Permalänk

Bluescreens väldigt ofta!

Hejsan! Det är så att min dator har börjat kraschat med jämna mellanrum och det börjar bli väldigt irriterande. Jag byggde datorn för ca precis 3 år sedan och den har fungerat bra tills i vintras då den blev väldigt seg och vid ett tillfälle hittade den inte ens en tillgänglig boot-enhet. Det som sker är ibland att allt ljud slutar och muspekaren fryser fast, ibland kan ljudet sluta och muspekaren blir otroligt laggig i 3 eller 4 sek innan datorn dör och får en bluescreen. Ibland kan det vara så att allt känns lite hackigt och ostabilt, muspekaren kan fastna på en och samma ikon, t.e.x. så kan den fastna som en textmarkör eller ''timglas'' och även vara i olika färger, oftast typ röd grön och blå, sen dör datorn.

Det är felmeddelandet kom upp nu när jag startade datorn:

Citat:

Problemsignatur:
Problemhändelsens namn: BlueScreen
OS-version: 6.1.7601.2.1.0.256.1
Språkvariant-ID: 1053

Ytterligare information om problemet:
BCCode: 101
BCP1: 0000000000000031
BCP2: 0000000000000000
BCP3: FFFFF88002F63180
BCP4: 0000000000000002
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 256_1

Filer som hjälper till att beskriva problemet:
C:\Windows\Minidump\030714-42167-01.dmp
C:\Users\Namn\AppData\Local\Temp\WER-233533-0.sysdata.xml

Hann även ta en bild på själva bluescreenen då datorn för ihop på den också.

Här är datorn, som sagt 3 år gammal.

Citat:

MK MSI P55A-G55* Socket 1156, P55, ATX
HD500GB Samsung SP SATA2 7200RPM Spinpoint
DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz G ame Series,CL9, PC3-12800
CPU Core i5 760, 2.8GHz 8MB
GK PCIe GB GF GTX 560Ti
Nätagg OCZ 700W SXS2

Är det hårddisken som krånglar? Jag har testat köra datorn med bara ett av mina två ramminnen åt gången och det har fungerat, har även kört någon form av ram-diagnos genom Windows och den hittade inga fel.

Permalänk
Medlem

Andra stycket i blåskärmen indikerar på att det kan vara något med cpu, har du överklockat den?

Annars brukar blåskärm ofta bero på fel med drivrutiner och/eller någon programfil i windows.
Eftersom du noterat att ljudet lägger av så prova installera om eller uppgradera drivrutinerna till ljudkortet, funkar inte detta så installera om windows.

Permalänk
Medlem

Som #2 sa, antagligen en windows fil som saknas, har haft liknande problem förut.

Permalänk

Tack för snabbt svar, nej har inte gjort något med CPU'n. Har dock ett externt ljudkort som krånglar lite då och då, vet inte hurvida det kan påverka sånt här men jag använder det för inspelning i Cubase, och den använder någon form av ASIO drivrutin om det kan vara till hjälp.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du misstänker ljudkortet så plocka ur det och kör utan ett tag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Avinstallerade nyss drivrutinerna till ljudkortet, hoppas att det blir lite bättre. Blir det inte bättre så återkommer jag väl.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenceclimber:

Avinstallerade nyss drivrutinerna till ljudkortet, hoppas att det blir lite bättre. Blir det inte bättre så återkommer jag väl.

Det bästa är nog att plocka bort kortet ur maskinen. Risken är att Windows får för sig att installera några standarddrivrutiner eller att det är något elektriskt fel på kortet som gör att det fallerar ändå.

Annars är vanliga orsaker till BSOD att man har någon dålig drivrutin, så se till att uppdatera alla drivrutiner i datorn, eller fel på minnen. Det senare kan man kolla med ett program som medföljer Windows 7 och senare. Sök efter Minne i startmenyn. Windows inbyggda test hittar inte allt, men är en bra första screening.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Jag hade samma problem med min dator.
Efter en formatering av disken och ominstallation av Windows så fungerade den prima.