Permalänk

Lyckas inte få bild på skärmen..

Hej! Som titeln säger så har jag problem med att få bild på skärmen. Problemet uppkom troligtvis i samband med att min dator gick in i viloläge häromdagen. Nu så får jag helt enkelt ingen bild på skärmen. Jag har provat flera olika bildkablar (även till moderkortet), men utan resultat. Hjälp skulle verkligen uppskattas.

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |

Permalänk
Medlem

Självfallet har du startat om datorn ett par gånger o se om det hjälper?
-Får du uppstartsbilden på skärmen när du startar datorn ?

Visa signatur

| Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40GHz | Gigabyte Z68X-UD3H-B3 | CORSAIR 8GB DDR3 1866MHZ | NVIDIA GeForce GTX 560 Ti | CORSAIR HX 650W |KÜHLER H₂O 620 | Gigabyte Chassis 3D Aurora |

Permalänk
Skrivet av Hed_pe:

Självfallet har du startat om datorn ett par gånger o se om det hjälper?
-Får du uppstartsbilden på skärmen när du startar datorn ?

Jag har startat om datorn genom att trycka på powerknappen då det är det enda alternativet, hjälper dock inte. Jag får ingen bild på skärmen alls.

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stickyone:

Jag har startat om datorn genom att trycka på powerknappen då det är det enda alternativet, hjälper dock inte. Jag får ingen bild på skärmen alls.

Om du drar ut sladden från skärmen till grafikkortet står de då typ "Check video cable"

Jag hade testat att dra ut alla strömsladdar från moderkortet, samt batteriet. Väntat 10 min sen sätt på allt igen.

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 750D - Moderkort Gigabyte Z97X - CPU Intel i7 4790k - Ram 16 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 801MHz - GPU NVIDIA GeForce GTX 760 - SSD 120GB Samsung 840 EVO HDD 233GB Hitachi HDT725025VLA380 SATA Disk Device Optisk enhet TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L SATA
Citera om du vill att jag ska svara dig/läsa ditt inlägg! Tack

Permalänk
Mattecoach

Har du testat att plocka ur grafikkorten och köra genom endast moderkortet?

Permalänk
Skrivet av Richii:

Om du drar ut sladden från skärmen till grafikkortet står de då typ "Check video cable"

Jag hade testat att dra ut alla strömsladdar från moderkortet, samt batteriet. Väntat 10 min sen sätt på allt igen.

Jag har provat att köra en reset på cmos, det fungerade inte heller. Några fler tips?

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |

Permalänk
Medlem

Har du någon annan skärm att testa med?

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 750D - Moderkort Gigabyte Z97X - CPU Intel i7 4790k - Ram 16 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 801MHz - GPU NVIDIA GeForce GTX 760 - SSD 120GB Samsung 840 EVO HDD 233GB Hitachi HDT725025VLA380 SATA Disk Device Optisk enhet TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L SATA
Citera om du vill att jag ska svara dig/läsa ditt inlägg! Tack

Permalänk

Någonting som kan vara värt att nämna är att samma problem brukar uppstå när jag startar min dator efter viloläge. Då så löser jag det genom att starta om datorn via powerknappen. Dessvärre så fungerade det inte den här gången.

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stickyone:

Jag har provat att köra en reset på cmos, det fungerade inte heller. Några fler tips?

Hur noga var du?

Om du glömmer dra ur strömkabeln och räknar alldeles för snabbt i huvudets så hinner den inte bli nollställd.

Sen så kräver vissa fel att vissa delar/kablar tas bort först innan nollställningen fixar felet. Vad varierar rejält mellan olika fel och vad som orsakat dom. Det mesta kan blockera starten så att man inte får bild. Börja med grafikkortet och alla hårddiskar. Vill du sparar tid så river du bort alla dina USB prylar, kringutrustning osv också innan du försöker nollställa igen.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Hur noga var du?

Om du glömmer dra ur strömkabeln och räknar alldeles för snabbt i huvudets så hinner den inte bli nollställd.

Sen så kräver vissa fel att vissa delar/kablar tas bort först innan nollställningen fixar felet. Vad varierar rejält mellan olika fel och vad som orsakat dom. Det mesta kan blockera starten så att man inte får bild. Börja med grafikkortet och alla hårddiskar. Vill du sparar tid så river du bort alla dina USB prylar, kringutrustning osv också innan du försöker nollställa igen.

Jag var noggrann när jag nollställde cmos. Men som jag nämnde tidigare i tråden så har jag haft ett liknande problem innan. Av den anledningen så tror jag att det kan vara nåot mjukvarufel. Det behöver dock inte vara fallet.

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |

Permalänk
Medlem

När du kopplade skärmen till moderkortet så hoppas jag att du tog bort grafikkortet. Annars får du ingen bild den vägen heller för att bios bruka vara inställd på att stänga av moderkortets när man satt i ett separat grafikkort.

Du måste fixa tillbaka bilden innan du kan göra något åt nått mjukvarufel.

Försök nollställa bios igen för det är enda sättet jag vet att få bild igen. Det finns flera sätt som du kan testa att göra flera samtidigt. Se till ett av dom är att ta ut batteriet som ser som ett mynt och gör power knapp grejen också som du skrev om.

Glöm inte att ta bort delar och kablar som jag nämnde tidigare. Har du slut på ideer så kan du lika gärna ta isär datorn och låta det ligga en längre stund innan du försöker igen. Du vill inte slösa mer tid bara för att du inte tog bort tex nån hårddisk, minne, kabel osv eller nått innan du nollställde.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

När du kopplade skärmen till moderkortet så hoppas jag att du tog bort grafikkortet. Annars får du ingen bild den vägen heller för att bios bruka vara inställd på att stänga av moderkortets när man satt i ett separat grafikkort.

Du måste fixa tillbaka bilden innan du kan göra något åt nått mjukvarufel.

Försök nollställa bios igen för det är enda sättet jag vet att få bild igen. Det finns flera sätt som du kan testa att göra flera samtidigt. Se till ett av dom är att ta ut batteriet som ser som ett mynt och gör power knapp grejen också som du skrev om.

Glöm inte att ta bort delar och kablar som jag nämnde tidigare. Har du slut på ideer så kan du lika gärna ta isär datorn och låta det ligga en längre stund innan du försöker igen. Du vill inte slösa mer tid bara för att du inte tog bort tex nån hårddisk, minne, kabel osv eller nått innan du nollställde.

Jag har gjort allt som du nämnt. Tyvärr så verkar inget fungera. Tack ändå!

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |

Permalänk

Då inget tycks fungera så har jag bestämt mig för att lämna in datorn till inet och låta dom genomföra en felsökning. Tack för all hjälp som jag har fått!

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |