Permalänk

Reklam nu för tiden

Jag tycker att det har blivit alldeles för mycket reklam överallt. Finns det ingen gräns om hur mycket man får tvinga på folk att titta på?
Tex, Du sitter och tittar på Tv, tjong bong så höjs volymen upp för reklampaus så man sänker, tar upp mobilen kollar nyheter, blir bombarderad av reklam, går till facebook, reklam överallt, skiter i mobilen bestämmer sig för att åka en sväng till affären sätter sig i bilen och vad hör man? Jo Reklam på alla kanaler utom P1-P2-P3-P4. Går in i affären och ser reklam efter reklam..

VA FAN! Får det se ut såhär? Finns det ingen gräns?

Borde införa MINST 1 dag / år som är helt reklamfri. Tex Internationella reklamfria dagen eller något

Ja jag vet att folk tjänar pengar på skiten men någon måtta får det vara.

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Skrivet av Calle_p40:

Borde införa MINST 1 dag / år som är helt reklamfri. Tex Internationella reklamfria dagen eller något

Vore riktigt trevligt faktiskt!

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem

Jag har en jordkällare som du kan låsa in dig i. Garanterat reklamfri!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calle_p40:

Jag tycker att det har blivit alldeles för mycket reklam överallt. Finns det ingen gräns om hur mycket man får tvinga på folk att titta på?
Tex, Du sitter och tittar på Tv, tjong bong så höjs volymen upp för reklampaus så man sänker, tar upp mobilen kollar nyheter, blir bombarderad av reklam, går till facebook, reklam överallt, skiter i mobilen bestämmer sig för att åka en sväng till affären sätter sig i bilen och vad hör man? Jo Reklam på alla kanaler utom P1-P2-P3-P4. Går in i affären och ser reklam efter reklam..

VA FAN! Får det se ut såhär? Finns det ingen gräns?

Borde införa MINST 1 dag / år som är helt reklamfri. Tex Internationella reklamfria dagen eller något

Ja jag vet att folk tjänar pengar på skiten men någon måtta får det vara.

men du kan ju kolla på svt 1 och 2, ingen reklam där.

Permalänk

I framtiden kommer de spela reklam i dina drömmar.

Permalänk
Medlem

Tycker det blivit sjukt mycket reklam för sådana spelsajter. Kan lätt göra en lista på 20+ det varit reklam om på TV eller något.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd

håller helt med dig för varenda tv kanal har så äckligt mycket att det inte går att kolla på tv eller lyssna på radio sen varenda sida är så man får ögon cancer av dom men rootad telefon med app som tar bort reklam och adblock på datorn så blir man inte helt mentalstörd men utan så är tom swec som en jävla julgran om man inte kör adblock och det är nedlortat med reklam överallt vart man än är så en riktigt strikt lag om reklam skulle inte vara dumt alls

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Gör som mig.. sluta kolla på tv helt. Ändå bara skräp som visas.

Däremot internet blir ju lite svårare. Ad block funkar rätt bra..

Permalänk
Föredetting

Sluta kolla på TV, Adblock på datorn, sen är det bara att flytta till São Paulo, där slipper du reklam i stan också.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Slutade också kolla på TV för länge sen. Reklamen dödade TV helt för mig när inte ens TV4 Guld/Komedi fick förbli reklamfria.
Kör alla serier och program via HTPC ->TV = Win
Vanlig radio går inte heller att lyssna på. Använder TuneIn Radio (Digital Imported kanalerna på Iphonen) eller vanliga hederliga MP3:or (V0).
Lyssnar så sällan nuförtiden så inte värt att betala för Spotify etc. och gratisvarianten har så mycket reklam så inte värt att använda.

NEJ till reklam !

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Jag har en jordkällare som du kan låsa in dig i. Garanterat reklamfri!

Skrivet av JSvanberg:

men du kan ju kolla på svt 1 och 2, ingen reklam där.

Lägg av med det där fanboypratet om reklam.. Man ska inte uppmuntra folk att strunta i o göra något annat för att skita i underhållning för att det är reklam. Reklam är en pest som bara sprider sig och skapar inget gott i vårt samhälle.

Kom ni inte ihåg hur bra TV6 var i början när den skapades? Det var ju ingen reklam alls nästan :)! Plus att det var BRA shower som t.ex Puzzel som man alltid följde och man favoriserade alltid kanalen.. men nu är den också FÖRSTÖRD sen ett bra tag sen :/.

Nä.. svara på varför ni diggar reklam egentligen? Varför gillar ni att bli hjärntvättade?

