Analysfirman IDC varnar för fortsatt fallande PC-försäljning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad är det för mening med att vara först med en produktkategori som saknar efterfrågan?

Har dy hört talas om en enda apple-användare som sneat till på apple för att de inte erbjuder pekskärmsstöd till sina stationära? Inte jag i alla fall.

Men med det resonemanget.. Visst.. Jag tänkte lansera en diskmaskin med inbyggt våffeljärn. Det är ju en prodiktkategori som inte finns idag så det borde bli succé, eller?

Jag anser att hybrider är en del av framtiden som kommer ta över vanliga laptop marknaden helt.
Bara för att Apple inte har denna typ av produkt idag så kan de faktiskt införa det i framtiden.

Jag prata om portabla enheter...inte en stationär dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Frågan är om PC försäljningen inkluderar custom byggda datorer från handlarna så som vi har i Sverige med Inet, Komplett osv...

Med största sannolikhet så är det inte det. Hur ska man, statistiskt sett, kunna skillja på någon som köper en komplett dator i delar (Från en eller flera sidor) eller bara uppgraderar sitt moderkort/grafikkort/nätagg? Svaret är nog att det helt enkelt inte går.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av strejf:

Att du inte ser någon fördel, kan det bero på att du inte tittar tillräckligt noga?

Med tanke på att du inte angav någon fördel nu heller så visar det fortfarande inga fördelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jag anser att hybrider är en del av framtiden som kommer ta över vanliga laptop marknaden helt.
Bara för att Apple inte har denna typ av produkt idag så kan de faktiskt införa det i framtiden.

Jag prata om portabla enheter...inte en stationär dator.

Jag tror inte det finns någon efterfrågan på pekskärmar till laptops heller. Så gott som alla har det idag för att intel och Microsoft mer eller mindre tvingar dem, men det behöver inte betyda att det finns en efterfrågan. Det faktum att inga apple-kunder gapar och skriker efter pekskärm tyder också på det.

Om det är något som apple är bra på så är det att sälja produkter med fantastiskt bra marginaler. Pekskärmar är en produkt som kostar lite att tillverka men går att sälja dyrt, så där finna marginaler att hämta, garanterat, men då intresse från kunderna saknas har apple inte brytt sig.

Microsoft har kört stenhårt på det här med att touch är framtiden, och tvärbackar de nu tappar de ansiktet totalt. Men vi ser ju att de börjat backa långsamt i och med t. ex "update 1" till 8.1.

Själv tänker jag dock inte köpa en enda Microsoftprodukt till innan de lanserat ett operativsystem vars startmeny är mer lik den i Windows 7. Om det kommer innebära att jag aldrig mer köper en Microsoftprodukt så får det väl bli så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ändock skönt att "De" går ut med en VARNING. Hädanefter skall jag akta mig lite extra då jag funderar på att köpa pc. Tror dock inte att "teknikmarknaden" i stort mår spec dåligt. Är ju inte direkt så att användningen av datorrelaterade produkter minskar.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlvarBerglind:

Med tanke på att du inte angav någon fördel nu heller så visar det fortfarande inga fördelar

Titta gärna i min signatur.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Nedgången är ju Intels fel delvis pga att de inte utvecklar sin hårdvara längre. Varför ska man uppgradera när dom inte erbjuder bättre delar att uppgradera till? Förloraren på detta är ju... just det, Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Köpte (byggde) en ny stationär dator i december 2013.

Har en surfplatta som jag fick genom jobbet.
Surfplatta är bra alternativ för dom som bara konsumerar innehåller, inte producerar, och inte behöver en dator.
Personligen använder jag inte surfplattan så mycket, den är rätt tråkigt. Ibland på tåget till flickvännen, ibland för att utveckla på.

Vill köpa en laptop, men finns inga vettiga produkter på marknaden. Allt är bara skräp. Legacy teknik, lågupplösta skärmar, USB 2 portar, VGA portar, tjocka, tunga, fula, kass byggkvalité, etc.
Snälla kom ut med en vettig bärbar dator som jag kan köpa.

Först säger du att surfplatta är för dom som konsumerar innehållet, inte producerar. Sen säger du att du ibland använder den för att utveckla på. Är inte det att "producera"?

Förövrigt så skulle jag rekommendera en Surface pro 2 till dig om du söker efter en "laptop" som har bra byggkvalite, USB3. Displayport, lätt och tunn. För att vara en fullstor dator rent hårdvaru mässigt. Jag lirar ju Cod Ghost på min liksom ...

