Drivrutiner till GTX 680 2GB kraschar in absurdum

Permalänk
Medlem

Drivrutiner till GTX 680 2GB kraschar in absurdum

God dag, clockers!

Jag ursäktar om trådar angående detta redan finns på forumet. Mina sökningar här och på Google har än ej gett resultat.

Införskaffade mig nyligen ett Asus GTX 680 Direct CU II 2 GB, vilket fungerade ypperligt i cirka två veckor, tills dess att drivrutinerna började krascha i tid och otid. Smite, Witcher 2, Battlefield 4, DayZ Standalone... Allt gör att drivrutinerna kraschar efter ungefär 10 sekunders speltid. Temperaturerna är stabila i spel (aldrig högre än 65°C). Diverse benchmarks och stresstest fungerar utan problem (Heaven, Valley, Furmark).

Att underklocka kortet gör ingen som helst skillnad och både CPU och RAM har felsökts utan resultat. Börjar ana att det är det faktiska kortet som det är fel på, då mitt GT 240 fungerar utan krascher. Bios, drivrutiner och annat nödvändigt på datorn har uppdaterats, och grafikkortet har testats med de senaste fem WHQL-drivrutinerna på Nvidias hemsida. Temperaturerna på alla komponenter ligger på lagom nivå enligt HWMonitor.

CPU: i5 4670K
GPU: Asus GTX 680 Direct CU II
RAM: Corsair Vengeance 1600 Mhz 2x4gb
PSU: Be Quiet Pure Power L8 630W
MOBO: Asus Z87-a
SSD1: Samsung 840 EVO 128gb
SSD2: Crucial M500 120gb
HDD: Western Digital Blue 1TB
Ljud: Asus Xonar D1 PCI

Edit:
DayZ fungerar efter underklockning och Battlefield 4 fungerar nu utan problem, av någon konstig anledning.

Permalänk
Medlem

Synd att det löste sig, är nämligen intresserad av ett till Asus GTX 680 Direct CU II till min burk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekkelus:

Synd att det löste sig, är nämligen intresserad av ett till Asus GTX 680 Direct CU II till min burk

Det löste sig inte. Witcher 2, Smite, Dark Souls och Bioshock Infinite kraschar.

Permalänk
Medlem

Om drivrutinerna kraschar så fort kortet med största sannolikhet för lite spänning. Om du inte har överklockat så är gissningsvis kortet defekt. Det här är vanligt när man överklockar och ger kortet för lite spänning eller helt enkelt öst på för mycket mot vilken spänning man kan ge kortet. Var det ett begnagnat kort du köpte eller är det ett nytt?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Om drivrutinerna kraschar så fort kortet med största sannolikhet för lite spänning. Om du inte har överklockat så är gissningsvis kortet defekt. Det här är vanligt när man överklockar och ger kortet för lite spänning eller helt enkelt öst på för mycket mot vilken spänning man kan ge kortet. Var det ett begnagnat kort du köpte eller är det ett nytt?

Om jag underklockar det fungerar vissa spel alldeles utmärkt, medan andra fortsätter med spökandet. Kan det bero på att jag ger kortet sin ström (6+8-pin) genom en enda lina tro? Har 4st 140mm-fläktar, en 120mm cpu-fläkt, 2 SSD, 1 HDD och alla andra komponenter listade ovan. Har svårt att tro att min bronsmärkta 630W PSU inte skulle mäkta med burken samt kortet i default-clocks. Inget annat i datorn är överklockat.

Tackar för svar.

Edit:
Det köptes begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murmelOP:

Om jag underklockar det fungerar vissa spel alldeles utmärkt, medan andra fortsätter med spökandet. Kan det bero på att jag ger kortet sin ström (6+8-pin) genom en enda lina tro? Har 4st 140mm-fläktar, en 120mm cpu-fläkt, 2 SSD, 1 HDD och alla andra komponenter listade ovan. Har svårt att tro att min bronsmärkta 630W PSU inte skulle mäkta med burken samt kortet i default-clocks. Inget annat i datorn är överklockat.

Tackar för svar.

Edit:
Det köptes begagnat.

Känns tveksamt men jag låter någon annan mer insatt i strömförsörjning svara på det. Om kortet fungerar bättre om du underklockar det så klarar det inte av att köra på sin standardfrekvens vid hög belastning. Vad har du för ASIC-värde på kortet om du vet hur man kollar det?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Känns tveksamt men jag låter någon annan mer insatt i strömförsörjning svara på det. Om kortet fungerar bättre om du underklockar det så klarar det inte av att köra på sin standardfrekvens vid hög belastning. Vad har du för ASIC-värde på kortet om du vet hur man kollar det?

Enligt GPU-Z ligger ASIC på 76,0% i originalfrekvenser. Huruvida detta är ett bra eller dåligt värde överskrider mina kunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murmelOP:

Enligt GPU-Z ligger ASIC på 76,0% i originalfrekvenser. Huruvida detta är ett bra eller dåligt värde överskrider mina kunskap.

Det är ganska optimalt för luftöverklockning. Hade du haft ett ASIC som understiger 60% så är det inte helt ovanligt att man behöver tillföra mer spänning än normalt för att kortet ska fungera. Jag skulle börja med att testa att avinstallera grafikdrivrutinerna och installera om dessa på nytt och välja clean install innan vi spekulerar vidare i om kortet är defekt eller inte.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Det är ganska optimalt för luftöverklockning. Hade du haft ett ASIC som understiger 60% så är det inte helt ovanligt att man behöver tillföra mer spänning än normalt för att kortet ska fungera. Jag skulle börja med att testa att avinstallera grafikdrivrutinerna och installera om dessa på nytt och välja clean install innan vi spekulerar vidare i om kortet är defekt eller inte.

Gjorde det för senaste två timmar sedan med hjälp av DDU. Smaskade igång ARMA III, bara för att inse att problemet kvarstår, om än i mindre utsträckning än med andra titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murmelOP:

Gjorde det för senaste två timmar sedan med hjälp av DDU. Smaskade igång ARMA III, bara för att inse att problemet kvarstår, om än i mindre utsträckning än med andra titlar.

ARMA III är mer CPU- än GPU-krävande. Jag skulle anta då att ditt grafikkort kan vara defekt. Du kan dock ladda hem EVGA Precision X och övervolta kortet, det hjälper förhoppningsvis dig i ditt problem. Dock så om man ger kortet mer spänning så kommer det också att bli varmare. Öka spänningen med ett snäpp (vilket bör vara 13mV). Testa att spela och se om det går utan att det kraschar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

ARMA III är mer CPU- än GPU-krävande. Jag skulle anta då att ditt grafikkort kan vara defekt. Du kan dock ladda hem EVGA Precision X och övervolta kortet, det hjälper förhoppningsvis dig i ditt problem. Dock så om man ger kortet mer spänning så kommer det också att bli varmare. Öka spänningen med ett snäpp (vilket bör vara 13mV). Testa att spela och se om det går utan att det kraschar.

Kraschar likväl. Jag får förmoda att jag bör se mig själv som lurad vad gäller mitt grafikkortsköp, och passa på med att tacka för din pedagogiska hjälp. Är det någon idé att försöka sälja det vidare, eller gör kortet mer nytta på närmaste soptipp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av murmelOP:

Kraschar likväl. Jag får förmoda att jag bör se mig själv som lurad vad gäller mitt grafikkortsköp, och passa på med att tacka för din pedagogiska hjälp. Är det någon idé att försöka sälja det vidare, eller gör kortet mer nytta på närmaste soptipp?

Okey, sista du kan göra är att öka spänningen ett snäpp till med finns risk att det är samma effekt. Nej, sälja kortet vidare är väl inte så schysst. Ska du lura någon annan tycker du? Kan ju vara så att föregående ägare har klockat sönder kortet tidigare tyvärr, kanske därför han sålde det. Vart köpte du kortet?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Okey, sista du kan göra är att öka spänningen ett snäpp till med finns risk att det är samma effekt. Nej, sälja kortet vidare är väl inte så schysst. Ska du lura någon annan tycker du? Kan ju vara så att föregående ägare har klockat sönder kortet tidigare tyvärr, kanske därför han sålde det. Vart köpte du kortet?

Tanken var väl snarare att någon riktigt kunnig kanske kan rädda livet på kortet, eller ha användning av det på annat sätt. Ostrategiskt att gå ut med mina lurendrejeriplaner här på forumet annars.

Har provat en massa olika spänningar, och kortet köptes av någon skånsk lirare via Blocket, för att inte hänga ut några namn. Mig veterligen innebär handel via Blocket inga garantier.

Permalänk
Entusiast

Kanske är lite långsökt men du kan ju prova att byta vBIOS på kortet innan du säljer det?
Det är i alla fall en av sakerna jag skulle provat.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av murmelOP:

Tanken var väl snarare att någon riktigt kunnig kanske kan rädda livet på kortet, eller ha användning av det på annat sätt. Ostrategiskt att gå ut med mina lurendrejeriplaner här på forumet annars.

Har provat en massa olika spänningar, och kortet köptes av någon skånsk lirare via Blocket, för att inte hänga ut några namn. Mig veterligen innebär handel via Blocket inga garantier.

