Ladda ner torrents i skolan.

Permalänk
Medlem

Ladda ner torrents i skolan.

Hej sweclockers!

På någon sett kan man inte ladda ner torrents i skolan antagligen på grund av warez och liknade..
Men vet ni nåt sätt att göra det?

Mvh Henow

Visa signatur

Main comp: Amd Phenom II x4 955 @ 3.4 Ghz. Gigabyte Gtx 560 ti. 1333 mhz 4 gb ram, H50, Fractal design define r3.
Second comp: Amd phenom II x4 805 @ 2.4 Ghz. ati 4850 drr2 866 mhz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Henow:

Hej sweclockers!

På någon sett kan man inte ladda ner torrents i skolan antagligen på grund av warez och liknade..
Men vet ni nåt sätt att göra det?

Mvh Henow

Kontakta admin på skolan?

Permalänk
Moderator
Moderator

Ett tidigt varningens ord, håll er på laglig sida med era råd och förslag tack.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Anledningen är mycket simpel. Du SKA inte ladda ned olagliga saker från skolans nätverk. Vill du göra det får du göra det hemma. Om det ör något du måste ladda ner akut får du skaffa torrent remote och sen sätta upp en ftp server som torrenterna hamnar i.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Vad ska du ladda ner?
Linux-distributioner och annat som är gratis och får distribueras går säkert bra.

Prata med din lärare om vad du behöver!
Lycka till.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

TS skrev aldrig att det var något olagligt som skulle laddas ner, dessutom har jag sett honom vid tidigare trådar om Ubuntu. Så kan ju vara nån distro det gäller. Nu är det en stor risk med illegal nedladdning, så många skolor har helt enkelt totalförbjudit torrents. Laddar man ner via torrent på Chalmers till exempel är det insta-ban från hela nätverket.

Men kolla annars med admin, som andra skriver, eller ladda ner det du behöver hemma. Om det nu var illegala saker du tänkte skaffa så tycker jag att du rätt och slätt ska glömma det, jag vill inte att skattepengar ska finansiera ditt piratande.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att det inte går och lär inte heller bli tillåtet eftersom det skulle ju sega ner hela skolans nätverk om 100 elever sitter med torrents igång

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Det finns en väldigt bra anledning till att skolorna har blockerat torrents. Många tänker att det är ett bra sätt att ladda ned olagligt material utan att kunna bli tagna för det.

Men jag utgår utifrån att det är något lagligt du ska ladda hem, och i så fall får du nog prata med nätverksadmin om hur man kan lösa det. Alternativt ladda hem det direkt istället för p2p, det mesta lagliga går att ladda hem direkt ifrån en server.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lan:

Ett tidigt varningens ord, håll er på laglig sida med era råd och förslag tack.

Skrivet av morxy49:

Anledningen är mycket simpel. Du SKA inte ladda ned olagliga saker från skolans nätverk. Vill du göra det får du göra det hemma. Om det ör något du måste ladda ner akut får du skaffa torrent remote och sen sätta upp en ftp server som torrenterna hamnar i.

Vad ni är snabba på att dra dömmande slutsatser. Varför måste det nödvändigvis vara olagligt? Jag laddar ner helt lagliga torrents nästan varje dag.

Permalänk

Torrents =/= Olagligt.

Bara ett sätt att dela filer på, samma sätt som att gå på downloads.com och ladda ner en installations fil. Om filen får delas eller inte är grundpillan i om det är olagligt eller lagligt.

Ontopic, du bör nog prata med skolans it support, de flesta har nån sorts support funktion eller en admin som skötar sånt.

Visa signatur

| Corsair Air 540 | Asrock Extreme 4 Gen 3 | i7 2600k @ 4.6GHz | H100i [120sp High Performance Push] | 12GB Corsair Vengeance Ram @1600MHz [1 block dog :(] | Gainward GTX 770 SLI "Phantom" | Sound Blaster Z | OCZ Agilit 3 60GB Win 8 System Disk |OCZ Agility 3 256GB Game Disk | 2TB Seagate SSHD | 2TB Western Digital | Asus VG248H | Sennheiser G4ME 360 | LG BH9230 "9.1 3D" Surround System |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anon200213:

Vad ni är snabba på att dra dömmande slutsatser. Varför måste det nödvändigvis vara olagligt? Jag laddar ner helt lagliga torrents nästan varje dag.