Bortse från att det är Windows 8.1, det handlar det inte om i detta fall. Men alla dina krav du säger så låter en Surface Pro 2 som perfekt för dig.

Ja den är dyr, men sjukt jävla bra som både laptop och "surfplatta".

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Är bra att skräpdatorer minskar. Ska man ha stationär tycker jag att om man kan ska man bygga det,
om man nu inte ska ha en AIO eller någon speciell form av stationär. Dom räknar ju inte med egna byggen
samt att dom förmodligen inte heller räknar med datorer som är ihopsatta av, som Nightcrawler sa, Inet, Komplett osv.
Sedan får man tänka, hur ofta behöver folk köpa nya datorer? Skaffar man en bra dator kan den hålla i 10 år
om man nu inte ska göra något krävande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad är det för mening med att vara först med en produktkategori som saknar efterfrågan?

Har dy hört talas om en enda apple-användare som sneat till på apple för att de inte erbjuder pekskärmsstöd till sina stationära? Inte jag i alla fall.

Men med det resonemanget.. Visst.. Jag tänkte lansera en diskmaskin med inbyggt våffeljärn. Det är ju en prodiktkategori som inte finns idag så det borde bli succé, eller?

Du drog fel slutsats. Det är folk som snear på sin surfplatta och vill kunna göra mer ... Då kommer hybrid-datorn in och fixar detta.
Surfplattans format med laptopens styrka.
Jag hoppas att Apple gör en iPad Pro med x86 och fullstora Mac OSX. Jag som aldrig har ägt en Mac skulle definitivt köpa den och ha tillsammans med min Surface Pro 2.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Folk köper Mac därför att de behövde ny dator, men om de ändå måste lära om helt så kan de lika gärna skippa Microsoft, är min teori.

Om man tillhör gruppen "Jag pinnar mina program på taskbar och startar dem därifrån" så gjorde man förmodligen likadant i Windows 7, och då ser man sällan varken startmenyn eller startskärmen, och då blir det ju ingen omställning eftersom förändringen rör något man ändå inte bryr sig om.

Jag sa att det inte är den enda anledningen, men vissa vägrar erkänna att det är en faktor. Svensons klarar sig säkert med mobiler och plattor, men här har de ju i de flesta fall då valt android eller iOS. Så det är ett gravt feltänk från Microsoft att försöka göra om ett operativsystem som främst var tänkt för PC till att passa mobiler och laptops också. Det blir lite Viktorinox-kniv på det... Klarar det mesta hjälpligt men är inte bäst på något.

Det hade varit bättre om Microsoft låtid desktop-operativet utvecklas åt desktop-hållet, och istället tillsatt en egen, oberoende arbetsgrupp för mobiler/plattor. Som det är nu så har de inga synnergieffekter mellan produktgrupperna alls. Möjligen antog de att om folk vill ha deras produkterbjudande inom desktopoperativ så är det naturligt att folk även vill ha deras mobil-alternativ... Men när iPhone kom ut så köpte folk den, direkt. Det var ingen som sa "Visst, det verkar nice, men det är ju inte precis Microsoft så jag avvaktar tills Microsoft kan erbjuda en liknande produkt".

Mac exemplet har jag bara tagit från min verklighet, då folk omkring mig köpt Mac trots att de kört windows hela livet. Bara man vill så går det och när man vill så ser man fler bra saker i det man provar. Men ja, tog inte hänsyn till det stora hela.

Klart att jag kan hålla med att det är en faktor varför man inte vill köpa windows 8. Men det jag säger är att folk inte behöver PC längre. Oavsett om det är windows 7,8 eller 9. Att man gör ett misslyckande i en nedåtgående bransch slår självklart hårdare och då ser man hellre felen. Folk får gärna kalla Win 8 för en flopp, men det är inte anledningen till att branschen ser ut som den gör, hur mycket fel än folk tycker det må vara i windows. Om du tror att det är anledningen så går våra åsikter isär och så var det med det.

