Windows 7 Home Premium OEM

Permalänk
Medlem

Windows 7 Home Premium OEM

Köpte precis ett 7home premium OEM, min fråga är kort och gott om det är som jag tror och hoppas att jag kan installera det hur många gånger som helst?

jag vet att det bara är en licens, så en dator gäller, men jag tänker omformateringar, eller är det så att det bara gäller en gång och sen är det förbrukat?

För tomten vid infodisken på netonnet hade noll koll...

Permalänk

Det ska funka Funkade för mig.

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

Det ska funka Funkade för mig.

http://www.netonnet.se/art/dator/programvara/operativsystem/M...

det är den jag köpte, har läst på sidor på nätet och ngn säger att man måste ringa windows efter 3 installationer och aktivera om kostnadsfritt lr ngt?.

Ajja #yolo!, kör på och hoppas på de bästa, inte värre än att ja får köpa igen^^

Permalänk
Medlem

Så länge som du använder licensens på samma moderkort är det lugnt. Att man ibland måste ringa Microsoft för att aktivera på nytt efter en ominstallation innebär inte att licensen har upphört eller att du behöver betala något, bara att de vill ha en koll på att du fortfarande har samma dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Så länge som du använder licensens på samma moderkort är det lugnt. Att man ibland måste ringa Microsoft för att aktivera på nytt efter en ominstallation innebär inte att licensen har upphört eller att du behöver betala något, bara att de vill ha en koll på att du fortfarande har samma dator.

Så att sålänge jag har samma moderkort så kan jag fritt installera om mitt os?

Och när jag byter moderkort så måste jag kontakta windows för att kunna installera på det nya kortet?

Permalänk
Medlem

Om du byter moderkort behöver du en ny Windows-licens eftersom en OEM-licens är knuten till det moderkort det först installeras för, om det inte gäller ett utbyte av ett trasigt moderkort på garantin.

Permalänk

Det är bara att uppge att moderkortet har bytts ut pga skada.
Då fixar Microsoft det. Har gjort det själv ett antal ggr på grund av att jag bor i ett område där strömmen kommer och går som den vill.
Då blir det byte av div. komponenter då och då.

Visa signatur

Antec 900, Asus Commander, Q6600 m lappad Gemin II, Corsair XMS 4Gb cl 4-4-4-12, XFX 5870 1gb, Intel SSD 320 120gb, Raptor 74gb, WD 750gb Green, WD 320gb,WD 640gb Black, Cooltek 600W, Nec AD-7191S, G15, DeathAdder, 3st BenQ G2222HD, Logitech X-230,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddepanik:

Så att sålänge jag har samma moderkort så kan jag fritt installera om mitt os?

Och när jag byter moderkort så måste jag kontakta windows för att kunna installera på det nya kortet?

Då måste du köpa en ny licens

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma Windows i 2år och hoppat mellan typ 4 olika moderkort med samma Windows och det enda som är, är att man får ringa deras Automatiska aktivering.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naion:

Då måste du köpa en ny licens

Dumheter,det går utmärkt att ringa microsofts aktiveringsnummer utan problem.Jag har själv en oem som jag har använt fler än 3 gånger vid byte av hårdvara.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Visst kan man många gånger få Windows aktiverat även när OEM-licensen inte längre gäller, men det gör ju inte licensen laglig. Det är i alla fall en piratversion man har eftersom man har brutit mot licensvillkoren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Visst kan man många gånger få Windows aktiverat även när OEM-licensen inte längre gäller, men det gör ju inte licensen laglig. Det är i alla fall en piratversion man har eftersom man har brutit mot licensvillkoren.

& hur tänker du nu du har en licens för en dator, om hårdvara går sönder eller att du byter hårdvara så har du rätt att byta sen att behöva ringa e ok men att påstå att det blir piratkopia e väl inte rätt. Tycker dock att det var ett förbrukat sätt att hantera det med win 7 eller 8a (minns ej)så har du som hemmabyggare rätt att bygga om hur många gånger du vill. vilket är en bättre lösning tack MS för att ni insåg det till slut

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Det finns ingen exakt definition var gränsen för en uppgradering går. Ofta nämns moderkortet som avgörande om det är uppgradering eller ny, men ett moderkortsbyte vid haveri kan vara en försumbar skillnad på datorn som helhet, vilket skulle kräva nytt OS med den definitionen.
Samma definition tillåter att man byter från långsam pentium med processorgrafik, 1 GB ram och slö hårddisk till i7 med titan grafik, 32 GB ram och SSD.
Personligen anser jag att sistnämnda exemplet är betydligt närmare 'ny dator' än första exemplet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

& hur tänker du nu du har en licens för en dator, om hårdvara går sönder eller att du byter hårdvara så har du rätt att byta sen att behöva ringa e ok men att påstå att det blir piratkopia e väl inte rätt. Tycker dock att det var ett förbrukat sätt att hantera det med win 7 eller 8a (minns ej)så har du som hemmabyggare rätt att bygga om hur många gånger du vill. vilket är en bättre lösning tack MS för att ni insåg det till slut

Du skriver inte den bästa svenskan, det är t.o.m. svårt att förstå dig.

Om OEM:

  • hårdvara går sönder = ja, du får "flytta" licensen till den ersättande hårdvaran

  • byter hårdvara = nej, licensen gäller den "gamla" hårdvaran