Barton anländer äntligen

Permalänk
Medlem

barton är ju en helt okej uppgradering av athlon familjen .

om ni tittar på anandtechs recension(vilket jag måste säga är en av dom bättre siterna på nätet å minst vinklade) så är den snabbare än en p4 3ghz på en del tester, slöare på en del, och i slutändan så får man lov att erkänna att det är som anandtech själv säger ett rätt dött lopp mellan intels och amd:s 3ghz lösningar .

om ni då tänker på att barton är cirka 1 ghz långsammare är det grymmt bra jobbat .

återigen något för oss konsumenter att glädjas åt med andra ord, synd att inte alla intel pojkar ser det så .

lite tråkigt oxo att både amd och intel inte kommer att pressa hastigheterna så mycket under året, båda företagen kommer ju att hålla sig relativt lugna tills dess att deras respektive 64 bit´s cpu:er är redo .

så har amd återtagit tronen ? nej, men intel har den inte heller, dött lopp med andra ord, vilket är väldigt bra för oss konsumenter , om 1 månad lr 2 så har priset sjunkit lite och lite mer info om 64 bits prollarna borde ha börjat å sippra ut då, kanske lite riktiga benchmarchs med .

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Barton 3000+ är en del snabbare än T-bred 2800+. Varför läser alla på toms? Där presterar Barton mystiskt nog mycket sämre än hos andra testare.

Jag tycker att AMD skulle ha samma klockfrekvens på XP3000 Barton som på XP2800.
Nu har XP3000 lägre klockfrekvens än XP2800 vilket får till följd att XP2800 är snabbare i en massa test. Det är tom så att XP2700 är lika snabb som XP3000 i många test.
Det är inte bara hos THG som XP2800 ofta är snabbare.
Allt detta gör att AMDs PR-rating inte stämmer.

Citat Xbitlabs:
"However, the results of Multimedia Content Creation Winstone 2003 reveal a much more interesting regularity. Athlon XP 2800+ processor on Thoroughbred core turns faster than Athlon XP 3000+ on Barton core. It means that in this case the rating system offered by AMD doesn't at all reflect the actual processor performance. Why does this happen? The answer is very simple: Athlon XP 2800+ on Thoroughbred core works at higher core frequency than Athlon XP 3000+ on Barton core. And the performance in applications included into Multimedia Content Creation Winstone appears more dependent on the processor working frequency rather than on the L2 cache"

"Unfortunately, Athlon XP 3000+ on Barton core doesn't support higher clock frequency than Athlon XP 2700+ on Thoroughbred core. As a result, Athlon XP 3000+ very often appears just a little faster than Athlon XP 2700+. Moreover, in quite a bit of tests Athlon XP 2700+ performs better than Athlon XP 2800+ on Barton core. We suppose that this reshuffle may discredit the rating system used by AMD to mark its processors."

www.bit-tech.net:
"The doubling of the level two cache is not enough to justify the PR of 3000+ - what we need, despite AMD's spin, is clockspeed"
"Of course, there is the issue of pricing to be taken into account. Prices at the moment seem to be waaaaaaaay high. Accubyte has the 3000+ at $621"
"At the moment, though, it's hard to recommend the Barton. The chip is the same price as the Intel and it's performance is below par"

tech-report.com:
"Once again, L2 cache size doesn't seem to matter much, and the T-bred 2800+ tops the pack of Athlon XPs."
"The Athlon's floating-point unit has always served it well here. Again, Barton's extra cache isn't any help, though."
" Also, the Pentium 4 generally excels at applications that require lots of memory and bus bandwidth, while the Athlon XP does better on integer- and FP-intensive apps that are primarily CPU-bound. The Barton core's larger cache further accentuates these tendencies, and in that respect, it's a bit of a disappointment. In many tests where the Athlon XP trails the Pentium 4, the T-bred core at 2.25GHz outruns the Athlon XP 3000+."

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy

AMD i sin tur kör ju dualchannel DDR på nforce2 chipset, men de ger inte alls samma prestanda vinst eftersom FSBn är tillräckligt låg...

Det jag vill få sagt är att om man jämför standarddatorer, alltså sånna som vanligt folk som oss här kör, utan RDRAM på P4an så är Barton mycket mer konkurenskraftig...

Alla processorer i Athlon serien har en 64 bitars minnesbuss med klockdubbling, mao så är en single channel ddr ram med fsb fart fullt tillräckligt. P4 har (om jag minns rätt) en 128 bitars buss med klockdubbling och kan på så vis tillgodogöra sig all bandbredd i ett dual channel system. De äldre P4 chipseten har endast single channel DDRram. dvs de är aningen strypta. Intel och Rdramfavorisering igen...

Vitsen med dualchannel på Nforce är såvitt jag vet en något lägre latens via minnesflätning (interleave) och extra bandbredd för inbyggt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Alltså, Intels planer på 64-bitars person CPU ligger långt fram...
De har sin Itanium till tunga servrar och sin P4 till persondatorer, och så kommer det förbli i åtminstone ett par år till...

