Permalänk
Medlem

Router sänker hastigheten

Hej. Köpte en router idag, en D-link AC 750. Det står att den ska klara WiFi 300 + 433Mps, men vi får bara 36 Mps. Men när vi kopplar kabeln direkt till datorn så får vi 130Mps. Har en Asus R505C. Någon som kan hjälpa en oinvigt i vad det kan vara för problem? mvh

Permalänk
Medlem

Datorn måste klara hastigheten också, gör den det ?

Sen är hastigheter när det gäller trådlöst bara teoretiska, det finns inget som säger att man uppnår det i verkligheten, beroende på omständigheterna.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Hur ser jag om den gör det? Nätverkskortet heter Qualcomm Atheros AR9485WB-EG Wireless Network Adapter, men jag hittar inte vad det klarar.

Permalänk
Medlem

Skruva loss luckan under datan och kolla om det går att komma åt och byta nätverkskort.
Isåfall köp ett sånt här http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/180490-i...

Permalänk
Rekordmedlem

Du har ett 802.11n nätverkskort, dessutom så är de siffrorna som tillverkarna anger maximal länkhastighet, inte throughput eller godput, de värdena bestäms av de lokala förhållandena men de kan aldrig bli bättre än länkhastigheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.