Men dessvärre så spelade jag just då World of Tanks vilket gjorde hårddiskarna extra känsliga (kanske inte SSD´n men min vanliga).

Efter att ha gjort en noggrann hårddiskkontroll och känt på alla prylar på moderkortet startade jag spelet igen och det funkade utan problem. Men när jag gick in och spelade en stund idag så märkte jag att skuggorna inte längre var solida eller vad man nu ska säga utan de såg ut mer som ett tunt finmaskigt nät på stridsvagarna. Så såg det inte ut före smällen och därför undrar jag om en hårddiskskada kan orsaka grafiska problem eller om det med stor säkerhet är själva grafikkortet som har blivit försämrat?

En annan sak jag tycker mig se är att "sekvensuppritningen" i spelet går något mer stötvis. Jag syftar då på (som i bilspel) flytet mellan framesen så att det inte ser hackigt ut. Kan en försämring av detta bero på repad hårddisk eller handlar det troligtvis om grafikkortet i båda fallen? Är det förresten så gott som säkert att den vanliga hårddisken tog skada av stöten med tanke på att datorn väger bly?

tråkigt att höra, men var brukar du ha sladden? vid stolen eller? fattar inte hur du kan snava på en sladd som är bakom datorn, under ett bord?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kricke73:

Ursäkta jag är ny här och inte van vid att skriva i forum Är det verkligen normalt att GPUn går upp i runt 80 redan efter 10 minuters spel?

Ja, det är det. Vad har du för grafikkort? Håller den sig vid 80 grader även efter längre spel?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kricke73:

Min främsta fråga är om en något stötskadad hårddisk kan orsaka grafiska problem?

Absolut inte. Däremot kan skärmsladden sitta löst eller så är grafikkortet skadat. Montera om det och prova en annan skärmingång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, det är det. Vad har du för grafikkort? Håller den sig vid 80 grader även efter längre spel?

Det är en Geforce GTX 570. Jag har ännu inte kollat om värmen håller sig runt 80 under en längre tid. När jag körde MSI Kombustors testprogram så gick den ganska snabbt upp till 85 men dock inte högre under de ca 15 minuter jag lät den hållas.

Permalänk
Sötast

Min burk stod i en gammal "fjädersoffa"(ej inkopplad än) eller vad man ska kalla det, men inte fan såg han det som slängde sig i soffan.

Tror datorn slog någon form av rekord i airtime, den tog sig minst en halv meter upp innan den dängde rakt ner i golvet.

Skitet funkade lika bra efter det, otroligt nog ingen skada skedd

Jag håller med "[Z]" som skrev i tråden, du är mest troligt bara extra uppmärksam nu.

Om någon verkligen är sönder så lär du märka det med buller och bang, det är inte så att du slog isönder "skuggfunktionen" i datorn

För övrigt så verkar du ha helt normala temperaturer, inget ovanligt att grafikkort ligger på över 100C

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

tråkigt att höra, men var brukar du ha sladden? vid stolen eller? fattar inte hur du kan snava på en sladd som är bakom datorn, under ett bord?

Jag ville prova att spela med TVn som skärm och hade därför tillfälligt dragit tangentbordet från skrivbordet till soffbordet. När jag skulle sätta på min baslåda jämte TVn så glömde jag bort sladden och resten kan du nog räkna ut (självhat!).

Nu stänger jag av datorn en stund för att koppla in en extra chassifläkt men tack för kommentarerna. Återkommer snart..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kricke73:

Nu stänger jag av datorn en stund för att koppla in en extra chassifläkt men tack för kommentarerna. Återkommer snart..

Du slog datorn i golvet och tror att en ny fläkt kommer lösa dina problem. Jag tror att se till så att allt sitter i ordentligt eller byta ut saken som gick sönder kommer lösadina problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Du slog datorn i golvet och tror att en ny fläkt kommer lösa dina problem. Jag tror att se till så att allt sitter i ordentligt eller byta ut saken som gick sönder kommer lösadina problem.

Sant men eftersom jag har känt på i stort sett allt och att det verkar sitta så vill jag prova om en extra fläkt får spelskuggorna att se bättre ut (genom att grafikkortet får extra kylning). Tyvärr så låter den extra fläkten lite extra och det stör mig rejält Jag kanske kan fixa till varvtalet på den med Rivatuner. Eller finns det något program ni tycker är ännu bättre för det ändamålet?

Permalänk
Sötast

Vid detta laget så funderar jag mest på varför du ens gör en tråd och ber om hjälp när du ändå inte verkar vara intresserad av ett enda svar?