Som jag tolkat det kommer AThlon ta över Durons plats, och Athlon 64 kommer vara Prestanda processorna, dessa slåss alltså med Celeron och P4...

Medans Opteron kommer slåss med Intels 64-bitare...
Men inte ens det är säkert då Opteron troligen kommer ligga en elelr ett par prisklasser under Itanium...

Men vi får se, det bästa Intel gjort på länge är faktiskt Pentium-M tycker jag, den lover gott inför den mobila framtiden...

Permalänk

Det tycker jag verkligen verkar skumt. Om man redan har en 64-bitars processor i sitt sortiment(dock i den övre prisklassen) borde det inte vara så svårt att göra en mindre kostsam variant. Jag har dessutom väldigt svårt att tro att Intel skulle låta AMD köra ett ensamt race med sina 64-bitars processorer för hemmabruk. Det skulle inte vara bra för deras bussiness i längden...

Permalänk
Avstängd

AMD FANS HAVE BEEN WAITING for the new Barton core to sweep them off their feet for some time. It hasn't quite managed that. In fact, it seems a bit of a let down at first. The new Barton core with its 512KB of onboard level 2 cache was supposed to be the bee's knees. Instead it has turned out to be questionable as to whether the new top of the range, the 3000+, has earned that performance rating.
The new chip's real speed is 2.17GHz. That's the same speed as an Athlon XP2700+ with a Thoroughbred core. Does the extra 256K of cache really give an 11% increase in performance? A quick look at the various sites which have been benchmarking the Barton shows that the answer is, only sometimes.

Had AMD chosen to release the new processor at the same clock speed as the previous top of the range XP2800+, 2.25GHz, there would almost certainly have been no complaints from anybody. As it is, in some tests, the XP2800+ actually runs faster than the new processor. That's a rather nasty own goal on AMD's part.

Joe D'Elia, Director of Research for Compute Platforms with analysis firm iSuppli, gave his take on the situation. He was convinced that AMD had made a mistake in not releasing the Barton at the same clock speed or more as the older Thoroughbred. That small difference of 0.08GHz could have pushed the new chip to be definitively faster than its Intel competitors. Instead the top of the range Pentium beats the Barton in several tests.

D'Elia also made a valid criticism of the AMD PR rating. While it was once a useful indicator of processor power, that idea seems to have gone by the wayside. When the PR rating was first introduced, it was a comparison of the current processor against the original 1GHz Athlon. AMD seems to have moved the goalposts with every release of a new core. The PR rating has a life of its own that bears no relation to anything other than AMD's marketing decisions.

D'Elia thought AMD were guilty of a PR rating too far and, having read reports on many sites, it seems likely that he is right. Marchitecture has won over common sense. AMD could have released the new processor at 2.25GHz with very few problems. Reviewers have been managing to overclock the chip far beyond that speed with ease. The chosen speed has to have been a political choice rather than a technical one. But why?

After some consideration, several suspects can be removed from the list. It's not a speed problem, 2.25GHz is easy to achieve with the Barton core and the 3000+ was originally roadmapped to run at that speed. It's not a competition problem, AMD would have been happy to be ahead of Intel again. That leaves the problem of time and Microsoft.

Microsoft failing to deliver a 64bit version of Windows for Clawhammer has cost AMD dearly. It means the Athlon XP has to struggle on as the company's top desktop processor for at least six months longer than originally intended. AMD must have a fair idea of how far it can push the Barton and it seems that it's not far enough to last the course.

The answer was obvious. Trim back the clockspeed by at least one notch. The processor won't storm the market as it was meant to but it will last a little bit longer. µ

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Avstängd

Bra att MrTT avslöjar Barton Bluffen.
AMD tar en XP2700, ökar cacheminnet lite och dekalvässar den till XP3000.
Snacka om vilseledande, en XP2700 med 512kb ligger ju i XP2700-XP2800 intervallet. Jag tycker att XP3000 istället skulle heta XP2700-512. Då vet man vad man köper.

Permalänk
Avstängd

Precis, nu kan världen tacka MrTT för att han avslöjade detta för oss.

BTW: Du MrTT, skicka in en bild på din kommande prescott @ 6Ghz. Jag vill se den busshastigheten du tänkt dig.

Måste tillägga att jag själv är lite besviken på frekvensen. Men jag blir lätt irriterad av vissa extremister.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Lord
Det tycker jag verkligen verkar skumt. Om man redan har en 64-bitars processor i sitt sortiment(dock i den övre prisklassen) borde det inte vara så svårt att göra en mindre kostsam variant. Jag har dessutom väldigt svårt att tro att Intel skulle låta AMD köra ett ensamt race med sina 64-bitars processorer för hemmabruk. Det skulle inte vara bra för deras bussiness i längden...

Det är ingen x86 processor. Om man ska sitta och emulera x86 kod så blir den lika snabb som en P75 - P166 beroende på applikation. Ingen bra idé med andra ord.

Permalänk

Behöver vi snabbare cpu just nu? Verkar ju som om grafiken sätter stopp i högre utsträckning än cpun (även om jag ska ha de nya MP2600+ så fort de kommer i butik) och de kanske kan få ner värmeutvecklingen en aning, det kan ju inte skada.

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasiqfuXX
Behöver vi snabbare cpu just nu? Verkar ju som om grafiken sätter stopp i högre utsträckning än cpun (även om jag ska ha de nya MP2600+ så fort de kommer i butik) och de kanske kan få ner värmeutvecklingen en aning, det kan ju inte skada.

Beror väl på vad du ska göra, spelar men Age of Empires 2 så behövs det inte. Jag har däremot en polare som doktorerar i kemi, hans dator kör dubbla P4@~2GHZ, ändå tar hans simuleringar 5 dar. Fråga honom om han vill ha mer processorkraft.

Visa signatur

"Some play hard to get, I play hard to want"
- Ford Fairlane

Permalänk

Det beror ju som sagt på vad man ska använda burken till. Det jag tycker är så surt med 32-bitars processorer är att dom inte kan hantera så stora heltal. Med 32 bitar kan man max hantera ett heltal på 2^32, dvs 4.294.967.296. Med 64 bitar kan man däremot hantera tal på max 2^64, dvs 18.446.744.073.709.551.616. Det är en enorm skillnad! Med 64 bitar kan man alltså ha tal som är 4.294.967.296 ggr större än med 32 bitars processorer. Visst, det här är ju inget man använder sig av varje dag(speciellt inte privatpersoner) men vissa matematiska och fysikaliska beräkningar kräver att man kan hantera större tal.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Precis, nu kan världen tacka MrTT för att han avslöjade detta för oss.

BTW: Du MrTT, skicka in en bild på din kommande prescott @ 6Ghz. Jag vill se den busshastigheten du tänkt dig.

Måste tillägga att jag själv är lite besviken på frekvensen. Men jag blir lätt irriterad av vissa extremister.

Det blir att köpa en Prescott om 6-9 månader som går i 3,8Ghz.
Den hoppas jag går att klocka upp 33% så att den tickar på i 5,1Ghz med en fsb på 1066Mhz.
Intels Roadmap kommande 6-16 månader:
Prescott 3.20GHz (800MHz QPB)
Prescott 3.40GHz (800MHz QPB)
Prescott 3.60GHz (800MHz QPB)
Prescott 3.80GHz (800MHz QPB)
Prescott 4.00GHz (800MHz QPB)
Prescott 4.20GHz (800MHz QPB)
Prescott 4.40GHz (800MHz QPB)
Prescott 4.60GHz (800MHz QPB)
Prescott 4.80GHz (800MHz QPB)
Prescott 4.80GHz (1066MHz QPB)
Prescott 5.00GHz (800MHz QPB)
Prescott 5.06GHz (1066MHz QPB)
Prescott 5.33GHz (1066MHz QPB)

AMD Roadmap kommande 6-16 månader:
Athlon 64 3400+ 2.00GHz (ClawHammer)
Athlon 64 3600+ 2.20GHz (ClawHammer)
Athlon 64 3800+ 2.40GHz (ClawHammer)
Athlon 64 4000+ 2.60GHz (ClawHammer)
Athlon 64 4200+ 2.80GHz (ClawHammer)
Athlon 64 4400+ 3.00GHz (ClawHammer)

2004 kommer Tejas:
Tejas 5.33GHz (L2=1MB, 1066MHz QPB)
Tejas 5.60GHz (L2=1MB, 1066MHz QPB)
Tejas 5.86GHz (L2=1MB, 1066MHz QPB)
Tejas 6.00GHz (L2=2MB, 1200MHz QPB)
Tejas 6.13GHz (L2=1MB, 1066MHz QPB)
Tejas 6.30GHz (L2=2MB, 1200MHz QPB)
Tejas 6.60GHz (L2=2MB, 1200MHz QPB)
Tejas 6.90GHz (L2=2MB, 1200MHz QPB)
Tejas 7.20GHz (L2=2MB, 1200MHz QPB)

AMD 2004:
Athlon 64 4000+ 2.60GHz (San Diego)
Athlon 64 4200+ 2.80GHz (San Diego)
Athlon 64 4400+ 3.00GHz (San Diego)
Athlon 64 4600+ 3.20GHz (San Diego)
Athlon 64 4800+ 3.40GHz (San Diego)

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Avstängd

Känns som AMD Athlon XP har gjort sitt. Den håller kanske 6-9 månader till och toppar på XP3200. I slutet av året så ligger ju Athlon 64 på ca XP4000 och då är ju XP3200 den nya Duron.
Intel drar drastiskt ner tillverkningen av P4 Northwood Q4 eftersom Prescott då tillverkas i volym. Det är bara Northwood 2,8-3,4Ghz som överlever till nästa år.
http://www.xbitlabs.com/news/story.html?id=1038524315

Nästa år så är man uppe i ca Athlon 64 XP5000 klass.

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."