Det är med vänlig ton jag skriver så misstolka ej! Jag bara söker er motivation helt enkelt.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Lägg av med det där fanboypratet om reklam.. Man ska inte uppmuntra folk att strunta i o göra något annat för att skita i underhållning för att det är reklam. Reklam är en pest som bara sprider sig och skapar inget gott i vårt samhälle.

Kom ni inte ihåg hur bra TV6 var i början när den skapades? Det var ju ingen reklam alls nästan :)! Plus att det var BRA shower som t.ex Puzzel som man alltid följde och man favoriserade alltid kanalen.. men nu är den också FÖRSTÖRD sen ett bra tag sen :/.

Nä.. svara på varför ni diggar reklam egentligen? Varför gillar ni att bli hjärntvättade?

Det är med vänlig ton jag skriver så misstolka ej! Jag bara söker er motivation helt enkelt.

Well, det är ju inte så att jag aktivt söker upp reklam för att den är rolig att titta på, men om det är titta på reklam vs betala pengar tar jag det förstnämnda alla dagar.

Wifog är ett perfekt exempel på något sådant. Antingen kan du betala för ditt abonnemang, eller så kör du Wifog och får det gratis med lite reklam då och då. Jag kör då självklart Wifog.

På datorn kör jag adblock så reklam på internet slipper jag. Om popup-rutor och reklam som trillar utanför sina boxar utrotas kommer jag, iaf på hemsidor jag besöker ofta, tillåta reklamen på internet också, för att ge stöd åt hemsidorna. Hade jag kunnat köra adblock afk också skulle jag troligtvis inte gjort det av samma anledning, att ge stöd. Afk är det ju inte direkt någon som trycker upp popuprutor i ansiktet på dig.

Sedan kan jag inte påstå att jag blir hjärntvättad av reklamen. På teve när den dyker upp åker telefonen upp ur fickan, och om Wifog-reklamen dyker upp där tittar jag ut genom ett fönster på fåglar i något träd eller vad som helst. Jag kan verkligen inte behålla fokus på något så ointressant som reklam i mer än några sekunder. Man får lära sig att sålla bort sådant som inte är av intresse, och i dagens samhälle där var man har flertalet underhållningsapparater inom en radie på två meter finns det alltid något annat att göra i väntan på att reklamen ska ta slut.

EDIT: Just tevereklam borde jag inte uttala mig om för mycket då jag knappt tittar på teve alls. Jag har aldrig tyckt om att låta någon annan styra vad jag ska titta på. Jag tittar på vad jag vill, när jag vill!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av demon_speed:

Lägg av med det där fanboypratet om reklam.. Man ska inte uppmuntra folk att strunta i o göra något annat för att skita i underhållning för att det är reklam. Reklam är en pest som bara sprider sig och skapar inget gott i vårt samhälle.

Kom ni inte ihåg hur bra TV6 var i början när den skapades? Det var ju ingen reklam alls nästan :)! Plus att det var BRA shower som t.ex Puzzel som man alltid följde och man favoriserade alltid kanalen.. men nu är den också FÖRSTÖRD sen ett bra tag sen :/.

Nä.. svara på varför ni diggar reklam egentligen? Varför gillar ni att bli hjärntvättade?

Det är med vänlig ton jag skriver så misstolka ej! Jag bara söker er motivation helt enkelt.

så om du har en egen kanal, du vill visa alla populära serier och filmer, men har inte pengar till det? var ska du få pengar ifrån?
finns en massa kanaler utan reklam, men då kostar det, cmore.

Permalänk
Medlem

Jag tror att reklam är väldigt överskattat. Jag undrar om allt slöseri från företagen på att köpa reklamutrymme har någon skatteteknisk anledning?

Jag är väldigt "reklamtrött" och har varit det i några år. Jag planerar aktivt min mediekonsumtion med att ha en sekundär sak att ägna mig åt för att aktivt undvika reklam.

Jag ligger nu i soffan med min tablet väntandes på en hockeymatch 03:00 och jag kommer på slentrian dra upp tableten varje gång det blir reklam nu. Jag har alltså ett inlärt aversionsbeteende mot reklam.

*edit. Jag råkar dagligen trycka på reklam med pekfingret på min tablet och jag har lika snabba reflexer att klicka bort reklamen och som i ett fps spel när jag får syn på er andra där.

Permalänk
Medlem

Mitt största problem med reklam är att det förstår så många tv-produktioner.
Ett väldigt tydligt exempel på detta är Mythbusters där en stor del av varje program går ut på att först sammanfatta vad vi kommer se senare i programmet inför varje reklampaus och efter varje reklampaus så sammanfattas vad vi redan sett. Detta förstör verkligen produktionen trots att man betalar för en playtjänst som är reklamfri.

Detta gäller även mycket annan tv-produktion och det är väldigt irriterande.

Permalänk
Medlem

Reklam har minskat min TV-konsumtion, helt klart.

Hade gladeligen betalat lite mer för att kunna se det jag vill helt utan reklam.

Kommer faktiskt inte ihåg senast jag orkade se en film på en TV-kanal som bryter för reklam.
Som t ex TV4 som dessutom har nyheter i mitten, totalt värdelöst, TV4 film är bannlyst i detta hem!

Sen om man slötittar på någon popdokumentär är det väl inte hela värden, men att det skall vara svårt att hitta reklamfria alternativ är sjukt.

Betalar gladeligen för reklamfritt, än fritt med reklam. Reklam våldtar oss utan att vi fattar det själva.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Password:

Jag tror att reklam är väldigt överskattat. Jag undrar om allt slöseri från företagen på att köpa reklamutrymme har någon skatteteknisk anledning?

Jag är väldigt "reklamtrött" och har varit det i några år. Jag planerar aktivt min mediekonsumtion med att ha en sekundär sak att ägna mig åt för att aktivt undvika reklam.

Jag ligger nu i soffan med min tablet väntandes på en hockeymatch 03:00 och jag kommer på slentrian dra upp tableten varje gång det blir reklam nu. Jag har alltså ett inlärt aversionsbeteende mot reklam.

*edit. Jag råkar dagligen trycka på reklam med pekfingret på min tablet och jag har lika snabba reflexer att klicka bort reklamen och som i ett fps spel när jag får syn på er andra där.

Man påverkas mycket mer av reklam än man tror. Konceptet är att du planterar ett varumärke i ditt medvetande så nästa gång du står i mataffären och försöker bestämma dig för vilken sorts knäckebröd du ska välja så kommer du troligtvis välja det du hört talas om tidigare. Har gjorts tester där man frågat ungdomar vilket blöjmärke som är bäst. Många svarade direkt med ett märke trots att de inte har en aning. På samma sätt har man frågat killar om bindor, de har inte den blekaste men kan ändå svara. Varför? För att man påverkas av reklam. Det är mycket psykologi i det och man vill ha en reklam som man reagerar på. En rolig reklam fastnar bättre än en tråkig vilket allt fler kör på nu. ICA har ju mer eller mindre skapat en sitcom som gått i massa år. Nu har Konsum hakat på samma spår. Andra gör medvetet dåliga reklamfilmer för att det skapar en reaktion. Det var väl Siba som hade en fruktansvärt dålig reklam som alla blev skitsura på. Det var alltså en jättebra reklam för helt plötsligt pratar alla om Siba. Sen körde de en till dålig reklam där de bad om ursäkt för den dåliga reklamen vilket fick massa mer uppmärksamhet.

Så du påverkas av reklam även om du inte tror det. Om det inte fungerade hade företagen inte dumpat så bisarra mängder pengar på det.

Sen får man se lite krasst på det så är reklamen kostnaden vi får betala för att konsumera mycket media. Alternativet är att vi betalar direkt genom prenumerationsavgifter och liknande. Här har vi mer psykologi. En hög tydlig avgift är mycket mer avskräckande än en låg tydlig avgift med mer gömda andra avgifter. Att köpa en ny telefon för 4000 kr tar emot men att binda upp sig i två år och betala 249 kr i månaden i förhöjd abonnemangsavgift känns mycket billigare trots att man då betalar 5974 kr för samma sak. Så antingen betalar vi för det vi konsumerar med tid eller med pengar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag upplever en reklamtrötthet och har ett undvikande beteende jämfört mot, låt oss säga år 2004 då reklam kanske hade större genomslagskraft. En sak som påverkat mitt konsumtionsmönster är att jag aktivt söker upp olika internetforum för upplysta konsumenter. Finns för allting, ficklampor, raktvålar, dammsugare m.m.

Skrivet av Zotamedu:
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Calle_p40:

Jag tycker att det har blivit alldeles för mycket reklam överallt. Finns det ingen gräns om hur mycket man får tvinga på folk att titta på?
Tex, Du sitter och tittar på Tv, tjong bong så höjs volymen upp för reklampaus så man sänker, tar upp mobilen kollar nyheter, blir bombarderad av reklam, går till facebook, reklam överallt, skiter i mobilen bestämmer sig för att åka en sväng till affären sätter sig i bilen och vad hör man? Jo Reklam på alla kanaler utom P1-P2-P3-P4. Går in i affären och ser reklam efter reklam..

VA FAN! Får det se ut såhär? Finns det ingen gräns?

.

tänkte fan på detta för nån vecka sedan