Permalänk
Medlem

Installering av windows 7 funkar inte.

Hej!
Har köpt mig en ny dator för ca 2 veckor sedan med ett ASUS X79-Deluxe, Socket-2011 moderkort och Kingston HyperX 3K SSD.
Hade gjort en boot bar usb sticka med windows 7 64-bits på men då jag kom fram till att välja vilken hdd som jag ska använda för att installera windows på så hittar han inte ssd. Testade också att koppla in en gammal hdd men han hitta inte den häller. klicka jag på browse så kan jag bläddra i hdd men inte i ssd.

Efter mycket om och men så testade jag att installera windows på ssd genom att koppla in den i frugans bärbara. Det funkade klockrent, dock så följde det med massa drivrutiner därifrån som fortfarande skapar problem. Så nu vänder jag mig hit för att kanske kan få lite hjälp om mitt besvär.

Permalänk

Har du partitionerat SSD-disken? I Windows 7 så söker du i startmenyn på "Skapa och formatera hårddiskpartitioner". När SSD-disken kommer upp där trycker du bara på skapa partition och sedan ska det funka!

Hoppas det löser sig

Visa signatur

GamingLaptopen (MSI GE70 2PE Apache Pro): i7-4710HQ @ 2.5GHz (3.7 Turbo) - GTX860M 2GB - 128GB SSD - 1TB HDD - 16GB DDR3

Övrigt: Razer Naga 2014 - CM Storm TK QuickFire (MX Blue) - Steelseries Siberia V2 - Logitech G27 - Galaxy Note III

Finns även på Garaget.org som VolvoFabbe98!

Permalänk

kolla att du inte har SATA portarna i RAID konfiguration under installationen.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den_Samme:

kolla att du inte har SATA portarna i RAID konfiguration under installationen.

som jag förstår är raid då du sammankopplar 2 hårddiskar? men hade bara en hdd första gången jag försökte installera. dock har jag så många olika sata utgångar från moderkortet som jag inte vet om det är någon speciell där som jag måste ha den på lr om det är något jag måste ställa in på bios.
Har försökt söka omkring lite men kan inte komma fram till något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hero1337:

Hur kollar man det då? kollar man det i bios någonstans?

SSDn ska vara inkopplad i chipsetets egna SATA-portar för att drivrutiner ska hittas automatiskt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Du saknar drivers för din sata kontroller, därför kan du inte se diskarna. Så lägg drivrutinerna på en USB sticka o ladda in dem inne i WindowsPE.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Du saknar drivers för din sata kontroller, därför kan du inte se diskarna. Så lägg drivrutinerna på en USB sticka o ladda in dem inne i WindowsPE.
http://www.prime-expert.com/articles/b06/images/vista2usb_req...

Har ett antal olika sata kontrollers vilka är:
Asmedia 106x SATA Controller
Intel(R) C600 Series Chipset SATA AHCI Controller
Standard AHCI 1.0 Serial ATA Controller

Är det någon speciell Sata kontroll jag saknar lr är det allt jag ska behöva?
Ska ta å starta om datorn å se om det funkar att hitta ssd. Om det funkar lr inte meddelar jag om en stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hero1337:

Har ett antal olika sata kontrollers vilka är:
Asmedia 106x SATA Controller
Intel(R) C600 Series Chipset SATA AHCI Controller
Standard AHCI 1.0 Serial ATA Controller

Är det någon speciell Sata kontroll jag saknar lr är det allt jag ska behöva?
Ska ta å starta om datorn å se om det funkar att hitta ssd. Om det funkar lr inte meddelar jag om en stund.

Verkade inte hitta någon hårddisk. Trycker jag browse så kan jag bläddra mellan alla hårddiskar jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Du saknar drivers för din sata kontroller, därför kan du inte se diskarna. Så lägg drivrutinerna på en USB sticka o ladda in dem inne i WindowsPE.
http://www.prime-expert.com/articles/b06/images/vista2usb_req...

Neeej de va jag som missförstog dig. Du menar att jag ska ta en separat usb sticka å lägga in drivrutinerna för sata kontrollern å ladda in dom när jag kommer till senariot då jag inte hittar ssd'n då jag ska installera datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hero1337:

Neeej de va jag som missförstog dig. Du menar att jag ska ta en separat usb sticka å lägga in drivrutinerna för sata kontrollern å ladda in dom när jag kommer till senariot då jag inte hittar ssd'n då jag ska installera datorn?

exakt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Har nu testat med det och fortfarande så kan jag inte få fram en enda hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av hero1337:

Har nu testat med det och fortfarande så kan jag inte få fram en enda hdd

då har du tankat fel drivers eller så väljer du fel fil.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

då har du tankat fel drivers eller så väljer du fel fil.

