Permalänk
Medlem

Moderkortskompabitilitet

Hej!

Igår lade moderkortet av efter en ominstallation av bios och cmos reset har inte fungerat. Så nu letar jag nytt moderkort. Jag är på en riktigt snål budget för tillfället, så jag vill komma ned så billigt som möjligt endast för att få igång datorn igen. Det jag undrar över mest är vilka chipset som jag skall leta efter förutom Z77.

Min setup ser ut som följer;
Intel I5 3570k socket 1155
2 x 4gb ram Vengeance 1600
MSI Radeon 6970
Antec Kuhler 620
OCZ 128 SSD

Det kortet jag tidigare haft har varit ett MSI Z77A-G43. Jag undrar nu om det finns något kort kring 400-500 som passar mina minnen. Om det behövs mer information så skall jag försöka bistå med detta.

Permalänk
Medlem

Har kollat runt lite själv och det verkar vara svårt att hitta moderkort för enbart 1155. Finns det ingen form av socket som har bakåtkompabitilitet eller som har en socket som passar flera olika variationer typ 1150/1155/1156 o.s.v?

Jag har riktig dålig koll på detta, så jag behöver verkligen någon form av vägledning i moderkortsdjungeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fweewea:

Har kollat runt lite själv och det verkar vara svårt att hitta moderkort för enbart 1155. Finns det ingen form av socket som har bakåtkompabitilitet eller som har en socket som passar flera olika variationer typ 1150/1155/1156 o.s.v?

Jag har riktig dålig koll på detta, så jag behöver verkligen någon form av vägledning i moderkortsdjungeln.

Nej. Chipset 1155 går bara i 1155

Och ja alla nya moderkort använder ddr3 så dina minnen passar i nya moderkort.

Tyvärr är de också så att du kommer inte långt på 500kr.. dubbla de så kan du åtminstonde på ett någelunda bra kort. T.ex är att billigare kort bara har 2 fläkt kanaler, en cpu och en vanlig.. (oftast är de bara matx kort du kan få för den summan)

Men om de är din budget, så lägg upp en annons här på swec och skriv att du söker ett atx kort socket 1155. Och maxpris då ofc.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Läste din andra post ang ditt modekort.. och om du köper ett nytt kommer du behöva ställa in det precis som det du har ..
är du helt säker på att det är fel på ditt modekort...?
när du uppdaterade bios vad hände? startade den då?
eller var det efter du hade resetat bios den inte startade?

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Nej. Chipset 1155 går bara i 1155

Och ja alla nya moderkort använder ddr3 så dina minnen passar i nya moderkort.

Socket 1155 menar du

Nämen dra på trissor! Märkligt nog hittade jag på intels hemsida lite information om just din processor och vad den passar ihop med.
http://ark.intel.com/products/65520

/Linus

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Socket 1155 menar du

Nämen dra på trissor! Märkligt nog hittade jag på intels hemsida lite information om just din processor och vad den passar ihop med.
http://ark.intel.com/products/65520

/Linus

va? menar du att det finns info där ute om man bara söker lite?

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Nej. Chipset 1155 går bara i 1155

Och ja alla nya moderkort använder ddr3 så dina minnen passar i nya moderkort.

Tyvärr är de också så att du kommer inte långt på 500kr.. dubbla de så kan du åtminstonde på ett någelunda bra kort. T.ex är att billigare kort bara har 2 fläkt kanaler, en cpu och en vanlig.. (oftast är de bara matx kort du kan få för den summan)

Men om de är din budget, så lägg upp en annons här på swec och skriv att du söker ett atx kort socket 1155. Och maxpris då ofc.

Tack för informationen. Jag är som sagt på en budget, så det innebär problem om jag skall dubbla upp summan för ett moderkort som jag dessutom inte kommer kunna få all kräm ur. Jag menar, om jag har fler kontakter och uttag än vad jag egentligen behöver är en onödighet för mig.

Skrivet av Xeedy:

Läste din andra post ang ditt modekort.. och om du köper ett nytt kommer du behöva ställa in det precis som det du har ..
är du helt säker på att det är fel på ditt modekort...?
när du uppdaterade bios vad hände? startade den då?
eller var det efter du hade resetat bios den inte startade?

Jag är i princip övertygad om att det är moderkortet som det är fel på. Det var direkt efter uppdatering av bios genom Live Update 5 (som jag i efterhand läst att man inte skall använda för flash av bios) efter omstart som datorn inte startade igång ordentligt. Jag har testat resetta cmos med hjälp av jumper och även genom att plocka ur batteriet, men det fungerar inte. Vid uppstart så står det att cmos reset har genomförts och att man skall trycka F1 för Bios Setup eller F2 för "Continue". Båda alternativen stannar 5 sekuinder senare med en helt svart skärm, ungefär som att den laddar utan att det händer någonting. Jag har dessutom testat både F1 och F2 och väntat kring 30 minuter för att se om den automatiskt tar sig vidare, men det händer ingenting.

Vid dessa försök så har datorn endast körts med så få minnen som möjligt, d.v.s jag har plockat ur grafikkort, ett extra ramminne o.s.v.

Permalänk
Medlem

lugn nu... ser du inget? kommer du inte åt bios?
vet du vad som händer när du uppdatera bios?
du har väll grafik krets på ditt modekort? har du skärmen kopplad till rätt vga/dvi bort? alltså på mobo iställer för grafikkortet ..testa!
bootar modekortet från rätt disk nu när du har resertat? är den satt på achi?
är det inte "delete" för att komma in i bios på det modekortet?

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeedy:

lung nu... ser du inget? kommer du inte åt bios?
vet du vad som händer när du uppdatera bios?
du har väll grafik krets på ditt modekort? har du skärmen kopplad till rätt vga/dvi bort? alltså på mobo iställer för grafikkortet ..testa!
bootar modekortet från rätt disk nu när du har resertat? är den satt på achi?
är det inte "delete" för att komma in i bios på det modekortet?

Jag kommer ej åt bios, nej.
Jag använder grafikkretsen på mitt moderkort när jag försöker boota, ja. Mitt grafikkort är temporärt urkopplat.

Skärmen fungerar som den skall eftersom jag uppenbarligen ser vilka alternativ jag har efter CMOS Reset (F1 Setup Bios, F2 Continue). Klickar jag F1 så låser sig datorn med en svart skärm. Klickar jag F2 så får jag upp MSI's splash screen där jag kan välja TAB, DEL eller F11. Ingen av dessa alternativ fungerar ordentligt. Både TAB och DEL gör att datorn låser sig. F11 ger mig en liten ruta där jag kan välja UEFI Shell eller Enter Bios. Båda dessa alterntiv gör att datorn fryser/stannar. Om jag dessutom kopplar in min SSD igen och testar F11-alternativet så även den, men datorn fryser när jag kör detta alternativ.

Med tanke på att jag inte kommer in i BIOS så har jag ingen möjlighet att byta bootalternativ.
Som jag nämnde ovan så fungerar inte "DEL" vid MSI's splash screen, utan datorn fryser och bilden är helt svart.

Permalänk
Medlem

men som jag fattade det så updaterade du bios och då funkade det ju? men efter cmos reset så funkade det inte?
finns guider på msi forum hur man kan försöka rädda en dålig flash

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeedy:

men som jag fattade det så updaterade du bios och då funkade det ju? men efter cmos reset så funkade det inte?
finns guider på msi forum hur man kan försöka rädda en dålig flash

Efter första BIOS-uppdateringen fungerade det som vanligt, bortsett från temperaturresultaten från alla mina mjukvaruprogram (exempelvis HWMonitor) där gradantalet var statiskt och inte rörde på sig trots att jag satte igång program o.s.v. Jag uppdaterade därefter BIOS igen till den senaste versionen och det var i det läget som jag inte kunde starta upp datorn/komma in i BIOS.

Permalänk
Medlem

har du kopplat ut allt utom keybord,skärm sen resertat cmos och spammat delete vid boot up? och kommer inte in på nått annat sätt så blir det inte lätt men kan du inte flasha om bios häller med q-flash eller vad det heter som finns på msi forumet?

Edit: http://forum-en.msi.com/?topic=119375.0

där står info om bad flash recovery och hur du ska flasha i fortsättningen.

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem

Har du testat att ta ur batteriet på moderkortet och resets på det sättet?

ASUS H61M-A som länkats här är ett alt. annars. Köpte ett på webhallen åt en kompis lillebrors bygge och då var det ett "intel 22nm CPU ready"-klistermärke på moderkortet. Det är basic basic och stödjer ej överklockning. Möjligt att det heller inte stödde AHCI.. Men som sagt.. billigt!

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

@ Teddis .. CMOS = batteriet

och det stödjer inte det för det är inte ett Z77/Z68 chipset på Mobot xD

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Jag drar till med en chansning på en lösning här. Eftersom du kan få fram bootmenyn med F11 kan du då inte lägga bios på usb från en annan dator och sen försöka boota från det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Jag drar till med en chansning på en lösning här. Eftersom du kan få fram bootmenyn med F11 kan du då inte lägga bios på usb från en annan dator och sen försöka boota från det?

det var precis det jag menade msi har guider och eget verktyg för detta.

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Jag drar till med en chansning på en lösning här. Eftersom du kan få fram bootmenyn med F11 kan du då inte lägga bios på usb från en annan dator och sen försöka boota från det?

Håller på att testa detta nu. Första försöken fungerar inte som förväntat. Jag hittar USB-stickan efter "DEL" vid MSI Splash Screen, men så fort man försöker välja den så fryser den till (precis som den gjort tidigare när man testat boota från SSD, UEFI Files eller Enter Bios.

Skrivet av Xeedy:

det var precis det jag menade msi har guider och eget verktyg för detta.

Följer som sagt denna guide just nu.

Permalänk
Medlem

Har testat alla USB 2.0-portar på datorn som det står i guiden och ingen av dom fungerar. USB-stickan hittas via F11-menyn, men så fort man väljer den så fryser datorn till precis som den gjort tidigare när man försökt ta sig vidare från dessa menyer. Verkar trots allt som att det får bli ett nytt moderkort då det till synes verkar som att jag testat alla möjliga alternativ. CMOS Reset med jumper, reset av batteri, flashning av BIOS via USB-sticka o.s.v.

Tråkigt att det var MSI's egna Live Update-mjukvara som låg till grund för BIOS-problemet - och min dåliga research om programmet innan flashen givetvis. Känns definitvt som att det är någonting som MSI får ta och utveckla och förändra till framtiden då det inte verkar som att jag varit ensam med dessa problem.

Permalänk
Medlem

kika om du kommer in i bios innan och ändra minnena till 1600 mhz sedan testar du biosflash reset på moderkortet (eller lånar 1333 mhz minnen om de nu är instabila och är orsaken till att det hänger sig.)
kanske funkar att flasha utan att du har ramminne i ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan93:

@ Teddis .. CMOS = batteriet

och det stödjer inte det för det är inte ett Z77/Z68 chipset på Mobot xD

CMOS reset genom att ta ut batteriet kan ibland lösa problem som CMOS reset med switch/knapp inte kan.

Och H61 stödjer Ivy Bridge om moderkortstillverkaren släppt en uppdatering. Det finns en hel del andra chipset för LGA 1155 än z77/z68 vettu.

Bra att försöka rätta men tyvärr...

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

CMOS reset genom att ta ut batteriet kan ibland lösa problem som CMOS reset med switch/knapp inte kan.

Och H61 stödjer Ivy Bridge om moderkortstillverkaren släppt en uppdatering. Det finns en hel del andra chipset för LGA 1155 än z77/z68 vettu.

Bra att försöka rätta men tyvärr...

Vet att den stödjer det men en H61 Modell stödjer inte överklockning just för att det är ett H61 chipset. det var det jag menade inte kompatibiliteten.

Sant det finns även en switch för detta som att t.ex. byta plats på en jumper eller en enkel switch.

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan93:

Vet att den stödjer det men en H61 Modell stödjer inte överklockning just för att det är ett H61 chipset. det var det jag menade inte kompatibiliteten.

Sant det finns även en switch för detta som att t.ex. byta plats på en jumper eller en enkel switch.

Yes men att fysiskt ta ur batteriet kan som sagt ibland lösa problem som switchen inte klarar. Så om OP endast har använt switch för CMOS-reset så föreslår jag att testa med att ta ut batteriet en gång med.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Har redan gjort både CMOS reset med både jumper och testat att ta ur batteriet, men det fungerade ej som sagt.

Jag funderar på att köpa någon av dessa;
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/161144-gigaby...
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/158546-gigaby...

Men de ser till synes ut att vara identiska. Kommer dessa moderkort fungera med mina komponenter? Vad är skillnaden mellan de två? De båda är ju ATX-kort som det skall vara, är socket 1155 samt Z77-chipset. Känns som att det borde vara okej.

Edit: Om det finns något annat moderkort för samma pris 790 som är bättre, så tar jag gärna tips på sådana.