Permalänk

Delar till vattenkyld dator

Hej har tänkt uppgradera min dator genom att ge den lite fin vattenkylning. Men istället för en sluten CPU kylare vill jag ha custom loop till två grafikkort och en processor,eftersom jag aldrig gjort det här förut så vill jag gärna ha tips på vilka delar som är bäst och inte allt för dyra Kan säga att jahg kommer köra 7870xt i CF och en intel i5 3750k socket 1155. Vill gärna också få tips på chassi men hade tänkt mig cm storm trooper med glasruta

Permalänk
Medlem

En customloop med gpu 2x och cpu kommer nog gå på ca 5-6 tusen och vet ej om det finns gpu block till 7870 tror ej det då det är budget kort men du kan ju söka, rek. Corsair 750d eller h440 nzxt chassi

Permalänk
Medlem

Jag hade inte lagt pengar på att vattenkyla den riggen, jag hade sålt bort allt och köpt nytt istället!
En bra loop går lös på 7-8K om du vill ha fina grejer!

Permalänk

Så med andra ord är det inte värt det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chickendealer:

Så med andra ord är det inte värt det?

om du inte hittar block till dem korten riktigt billigt någonstans vet att vissa sidor säljer ut block ruskigt billigt till äldre kort, så leta på annars säger jag som de andra. sälj av och köp ett bättre kort och kyl lycka till

Permalänk
Medlem

Sälj grafikkorten och köp dig ett bättre/nyare och vattenkyl det ist.

Håller med Xiqt det är inte värt att lägga pengar på vattenblock till två par så gamla grafikkort. Däremot så behöver du inte lägga så mycket pengar som 8k på vattenkylningsdelar. 3-4k räcker.

Permalänk
Skrivet av Nex3r:

Sälj grafikkorten och köp dig ett bättre/nyare och vattenkyl det ist.

Håller med Xiqt det är inte värt att lägga pengar på vattenblock till två par så gamla grafikkort. Däremot så behöver du inte lägga så mycket pengar som 8k på vattenkylningsdelar. 3-4k räcker.

Är två st 7950 för gamla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Är två st 7950 för gamla?

Om du ska lägga pengar på att vattenkyla grafikkortet så tycker jag att du skall ha ett toppkort av senaste generationen.
Annars tycker jag att du skall börja med att vattenkyla din CPU med en riktig custom loop och bygga på systemet efter hand med bättre grafikkort + vattenblock till dessa.

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Om du ska lägga pengar på att vattenkyla grafikkortet så tycker jag att du skall ha ett toppkort av senaste generationen.
Annars tycker jag att du skall börja med att vattenkyla din CPU med en riktig custom loop och bygga på systemet efter hand med bättre grafikkort + vattenblock till dessa.

Detta låter faktiskt bra. Men som sagt är jag helt ny till custom kul ingens värld och måste ha råd på vad man ska köpa

Permalänk
Discokungen
Skrivet av MarkSix:

Om du ska lägga pengar på att vattenkyla grafikkortet så tycker jag att du skall ha ett toppkort av senaste generationen.
Annars tycker jag att du skall börja med att vattenkyla din CPU med en riktig custom loop och bygga på systemet efter hand med bättre grafikkort + vattenblock till dessa.

Ja fast det är riktigt drygt att riva loopen och hålla på. Det är myyycket bättre att vänta tills man har råd med en GPU eller två av en ny serie och SEN vattenkyla när man har råd. Vattenkylning går ju lätt loss på 6k om det ska göras vettigt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chickendealer:

Så med andra ord är det inte värt det?

Absolut inte. Vattenkylning kör man endast som hobby och då är det givetvis mycket värt det. Att bara köpa det för att få en tystare eller kallare burk om man inte bryr sig om det tror jag ingen vettig människa gör.

Permalänk
Medlem

Endast gpublock förbilligar en del o har alltid funkat bra för mig. Zalman har små blå flänsar med dubbelhäftande tejp för någon hundralapp om det inte går att använda delar av originalkylaren för minne o voltregulatorerna.

Sen tar du den långsammaste fläkten (mao helt tyst) du hittar o sätter vid korten som cirkulerar luften över kylflänsarna.

http://www.coolingstuff.se <- Mycket bra o trevlig att ha o göra med.

Permalänk
Medlem

Leta efter begagnade grejjor om du vill komma billigt undan.
Annars kan det bli riktigt dyrt.

Sen krävs det ett ganska stort chassi om man ska få plats med allt
trångt o jävligt chassi är INTE kul att meka vattenkylning i...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk

Är du sugen på att testa vattenkyla så skulle jag rekommendera att köra på bara CPU till att börja med då det som tidigare sagts inte är värt att kyla dina grafikkort. Satsar du på bra grejjer så du kan bygga ut loopen senare så är du i hamn. Har du ett chassi som klarar stora radiatorer så kör på en 240mm till processorn, en bra pump m res och ett CPU block så behöver du lägga runt 1,5-2k. Sen så lägger du till en radiator och block till GPU när det är dags för uppgradering. Ska du köra fullcover så är det dock 1k per GPU vilket gör grafikkortsköp rätt mycket dyrare. Jag kyler GTX680 SLI och en 4670k@ 4.6GHz på 360mm + 120mm utan problem.
Vattenkylning gör underverk för GPU temperatur men som Killbom säger rätt dyrt. Man gör det för att det är roligt att hålla på med det.
CPU temp. skiljer sig inte jättemycket mot en kylare (vatten eller luft) för 700kr o uppåt. Ljudnivån kan skilja lite dock men inte mycket.

Så vill du testa, köp ett paket med ordentlig pump och en 240mm rad o kyl till en början bara CPU. Sen köper du resten efter hand.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nex3r:

Sälj grafikkorten och köp dig ett bättre/nyare och vattenkyl det ist.

Håller med Xiqt det är inte värt att lägga pengar på vattenblock till två par så gamla grafikkort. Däremot så behöver du inte lägga så mycket pengar som 8k på vattenkylningsdelar. 3-4k räcker.

Jo alltså vill man komma undan billigt så kan man komma undan med 3-4k
Men jag pratade om mer exotiska grejer så som Bitspower fittings, dual loop, D5 modkit osv som lätt drar iväg fort!

Det e sånt jag sitter o funderar på, men TS borde IMO inte köra på vattenkylning till dom grejerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeddan:

En customloop med gpu 2x och cpu kommer nog gå på ca 5-6 tusen och vet ej om det finns gpu block till 7870 tror ej det då det är budget kort men du kan ju söka, rek. Corsair 750d eller h440 nzxt chassi

Komma eller punkt. Please.

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem

jag blandar mig in i tråden då jag har tänkt ungefär samma sak fast utan gpu då , jag personligen tycker att mitt slutna h110 är värdelöst då pumpen inte är tillräckligt bra för min temperatur , men är som han som började tråden ny med custom loop , mitt chassi är nzxt 810 gunmetal , får plats med 420mm/360mm rad + 240mm + 120mm i chassit , detta är för kunna klocka cpu det sista ur cpu ( fx 8350 ) men även hobby då jag älskar att pilla med dator delar budget 2 till 5 tusen , skulle den budgeten räcka för mitt mål är också uppskattande att få veta MVH Jonte

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarr3n:

Komma eller punkt. Please.

Förlåt jag jobbar i gruvan längst uppe i sverige så jag har ej haft tillgång till varken skola eller svenska lektioner.

Permalänk

Sen kanske inte alla har råd att slänga ut 5-6k på en gång. Då är det bättre att dela upp det å börja med cpu osv osv.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Sen kanske inte alla har råd att slänga ut 5-6k på en gång. Då är det bättre att dela upp det å börja med cpu osv osv.

jäss exakt så! min första loop kostade runt 2.5k och det var med en 360 rad, core block GPU och CPU. Självklart vara allt annat med men jag gick på en pump för 300kr och en res för 250kr. de gör sitt jobb men pumpen för en del väsen. Så ett komplett paket behöver inte kosta 5000 om man köper lite smart till en början. Min nästa upgrade är en ny pump modell bättre och en snygg reservoar, då det var funktion o pris över utseende sist jag handlade.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeddan:

Förlåt jag jobbar i gruvan längst uppe i sverige så jag har ej haft tillgång till varken skola eller svenska lektioner.

utan svenska lektioner önskar jag dig lycka till.

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Skrivet av Slarr3n:

utan svenska lektioner önskar jag dig lycka till.

Stor bokstav i början av mening och det heter "Svensklektioner".
Alltså om vi ska vara såna.

Om du tycker det verkar kul med vattenkylning så är det bara att köra på. Kanske inte värt det pengamässigt, men det kan ju vara roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaggillarkakor:

Stor bokstav i början av mening och det heter "Svensklektioner".
Alltså om vi ska vara såna.

Om du tycker det verkar kul med vattenkylning så är det bara att köra på. Kanske inte värt det pengamässigt, men det kan ju vara roligt.

då skulle jag vilja be om ursäkt för att jag är född med dyslexi. (kan inte ens stava det)

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort så här,
Köpt ett fint och toppklassat Cpu block snygga fittings. Slang pump och tank och en eller 2 radiatorer och kylt Cpu'n så länge.
Sen när jag köper nya/nytt graffe kort då hade jag köpt gpublock...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av skeddan:

En customloop med gpu 2x och cpu kommer nog gå på ca 5-6 tusen och vet ej om det finns gpu block till 7870 tror ej det då det är budget kort men du kan ju söka, rek. Corsair 750d eller h440 nzxt chassi

det finns block till det kortet, priser beror ju på om man köper nytt eller begagnat samt om man bryr sig om topoftheline eller inte.

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Är två st 7950 för gamla?

minns jag rätt så är de samma layout på 7970 och 7950 -> samma block som för 280x dock inte helt 100

om inte annas så baseras ju 280 som kommer nu på 7950 -> att block borde finnas

dock blir det i båda fallen svårt att hitta "billiga block" då det fortfarande är hög aktuella grafikkort :/

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem

Äh med endast block på GPUerna så blir det en roligt projekt ändå. Dessutom får han återanvändning utav blocken ifall han nu uppgraderar vid ett senare tillfälle.

Heltäckande är väldigt dumt om man nu inte vill låsa sig till något litet år till ett och samma kort. Fast även då är det lite dålig investering.
Det är väl lite hur man prioriterar i livet.

Permalänk
Skrivet av Slarr3n:

då skulle jag vilja be om ursäkt för att jag är född med dyslexi. (kan inte ens stava det)

Ärligt talat sa jag inte det för att vara dryg. Mest för att du klagade på en annans killes svenska

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Detta låter faktiskt bra. Men som sagt är jag helt ny till custom kul ingens värld och måste ha råd på vad man ska köpa

Det beror lite på hur din låda ser ut och osv. Jag skulle börjat med ett kit eller tittat på vad ett bra kit innehåller och byggt på utifrån det.
Det här är ett bra kit att börja med:
http://coolingstuff.se/p/1002/xspc-raystorm-d5-photon-ax360-k...

http://www.technologyx.com/featured/xspc-raystormd5photonax36...

Att riva ett endast cpu kylt system är ingen big deal tycker jag men såg att Flamso tyckte att det var jobbigt.

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Det beror lite på hur din låda ser ut och osv. Jag skulle börjat med ett kit eller tittat på vad ett bra kit innehåller och byggt på utifrån det.
Det här är ett bra kit att börja med:
http://coolingstuff.se/p/1002/xspc-raystorm-d5-photon-ax360-k...

http://www.technologyx.com/featured/xspc-raystormd5photonax36...

Att riva ett endast cpu kylt system är ingen big deal tycker jag men såg att Flamso tyckte att det var jobbigt.

Okej! Hur gör man ifall man ska färga vattnet? Är det nån speciell slags färg eller funkar hushålls?