Processorkylare till i7 4770k under 650 gram? (Inets monteringsgräns)

Permalänk
Medlem

Processorkylare till i7 4770k under 650 gram? (Inets monteringsgräns)

Tjabba! Beställde precis en dator ( http://www.inet.se/kundvagn/visa/6554905/2014-03-06 ) + montering. Såg sedan att Inet inte monterar processorkylare över 650g, vilket skiter sig lite med Noctuan jag tänkte köpa. Eftersom jag helst inte vill pilla med att byta kylare själv då jag är helt grön på sådant, finns det någon som är ungefär likvärdig som väger under 650g? Kollade lite på cooler master hyper 212 evo som många verkar rekommendera, den är dock ganska gammal? Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melubas:

Tjabba! Beställde precis en dator ( http://www.inet.se/kundvagn/visa/6554905/2014-03-06 ) + montering. Såg sedan att Inet inte monterar processorkylare över 650g, vilket skiter sig lite med Noctuan jag tänkte köpa. Eftersom jag helst inte vill pilla med att byta kylare själv då jag är helt grön på sådant, finns det någon som är ungefär likvärdig som väger under 650g? Kollade lite på cooler master hyper 212 evo som många verkar rekommendera, den är dock ganska gammal? Tacksam för svar!

Fråga supporten om vad du får ta eller inte dom är JÄTTE snälla lovar

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Medlem

Det är inte svårt att montera en kylare, följer med guide. Typ som att montera IKEA stolen Leffe

Permalänk
Medlem

Kanske gick lite retard när det gällde min kylare. Köpte en Noctua NH-U9B även ifall jag har plats för en 1kg kylare, men nej nej. Ligger på hyfsade temps i prime95. Ligger atm på 60 grader ungefär.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

har en 212, sjukt bra kylare, låter ingenting och kyler as bra

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Det är inte svårt att montera en kylare, följer med guide. Typ som att montera IKEA stolen Leffe

Tror du verkligen att jag klarar det? Känns surt om man sabbar något, särskilt på såpass dyra delar. Som jag har förstått det måste man lossa moderkortet och sätta bakplatta och grejer? Hela grejen känns bara lite för avancerat för en nybörjare som mig som alltid haft hjälp innan. Kylpasta känns inte heller helt hundra att börja kladda med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melubas:

Tror du verkligen att jag klarar det? Känns surt om man sabbar något, särskilt på såpass dyra delar. Som jag har förstått det måste man lossa moderkortet och sätta bakplatta och grejer? Hela grejen känns bara lite för avancerat för en nybörjare som mig som alltid haft hjälp innan. Kylpasta känns inte heller helt hundra att börja kladda med.

Backplaten antar jag att dom monterar annars kan du be om det. Sen behöver du bara lägga på kylpasta och "stjärnskruva" dit kylaren hårt utan att lyfta kylaren, sen koppla in fläkt sladden. Möjligtvis måste du bort fläkten för att komma åt skruvarna men det är bara att sätta dit igen. Annars är CM 212 grym så det går absolut köra på den om du inte vill montera själv, du kan ju köpa en noctua fläkt till den om du vill ha bättre ljudnivå med något sämre kylning dessutom.

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melubas:

Tror du verkligen att jag klarar det? Känns surt om man sabbar något, särskilt på såpass dyra delar. Som jag har förstått det måste man lossa moderkortet och sätta bakplatta och grejer? Hela grejen känns bara lite för avancerat för en nybörjare som mig som alltid haft hjälp innan. Kylpasta känns inte heller helt hundra att börja kladda med.

Det är easy peasy. Följer man guiden så kan man typ inte göra fel ^^

Permalänk
Skrivet av Melubas:

Kollade lite på cooler master hyper 212 evo som många verkar rekommendera, den är dock ganska gammal? Tacksam för svar!

Du behöver inte oroa dig för ålder på kylare. Tekniken utvecklas inte med stormsteg direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melubas:

Såg sedan att Inet inte monterar processorkylare över 650g

Det där hade jag ingen aning om. Någon som vet varför?

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem

ett hett tips som är lite off topic, byt till ett r9 290 istället och spara dig lite pengar, prestandaökningen är långt ifrån värt priset för 290x!
Skulle även tipsa om att köra på Sapphire Tri-X istället för asus kortet!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av cSx:

Det där hade jag ingen aning om. Någon som vet varför?

Eftersom att de inte kan garantera att den sitter kvar när den kommer till köparen.

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vackaan:

Eftersom att de inte kan garantera att den sitter kvar när den kommer till köparen.

Antog att det handlade om något sådant. Tack för svar.

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem

Noctua har klassledande montering så det ska nog inte vara några problem för dig!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av cSx:

Det där hade jag ingen aning om. Någon som vet varför?

Större risk för transportskador antar jag med dom tyngsta tornkylarna..

Är själv nöjd med min Noctua NH-L12, kan dom lägga fläktarna vid sidan om och du sätter dit dom själv så kommer du kanske under viktgränsen.. Intel`s processorer har så låg TDP jämfört med AMD`s så man behöver värstingmodellerna egentligen så vida man inte vill ha STORT utrymme för överklockning.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem

Tack för svar allihop. Jag tror att jag ringer dem idag och ser vad de säger och så får jag ta ett beslut på hur jag vill göra sedan. Verkar som att cm 212 skulle fungera den också om jag fegar ur, haha. Hade dock känts bäst att få dit noctuan.

Skrivet av lowngcawt:

ett hett tips som är lite off topic, byt till ett r9 290 istället och spara dig lite pengar, prestandaökningen är långt ifrån värt priset för 290x!
Skulle även tipsa om att köra på Sapphire Tri-X istället för asus kortet!

Har hört det också. Nu tillät min budget ett 290x och tanken är att det ska hålla så länge som möjligt prestandamässigt, men visst, det är mycket bättre pris. Hade även ett sapphire tri-x i tanken egentligen men OC-versionen har varit slut på INET länge (och är samma pris så känt onödigt att köpa den andra) och jag orkade inte vänta ;p Kollade några tester och de korten ska vara ganska likvärdiga.

Skrivet av RaxXeZ:

Backplaten antar jag att dom monterar annars kan du be om det. Sen behöver du bara lägga på kylpasta och "stjärnskruva" dit kylaren hårt utan att lyfta kylaren, sen koppla in fläkt sladden. Möjligtvis måste du bort fläkten för att komma åt skruvarna men det är bara att sätta dit igen. Annars är CM 212 grym så det går absolut köra på den om du inte vill montera själv, du kan ju köpa en noctua fläkt till den om du vill ha bättre ljudnivå med något sämre kylning dessutom.

Hmm, ok. Jag får ringa dem idag och se vad de säger helt enkelt Jag kommer inte gå bananas på överklockning så kanske skulle klara mig på en 212 EVO, men jag får se.

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att hämta datorn själv så kan de nog montera vilken kylare som helst då dom inte behöver skicka den på posten. Om detta är fallet skicka ett mail.

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Medlem

Man behöver inte ens ta bort moderkortet för att sätta idt backplaten, de flesta nya chassin har ju ett hål vid moderkortet så att det bara är att montera dit den på typ 2 sekunder. Har jag inte rätt? Var typ 3-4 år sedan jag monterade kylare på min dator, men t.o.m min gamla fractal R2 har så.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Avstängd

Du får välja mellan att dom monterar original kylare o testar, inte monterar någon kylare alls o inte testar elr att den kommer på pall med den kylaren du vill ha monterad.
jag beställde en dator som dom monterade o monterade min dark rock pro 2 själv när den kommit hem

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Man behöver inte ens ta bort moderkortet för att sätta idt backplaten, de flesta nya chassin har ju ett hål vid moderkortet så att det bara är att montera dit den på typ 2 sekunder. Har jag inte rätt? Var typ 3-4 år sedan jag monterade kylare på min dator, men t.o.m min gamla fractal R2 har så.

Visst är det så!

Permalänk
Medlem

Om du nu inte vill montera själv (vilket jag inte ville när jag beställde, även om jag nog skulle gjort det vid en beställning idag) så kan jag rekommendera noctuas NH-U9B SE2. Riktigt tyst och bra kylare. Kör den på min 3570k i 4,3 ghz, går att köra i 4,6 ghz också men blir såklart lite varmare.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Om du nu inte vill montera själv (vilket jag inte ville när jag beställde, även om jag nog skulle gjort det vid en beställning idag) så kan jag rekommendera noctuas NH-U9B SE2. Riktigt tyst och bra kylare. Kör den på min 3570k i 4,3 ghz, går att köra i 4,6 ghz också men blir såklart lite varmare.

Ringde och pratade med dem innan, och vi kom fram till precis det du säger här

Permalänk
Medlem

Tycker du ska montera själv för att lära dig hur det fungerar. Det är lärorikt och det lönar sig i längden.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Tycker du ska montera själv för att lära dig hur det fungerar. Det är lärorikt och det lönar sig i längden.

Håller med om detta.
Nuförtiden är det ingen risk för corecrush eller andra missöden, och alla moderkort har inbyggda funktioner för att förhindra överhettning.
Det enda som kan gå fel är i princip att du skulle slinta med skruvmejseln, men om man bara tar det lugnt är det inga problem.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730