Sätt du i fler högljudda fläktar om du så vill, finns ingen här som stoppar dig, men skillnad kommer det inte göra :-/

GL HF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kricke73:

Sant men eftersom jag har känt på i stort sett allt och att det verkar sitta så vill jag prova om en extra fläkt får spelskuggorna att se bättre ut (genom att grafikkortet får extra kylning). Tyvärr så låter den extra fläkten lite extra och det stör mig rejält Jag kanske kan fixa till varvtalet på den med Rivatuner. Eller finns det något program ni tycker är ännu bättre för det ändamålet?

Fläkten kommer INTE fixa skuggorna. Tänk logiskt, 80 grader är inte supervarmt för att vara ett GFX.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk

Har du testat att spela ett annat spel, så det inte bara är fel på w-o-t ?

Visa signatur

My Computer -|- CPU: Intel Core i7 6700K -|- ASUS Z170 PRO GAMING -|- Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LED -|- ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC -|- 360 GB SSD -|- 3TB HDD -|- Corsair Hydro H75 -|- Cooler Master Silencio 550 -|- Corsair RM750x 750W -|-

Permalänk

Skuggan blir så på medium inställningar i world of tanks, det hade jag tills jag upgraderade tilll GTX 660 och kan köra på höga inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kricke73:

Ursäkta jag är ny här och inte van vid att skriva i forum Är det verkligen normalt att GPUn går upp i runt 80 redan efter 10 minuters spel?

Ja helt normalt, target tamp på de nya grafikorten ligger runt 80 grader. men det är inte ovanligt att de äldra generationerna också ligger runt denna temp.

Du lider nog av någon slags noceboeffekt, dvs att din hjärna får dig att tro att saker ser annorlunda. En smäll i golvet skulle kanske kunna paja mekaniska hårdiskarna, men det hade du märkt av direkt om du gjort en diskkontroll.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

kika hårddiskarnas hälsa i crystaldiskinfo också
portabel version av crystalldiskinfo

http://crystalmark.info/redirect.php?product=CrystalDiskInfo

Kan vara filerna som hårddisken hade laddat in som blivit något korrupta och nu visar denna grafiska bugg. (inte omöjligt men udda fall isåfall)

Testa ominstallera spelet samt testa grafikkortet i något annat spel eller i 3dmark och se om du får någon grafisk bugg.
(testa även i en annan dator med liknande tester (ta med nätagget om datorn du testar i inte har kraftigt nätagg nog.)
Ser du grafiska buggar på båda datorerna du testar grafikortet så har du fysisk skada på grafikkortet, det kommer nog inte gå på garantin då du välte datorn)

händer det endast i world of tanks ominstallera då spelet, drivrutiner till grafikkort samt Direct X för att utesluta mjukvaran så långt det går om du inte har en kompis dator att prova kortet i som tidigare nämnt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kricke73:

Sant men eftersom jag har känt på i stort sett allt och att det verkar sitta så vill jag prova om en extra fläkt får spelskuggorna att se bättre ut (genom att grafikkortet får extra kylning). Tyvärr så låter den extra fläkten lite extra och det stör mig rejält Jag kanske kan fixa till varvtalet på den med Rivatuner. Eller finns det något program ni tycker är ännu bättre för det ändamålet?

Det jag kan tänka mig är att smällen kan rubbat din kylare på grafikkortet eftersom kylarna brukar vara fjäderbelastade och då brutit kontakten på kylpastan mellan kylaren och gpun, så om där inte finns någon garanti på grafikkortet så skulle jag byta kylpastan bara för att man kan, det kan ju inte bli sämre iaf

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Hedersmedlem

Kricke73:

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

Fysiskt våld kan knäcka kretskort, bryta sönder pcie-kontakter, skapa sprickor i lödningar osv. Åtgärd 1 vid kraftigt våld är att ta isär allt, undersöka och byta eventuella misstänkta bitar, sätta samman.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kricke73:

Men jag såg det lite extra tydligt på åtminstone en av vagnarna, det såg ut som om grafikkortet inte riktigt fixade sin uppgift. I vilket fall så testade jag värmen på både CPUn och GPUn under spel och den förstnämnda med sina fyra kärnor låg på runt 56 C efter runt 10 minuters spel och det låter ju lugnt men min GPU gick däremot snabbt upp till 80 C vilket känns oroande.

Om du lägger upp en screenshot så kan vi tala om om det är normalt eller inte. Inga problem.
Vad gäller temperaturen så kan du bara dra några slutsatser om du vet vad temperaturen låg på innan olyckan, vid samma belastning.
Annars är det bara gissningar.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Jag har tappat en 2,5 tums hdd från 1 meter rakt ned i sten golv. funkar än idag

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Åtgärd 1 vid kraftigt våld är att ta isär allt, undersöka och byta eventuella misstänkta bitar, sätta samman.

Nja...

1) Svära som fan!
2) Boot & pray
3) Fråga på Sweclockers!