Vilken SSD storlek är rimligt för Windows 7/8?

Permalänk
Medlem

Vilken SSD storlek är rimligt för Windows 7/8?

Hej,

Jag har idag en SAMSUNG 120 GB disk för Windows 8 och det blev tyvärr snabbt full så mycket program och spel har jag fått installera på en alternativ mekanisk disk. Vid snabb kontroll ser det ut att ligga runt 40-50 GB på den mekaniska disken så det borde betyda att en SSD på 250 GB borde räcka långt?

Vad säger ni? större SSD diskar är ju riktigt dyra, ex Samsung 500 GB disk kostar 2600 kr medan 250 GB kostar ca 1200 kr.

Vad väljer ni?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

250 räcker, Säg att du räknar med att Windows tar 80gig.

Sedan kanske du kan ha en Mekanisk disk där du lägger filer och sådant du inte behöver ha på SSD'n, alt flyttar runt filer som du inte aktivt använder.

Ex: Spel och program brukar äta upp en hel del.

Visa signatur

| Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40GHz | Gigabyte Z68X-UD3H-B3 | CORSAIR 8GB DDR3 1866MHZ | NVIDIA GeForce GTX 560 Ti | CORSAIR HX 650W |KÜHLER H₂O 620 | Gigabyte Chassis 3D Aurora |

Permalänk
Medlem

Har en i7 4770k med en A-data på 64GB som startar Windows 8.1 på 5 - 10 sek

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Köp en till SSD och lägg spelen där så behöver du inte mecka med din OS-disk

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hed_pe:

250 räcker, Säg att du räknar med att Windows tar 80gig.

Sedan kanske du kan ha en Mekanisk disk där du lägger filer och sådant du inte behöver ha på SSD'n, alt flyttar runt filer som du inte aktivt använder.

Ex: Spel och program brukar äta upp en hel del.

Jag vill egentligen undvika att installera applikationer och spel på något annan än OS disken(SSD). Allt jag installerar är ju saker som används aktivt och bör därmed också köras från SSD. Allt annat som används mer sällan ex foto, film m,m kan lika bra ligga på mekaniska diskar, dels finns inte kravet på den hastighet som SSD ger men det används inte häller i samma utsträckning.

Skrivet av gabinono:

Har en i7 4770k med en A-data på 64GB som startar Windows 8.1 på 5 - 10 sek

Förstår inte helt vad detta tillför? ATt man kan installera Windows 8.1 på en 64 GB ser jag inte som konstigt, däremot ska du installera massa program och spel så lär din 64GB disk inte räcka långt.

Skrivet av warh0g:

Köp en till SSD och lägg spelen där så behöver du inte mecka med din OS-disk

Ja det är såklart en idé men problemet är att jag har inte fler SATA platser Funderar på att sätta 120 GB SSDn i en annan dator som just nu är lite seg.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Jag vill egentligen undvika att installera applikationer och spel på något annan än OS disken(SSD). Allt jag installerar är ju saker som används aktivt och bör därmed också köras från SSD. Allt annat som används mer sällan ex foto, film m,m kan lika bra ligga på mekaniska diskar, dels finns inte kravet på den hastighet som SSD ger men det används inte häller i samma utsträckning.

Förstår inte helt vad detta tillför? ATt man kan installera Windows 8.1 på en 64 GB ser jag inte som konstigt, däremot ska du installera massa program och spel så lär din 64GB disk inte räcka långt.

Ja det är såklart en idé men problemet är att jag har inte fler SATA platser Funderar på att sätta 120 GB SSDn i en annan dator som just nu är lite seg.

Förlåt, förlåt, trodde du ville ha en SSD för bara Windows 8 och inget annat.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Har en i7 4770k med en A-data på 64GB som startar Windows 8.1 på 5 - 10 sek

64GB är väl irrelevant om TS tycker 120GB är för litet..

skulle nog säga köp så stor du tycker du har råd med.. antingen 240-300GB eller 500-600GB...

Edit
till posten nedan, läste inte hela tråden innan jag svarade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

64GB är väl irrelevant om TS tycker 120GB är för litet..

skulle nog säga köp så stor du tycker du har råd med.. antingen 240-300GB eller 500-600GB...

Titta på min senaste post.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hed_pe:

250 räcker, Säg att du räknar med att Windows tar 80gig.

