Permalänk
Medlem

Temperaturer

Datorn skevade precis till ordentligt och började blinka i gröna pixlar. Jag såg bakgrunden lite smått och drog direkt upp HWMonitor. Enligt den så stod moderkortet på 128 grader celsius, så jag stängde av datorn direkt och slog på den igen. Nu rör sig inte gradantalet överhuvudtaget på moderkortet. Jag var inne i BIOS nyss och där sade den att det var 28 grader precis som TZ00 visar i HWMonitor. Tidigare så har det iallafall varit dynamiska siffror gällande gradantalet inne på HWMonitor och det känns definitivt som att någonting har skevat ur helt med moderkortet.

Här har vi en bild på HWMonitor. http://puu.sh/7mvB9.png

Frågan är dels vad som hände med datorn innan den stängdes av och dels så är frågan hur mycket det är att bry sig om att den inte visar dynamiska gradantal på moderkortet? Uppenbart är det någonting som inte står rätt till, men frågan är vad det är för någonting. Datorn är ej överklockad någonting alls.

Säg till om det behövs mer information eller om det finns någonting mer som jag kan kolla på datorn med hjälp av mjukvara eller liknande.

Edit: Testade att uppdatera bios och körde samtidigt lite andra installationer. Nu står det att TMPIN1 är 72 grader celsius. Däremot är ingen av siffrorna under moderkortets temperaturer dynamiska - alla står fortfarande still på samma siffror.

Bild - http://puu.sh/7mwKR.png

Permalänk
Medlem

ehh ja tar reda på vad tempin0 är för temp på ditt moderkort först cpu/vrm/nb? så du vet var du ska börja leta.
på ena bilden visar den 18 grader och andra 72 lite konstigt ja..
du kan även känna på flänsarna om dom är varma i förhållande till tempen de visa

kan prova en annan version av hwmonitor och även testa aida64 gratis versionen..

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem

Testade uppdatera bios till en senare version, men nu fungerar det inte alls. Nu är bios helt åt helvete och det går inte att starta upp datorn. Har testat köra clear cmos-varianten med jumpers, men det fungerar inte. Sedan försöker jag hitta vart batteriet sitter på mitt moderkort, men det står ingenstans - inte ens i manualen. Jag funderar på om jag skall försöka reklamera moderkortet hos MSI eller om det finns någonting annat jag kan göra.

Permalänk
Medlem

alltså batteriet är ju inte svårt att hitta.....
när du resetat bios så har du ju resertat alla settings i bios boot disk och allt så du kanske måste ändra tillbaks allt manuelt läs manualen hur du gör..
och har man ingen kunskap om bios och övrigt så ska man inte pilla på det! om man inte är beredd på att det kommer strula och blir problem.
det är så man lär sig........

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE