Windows XP till år 2019?

Permalänk
Medlem

Windows XP till år 2019?

Windows Embedded POSReady 2009 är vad jag förstått en modifierad version av XP för inbäddade system. Enligt Microsoft kommer den att supportas fram till år 2019. Läs mer här: http://support.microsoft.com/lifecycle/search/default.aspx?sort=PN&alpha=windows+embedded&Filter=FilterNO

Den enda limitationen med POSready 2009 verkar vara att man inte kan installera office på den. Annars så verkar det vara samma gamla vanliga XP. Frågan är om det kommer finnas "hackare" som portar uppdateringarna till vanliga XP. Är nog rätt svårt att få tag på en äkta POSready licens. Dock så finns en utvärderingsversion för de som är intresserade: http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=11196

Här kommer två screenshots:

Bootmenyn:

Skrivbordet:

Vad tror ni? Kommer XP leva vidare trots allt? :).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IT-Coach:

Vad tror ni? Kommer XP leva vidare trots allt? :).

Nä.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av IT-Coach:

Vad tror ni? Kommer XP leva vidare trots allt? :).

Det hoppas jag verkligen inte

Permalänk
Avstängd

Windows 7 är det som kommer leva.

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem

Åh nej, då kommer järnvägen få dras med detta skit i 5 år till

(Järnvägsfordon (aka tåg och lok) som levererades från ca 2005 och frammåt (än idag alltså) kommer med systemmjukvara som körs på detta... och nej, systemmjukvaran är inte särskilt driftsäker)(innan detta körde man ungefär samma grej, fast med Win98 som bas....)

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av IT-Coach:

Vad tror ni? Kommer XP leva vidare trots allt? :).

XP klara ju inte av 3TB eller större hårddiskar idag ?
visst om du gör flera partitioner i xp kanske..
men tar du en disk från en modernare maskin kommer det inte fungera.

Filer större än 4GB fungerar inte i XP.

Ugh.. finns säkert fler saker som inte fungerar..
antagligen en heldel mjukvara som inte fungerar om man vill ha senaste versionerna.

DirectX 9.0c är senaste för XP.. medans version 12 kommer släppas snart.

Permalänk
Medlem

XP körs mycket på just embedded systems, där kommer det nog att leva kvar en 15 år till i stor skala. Varföra betala 100k-miljoner för att byta ett system som fungerar?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Företag kan betala för uppdateringar, XP Embedded fortsätter säljas fram till 2016 och den senare/omdöpta versionen av XP Embedded Windows Embedded Standard 2009 har support fram till 2019, där sker inte uppdateringarna över Windows Update. Posready 2009 fortsätter säljas och har också support till 2019 och fortsätter säljas fram till 2024. XP i inbyggnadsform går ingenstans. Kolla t.ex. vad datorerna som styr robotlagret hos Komplett kör, just det XP ser ni i Sweclockers artikel. Industrin har byggt in ett beroende. Att ersätta hela system kostar mycket pengar, det är inte bara att uppgradera operativsystemet.

Permalänk
Medlem

Snart kommer man inte kunna komma installera windows XP ELLER Windows 7 när alla datorer som kommer skippar BIOS kompabilitetsläget. När CLASS 3 UEFI kommer så kan ni säga hejdå till Windows 7 också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

XP klara ju inte av 3TB eller större hårddiskar idag ?
visst om du gör flera partitioner i xp kanske..
men tar du en disk från en modernare maskin kommer det inte fungera.

Filer större än 4GB fungerar inte i XP.

Ugh.. finns säkert fler saker som inte fungerar..
antagligen en heldel mjukvara som inte fungerar om man vill ha senaste versionerna.

DirectX 9.0c är senaste för XP.. medans version 12 kommer släppas snart.

kommer dx12 bara komma till windows 8 eller även windows 7?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Twister86:

kommer dx12 bara komma till windows 8 eller även windows 7?

Med största sannolikhet kommer det inte till W7 då ju inte ens DX11.1 kom till detta OS. Däremot får du likväl som alla andra vänta med om det kommer till W8 då GDC-mässan är den 20 mars.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Snart kommer man inte kunna komma installera windows XP ELLER Windows 7 när alla datorer som kommer skippar BIOS kompabilitetsläget. När CLASS 3 UEFI kommer så kan ni säga hejdå till Windows 7 också.