Sedan kanske du kan ha en Mekanisk disk där du lägger filer och sådant du inte behöver ha på SSD'n, alt flyttar runt filer som du inte aktivt använder.

Ex: Spel och program brukar äta upp en hel del.

Windows mappen menar du nu eller?

Såhär mkt tar min installation 8.1

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Har en i7 4770k med en A-data på 64GB som startar Windows 8.1 på 5 - 10 sek

Ja det var ju bra det men vad hjälper det trådskaparen?

Jag gick i samma tankar som dig för ett tag sen. Körde då 1 st 120 GB SSD där jag hade windows plus lite program på. Dock tyckte även jag att det var i minsta laget så jag köpte på mig ytterligare en SSD, denna på 240 GB Intel 520 för ca 1200:-. Så nu har jag en 120 GB för Windows plus program, en 240 GB enbart för spel och en 1TB mekanisk för spel/filmer etc.

Jag säger att du borde klara dig fint med en 250 GB och så lägger du in de spel/program du kör oftast där och resten på en mekanisk (om du har en sådan)

EDIT: Jadu gabinono, nu fick du mycket skit

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Ja det var ju bra det men vad hjälper det trådskaparen?

Jag gick i samma tankar som dig för ett tag sen. Körde då 1 st 120 GB SSD där jag hade windows plus lite program på. Dock tyckte även jag att det var i minsta laget så jag köpte på mig ytterligare en SSD, denna på 240 GB Intel 520 för ca 1200:-. Så nu har jag en 120 GB för Windows plus program, en 240 GB enbart för spel och en 1TB mekanisk för spel/filmer etc.

Jag säger att du borde klara dig fint med en 250 GB och så lägger du in de spel/program du kör oftast där och resten på en mekanisk (om du har en sådan)

Min förra post

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Det är ju nästan omöjligt att svara på. Det beror helt på hur mycket du kommer att lägga in på den, och det är det bara du som vet Jag hade en 90gb innan och den blev full direkt. kunde bara ha några program och typ 1 stort spel sen var den full, fick ha alla andra spel på en mekanisk disk. Nu har jag en 750gb 840 evo men det är bra mkt mer än vad man behöver (jag fick den snorbilligt helt ny från blocket).

som sagt du vet endast själv hur mkt du behöver men jag skulle iaf ha kört på 250gb. tror det räcker för dom flesta

Jag kan iaf starkt rekomendera just samsung 840 evo som jag har. ungefär billigaste SSDn just nu men samtidigt grymt snabb. Jag har min satt i rapid mode vilket får den i skriv och läs hastigheter på över 850/850MB/s och alla andra hastigheterna som random 4k osv är också mkt snabbare. (flickvännen har också en 840 evo men endast sata 2 support. Men även hennes blev snabbare, ca 500-600MB/s, så det fungerar om du har sata 2 med)

Permalänk
Medlem

Jag körde länge på 80GB i min gamla dator men tröttnade på att rensa och flytta runt hela tiden.
Den nya datorn fick en på 512GB och jag har inte ångrat den kostnaden även om det sved lite vid inköpet. Har idag 245GB använt så visst skulle det ha gått med en på 256GB med lite god vilja men det är skönt att inte behöva hålla koll på utrymmet hela tiden.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Avstängd

Köp så stor du har råd med.
Enkelt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Jag kör på en 120:a för OS och en 256:a för spel.
Dock tar inte Windows och Program upp 120GB så jag brukar slänga in något spel eller två på den också.
Om jag inte minns fel har jag för närvarande 18 spel installerade på dessa två SSDer tillsammans.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen stor gamer, oftast är det Battlefield och DOTA som är installerat bara men ibland händer det att jag lägger in något annat för få omväxling eller om man köpt något nytt, ex Civilization eller liknande. När det gäller program så är det oftast Adobe Photoshop, Adobe Lightroom, Office, Visual Studio och sen då ett par mindre program.

Visst har jag råd att köpa en 500 GB disk men det känns inte vidare bra, priset är sådär 600-700 kr för mycket än var jag skulle sätta min gräns. 2600 kr känns helt enkelt för dyrt och jag vet att den prislappen kommer vara halverad inom 1-2 år.

Självklart förstår jag att det bara är jag som kan avgöra detta men jag ville ändå kolla hur ni har det uppsatt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Nu är jag ingen stor gamer, oftast är det Battlefield och DOTA som är installerat bara men ibland händer det att jag lägger in något annat för få omväxling eller om man köpt något nytt, ex Civilization eller liknande. När det gäller program så är det oftast Adobe Photoshop, Adobe Lightroom, Office, Visual Studio och sen då ett par mindre program.

Visst har jag råd att köpa en 500 GB disk men det känns inte vidare bra, priset är sådär 600-700 kr för mycket än var jag skulle sätta min gräns. 2600 kr känns helt enkelt för dyrt och jag vet att den prislappen kommer vara halverad inom 1-2 år.

Självklart förstår jag att det bara är jag som kan avgöra detta men jag ville ändå kolla hur ni har det uppsatt.

Jag Kör 2x 128Gb i RAID 0 vilket ger mig 256Gb och där har jag Win 7 utan hibernate (för att slippa att en 32gb tom mapp), Hela Adobe CS6 och ca 60Gb spel. Tar du hand om dina filer rätt och ser till att inget onödigt ligger på SSD'n, att Adobe inte lägger in cache filer, att iTunes inte sparar din backup där och att du inte har 200+ youtube tabbar uppe i chrome konstant så borde det gå bra.

Funderat på att köra 2 SSDer i RAID? Söktiderna/åtkomsttiderna blir ju inte snabbare men laddar du ett tungt program gör det skillnad, visst finns risken med att en SSD går sönder så du förlorar allt på OS disken men det kostar inte mycket att köpa en 250-320Gb disk att använda som backup för OS, dessutom växer din e-penis.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk

120gb är rimlig storlek för OS+ program+spel. Iaf för mig.

Permalänk
Medlem

120 Gb fylls nog lätt för snabbt, 250 Gb kanske du tycker är för dyrt, titta då kanske på vissa 180 Gb som ibland säljs för nån hundring extra jämfört med 120 Gb. Annars skulle mer rekommendera 250 Gb för OS, sedan får du väl avväga att ha dina viktigast program på den SSDn, eller på annan SSD, och mindre viktiga program flyttade till hårddisk.

Beroende på hur många sata platser du har, kolla även om du kan använda dig av esata/USB, dvs extern SSD via eSata, hårddisk via USB.

Kanske även använda dig av PCI express för antigen fler Sata kontakter eller kanske en SSD via PCI Express.

Finns även hybrider som har 120 Gb ssd + 1 Tb hårddisk, allt via en Sata port, som kanske även vara ett alternativ.

Permalänk

Ta ett råd från en som lärt sig den hårda vägen: Köp så stor disk du har råd med från början! Jag började med 60gb i tron om att jag bara skulle ha OS på den. Sen fick jag köpa en 120gb när jag ville ha mina spel på SSD. Sen visade det sig att fler trevliga spel släpptes och då köpte jag en 180gb att ha specifikt till spel och min 120gb specifikt till OS. Nu börjar speldisken bli full igen...

En sak är dock säker; jag kommer aldrig någonsin använda mekanisk disk igen, till något!

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma med andra, köp en så stor du känner att du har råd med.
Personligen tycker jag att 120GB räcker långt för Windows, spel och program men alla har ju olika användarmönster, har själv 60GB spel på min SSD tillsammans med Windows och alla program jag använder och har ändå 13GB ledigt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Nu är jag ingen stor gamer, oftast är det Battlefield och DOTA som är installerat bara men ibland händer det att jag lägger in något annat för få omväxling eller om man köpt något nytt, ex Civilization eller liknande. När det gäller program så är det oftast Adobe Photoshop, Adobe Lightroom, Office, Visual Studio och sen då ett par mindre program.

Visst har jag råd att köpa en 500 GB disk men det känns inte vidare bra, priset är sådär 600-700 kr för mycket än var jag skulle sätta min gräns. 2600 kr känns helt enkelt för dyrt och jag vet att den prislappen kommer vara halverad inom 1-2 år.

Självklart förstår jag att det bara är jag som kan avgöra detta men jag ville ändå kolla hur ni har det uppsatt.

Du nämnde tidigare att du inte hade någon SATA ledig (?). Sitter på samma MB som du med två SSD (180GB + 240GB) och en Blueray spelare.
OS och lite andra nyttoprogram på 180GB SSDn samt dokument, spel (Steam+Origin+WoT) på 240GB SSDn. Funkar bra med den fördelningen. Har ca 60GB kvar på OS SSDn och ca 45GB kvar på 240GB SSDn. Det går att få tag på både 180GB samt 240 GB SSDn relativt billigt nu.http://www.dustinhome.se/page/5481/ssd-harddiskar/ . Intel 520 räknades som créme de la créme bara för några månader sedan. Sitter själv på Intel 320/335.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Ja det är såklart en idé men problemet är att jag har inte fler SATA platser Funderar på att sätta 120 GB SSDn i en annan dator som just nu är lite seg.

Hur mycket har du kopplat in egentligen?
Du har 8 SATA portar på ditt moderkort (förutsatt att det är datorn i din signatur det handlar om)

Edit: vid en andra titt misstänker jag dock att det inte är den datorn det handlar om då den har en annan SSD än du skriver i första posten.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Visst har jag råd att köpa en 500 GB disk men det känns inte vidare bra, priset är sådär 600-700 kr för mycket än var jag skulle sätta min gräns. 2600 kr känns helt enkelt för dyrt och jag vet att den prislappen kommer vara halverad inom 1-2 år.

Självklart förstår jag att det bara är jag som kan avgöra detta men jag ville ändå kolla hur ni har det uppsatt.

Orkade inte vänta längre så blev 512GB SSD för min del på ny dator
annars börjar det kännas som jag är bland dom sista att adoptera SSD tekniken.
är väl mest för att dom var aldeles för dyra per TB... man kan ju inte räkna per GB 2014 eller ?

Permalänk
Medlem

Har nu uppdaterat min sign. Som ni kan se så har jag ingen plats till en extra SSD. Men jag tror 250 GB SSD blir bra, visst hade jag hellre valt 500 GB men det känns inte så prisvärt tyvärr.

Tack för er input.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hej,

Jag har idag en SAMSUNG 120 GB disk för Windows 8 och det blev tyvärr snabbt full så mycket program och spel har jag fått installera på en alternativ mekanisk disk. Vid snabb kontroll ser det ut att ligga runt 40-50 GB på den mekaniska disken så det borde betyda att en SSD på 250 GB borde räcka långt?

Vad säger ni? större SSD diskar är ju riktigt dyra, ex Samsung 500 GB disk kostar 2600 kr medan 250 GB kostar ca 1200 kr.

Vad väljer ni?

256 är la fint. Du kan ju räkna med att operativsystemet tar till med ca 70-80GB. Jag kör 256GB SSD från Kingston och en från intel på 60. Sen har jag 4st 3TB vanliga HDD's. alltså sammanlagt ca: 12TB+316GB. Filer på andra diskarna spel på inteldisken och windows på den andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Highwell:

256 är la fint. Du kan ju räkna med att operativsystemet tar till med ca 70-80GB. Jag kör 256GB SSD från Kingston och en från intel på 60. Sen har jag 4st 3TB vanliga HDD's. alltså sammanlagt ca: 12TB+316GB. Filer på andra diskarna spel på inteldisken och windows på den andra.

Windows tar inte 70-80 GB, snarare 20.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hej,

Jag har idag en SAMSUNG 120 GB disk för Windows 8 och det blev tyvärr snabbt full så mycket program och spel har jag fått installera på en alternativ mekanisk disk. Vid snabb kontroll ser det ut att ligga runt 40-50 GB på den mekaniska disken så det borde betyda att en SSD på 250 GB borde räcka långt?

Vad säger ni? större SSD diskar är ju riktigt dyra, ex Samsung 500 GB disk kostar 2600 kr medan 250 GB kostar ca 1200 kr.

Vad väljer ni?

250gb räcker gott och väl för mig iallfall, windows 7, dota 2, cs: go, BF4, Far Cry 3 samt diverse småprogram som VLC osv, jag har ca 120gb kvar på disken.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Windows tar inte 70-80 GB, snarare 20.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man bara tittar på Windows katalogen precis efter en ominstallation kanske.

Det var väl 1 år sen jag ominstallerade och nu tar Windows katalogen 40 GB men sen vet vi att Windows lägger en hel del grejer på andra ställen med så helt klart merän 20 GB.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

500GB Samsung 840 kör jag på.

Gjort 2 partitioner på den.
150GB till Windows och Program.
350GB till Spel

Done!