Permalänk

Snabb speedfan hjälp!

Hej alla!

Jag har 4st fläktar monterade i mitt chassi bortsett från cpu fläkt o gpu:ns fläktar!
När jag öppnar speedfan så får jag upp 4 st enheter som jag kan höja o sänka,

Gpu Fan
Aux
Cpu Fan
Sys

Är ovanstående 4 mina chassi fläktar eller står det rätt att ena är cpu o ena gpu osv? Och ja mina fläktar är inkopplade till moderkortet.
Borde inte alla typ ha samma namn fast 1 ,2,3,4 osv ? Jag menar jag antar att jag kan styra mina 4 fläktar, men även möjligtvist cpu:ns fläkt osv?

Permalänk

Har du verkligen 4 chassifläktar inkopplade på moderkortet? Moderkort brukar i allmänhet inte ha mer än 2 chassifläktskontakter. Låter troligare att du kör några på vanlig 12v. SpeedFan brukar f.ö. vara ganska dåligt på att veta vilken som är vilken fläkt, man får testa sig fram.

Permalänk
Medlem

Min cpu temp ligger på 40c i idle just nu. Datorn står i ett skåp i skrivbordet eller vad man ska säga, inte optimalt jag vet men det är ett krav från frugan. Jag försöker få ner den genom att installera SpeedFan. Min kylare gick i 650RPM, höjde den till 1400RPM. Men det hände inget med tempen, pendlar fortfarande mellan 39 o 40. Höjde då sysfan för att få ut luften snabbare, med samma resultat.
Jag kör remote desktop så vet inte om fläktarna faktiskt snurrar fortare.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Min cpu temp ligger på 40c i idle just nu. Datorn står i ett skåp i skrivbordet eller vad man ska säga, inte optimalt jag vet men det är ett krav från frugan. Jag försöker få ner den genom att installera SpeedFan. Min kylare gick i 650RPM, höjde den till 1400RPM. Men det hände inget med tempen, pendlar fortfarande mellan 39 o 40. Höjde då sysfan för att få ut luften snabbare, med samma resultat.
Jag kör remote desktop så vet inte om fläktarna faktiskt snurrar fortare.

Första frågan är väl; varför ska du ha ner idle-tempen?
Kan du inte kolla om fläktarna snurrar fortare när du höjer?
Annars kan du in i BIOS och pilla, där funkar det garanterat att ändra.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Första frågan är väl; varför ska du ha ner idle-tempen?
Kan du inte kolla om fläktarna snurrar fortare när du höjer?
Annars kan du in i BIOS och pilla, där funkar det garanterat att ändra.

För att jag tycker att 40c är för varmt i idle.
Enligt Speedfan går de fortare men vet inte om så riktigt är fallet eftersom jag inte kan höra dem.
Men tempen sjunker ju inte.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

För att jag tycker att 40c är för varmt i idle.
Enligt Speedfan går de fortare men vet inte om så riktigt är fallet eftersom jag inte kan höra dem.
Men tempen sjunker ju inte.

Temperaturen i idle spelar dock 0 roll, så länge den inte är över specificerad maxtemp (68 grader Tcase för din CPU har jag för mig).
Självklart kan en väldigt hög idle-temperatur signalera om att något är fel, men då är temperaturen under max-load också helt åt helsike.

40 C idle är dessutom inte varmt, det är vad jag har på min CPU också.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H