Laddade ner Asmedia SATA Controller Driver V1.3.4.1 for Windows 7/8 32bit & 64bit.(WHQL) För X79-deluxe från asus egna hemsida.

Permalänk

Om jag vore Du så skulle jag;

1. Koppla ur alla HDD:n tillsvidare
2. Sätt SSD:n i en av 2 x SATA 6Gb/s port(s), black (Intels egna)
3. Gå in i bios å kolla så att AHCI är aktiverat (brukar vara IDE default)
4. Kolla så att Du ser SSD:n i bios.
5. Installera om Win 7 på SSD:n som nu skall vara det enda möjliga valet.
6. När installationen är klar kan Du t ex installera drivisarna till Dina andra SATA-portar, typ Marvell® PCIe 9230 controller :
4 x SATA 6Gb/s port(s), dark brown

Glöm sen inte att koppla in Dina HDD:n och aktivera/formatera dessa i diskhanteraren.

Denna rutin funkar alltid för mig iaf...


Ps. Brukar alltid inleda med att kolla så att jag har senaste bios, annars börjar jag där... Ds.

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk

Så om jag gissar rätt så kör Asus med intel chipset (asus x79) å då borde då den vara Intel att föredra, då man kopplar in SSD?
http://images.bit-tech.net/content_images/2011/11/intel-sandy... om man kollar på bilden verkar det så iaf.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Så om jag gissar rätt så kör Asus med intel chipset (asus x79) å då borde då den vara Intel att föredra, då man kopplar in SSD?
http://images.bit-tech.net/content_images/2011/11/intel-sandy... om man kollar på bilden verkar det så iaf.

Jo la märket till det när jag kollade manualen lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowpoke66:

Om jag vore Du så skulle jag;

1. Koppla ur alla HDD:n tillsvidare
2. Sätt SSD:n i en av 2 x SATA 6Gb/s port(s), black (Intels egna)
3. Gå in i bios å kolla så att AHCI är aktiverat (brukar vara IDE default)
4. Kolla så att Du ser SSD:n i bios.
5. Installera om Win 7 på SSD:n som nu skall vara det enda möjliga valet.
6. När installationen är klar kan Du t ex installera drivisarna till Dina andra SATA-portar, typ Marvell® PCIe 9230 controller :
4 x SATA 6Gb/s port(s), dark brown

Glöm sen inte att koppla in Dina HDD:n och aktivera/formatera dessa i diskhanteraren.

Denna rutin funkar alltid för mig iaf...


Ps. Brukar alltid inleda med att kolla så att jag har senaste bios, annars börjar jag där... Ds.

Ska ta å testa detta. är lite orolig dock ang förnyelse av bios. vet jag har en äldre version men jag är inte 100% säker på hur jag tar mig till för att uppgradera bios.

Permalänk
Skrivet av hero1337:

Ska ta å testa detta. är lite orolig dock ang förnyelse av bios. vet jag har en äldre version men jag är inte 100% säker på hur jag tar mig till för att uppgradera bios.

https://www.asus.com/Motherboards/X79DELUXE/#support
Om det här är rätt moderkort så ladda hem senaste versionen bios, lägg på usb från en fungerande dator, packa upp.
Starta upp datorn och kolla vilken bios version du har, om den är äldre än 0701 så kan det vara bra att uppdatera, ganska enkelt bara man hittar dit.
Just ja, nya moderkort hittar ju usb i bios så fort man stoppar in dom, usb2 iaf, inte säker på usb3.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk

Ja, det är tämligen enkelt med hjälp av: ASUS UEFI BIOS EZ Mode featuring friendly graphics user interface.

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowpoke66:

Om jag vore Du så skulle jag;

1. Koppla ur alla HDD:n tillsvidare
2. Sätt SSD:n i en av 2 x SATA 6Gb/s port(s), black (Intels egna)
3. Gå in i bios å kolla så att AHCI är aktiverat (brukar vara IDE default)
4. Kolla så att Du ser SSD:n i bios.
5. Installera om Win 7 på SSD:n som nu skall vara det enda möjliga valet.
6. När installationen är klar kan Du t ex installera drivisarna till Dina andra SATA-portar, typ Marvell® PCIe 9230 controller :
4 x SATA 6Gb/s port(s), dark brown

Glöm sen inte att koppla in Dina HDD:n och aktivera/formatera dessa i diskhanteraren.

Denna rutin funkar alltid för mig iaf...


Ps. Brukar alltid inleda med att kolla så att jag har senaste bios, annars börjar jag där... Ds.

Har gjort allt från punkt 1 men kan ändå inte installera. fastnar på att den inte hittar nå speciella drivers.

Permalänk
Skrivet av hero1337:

Har gjort allt från punkt 1 men kan ändå inte installera. fastnar på att den inte hittar nå speciella drivers.

Då kan det vara så att Din Win7-version inte har de drivisar som behövs, alltså är för "gammal" för X79-plattformen...

Säkerställ att Du installerar med en version med SP2.

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowpoke66:

Då kan det vara så att Din Win7-version inte har de drivisar som behövs, alltså är för "gammal" för X79-plattformen...

Säkerställ att Du installerar med en version med SP2.

Hmm. Kunde inte hitta någon version av windows 7 med SP2 men testade med SP1 å de funkade inte heller.

Permalänk
Skrivet av hero1337:

Hmm. Kunde inte hitta någon version av windows 7 med SP2 men testade med SP1 å de funkade inte heller.

Kan ju bero på att det inte finns nån med SP2! My bad...

SP1 skall enligt uppgift inte innehålla alla drivisar till X79 så det blir nog till att tanka ned Intels SATA-drivers här:
https://www.asus.com/Motherboards/X79DELUXE/#support

Testa att packa upp denna på Din sticka: Intel AHCI/RAID Driver Path for Windows Win7 32bit & Win7 64bit & Win8 32bit & Win8
Du lär ju även behöva denna förr eller senare: Intel Chipset Driver V9.3.2.1015 for Windows 7/8/8.1 32bit & 64bit.(WHQL)

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowpoke66:

Kan ju bero på att det inte finns nån med SP2! My bad...

SP1 skall enligt uppgift inte innehålla alla drivisar till X79 så det blir nog till att tanka ned Intels SATA-drivers här:
https://www.asus.com/Motherboards/X79DELUXE/#support

Testa att packa upp denna på Din sticka: Intel AHCI/RAID Driver Path for Windows Win7 32bit & Win7 64bit & Win8 32bit & Win8
Du lär ju även behöva denna förr eller senare: Intel Chipset Driver V9.3.2.1015 for Windows 7/8/8.1 32bit & 64bit.(WHQL)

Nu har jag testat det med och det funkar tyvärr inte häller.

Permalänk

Hmm...

Har läst runt lite på olika forum (som jag förmodar att Du också har??) och sett att jag nog hade fel gällande SP1.
Den borde ju rimligtvis funka.

Däremot så avråddes det starkt att använda en installationsdisk (or whatever media...) med både 32- och 64-bitars versionen på;

"And it works! Finally. Used a 64-bit only disc, and voila!"

"This is because the x86/x64 mix disk from sources unkown uses the x86 installer. So neither driver works properly."

Värt att kolla upp, kanske?

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem

Aha ja du jag vet ju inte direct vad jag använde om det va en med båda delarna lr en bara 64-bitars. men va les på att pröva mig fram nå mer så testade Windows 8 istället och det funkade klockrent. Nu får jaq ju dock lära om mig en aning för att hitta mig fram till olika ställen Men tack så himla mycket förr allas hjälp att lösa problemet

Permalänk
Skrivet av hero1337:

Aha ja du jag vet ju inte direct vad jag använde om det va en med båda delarna lr en bara 64-bitars. men va les på att pröva mig fram nå mer så testade Windows 8 istället och det funkade klockrent. Nu får jaq ju dock lära om mig en aning för att hitta mig fram till olika ställen Men tack så himla mycket förr allas hjälp att lösa problemet

Najs!

Det var ju annars mitt sista desperata tips -> att installera Win 8 istället!

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowpoke66:

Najs!

Det var ju annars mitt sista desperata tips -> att installera Win 8 istället!

Nu har man dock andra problem istället men vart kan man få tag på win7 64-bits only ?