Så summering av min åsikt:

Folk vill ha det så simpelt som möjligt.
Plattor och mobiler är det simplaste idag.
Folk köper plattor och mobiler som ersätter deras PC.
Folk köper inte en ny PC i samma utsträckning som förr eftersom de har en smidigare lösning än vad deras PC kan erbjuda.
(Detta är oavsett operativsystem)

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Du drog fel slutsats. Det är folk som snear på sin surfplatta och vill kunna göra mer ... Då kommer hybrid-datorn in och fixar detta.
Surfplattans format med laptopens styrka.
Jag hoppas att Apple gör en iPad Pro med x86 och fullstora Mac OSX. Jag som aldrig har ägt en Mac skulle definitivt köpa den och ha tillsammans med min Surface Pro 2.

Visst, bara det att sannorlikheten för att man har en surfplatta från microsoft inte är särskillt stor. Och jag tror du har fel. Om du hade rätt hade första och andra generationens surface gått åt som smör i stekpannan då de är precis sådanna produkter som du fått för dig att folk vill ha. Men någon vidare försäljning är det ju inte tal om.

Skrivet av diddedraker:

Mac exemplet har jag bara tagit från min verklighet, då folk omkring mig köpt Mac trots att de kört windows hela livet. Bara man vill så går det och när man vill så ser man fler bra saker i det man provar. Men ja, tog inte hänsyn till det stora hela.

Klart att jag kan hålla med att det är en faktor varför man inte vill köpa windows 8. Men det jag säger är att folk inte behöver PC längre. Oavsett om det är windows 7,8 eller 9. Att man gör ett misslyckande i en nedåtgående bransch slår självklart hårdare och då ser man hellre felen. Folk får gärna kalla Win 8 för en flopp, men det är inte anledningen till att branschen ser ut som den gör, hur mycket fel än folk tycker det må vara i windows. Om du tror att det är anledningen så går våra åsikter isär och så var det med det.

Så summering av min åsikt:

Folk vill ha det så simpelt som möjligt.
Plattor och mobiler är det simplaste idag.
Folk köper plattor och mobiler som ersätter deras PC.
Folk köper inte en ny PC i samma utsträckning som förr eftersom de har en smidigare lösning än vad deras PC kan erbjuda.
(Detta är oavsett operativsystem)

Jag tror det har större påverkan än så. Att släppa en produkt folk inte vill ha kan vara skillnaden mellan att rädda marknaden och att döda den. Nu är det många som istället tänkt "Jaha är det såhär PC-plattformer kommer vara framöver? Nej tack, nu går jag all in på surfplatta".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer fler och bättre hybrider. Då kanske till och med jag får för mig att köpa en... Annars har jag aldrig sett någon vidare poäng med att köpa en platta då de i princip bara är till för nöjes skull.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av car2ns:

Först säger du att surfplatta är för dom som konsumerar innehållet, inte producerar. Sen säger du att du ibland använder den för att utveckla på. Är inte det att "producera"?

Jag utvecklar på datorn, sen testar jag appen på plattan.

Men själva plattan är bara en konsumentenhet, man gör inget vettigt med den.

Permalänk
Medlem

Än en gång verkar en handfull naiva tolka en minskning som ett skäl att överge allt som varit...

JA, försäljning av datorer för t.ex. 5000kr neråt kommer fortsätta minska till förmån för billigare men likväl (beroende på behov) kompetenta plattor även om båda kommer nå ett "break even" för eller senare. Folk kommer alltid behöva en ordentlig dator att jobba vid och kommer troligen komplettera en platta för informationskonsumtion/nöje. Hybriderna kommer göra båda halvtaffligt oavsett inkarnation. De olika tillverkarna har hållit på med detta i ett par år nu med olika OS tillika, hybrider är och förblir en liten nischprodukt för specifika konsumenter.

Att baka ihop två fundamentalt olika produktkategorier har jag i alla fall hela tiden sett som en pantad idé, en snabb gimmick skaparna hoppades att direkt casha in på och ta marknadsandelar. Jag tror inte hybridplattor vänder trenden, minskningen stannar dock av förr eller senare skulle jag tro.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det har större påverkan än så. Att släppa en produkt folk inte vill ha kan vara skillnaden mellan att rädda marknaden och att döda den. Nu är det många som istället tänkt "Jaha är det såhär PC-plattformer kommer vara framöver? Nej tack, nu går jag all in på surfplatta".

Tror inte det är så folk tänker. Snarare "Jaha jag behöver inte ha en tung PC på ett skrivbord eller släpa omkring en i en väska. Jag kan göra samma sak på min platta."
Men det återstår att se vem som har rätt. Just nu vet ingen av oss då vi inte vet exakt hur folk tänker i alla situationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Tror inte det är så folk tänker. Snarare "Jaha jag behöver inte ha en tung PC på ett skrivbord eller släpa omkring en i en väska. Jag kan göra samma sak på min platta."
Men det återstår att se vem som har rätt. Just nu vet ingen av oss då vi inte vet exakt hur folk tänker i alla situationer.

Rimligtvis är det en blandning av alla teorier, men jag tror definitivt att Windows 8 skyndat på krympningen av marknaden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nånting kommer ju garanterat falla bort. Det är ju inte som att vi behöver små/mellanstora/stora/jättemobiler, surfplattor av alla storlekar, hybrider och laptops. Handdatorn verkar redan ha fallit bort, även om iPod touch till min stora förvåning lever kvar.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och när Windows 9 kommer med äkta startmeny och PC-försäljningen tar fart igen så har det naturligtvis inget att göra med Windows 8 och Modern UI. :/

Jag tycker det är fel att tänka att allt ont bara har med Startknappen att göra. Har kompisar som är skeptiska men när jag visar dem hur man kan anpassa ModernUI till de program man faktiskt använder istället för att behöva leta sig igenom kataloger samt att man kan högerklicka på startknappen för att få upp nödvändiga systeminställningar och annat så brukar de inte säga så mycket mer. Det verkar dock ta lite tid för tvättäkta Win8 appar att bli bra men när vi sitter hemma ett gäng och förfestar och jag drar upp HyperYoutube så tycker alla att det ser riktigt fräsigt ut.

Sen håller jag med om att Microsoft kanske inte varit direkt bäst på att marknadsföra och förklara Win8 på ett bra sätt. Antingen är det förenklat eller för komplicerat.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag tycker det är fel att tänka att allt ont bara har med Startknappen att göra. Har kompisar som är skeptiska men när jag visar dem hur man kan anpassa ModernUI till de program man faktiskt använder istället för att behöva leta sig igenom kataloger samt att man kan högerklicka på startknappen för att få upp nödvändiga systeminställningar och annat så brukar de inte säga så mycket mer. Det verkar dock ta lite tid för tvättäkta Win8 appar att bli bra men när vi sitter hemma ett gäng och förfestar och jag drar upp HyperYoutube så tycker alla att det ser riktigt fräsigt ut.

Sen håller jag med om att Microsoft kanske inte varit direkt bäst på att marknadsföra och förklara Win8 på ett bra sätt. Antingen är det förenklat eller för komplicerat.

Det är ändå kunderna som bedömer om en produkt är bra eller inte. Sedan finns det ju de som tycker att Windows 8 är ett "missuppfattat geni", men sålänge det inte säljer bättre än det gör så spelar det ingen roll.

Sedan så är det inte knappen folk saknar, utan menyn. Knappen fick vi tillbaka i 8.1

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jag anser att hybrider är en del av framtiden som kommer ta över vanliga laptop marknaden helt.
Bara för att Apple inte har denna typ av produkt idag så kan de faktiskt införa det i framtiden.

Jag prata om portabla enheter...inte en stationär dator.

Har svårt att se att en produkt, som du kan "dela på hälften", och "när du gör det tar du bort cirka 99% av funktionaliteten" som produkten i sig har ska bli någon hit, motbevisa mig gärna, nämn gärna ett effektiv arbetsområde för denna typ av produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ändå kunderna som bedömer om en produkt är bra eller inte. Sedan finns det ju de som tycker att Windows 8 är ett "missuppfattat geni", men sålänge det inte säljer bättre än det gör så spelar det ingen roll.

Sedan så är det inte knappen folk saknar, utan menyn. Knappen fick vi tillbaka i 8.1

http://img9.joyreactor.com/pics/post/full/comics-microsoft-wi...

En omröstning hade nog varit på sin plats för att en gång för alla kolla hur det verkligen står till. Tvivlar på att det är så många. Jag personligen saknar inte menyn och vet flera andra på forumet som inte gör det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

En omröstning hade nog varit på sin plats för att en gång för alla kolla hur det verkligen står till. Tvivlar på att det är så många. Jag personligen saknar inte menyn och vet flera andra på forumet som inte gör det.

Jag har satt upp flera omröstningar i ämnet i Windows-forumet här, men det brukar bli ett jävla liv på folk varnda gång, vilket är lite tröttsamt. Antagligen har det med att göra att de inte uppskattar resultatet av omröstningarna,

Här har du lite länkar till relevanta omröstningar jag satt upp:

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1277930...

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1247023...

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1232444...

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1204444...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har satt upp flera omröstningar i ämnet i Windows-forumet här, men det brukar bli ett jävla liv på folk varnda gång, vilket är lite tröttsamt. Antagligen har det med att göra att de inte uppskattar resultatet av omröstningarna,

Här har du lite länkar till relevanta omröstningar jag satt upp:

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1277930...

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1247023...

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1232444...

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1204444...

Där ser man. Verkar som att jag är hyfsat unik på SweC om att gilla Win8 då. Kul att vara annorlunda

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag tror inte "costum build" är inte inräknade. Jag köpte inte hel dator jag köpte delar till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Där ser man. Verkar som att jag är hyfsat unik på SweC om att gilla Win8 då. Kul att vara annorlunda

Jag gillar också Win8/8.1

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av pSYKED:

Har svårt att se att en produkt, som du kan "dela på hälften", och "när du gör det tar du bort cirka 99% av funktionaliteten" som produkten i sig har ska bli någon hit, motbevisa mig gärna, nämn gärna ett effektiv arbetsområde för denna typ av produkt.

Du kan inte äga en surfplatta... Surfplatta gör standard sysslor på ett smidigt och avkopplande sätt, du kan sätta dig hur du vill var du vill ungefär som du hade en mobiltelefon.
Jag bär inte runt på en laptop som jag bär runt på en surfplatta, betydligt osmidigare och i många fall om man inte har ett bord tillgängligt mer oergonomiskt.

Om man nu ha tänkt säga att gör arbetssysslor osv är det ju bra att utnyttja hybriden funktion om man inte har stationär dator.

Permalänk
Inaktiv

Försäljningen av datorer i delar, skjuter i höjden!

Permalänk
Avstängd

Har gått från 5 datorer till 2 stycken (+ 1 undanställd) sedan 2012.
Skälet är att det är för mycket jobb med Windowsdatorer som uppdateringar, säkerhetskopieringar och synk på en massa datorer. Lika tråkigt är det att: Inte-veta-på-vilken-dator-en-fil-finns-på.

Hemnätverkets NAS tar bort behovet av minst en dator. då Android, Linux och Win7 apparater kan nå alla filer på NAS:en.

De två Androidsurfplattorna som finns i hemmet, kan tillsammans ersätta en Linux/Windows dator, där den ena används för exempelvis filmvisning och den andra för allt från surf till ordbehandling. Android saknar nämligen förmågan att använda appar i fönsterläge.
Android med fönsterhanterare=döden för Windows (Alternativt: Ett Windows utan fönsterhanterare, döden för Windows)...

Surfplattor är annars en skoj grej och ersätter mp3-spelare/Mediaspelare och mobiltelefonen hemma.
Surfplatta med Wifi hemma och mobilen med 3G/4G borta.

Eftersom PC-datorer (Läs: Windows) är på väg åt ett håll som inte är acceptabelt för mig. All denna bloatware i Windows, bara för att generera mer pengar från mig till Microsoft efter köpet av OS:et.
Inte heller speldatorer är av intresse. En speldator för 10 000+ för att kunna spela några PC/Windows-spel, kommer inte innan för dörren hos oss.
En Playstation fungerar lika bra som tidsfördriv, för bara bråkdelar av priset för en Windows speldator och utan att belamra hemmet ett rum med ful elektronik.

Har nyligen skaffat en HML- och en microHDMI-adapter till respektive surfplatta, det för att kunna få lyxen av en stor skärm men det viktigaste, ett bra tangentbord med mus för att använda Androidsurfplattor som skrivbordsdatorer, saknas.
Söker med ljus och lykta efter ett fullstort tangentbord med Androids specialtangenter.

När Win7 och hårdvaran i våra nuvarande (kvarvarande) PC-datorer är föråldrad (sägs vara föråldrad). Är en Android skrivbordsdator som HP Slate 21, ett riktigt trevligt alternativ. Fast den kräver trots pekskärm, ett vettigt och ergonomiskt tangentbord med mus...
http://www.inet.se/produkt/1972013/hp-slate-21-s100-all-in-one-desktop-21-5-android

Visa signatur