E-Lite, jag sa ingenting om vad TS försökte göra eller vad torrenter kan innehålla.

Jag bad alla som väljer att skriva inlägg att hålla sig på rätt sida om lagen med råd i ett försök att uppmuntra bättre lösningar än många som tidigare förekommit i liknande trådar (kringå brandvägg, hacka lösen, etc).

Men detta är tämligen off topic..

TS, du har fått ett par bra tips. Lycka till.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket bra programvara går att hämta ner från http://ftp.sunet.se istället för via Torrents.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henow:

Hej sweclockers!

På någon sett kan man inte ladda ner torrents i skolan antagligen på grund av warez och liknade..
Men vet ni nåt sätt att göra det?

Mvh Henow

VPN är ett tips. Dock kan jag säga att helst ska man inte leka allt för mycket på skolans nätverk.

Permalänk
Medlem

http://www.zbigz.com/
Webb-baserad torrent-klient.

Vill minnas att det finns liknande sidor, men har inte testat dessa själv bakom begränsade nätverk. kan inte garantera att den kommer fungera men det är värt ett test iallafall.

Permalänk

Är det inte så att man kan stänga torrent-klienter genom att stänga portar på nätverket? Troligtvis har dom blockerat torrentklienter för att det finns mängder av upphovsrättsskyddat material på ex. The Pirate Bay, och för att hålla upp hastigheten på nätverket.

Kolla med admin på din skola, och förklara vad du ska ladda ner, om det nu är lagligt. Dock brukar lagligt material vara hyfsat lätt att få tag på, utan torrentklienter.

Permalänk
Medlem

Tack för svar blir nog att jag gör det hemma istället!
torrent behöver inte vara illegalt föredrar oftast torrent istället för vanligt http(?) nerladdning.

Visa signatur

Main comp: Amd Phenom II x4 955 @ 3.4 Ghz. Gigabyte Gtx 560 ti. 1333 mhz 4 gb ram, H50, Fractal design define r3.
Second comp: Amd phenom II x4 805 @ 2.4 Ghz. ati 4850 drr2 866 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smygbas:

Är det inte så att man kan stänga torrent-klienter genom att stänga portar på nätverket? Troligtvis har dom blockerat torrentklienter för att det finns mängder av upphovsrättsskyddat material på ex. The Pirate Bay, och för att hålla upp hastigheten på nätverket.

Kolla med admin på din skola, och förklara vad du ska ladda ner, om det nu är lagligt. Dock brukar lagligt material vara hyfsat lätt att få tag på, utan torrentklienter.

Nej, oftast används port 80 som fallback. Däremot kan man inspektera trafiken på port 80 och skilja vanlig http-trafik från torrent, men det kräver mer resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reinholdsson:

Nej, oftast används port 80 som fallback. Däremot kan man inspektera trafiken på port 80 och skilja vanlig http-trafik från torrent, men det kräver mer resurser.

Mmm, så kallad traffic shaping. Kan strypa eller stänga av trafik helt beroende på vilket protokoll som används helt oberoende av vilken port det körs på. Inspekterar varje TCP/IP-paket och analyserar innehållet. Hade för länge sen en ISP som använde det för att strypa bandbredden för vissa protokoll. Fult sätt att begränsa bandbredden dom sålt...

Permalänk
Skrivet av Ghost93:

Ladda ner filer i skolan. gör det bara, så du blev catchad o betala böter eller blev pumpad i kåken.

Så du menar att 25% av Sverige kan bli slängda i fängelse för att de laddade ner den där Alcazar låten via Piratebay? Om jag har förstått det rätt så är det inte straffbart att ladda ner illegala saker, bara att ladda upp dem (Seeda).

Permalänk
Skrivet av GreenSoap:

Så du menar att 25% av Sverige kan bli slängda i fängelse för att de laddade ner den där Alcazar låten via Piratebay? Om jag har förstått det rätt så är det inte olagligt att ladda ner illegala saker, bara att ladda upp dem (Seeda).

