Dator Krashar HJÄLP! (hittar inte felet)

Permalänk
Medlem

Dator Krashar HJÄLP! (hittar inte felet)

Är nu så att jag har en dator som är ett par månader gammal, Problemet jag har är att datorn krashar lite nu och då och jag har ingen aning om varför den gör så. Den krashar bara på spel och bara ibland som t.ex kan spela batman arkham origins hur länge som helst utan nåra problem men när jag kör igång payday2, Diablo 3 eller Path of exile så där den efter en liten stund det som händer är att jag får inte bluescreen utan skärmen blir svart och ljudet fastnar i en loop. Men ibland kan man få tillbaka bilden genom att trycka ctrl + alt + del men den går "laggit" då så måste hur som helst starta om.
Kollar loggarna på datorn och hittar inget som säger att nåt är fel. Trodde det va grafik kortet som spökade så har köpt ett splitternytt asus gtx 770 men har fortfarande samma problem..
Kan tillägga att datorn aldrig krashar på windows!

Datorn har följande:
Operativsystem: Microsoft Windows 7 home premium senaste update
Processor: Intel Core i5-3570K Processor
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASUS P8Z77-V LX, Socket-1155
Minne: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB (va paket med 2x4gb)
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA
Hårddisk: Western Digital Caviar® Blue 500GB(för spel) / WD Desktop Green 1TB(för musik/bilder/filmer etc) / Kingston HyperX 3K SSD 120GB 2.5" (för windows)
Nätaggregat:Cooler Master GX 650W PSU
Övrig kylning: 2x120mm insug och 1x120mm 1x200utblås i lådan
Övriga komponenter: Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-7260S
Temperaturer: ca 65-70c under full belastning processorn, sen runt 30 idle
Temp GPU (enligt asus egna prog): Idle 25 och 70 som max (ligger dock runt 50 för det mesta under belastning)

Kan även säga att moderkortet har varit inne hos komplett på felsökning men dom felsökte bara cpu porten då en "pigg" va vikt där men lyckades själv vika up den, men dom vägrade felsöka hela moderbordet pga det.

Alla idér är grymt välkommna nu då jag inte har löst problemet på ett par månader och börjar bli almänt galen då jag knappt kan spela på min "spel dator".

Permalänk
Medlem

Ändrat problem text

Bump, (hoppas det inte gör nåt) Men har updaterat hela texten från förut med lite mer info och för att samma problem finns efter delar på datorn byts ut.

Permalänk

Uppdatera BIOS till senaste versionen
https://www.asus.com/Motherboards/P8Z77V_LX/#support

Skulle nog välja: Version 1902 till att börja med.

Är smidigt att flasha bios.

1) Ladda ner bios filen
2) Lägg in på ett USB minne
3) Starta om datorn
4) Tryck på DELETE knappen när Asus loggan visas
5) Gå in på Advanced Mode
6) Klicka på fliken "Tools"
7) Klicka på Asus EZ Flash
8) Välj ditt USB minne och klicka på den nya BIOS filen. Sen är det klart
- - -
Har du fortfarande problem med att det krashar så får vi söka vidare

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem

har redan den bios
dock så är det lustigt testade instalera ett spel (i detta fall diablo 3) på SSD disken och nu krashar det aldrig men förut idag då jag hade diablo 3 på Western Digital Caviar® Blue 500GB Hårddisken krasha det

Permalänk
Medlem

nu har samma problem kommit igen fast jag har spelen på ssd och fattar verkligen inte varför!

Permalänk
Medlem

Testat en fräsch installation utav Windows? om inte .. gör så!
isånnafall testa re seata ram stickorna om inte det fungerar kolla dina CPU temps du kan ha monterat kylaren fel ? eller pastan som blivit torr?
och slutligen .. det kan vara ditt agg som är ett dåligt ex? vet inte om jag ska vara ärlig det kan vara massvis av saker.. bara att testa sig fram vet ja! (börja alltid med att peka på mjukvaran först då det är billigast att felsöka)

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

okej, har instalerat om windows ett antal gånger men fungerar inte :/ hur resetar man ram minnen?
finns det nåt sätt att kolla nätagget?

Permalänk
Medlem

reseatar* dvs ta ut och sätt tillbaks dom ! nätagget får du väl låna av någon ?

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

ah ska testa det, jaha du tänkte så gäller bara hitta nån som har ett över hehe