Ursäkta, men UEFI stöd finns väl från och med Windows Vista SP1 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

kommer dx12 bara komma till windows 8 eller även windows 7?

Det är en bra fråga.. vi får väl se om några veckor när det kommer mera info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Filer större än 4GB fungerar inte i XP.

Så länge du inte formaterar din hårddisk med FAT32 så fungerar filerna i XP

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av IT-Coach:

Windows Embedded POSReady 2009 är vad jag förstått en modifierad version av XP för inbäddade system. Enligt Microsoft kommer den att supportas fram till år 2019. Läs mer här: http://support.microsoft.com/lifecycle/search/default.aspx?sort=PN&alpha=windows+embedded&Filter=FilterNO

Den enda limitationen med POSready 2009 verkar vara att man inte kan installera office på den. Annars så verkar det vara samma gamla vanliga XP. Frågan är om det kommer finnas "hackare" som portar uppdateringarna till vanliga XP. Är nog rätt svårt att få tag på en äkta POSready licens. Dock så finns en utvärderingsversion för de som är intresserade: http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=11196

Här kommer två screenshots:

Bootmenyn:
http://i.imgur.com/b4juIl.png

Skrivbordet:
http://i.imgur.com/yi2ZWl.png

Vad tror ni? Kommer XP leva vidare trots allt? :).

För mig gör det inget om XP får leva längre. Jag gillar XP x64 trots allt och har inga problem med min x64 version som andra tycks ha. Det där temat är mycket snyggt och är klart snyggare än originaltemat. Har laddat ner liknande tema för mitt vanliga XP

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Det är ganska mycket som sätter käppar i hjulen för POSReady, inte direkt att man bara inte kan installera Office,
POS är förresten inte deras rena embedded-system, utan ett POS-system (kassa-maskiner), dom har ett ett separat som heter Windows XP embedded. (Numera heter det industrie)
Men då jag pysslat en del med bägge i jobbet skulle jag säga, inte något jag skulle köra som system på en vanlig dator, i princip allt måste fås på plats med skohorn.
Drivare funkar inte för det är slimmat för en viss profil och huvudsakligen opos, osv osv. Och detta är förutom att det är sjukt utdaterat.

Kör på embedded Automotive istället
http://www.microsoft.com/windowsembedded/en-us/windows-embedd...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Varför blir det så mycket ståhej bara för att ett gammalt operativsystem kommer sluta "stödjas"? Antivirus program kommer fortfarande funka och uppdateras för XP, det är väl bara updates som kommer sluta rulla ut till XP...?

Eller skall dem kanske börja stödja 95/98 igen?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Ursäkta, men UEFI stöd finns väl från och med Windows Vista SP1 ?

Legacy UEFI ja, inte Class 3 UEFI bara Win 8 som stödjer det och frammåt.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/hh824898.aspx

The following Windows editions include support for UEFI:
Windows 8.1 and Windows® 8 support native UEFI 2.0 or later on 32-bit (x86), 64-bit (x64), and ARM-based PCs. They also support BIOS-based PCs, and UEFI-based PCs running in legacy BIOS-compatibility mode.

Some features such as Secure Boot require UEFI 2.3.1 Errata C or higher.

Windows Server 2012 R2 and Windows Server® 2012 support native UEFI 2.0 or later on 64-bit systems. Some features such as Secure Boot require UEFI 2.3.1.

Windows® 7, Windows Vista® with Service Pack 1 (SP1), Windows Server® 2008 R2 and Windows Server® 2008

Support UEFI 2.0 or later on 64-bit systems. They also support BIOS-based PCs, and UEFI-based PCs running in legacy BIOS-compatibility mode.

Support on Class 2 systems running in legacy BIOS-compatibility mode by using a CSM, so they can use the legacy BIOS INT10 features.

Are not supported on Class 3 systems, because these operating systems assume the presence of legacy BIOS INT10 support in the firmware, which is not available in a Class-3 UEFI implementation.

Windows Server® 2008 R2 and Windows Server® 2008 also support EFI 1.10 on Itanium-based systems.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200