Nej, det är inte lagligt att ladda ner upphovsrättsskyddat material.

Citat:

Det är inte heller tillåtet att för privat bruk kopiera material som lagts ut på till exempel internet utan tillstånd från upphovsmannen. Man får alltså för sitt privata bruk bara kopiera filmer, musik, texter med mera som har lagts ut på internet med upphovsmannens tillstånd, till exempel musik och film som säljs lagligt för nedladdning mot betalning eller som lagligen tillhandahålls för gratis nedladdning (till exempel för att marknadsföra ny musik).

Vad som däremot är tillåtet är sk. streaming:

Citat:

Många webbplatser är i sig själva upphovsrättsskyddade. Är det olagligt att surfa in på dessa sidor om man inte uttryckligen har upphovsmannens medgivande?

Nej. Upphovsrätten hindrar inte webbsurfande. Att bara titta på eller lyssna på upphovsrättsligt material är inget som faller in under upphovsmannens ensamrätt. Så länge man bara surfar på internet framställer man inte någon upphovsrättsligt relevant kopia. Däremot uppkommer en mängd "tillfälliga kopior" i samband med surfande, men det finns en bestämmelse som säger att sådana tillfälliga kopior får framställas. Det innebär att så länge man inte sparar ner material på hårddisken, på en diskett eller liknande eller skriver ut det, så berörs man inte alls av kravet på lovlig förlaga. Vill man spara ner material eller skriva ut materialet är det tillåtet för privat bruk utan något uttryckligt samtycke från upphovsmannen så länge materialet ligger lagligt på internet.

Källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Så du menar att 25% av Sverige kan bli slängda i fängelse för att de laddade ner den där Alcazar låten via Piratebay? Om jag har förstått det rätt så är det inte straffbart att ladda ner illegala saker, bara att ladda upp dem (Seeda).

Så du menar alltså att det ör helt lagligt att ladda ner photoshop som i vanliga fall kostar flera tusen kronor?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Så du menar alltså att det ör helt lagligt att ladda ner photoshop som i vanliga fall kostar flera tusen kronor?

Nej, om jag har förstått det rätt så är det olagligt men inte straffbart. Men att ladda upp (seeda) är straffbart.

Rätta mig om jag har fel. Men det är den informationen jag har fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Nej, om jag har förstått det rätt så är det olagligt men inte straffbart. Men att ladda upp (seeda) är straffbart.

Rätta mig om jag har fel. Men det är den informationen jag har fått.

det är olagligt och straffbart att både ladda upp och ladda ned. dock så prioriteras uppladdare före nedladdare när polisen försöker hitta några stackars satar att sätta dit, därför är man i princip skyddad sålänge som man laddar ner, och inte upp.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Henow:

Hej sweclockers!

På någon sett kan man inte ladda ner torrents i skolan antagligen på grund av warez och liknade..
Men vet ni nåt sätt att göra det?

Mvh Henow

Skrivet av e-lite:

Vad ni är snabba på att dra dömmande slutsatser. Varför måste det nödvändigvis vara olagligt? Jag laddar ner helt lagliga torrents nästan varje dag.

Du har helt rätt, men anledningen till att mer eller mindre alla skolor har bannat alla typer av torrentnedladdningar är för att:

Det går inte att se vilken torrent du laddar ner och huruvida det är en laglig fil eller inte.

Nätverksägaren är ansvarig för hanterandet av nätverket. Alla nedladdningar man inte kan urskilja från illegala nedladdningar väljer man därför att blockera.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Är det på din egna laptop eller på en skol dator som skolan äger?

om det är en skoldator så skulle jag råda dig att inte försöka då du möjligtvis skulle bli bannad från alla datorer... Har hänt ett antal ggr på min skola, karma is a bitch..

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Nej, om jag har förstått det rätt så är det olagligt men inte straffbart. Men att ladda upp (seeda) är straffbart.

Rätta mig om jag har fel. Men det är den informationen jag har fått.

innan 2010 var det så som du skrev. men sedan 1 januari 2010 är det olagligt och straffbart att även ladda ner material.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd rensad*

Dumpa sidpospåret innan vi blir tvungna att ta i ordentligt, ok?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers