Vill veta hur jag kan ställa in min CPU fans rpm !

Permalänk

Vill veta hur jag kan ställa in min CPU fans rpm !

Hejsan , Som titeln säger vill jag veta hur jag kan hitta min cpu fan och hur jag ställer in den , Just nu har jag speedfan på datorn och jag hittar inte vilken som är min cpu fan .. har testat alla möjliga men cpu fläkten är igång hela tiden ( jag stänger av alla fläktarna jag testat för att se vilken som är min cpu) men lyckas inte. Jag har en Noctua NH-L12 CPU Kylare och den är ikopplad på : Cpu-fan uttaget på moderkortet. Någon som har en aning om hur jag kan ställa in min cpu fläkt ? Gigabyte GA-970A-DS3P, Socket-AM3+ är mitt moderkort. Tacksam för hjälp !

Permalänk
Medlem

Det kan du göra i bios

Tryck på enable cpu fan control
Sen är det bara och ändra

Du kan också ladda hem amd overdrive,där har du fan controller

Visa signatur

CPU: AMD FX 8350 MB: Asus M5A97 R2.0 GPU: Radeon 7870 2GB RAM: 8GB(2x4) Crucial BallistixSport DDR3@1600Mhz
PSU: XFX 550W OS: Windows 8.1

Permalänk
Skrivet av Psyke_:

Det kan du göra i bios

Tryck på enable cpu fan control
Sen är det bara och ändra

Du kan också ladda hem amd overdrive,där har du fan controller

Jo men jag vill kunna ändra hastigheten och sånt på min cpu utan att behöva starta om datorn och starta datorn hela tiden

Permalänk
Entusiast

Det bästa är att använda den mjukvara som tillhör moderkortet ifråga.
Du fick med en DVD-skiva med bl.a. drivrutiner till moderkortet. Där hittar du även mjukvaran för fläktstyrnimg.
När den väl är installerad, borde den uppdatera sig till den senaste versionen, om en Internet-anslutning finns.

Du kan även ladda ner mjukvaran från Gigabytes hemsida, men se till att du väjer rätt mjukvara, då det finns flera olika mjukvaror till olika moderkortsmodeller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)