Permalänk
Medlem

AMD Radeon HD 7970 79c+

Tjenare sweclockers.
Idag när jag körde DayZ och Bioshock Infinite så drog grafikkortet upp i 79 grader på båda spelen.
Är detta riskfullt då jag inte kör med fläktarna på max eftersom den låter som in i helvete.
eller är det bara att stå ut och eventuellt köpa nytt?

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Matfer:

Tjenare sweclockers.
Idag när jag körde DayZ och Bioshock Infinite så drog grafikkortet upp i 79 grader på båda spelen.
Är detta riskfullt då jag inte kör med fläktarna på max eftersom den låter som in i helvete.
eller är det bara att stå ut och eventuellt köpa nytt?

Mja det är inte helt optimalt. Vilken procent kör du fläktarna på?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Runt 50-60 procent, högre än det så låter den extremt högt.

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Matfer:

Runt 50-60 procent, högre än det så låter den extremt högt.

Vilken version/tillverkare är det du har på kortet? Är det överklockat?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Matfer:

Tjenare sweclockers.
Idag när jag körde DayZ och Bioshock Infinite så drog grafikkortet upp i 79 grader på båda spelen.
Är detta riskfullt då jag inte kör med fläktarna på max eftersom den låter som in i helvete.
eller är det bara att stå ut och eventuellt köpa nytt?

Det är absolut ingen fara. 80C i load är LUNGT!
Grafikkortet klarar 94C minst och stänger dessutom av sig innan dess.
Throttling sker vid 90C om jag inte missminner mig.

Skrivet av NordhNet:

Mja det är inte helt optimalt. Vilken procent kör du fläktarna på?

Har du inte koll så säg inget.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Mja det är inte helt optimalt. Vilken procent kör du fläktarna på?

Wat. Inte optimalt? Varför skulle det inte vara det? Typ alla kort går upp i 80c vid load idag och det är inga problem att köra så hela tiden. Om du inte är insatt på ämnet kan du iallafall kolla upp så du har rätt istället för att sprida missledande info.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av DavidtheDoom:

Har du inte koll så säg inget.

Skrivet av Marcsmen:

Wat. Inte optimalt? Varför skulle det inte vara det? Typ alla kort går upp i 80c vid load idag och det är inga problem att köra så hela tiden. Om du inte är insatt på ämnet kan du iallafall kolla upp så du har rätt istället för att sprida missledande info.

Hmmm, jag antar att jag får lämna tråden med svansen mellan benen

I mitt tycke är det varmt då jag alltid försöker hålla komponenterna så kalla som möjligt för att ge utrymme till väldigt hård belastning, men uppenbarligen är jag för pedantisk. Dags att överklocka lite till!

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av NordhNet:

Hmmm, jag antar att jag får lämna tråden med svansen mellan benen

I mitt tycke är det varmt då jag alltid försöker hålla komponenterna så kalla som möjligt för att ge utrymme till väldigt hård belastning, men uppenbarligen är jag för pedantisk. Dags att överklocka lite till!

Oj vad sur jag verkade i förra inlägget. Ber om ursäkt för det.
Här har du lite temperaturer.

Lite olika uttryck:

  • TJMax = Throttle temperaturen, Nås denna temperatur så sänks frekvenserna.

  • #ThermTrip = Thermal Trip, omedelbar avstängning av komponent, skyddsfunktion, betyder inte att kompenten skadas av temperaturen utan ligger inom max marginalerna för komponenterna.

  • Brukstemperatur, temperaturen komponenten är avsedd att arbeta i.

  • Degration, temperaturen över degrationstemp påskyndar åldrandet snabbare.

Lite toleranser på komponenter:

  • Nästan alla VRM, Brukstemperatur: 120°C.

  • PCB Degraderas vid temperaturer över 90°C.

  • Intel Processorer:

    • Haswell

      • TJMax: - 105°C På k-modellerna, lite lägre på de andra. Låg energimodellerna ligger Lägre.

      • Brukstemperatur(Tcase): - ca 70°C, motsvarar 80-85°C på kärnorna. Under långvarig användning, 80%+ av användandet kan ligga på 80°C per kärna och det är 0 fara.

      • #ThermTrip: - 130°C

    • Ivy Bridge

      • TJMax: - 105°C på K modellerna, samma som på Haswell.

      • Brukstemperatur(Tcase): - ca 70°C, motsvarar 80-85°C på kärnorna. Under långvarig användning, 80%+ av användandet kan ligga på 80°C per kärna och det är 0 fara.

      • #ThermTrip: - 130°C.

    • SandyBridge

      • TJMax: - 100°C på k Modellerna. Kan vara 98°C, lite pissigt minne.

      • Brukstemperatur(Tcase): - ca 69°C, motsvarar 80-85°C på kärnorna. Under långvarig användning, 80%+ av användandet kan ligga på 80°C per kärna och det är 0 fara.

      • #ThermTrip: - 130°C

  • AMD Processorer:

    • Phenom II:

      • TJMax: - 62°C på Deneb (2-4Kärniga) 70°C på Thuban (4&6Kärniga, T suffix).

      • #Thermtrip: - ? Runt 80-90°C skulle jag tro, dock ej koll.

      • Garanterad tolerans på kisel innan degration: - Närmare 90°C Garanterat.

    • FX-Series (Framförallt Bulldozer):

      • TJMax: - 70°C

      • #Thermtrip: - 90°C

      • Garanterad tolerans på kisel innan degration: - 94°C, klarar högre men 94°C är 100% säkert.

    • APU:er:

      • TJMax: - 60-74°C beroende på CPU. Athlon varianterna klarar 74°C, APU runt 70, Lågenergi något lägre.

      • #Thermtrip: - 90°C

      • Garanterad tolerans på kisel innan degration: - 94°C+ på 5000 & 6000-serienTrinity & Richland), osäker på 7000-serien(kaveri).

    GPU:er:

    • Nvidia:

      • Fermi: -

      • Kepler: -

        1. Brukstemp: - 75 - 80°C (Beror på vilken GPU).

        2. TJMax: - 80-85°C (Beror på vilken GPU).

        3. ThermTrip: - 90-97°C (Beror på vilken GPU varant, GK110 har lite lägre än mindre kärnor)

      • Maxwell: -

    • AMD(ATI):

      • Tahiti(79x0/280(X): (Endast ca temperaturer)

        1. Brukstemp: - 75 - 90°C

        2. TJMax: - 90°C

        3. ThermTrip: - 95°C

      • Hawaii(290(x)):

        1. Brukstemp: - 90-95°C

        2. TJMax: - 95°C

        3. ThermTrip: - Oklart men runt 100°C skulle jag tro.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Okej, känns bättre då jag vet att det inte är någon fara. Har precis bytt ut processor, minne och moderkort och när jag satte igång spelen så drog den upp i den graden och jag blev lite skeptisk. Drog igång fläktarna lite mer och nu ligger den på runt c+50-60 istället.

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av DavidtheDoom:

Oj vad sur jag verkade i förra inlägget. Ber om ursäkt för det.
Här har du lite temperaturer.

Lite olika uttryck:

  • TJMax = Throttle temperaturen, Nås denna temperatur så sänks frekvenserna.

  • #ThermTrip = Thermal Trip, omedelbar avstängning av komponent, skyddsfunktion, betyder inte att kompenten skadas av temperaturen utan ligger inom max marginalerna för komponenterna.

  • Brukstemperatur, temperaturen komponenten är avsedd att arbeta i.

  • Degration, temperaturen över degrationstemp påskyndar åldrandet snabbare.

Lite toleranser på komponenter:

  • Nästan alla VRM, Brukstemperatur: 120°C.

  • PCB Degraderas vid temperaturer över 90°C.

  • Intel Processorer:

    • Haswell

      • TJMax: - 105°C På k-modellerna, lite lägre på de andra. Låg energimodellerna ligger Lägre.

      • Brukstemperatur(Tcase): - ca 70°C, motsvarar 80-85°C på kärnorna. Under långvarig användning, 80%+ av användandet kan ligga på 80°C per kärna och det är 0 fara.

      • #ThermTrip: - 130°C

    • Ivy Bridge

      • TJMax: - 105°C på K modellerna, samma som på Haswell.

      • Brukstemperatur(Tcase): - ca 70°C, motsvarar 80-85°C på kärnorna. Under långvarig användning, 80%+ av användandet kan ligga på 80°C per kärna och det är 0 fara.

      • #ThermTrip: - 130°C.

    • SandyBridge

      • TJMax: - 100°C på k Modellerna. Kan vara 98°C, lite pissigt minne.

      • Brukstemperatur(Tcase): - ca 69°C, motsvarar 80-85°C på kärnorna. Under långvarig användning, 80%+ av användandet kan ligga på 80°C per kärna och det är 0 fara.

      • #ThermTrip: - 130°C

  • AMD Processorer:

    • Phenom II:

      • TJMax: - 62°C på Deneb (2-4Kärniga) 70°C på Thuban (4&6Kärniga, T suffix).

      • #Thermtrip: - ? Runt 80-90°C skulle jag tro, dock ej koll.

      • Garanterad tolerans på kisel innan degration: - Närmare 90°C Garanterat.

    • FX-Series (Framförallt Bulldozer):

      • TJMax: - 70°C

      • #Thermtrip: - 90°C

      • Garanterad tolerans på kisel innan degration: - 94°C, klarar högre men 94°C är 100% säkert.

    • APU:er:

      • TJMax: - 60-74°C beroende på CPU. Athlon varianterna klarar 74°C, APU runt 70, Lågenergi något lägre.

      • #Thermtrip: - 90°C

      • Garanterad tolerans på kisel innan degration: - 94°C+ på 5000 & 6000-serienTrinity & Richland), osäker på 7000-serien(kaveri).

    GPU:er:

    • Nvidia:

      • Fermi: -

      • Kepler: -

        1. Brukstemp: - 75 - 80°C (Beror på vilken GPU).

        2. TJMax: - 80-85°C (Beror på vilken GPU).

        3. ThermTrip: - 90-97°C (Beror på vilken GPU varant, GK110 har lite lägre än mindre kärnor)

      • Maxwell: -

    • AMD(ATI):

      • Tahiti(79x0/280(X): (Endast ca temperaturer)

        1. Brukstemp: - 75 - 90°C

        2. TJMax: - 90°C

        3. ThermTrip: - 95°C

      • Hawaii(290(x)):

        1. Brukstemp: - 90-95°C

        2. TJMax: - 95°C

        3. ThermTrip: - Oklart men runt 100°C skulle jag tro.

Dold text

Ingen fara, det är sent och jag har nog använt nvidia lite väl länge
Läsvärt! Nu ska vi pressa gränserna lite mer!

Sorry TS för att vi lånade din tråd lite väl mycket

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord