Kan datorn skadas av att hålla in startknappen?

Permalänk
Avstängd

Kan datorn skadas av att hålla in startknappen?

Hej!
Kan en dator skadas av att man håller in den fysiska knappen på datorn för att stänga av den? Ibland, dock oofta, så behöver jag stränga av den på det sättet då skärmen inte visar bilden eller liknande problematiska saker.

Permalänk
Medlem

Tvivlar jag på men har du otur kan du nog få korrupt windows.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

"Manually shutting down the computer (as in holding the power button until it shuts off, pulling the plug, or your PC has a toggle power switch) is an improper way of shutting down your PC. It can cause corruption in your operating system, and possibly a non-working computer upon restart. Many save manually turning a system off for when it is an emergency such as your computer froze and you can not repair it via input devices. General computer practice says generally not to perform a shut down manually. Most new computers come with reset switches in case of emergency, also the buttons are not toggle, and most operating systems allow you to begin the proper shut down procedure simply by pressing the power button once." Där har du allting du behöver veta. Så svaret är JA det kan skada din dator.

Citering borttagen
Visa signatur

Acer 24" 144hz Predator Gigabyte GeForce GTX 770 4GB Evo Intel Core i7 4790K@MSI Z87-G45 Gaming 32GB Ram

Permalänk
Skrivet av Kossamu:

Hej!
Kan en dator skadas av att man håller in den fysiska knappen på datorn för att stänga av den? Ibland, dock oofta, så behöver jag stränga av den på det sättet då skärmen inte visar bilden eller liknande problematiska saker.

Verkar som du har ett annat problem, det kan vara många men första grejor du kan göra är att ominstallera viktiga drivrutiner, som grafik driver, ljud driver och sånt... Installera dem helt rent, eksempelvis med driversweeper (google det och hur du skall använda det, läsa noggrent instruktionerna).

Sen bör du, om du är på mekaniska diskor nog köra nån sorts defragment, du kan också gärna städa upp i system filer.

Sist kan du köra nåt ccleaner (google it) på din dator, och se vad den hittar, den kan oftast fixa system filer som inte funkar helt bra. Sen bör du nog köra nåt anti virus, och anti malware.

Om det förtsatt gör detta då kanske det krävs att du måste ominstallera windows... Du kan självklart titta event viewer igenom och se om det finns en fel som kommar varje gång datoren "låser" seg, då sök på fel-koden eksempelvis.

Visa signatur

| Corsair Air 540 | Asrock Extreme 4 Gen 3 | i7 2600k @ 4.6GHz | H100i [120sp High Performance Push] | 12GB Corsair Vengeance Ram @1600MHz [1 block dog :(] | Gainward GTX 770 SLI "Phantom" | Sound Blaster Z | OCZ Agilit 3 60GB Win 8 System Disk |OCZ Agility 3 256GB Game Disk | 2TB Seagate SSHD | 2TB Western Digital | Asus VG248H | Sennheiser G4ME 360 | LG BH9230 "9.1 3D" Surround System |

Permalänk
Medlem

Bortsätt ifrån språkmissbruket och som svar på din fråga. Nej, datorn tar inte skada, men du kan orsaka korruption på dina hårddiskar som göra att windows blir långsamare och tillslut inte funkar alls. Men själva datorn och hårdvaran tar ingen skada av detta, som sagt bara mjukvaran som kan ta skada av det och mjukvara kan återställas.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Kossamu:

Hej!
Kan en dator skadas av att man håller in den fysiska knappen på datorn för att stänga av den? Ibland, dock oofta, så behöver jag stränga av den på det sättet då skärmen inte visar bilden eller liknande problematiska saker.

Det är inte optimalt nej. Det hade varit bättre att felsöka varför du behöver göra det ibland.
Jag har också gjort det ibland men bara råkat ut för korrupta diskar en gång, vilket iofs räcker

Ps: tänk på att använda "citera" om du vill rikta ett inlägg mot någon specifik, annars kan flera ta åt sig och då blir allt fel

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Tror nog att risken är som störst om du installerar någon drivrutin eller något som är väldigt nära "registret".

Om datorn verkligen "hängt" sig, så är det ju nog ingen information som direkt skrivs (om du nu inte får upp te.x. aktivitetshanteraren, och kan fortsätta där ifrån, då är ju systemet i stort sätt "låst").

Men det är i alla fall det jag tycker låter logiskt, men kan man så är det ju bäst med "normal" avstängning för att inte riskera förlorad data.

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Avstängd

Lyckades döda hårddisken på min allra första dator genom att göra så. Dock gjorde jag detta flera gånger om dagen under några års tid, så om du inte gör detta speciellt ofta tror jag inte det skall vara något problem. Sedan så var detta under 90-talet så nyare diskar kanske är tåligare.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

kallas för övrigt norsk reboot på fackspråk

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Avstängd

Jag hade dator som jag innan gjort väldigt många force-stängningar på (skulle gissa på 50+ åtminstone) När den startas så piper den väldigt ofta. Det började med att den pep väldigt sällan till att senare bli väldigt frekvent. Kan det ha med hårddisken att göra? Jag har dock en ny nu så jag vill inte att den ska möta samma grymma öde som den gamla, varav min fråga jag ställde.

Jag har en resetknapp på datorn, så skulle jag kunna använda den för att starta om den?

Skulle man inte kunna göra någon speciell kombination för att starta om den? T.ex. Ctrl+Alt+Delete för att sedan trycka på någon knapp för att komma till stänga av? Jag har Windows 8.1.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kossamu:

Jag har en dator som jag innan gjort väldigt många force-stängningar på (skulle gissa på 50+ åtminstone) När den startas så piper den väldigt ofta. Det började med att den pep väldigt sällan till att senare bli väldigt frekvent. Kan det ha med hårddisken att göra? Jag har dock en ny nu så jag vill inte att den ska möta samma grymma öde som den gamla, varav min fråga jag ställde.

Jag har en resetknapp på datorn, så skulle jag kunna använda den för att starta om den?

Skulle man inte kunna göra någon speciell kombination för att starta om den? T.ex. Ctrl+Alt+Delete för att sedan trycka på någon knapp för att komma till stänga av? Jag har Windows 8.1.

Det bästa är alltid att stänga av datorn genom att välja det alternativet i Windows. Använd reset/håll inne endast om den låst sig.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Hedersmedlem

Jag måste be er hålla vänlig ton och skriva on topic, tack (se vidare under §1 i reglerna).

Anmäl sådant ni tror bryter mot reglerna och gå inte i onödig polemik.

*Ett antal inlägg raderade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teh Daniel:

Det bästa är alltid att stänga av datorn genom att välja det alternativet i Windows. Använd reset/håll inne endast om den låst sig.

Jojojo, jag stänger av genom windows Tror t.o.m att det går snabbare att få allt undanstökat om man gör det via windows också. Som jag nämnt så gör jag det endast om jag måste.
Förövrigt så hade jag inte suttit vid datorn på ett tag, och skärmen hade gått i skärmsläckarläge. När jag rörde på musen vaknade den inte. Det är därför jag höll in knappen.

Men är det någon som vet en kombination för att stänga av Windows 8.1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Förövrigt så hade jag inte suttit vid datorn på ett tag, och skärmen hade gått i skärmsläckarläge. När jag rörde på musen vaknade den inte. Det är därför jag höll in knappen.

Om skärmen inte vaknar efter vila kan det beror på skärmen och inte på datorn, nästa gång prova dra ut och in strömmen till skärmen och kontrollera att felet inte är därifrån.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag brukade göra en liknande grej. När man var mindre och farsan kom hem från jobbet så tryckte jag av strömdosan på golvet så att allt som var inkopplat där stängdes av. Datorn klarade sig inte så länge.

Visa signatur

-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arazand:

Om skärmen inte vaknar efter vila kan det beror på skärmen och inte på datorn, nästa gång prova dra ut och in strömmen till skärmen och kontrollera att felet inte är därifrån.

Jag stängde av skärmen. Därimot drog jag inte ut strömkabeln. Den hamnade ändå i samma läge.

Förövrigt har jag kommit på en kombination nu! Ctrl+Alt+Delete ---> Tryck TAB 5 gånger ---> ENTER ---> Neråtpilen 2 gånger ---> ENTER (För windows 8.1)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Jag hade dator som jag innan gjort väldigt många force-stängningar på (skulle gissa på 50+ åtminstone) När den startas så piper den väldigt ofta. Det började med att den pep väldigt sällan till att senare bli väldigt frekvent. Kan det ha med hårddisken att göra? Jag har dock en ny nu så jag vill inte att den ska möta samma grymma öde som den gamla, varav min fråga jag ställde.

Jag har en resetknapp på datorn, så skulle jag kunna använda den för att starta om den?

Skulle man inte kunna göra någon speciell kombination för att starta om den? T.ex. Ctrl+Alt+Delete för att sedan trycka på någon knapp för att komma till stänga av? Jag har Windows 8.1.

Kan du inte beskriva varför och när datorn hänger sig istället? Det känns bättre att lösa problemet än att hitta bästa sättet att komma upp på banan igen.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Jojojo, jag stänger av genom windows Tror t.o.m att det går snabbare att få allt undanstökat om man gör det via windows också. Som jag nämnt så gör jag det endast om jag måste.
Förövrigt så hade jag inte suttit vid datorn på ett tag, och skärmen hade gått i skärmsläckarläge. När jag rörde på musen vaknade den inte. Det är därför jag höll in knappen.

Men är det någon som vet en kombination för att stänga av Windows 8.1?

Funkar inte ett enkel tryck på power knappen? Som default är ett tryck windows shutdown och 4s intryckt force power off. Går annars ändra till att vara shutdown om ett tryck på knappen nu sätter datorn i ett annat läge.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB