Permalänk
Medlem

ESD och Dammsugning vs Tryckluft

Hej!

Jag har blivit ombedd att renskriva det jag har kommit på angående några ESD-frågor jag tidigare haft, jag är inte ensam kan jag ju säga.

ESD är en förkortning av ELECTRO STATIC DISCHARGE, på svenska urladdning av statisk elektricitet.
När vi ska kliva ur bilen och tar i dörrkarmen eller när vi gått över ett golv och sedan tar i en vattenkran eller tar någon i hand, kan vi få en liten strömstöt. Strömstöten är urladdningen av den statiska elektricitet vi laddats med.
Elektroniska kretsar som t.ex. minnen, processorer, instickskort, etc, kan förstöras av ESD. Om inte komponenten direkt slås ut, kan det bli ett. s.k. intermittent fel - ett fel som visar sig bara ibland

Undersökningar har visat att ca 50 procent av samtliga fel på elektronikkomponenter beror på ESD (Electrostatic discharge) eller EOS (Electrical overstress).Vid hantering av oskyddad elektronik är ESD-skaderisken alltid väldigt hög.
Detta förhindras genom ett väl utbyggt ESD-skydd samt en medvetenhet hos den som hanterar dessa komponenter.
http://www.sp.se/electronics/services/esd/sv/info.htm

Trots att du använder dig av ett handledsband kan du fortfarande få en ESD-skada i din utrustning, Genom att använda handledsband har du antagit en nollpotential.
Om kretskortet fortfarande är uppladdat föreligger fortfarande en stor risk för ESD-skador. För att eliminera skaderisken måste således även arbetsytan och den utrustning som du hanterar vara jordad.

Jag har läst i ett flertal forum om att dammsuga eller inte inuti datorn och i så fall, hur är det rätta tillvägagångssättet?

Det ena tipset efter det andra har flimrat förbi min hornhinna, men vad är rätt egentligen?

Jag beslöt mig för att kontrollera med den sakkunnige.

För några dagar sedan fick jag svar på min förfrågan av Professor Dag Stranneby vid Örebro Universitet. Örebro Universitet är Sveriges enda Universitet med ESD i kursprogrammet och med forskning i ämnet.

Kort sammanfattning:
1: Gummimunstycke är inte att föredra, tillika ett av plast.
2: Strömsladden skall sitta i om den är jordad.
3: Du själv skall vara jordad i datorchassiet.
4: Munstycket skall vara av metall som dessutom skall vara jordat med ledning.
5: Strömbrytaren på baksidan skall vara frånslagen.

Här ar svaret i sin helhet:
------------------------------------------------------------------------------------------------
En lite speciell fråga som man kan olika åsikter om. Jag ska försöka ge dig
min syn på vad som kan vara lämpligt. Jag har diskuterat
dammsugningsproblemet med min kollega .... .......(PUL)och vi har samma syn
på det hela.

Till att börja med kan man fråga sig vad det finns för risker med att
dammsuga sin dator (själv är jag för lat):

1. Direkta mekaniska skador, lösryckta ledningar etc

2. Kortslutningar på korten om man använder munstycke med stor
ledningsförmåga (=metall). Vissa strömförande kretsar kan finns även om
strömmen är "avstängd".

3. ESD-skador. Laddningar byggs upp av den strömmande luften och dammet,
speciellt osäkert om man har isolerade dammsugardelar. Eftersom det finns
många olika sorters gummi och plast med väldigt olika elektriska egenskaper
är det omöjligt att generellt säga att ESD-risken blir större eller mindre
om man använder t ex gummislang. Det kan slå åt båda hållen och bli olika
vid olika tillfällen om plasten eller gummit tar upp fuktighet från luften.

Punkt 1 ovan kan man lösa genom att vara försiktig och undvika att stoppa
in alltför stora, vassa och hårda dammsugarmunstycken i datorn. Framförallt
bör man undvika att gå i hård närkamp med elektroniska komponenter,
ledningar och kort.

Punkt 2: Stäng av datorn med "huvudströmbrytaren" på baksidan. Knappen på
framsidan stänger inte av all ström, en del standbykretsar kan fortfarande
vara spänningsförande och kortslutningar kan ställa till problem. Dessutom
brukar det finnas backup-batteri för att hålla liv i set-up-minnet (CMOS).
Att använda isolerade munstycken av plast eller gummi eliminerar risken för
kortslutningar, men å andra sidan ökar risken kraftigt att det byggs upp
statiska laddningar som kan ge ESD-skador. Om datorn är ansluten till ett
jordat vägguttag kan det vara smart att låta nätkabeln sitta kvar i båda
ändar för att få datorn jordad, men slå som sagt av huvudströmmen på
baksidan. (Se upp för terminalerna vid inkommande 220 V om du öppnar
kraftaggregatets låda).

Punkt 3: Använd ett munstycke av metall och se till att det är jordat. Att
som du säger, hålla i lådan med ena handen och munstycket med den andra,
kan ge acceptabel jordning, men bättre är att med en ledning och
krokodilklämmor el likn, jorda munstycket i datorlådan. En fördel är att du
då dessutom får en hand ledig. I den lediga handen tar du en pensel som du
fuktat lite lätt för att hindra uppladdning. Med penseln kan du skrämma upp
dammet från kortytan för att sedan suga upp det med munstycket, utan att
behöva peta på kortet med munstycket. Glöm inte att du själv måste vara
jordad, gärna ett handledsband som du kopplar till datorlådan.

Rent allmänt finns det inget tekniskt skäl att dammsuga allt inne i datorn.
Det brukar i första hand var kylflänsar, fläktar och andra
temperaturavledande delar som är intressanta att rengöra. Kylflänsar brukar
oftast vara jordade, så ESD-risken minskas även på det sättet.

Sen finns ju det allmänna rådet att se till att relativa luftfuktigheten
inte är för låg där du sitter och jobbar med dammsugningen. Det är bättre
att dammsuga en regnig sommardag i tvättstugan än en kall vinterdag i
biblioteket.

Ja, det är mycket med det elektriska...men jag hoppas att några av råden
kan vara användbara.
--------------------------------------------------------------------------------------

Lite information angående tryckluft på burk

Jag har tillskrivit den gode professorn igen och frågat om tryckluft på burk för rengöring i datorer.
Bakgrunden är att jag noterade att ett företag jag besökte via mitt jobb hade ett speciellt munstycke monterat på sina tryckluftsburkar.

Kort sammanfattning:
1: Det är ok att använda sig av tryckluftsburkar med ren luft särskilt om man ej använder sig av det (ofta) medlevererade munstycket.
2: Tryckluftsburken skall vara av metall.

Här är brevet i sin helhet:

Hej!

Kul med någon som är intresserad av vad vi pysslar med. Nåväl, om tryckluftsburkar:

Om burken bara innehåller ren luft så utgör själva sprayandet inget problem ur ESD-synpunkt. (Om man däremot sprayar färg eller pulver, kan statiska laddningar uppstå).

I fallet med tryckluftburken så kan man få ordentliga uppladdningar av just plastpipen (det ca 10 cm långa röret) utan att spraya alls om materialet är fel. Jag har själv lyckats få upp en sådan plastpip (ej ESD-säker pip utan en "vanlig") till 1500 V genom plocka bort den från sprayburken och bara dra fingrarna över den en gång.

Som du kanske känner till definierar man inom industrin så kallade EPA (ESD Protected Areas), dvs områden (typiskt en arbetsplats vid ett bord) där man inte får ha material, verktyg, utrustning ellar andra grejer som kan ladda upp sig till mer än max 100 V (dagens norm). Detta innefattar människan som sitter där och jobbar och som man jordar med handledsband, ledande skor, ledande golv, ledande stol och bord osv. För att få ta in ett föremål i ett sådant skyddat område måste det vara ESD-godkänt. Det gäller i princip allt: linjaler, pennor, tejp, förpackningar, plastmappar, verktyg, coca-colaburkar och sånt, se till exempel http://www.sp.se/certprod/esd/default.asp

Det gäller alltså även sprayburkar. För sprayburken kan det innebära att den inte är klädd med papper eller målad med isolerande färg utan att den blir jordad när operatören håller i den. Det kanske viktigaste är också att själva plastpipen (munstycket) är gjord av rätt sorts plast som inte laddar upp sig (även om man inte sprayar). Hur olika material laddar upp sig kan man till viss del förutsäga med den Triobelektriska serien som du kanske stött på.

Jag vet inte exakt vilken sorts munstycken "Företaget", (edit av agh) använder, men har det symbolen för radioaktivitet på sig så misstänker jag att munstycket innehåller en jonisator. Den svaga radioaktiva strålningen (vanligen en alfstrålande isotop) slår sönder luftmolekylerna i positiva och negativt laddade joner. Dessa kan sedan neutralisera laddningar som uppkommit. Ofta är en jonisator enda möjligheten att ladda ur en isolator, till exempel en plastpåse. Det är troligen så att den huvudsakliga uppgiften på "Företaget", (edit av agh) är att blåsa joniserad luft över elektroniken för att neutralisera laddningar som kan finnas. Det handlar alltså inte om rengörning.

Rent spontant tror jag inte att vanliga användare behöver bry sig så mycket om detta. På "Företaget", (edit av agh) hanterar man troligen extremt känsliga kretsar och dessutom i oskyddad miljö, till exempel lösa fält-effekttransistorer, öppna chip och GalliumArsenidkretsar för mikrovåg. De komponenter som sitter i vanliga PC-maskiner idag och dessutom är monterade på kort är vanligtvis inte alls så känsliga som den typen av elektronik som jag misstänker att "Företaget", (edit av agh) hanterar.

Utan och skämmas vill jag avslutningsvis tipsa dig om en bok som jag varit med och skrivit:

ESD - elektrostatiska urladdningar, Birgitta Andersson, Dag Stranneby, ISBN 91-7548-650-4,
VI Sveriges Verkstadsindustrier

Kolla också: http://www.armeka.se/fakta/meny_fakta.html
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sammanfattningsvis kan man ju tycka att tryckluft på burk vinner matchen gentemot dammsugningen, glöm inte bort att köra utan plastpipen bara.

PhR0ZeN har skrivit en utmärkt ESD-FAQ som ni hittar här:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=23041...

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk

Inte så tokigt, bra att referara till när kidsen kommer in och ska dammsuga "datan"

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Fram med Klistret!

Visa signatur

Signatur raderad 17/6-08

Permalänk
Medlem

Grym FAQ! Litet kort, men BRA.

Har själv dammsugit 'datan' med plastmunstycke sen dracula var pojk, men det är slut med det nu....

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Underbar artikel!
Cyklar iväg till Biltema och handlar luft

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk

skälv torkar jag av allt med en fuktig trasa . sen in i frysen ( vill ju inte att det ska finnas ngr bakterier kvar , hmm koka i vatten kanske är bättre . men vänta lite nu .. aah grejerna funkar ju inte längre !"""""

det var ett exempel på vad kidsen inte skall göra .

nä jag damsuger med min 3000w damsugare . (har knappt ngt dam i lådan .den står höööögt upp ) håller munstycket 4 cm ifrån

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Så om jag vill köra kompressor då? ESD-band har jag redan. Ska jag köra antistatmatta sätta datorn på den? Ska jag koppla munstycket, tex denna (http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Verktyg/Trycklufts...) med krokodilklämma till chassiet?

Permalänk
Medlem

Har köpt kompressor med fukt och olje avskiljare hur nöjd som helst

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ottoblom:

Har köpt kompressor med fukt och olje avskiljare hur nöjd som helst

Vilken köpte du?