Ja okey, well det är ju lite svårt att köpa ett kort utan att veta om man kan rädda det Nu vet du iaf att du inte ska köpa hårdvara från Blocket i framtiden. Vad fick du get för kortet förresten?

Skrivet av Uzanar:

Kanske är lite långsökt men du kan ju prova att byta vBIOS på kortet innan du säljer det?
Det är i alla fall en av sakerna jag skulle provat.

Tänkte samma sak. It's a long shot, men värt ett försök!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

[QUOTE="trickysaer;14460725"]Ja okey, well det är ju lite svårt att köpa ett kort utan att veta om man kan rädda det Nu vet du iaf att du inte ska köpa hårdvara från Blocket i framtiden. Vad fick du get för kortet förresten?[/QUOTE}

Gav två kilopix.

"Ett kap," tänkte den naiva delen av min hjärna...

Skrivet av Uzanar:

Kanske är lite långsökt men du kan ju prova att byta vBIOS på kortet innan du säljer det?
Det är i alla fall en av sakerna jag skulle provat.

Skall prova! Tackar.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="murmelOP;14460820"]

Skrivet av trickysaer:

Ja okey, well det är ju lite svårt att köpa ett kort utan att veta om man kan rädda det Nu vet du iaf att du inte ska köpa hårdvara från Blocket i framtiden. Vad fick du get för kortet förresten?[/QUOTE}

Gav två kilopix.

"Ett kap," tänkte den naiva delen av min hjärna...

Skall prova! Tackar.

Ett nytt likadant kort kostar 3069:- :/

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Offtopic, hur får man fram ASIC i gpu-z och vad står resultatet för egentligen ?

Visa signatur

[i7 4930k @ 4,5GHz] - [Asus RAMPAGE IV EXTREME] - [16GB 2133MHz 11-11-11-31 4channel] - [ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix Gaming] - [Corsar 180GB SSD] - [4000GB HDD] - [850W HXi] - [ASUS 27" 144Hz] - [Razer Blackwidow Chroma] - [Naos 8200] - [Win10 PRO x64]

Permalänk
Medlem

Hade faktiskt samma problem som du på ett sätt fast i samband med uppdatering av drivisar. Min tidigare stabila OC fick spel att krascha i tid och otid och jag klarade inte en Heaven OCad längre. Sen blev kortet varmare än vanligt så jag köpte ett nytt datorbord och flyttade runt lite i burken för att öka luftflöde. Har inte OCat sen dess eftersom jag är rädd för att se resultatet.

Skrivet av Oppman:

Offtopic, hur får man fram ASIC i gpu-z och vad står resultatet för egentligen ?

Klicka på ikonen längst uppe till vänster i fönstret så ser du "Read ASIC quality". Det finns en liten förklaring där men egentligen betyder inte värdet något speciellt i praktiken. I teorin är det ett mått på hur mycket spänning som krävs för att kunna överklocka högt. Ju högre ASIC desto mindre spänning måste du mata GPUn med för att få stabil överklock. Ett exempel är:
Kort A som har ASIC 60
Kort B som har ASIC 70

Kort A behöver mer spänning på vcore än Kort A för att klara t ex 1100MHz. Eftersom det finns en maxgräns på vcore så betyder det att kort A inte kommer kunna klocka högre än X eftersom vCore säger stopp vid 1.215 (780Ti som exempel). Men kort B kräver mindre spänning och när kort B kommer till 1.215v så kommer det klara högre clocks.

Men det är som sagt var ett teoretiskt värde och stämmer inte alltid. Har hört om folk som har ASIC ~68 (vilket kan ses som lågt) som kan klocka skyhögt och folk som har runt 79 som inte klockar lika bra.

Mitt kort har ASIC 71 om jag inte minns fel och OCn i sign har den tidigare klarat av vid 1.175v. Om jag flashar BIOS kanske den klarar mer...dock vet jag inte eftersom jag inte vågat testa.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ok, tack Mocka ! Snodde även din signatur när jag höll på
Mitt MSI 780 får 65,3 ASIC för övrigt, har ju inte dödsklockat det men 1100/6600 funkar kalas iallafall

EDIT: Ser dock inte lika flashig ut med skitsamma

Visa signatur

[i7 4930k @ 4,5GHz] - [Asus RAMPAGE IV EXTREME] - [16GB 2133MHz 11-11-11-31 4channel] - [ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix Gaming] - [Corsar 180GB SSD] - [4000GB HDD] - [850W HXi] - [ASUS 27" 144Hz] - [Razer Blackwidow Chroma] - [Naos 8200] - [Win10 PRO x64]