Permalänk
Medlem

Ingen bild efter byte av RAM (LÖST)

Bytte ram minnen igår från corsair dominator 3x2 gig 1600mhz till 2x8 gig 1600mhz från a-data, mb är ett asus rampage iii gene med en intel i7 970 gpu gtx 260 samt gtx 580, passade på att torka av fläktar och dylikt med tort papper, plockade därför ur båda gpuerna. Får nu ingen bild, allt verkar fungera i övrigt, har provat byta mellan gpuerna i båda pci-e 16 slotsen, prövat sätta i de gamla minnena, får fortfarande ingen bild. har jag knäckt pci banorna eller kan någe annat gått feö som inte är lika dyrt att laga >.<

Permalänk
Medlem

Du har inte glömt att koppla in skärmen va under processen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefferi:

Bytte ram minnen igår från corsair dominator 3x2 gig 1600mhz till 2x8 gig 1600mhz från a-data, mb är ett asus rampage iii gene med en intel i7 970 gpu gtx 260 samt gtx 580, passade på att torka av fläktar och dylikt med tort papper, plockade därför ur båda gpuerna. Får nu ingen bild, allt verkar fungera i övrigt, har provat byta mellan gpuerna i båda pci-e 16 slotsen, prövat sätta i de gamla minnena, får fortfarande ingen bild. har jag knäckt pci banorna eller kan någe annat gått feö som inte är lika dyrt att laga >.<

Trasigt minne slutar ofta med att man inte får någon bild, så du kan ju testa att köra ett minne i taget eller sätta tillbaka någon av de gamla kretsarna.

Edit: Finns ju för övrigt en anledning till att du tidigare hade 3 stickor, den cpu´n kan ju köra på 3 minneskanaler, så det hade ju inte gjort ont med en 8GB sticka till. Det å andra sidan borde inte påverka om du får bild eller inte.

Permalänk
Medlem

Har du tryckt in minnena ordentligt? Det krävs att man belastar det med ton innan det sitter i ordentligt..

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Trasigt minne slutar ofta med att man inte får någon bild, så du kan ju testa att köra ett minne i taget eller sätta tillbaka någon av de gamla kretsarna.

jo det är ju en klassiker, datorn startar men ingen bild brukar vara död ramsticka

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk

Dom behöver inte att vara sönder! (Läste bara överskriften)
Testa att bara köra med ett minne i slot nr 1. Och sen testa alla och testa att sätta i alla på olika sätt jag har också haft problem med hur jag ska sätta dom.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

testa alla minnen en i taget! sen kolla så skärmkabeln sitter i ordentligt brukar hända med mig när jag fifflar med chassit.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Tack alla, ska pröva trycka i minnena bättre och det när jag kommer hem. jo jag var väldigt noga med kablar när jag inte fick någon bild( gick igenom dem ett flertal gånger)

Permalänk
Hedersmedlem

Även en biosreset kan vara av nöden.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ta ut alla nya minnen och testa med de gamla igen som de satt innan för att säkerställa att du fortfarande kan få bild.

Montera in de nya minnena ett i taget för att se om något av dem inte ger bild. Se till att trycka ner dem ordentligt så att de små snäppfästena verkligen håller fast minnet. Lys gärna med en ficklampa och kolla att minnet sitter som det ska, kan vara svårt att se ibland om man har massa kablar i vägen.

Visa signatur

Growing old is ineviteble - growing up is optional

Permalänk
Medlem

Hej alla, tack för all hjälp minnena satt fel >. <' men nu fungerar allt, behövde ställa om lite i bios för att kortet skulle acceptera de nya. Fick även flytta gpun till den secundära pci-e x16, antar att den primära blev skadad när jag höll på och krångla igår :/ vill i alla fall tacka er alla, ni hsr hjälpt mig spara många timmars krångel med att försöka få gamla installation att fungera med ett nytt mb ^^

Permalänk
Skrivet av Nefferi:

Hej alla, tack för all hjälp minnena satt fel >. <' men nu fungerar allt, behövde ställa om lite i bios för att kortet skulle acceptera de nya. Fick även flytta gpun till den secundära pci-e x16, antar att den primära blev skadad när jag höll på och krångla igår :/ vill i alla fall tacka er alla, ni hsr hjälpt mig spara många timmars krångel med att försöka få gamla installation att fungera med ett nytt mb ^^

Bra att det löste sig till slut

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-