Permalänk
Medlem

Temp fråga ang FX-8120

Hejsan.

Det är så att jag håller på och klockar min 8120 lite och börjar bli tokig på det här med temps på dessa CPUer.

Core temp är ju max 62C och Socket temp max 72C som jag har fattat det, men jag hittar inget program som kan visa mig tempes per kärna utan den visar bara vad jag har förstått det som Sockettemp.

Detta är ju ganska så jobbigt då jag gärna vill se vad kärnorna har för temp och De program som visar Sockettemp visar exakt samma på alla Core, T.ex. AMD Overdriver som har bytt från att visa varje kärnas temp till å visa Thermal Margin som ska vara hur många grader det är kvar tills att man når max, detta visas samma på alla kärnor.

Så min egentliga fråga är om ni har någon ide på ett program som kan visa det jag vill.
Jag har provat följande program

AMDOverdrive
Coretemp
HWInfo64
HWmonitor
Speccy

En annan fråga är oxå om det är något jätte fel på min kylning.

Har nu CPUn i 4050MHz med 1.312Vcore i full load och AMDOverdrive visar va 30C kvar till max Temp. Kylaren är en ThermalRight Silerarrow SB-E med 2st Phanteks 120mm fläktar, dessa sitter i Oush/pull och suger från toppen och skjuter ner på GPUn. I toppen av chassit sitter det 3st Phobya G-silent 120mm fläktar, Tror ni man kan göra detta på nått bättre sätt?

MVH

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BM-Mods:

Hejsan.

Det är så att jag håller på och klockar min 8120 lite och börjar bli tokig på det här med temps på dessa CPUer.

Core temp är ju max 62C och Socket temp max 72C som jag har fattat det, men jag hittar inget program som kan visa mig tempes per kärna utan den visar bara vad jag har förstått det som Sockettemp.

Detta är ju ganska så jobbigt då jag gärna vill se vad kärnorna har för temp och De program som visar Sockettemp visar exakt samma på alla Core, T.ex. AMD Overdriver som har bytt från att visa varje kärnas temp till å visa Thermal Margin som ska vara hur många grader det är kvar tills att man når max, detta visas samma på alla kärnor.

Så min egentliga fråga är om ni har någon ide på ett program som kan visa det jag vill.
Jag har provat följande program

AMDOverdrive
Coretemp
HWInfo64
HWmonitor
Speccy

En annan fråga är oxå om det är något jätte fel på min kylning.

Har nu CPUn i 4050MHz med 1.312Vcore i full load och AMDOverdrive visar va 30C kvar till max Temp. Kylaren är en ThermalRight Silerarrow SB-E med 2st Phanteks 120mm fläktar, dessa sitter i Oush/pull och suger från toppen och skjuter ner på GPUn. I toppen av chassit sitter det 3st Phobya G-silent 120mm fläktar, Tror ni man kan göra detta på nått bättre sätt?

MVH

Nej, TJ Max beräknas på sensorns avstånd till MAX temp. Dvs de har en "tillgodo-marginal" och räknar sedan ner till 0 och då throttlar processorn.
Så vitt jag vet så har FX serien 70°C som TJMax. Är helt hundra på att Vishiera (x3xx serien) har 70°C som TJMax.

AMDOverdrive kommer vara mest exakt men räkna inte med några precisa mätvärden under ca 50°C på processorn, dvs ca 20°C tillgodo.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vill också säga att AMD inte har sensorer per kärna, Allt hwmonitor gjorde var att räkna ut på något sätt nuvarande värme och sedan med en formel på hur mycket varje kärna arbetar att få ut värme på dessa. Hur nära/säkert det var vet jag inte.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Vill också säga att AMD inte har sensorer per kärna, Allt hwmonitor gjorde var att räkna ut på något sätt nuvarande värme och sedan med en formel på hur mycket varje kärna arbetar att få ut värme på dessa. Hur nära/säkert det var vet jag inte.

Coretemp visar mig en MAXtemp 38C vilket isf stämmer bra när AMDOrverdriver säger att jag har 32C kvar till max då 32+38 blir 70.

Får nog hålla mig till denna klock då den funkar bra och jag verkar hålla mig till hyffsade temps.

Kör förövrigt med Multi på 16x och en "FSB" på 250 så det gav iaf lite mer än att bara köra multi clock.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Vill också säga att AMD inte har sensorer per kärna, Allt hwmonitor gjorde var att räkna ut på något sätt nuvarande värme och sedan med en formel på hur mycket varje kärna arbetar att få ut värme på dessa. Hur nära/säkert det var vet jag inte.

Nej jag lästa någon stans att dom gått ifrån detta. Dock så har väll deras Temp avläsning inte varit direkt hundra sedan phenomII om jag inte missminner mig helt

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.