Permalänk
Medlem

Noctua NH-D14 1300rpm ;(

Hur i hela friden ändrar jag cpu fläktarnas hastighet?
Börjar bli galen av all ljud som den skapar...
Moderkakan är MSI GD65, har använt MSI´s commandcenter men det hjälper inte.
Har försökt med BIOS och det hjälpte inte.
Kanske har jag gjort lite fel så jag frågar ER.
Idle är 28-30 grader på en i7 4770k.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Den kylaren har ingen varvtalsstyrning av fläkten. Det du kan göra är att använda en adapter som tar ner spänningen till 7V eller så skaffar du en fanmate med vilken du manuellt kan ändra varvtalet steglöst.

http://www.inet.se/produkt/6308263/zalman-fan-mate-2-varvtalsregulator?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Den kylaren har ingen varvtalsstyrning av fläkten. Det du kan göra är att använda en adapter som tar ner spänningen till 7V eller så skaffar du en fanmate med vilken du manuellt kan ändra varvtalet steglöst.

http://www.inet.se/produkt/6308263/zalman-fan-mate-2-varvtalsregulator?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Det finns inget annat sätt än dessa alternativ?

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Det finns inget annat sätt än dessa alternativ?

Koppla fläktarna till något cha-fan uttag så kan moderkortet förmodligen styra spänningen på dem.
Du kommer dock få stänga av varningen i UEFI om att du inte har några CPU-fläktar.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Det borde väl gå att styra med moderkortet ändå ? annars får du använda ULNA-adaptern eller LNA-adaptern

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Koppla fläktarna till något cha-fan uttag så kan moderkortet förmodligen styra spänningen på dem.
Du kommer dock få stänga av varningen i UEFI om att du inte har några CPU-fläktar.

eller sätta en chassiefläkt som cpu fan som är låg rpm heh.
gillar läsningen av min freezer 13 pro btw i hwmonitor byter mellan 0 , 675,000 rpm lol ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Koppla fläktarna till något cha-fan uttag så kan moderkortet förmodligen styra spänningen på dem.
Du kommer dock få stänga av varningen i UEFI om att du inte har några CPU-fläktar.

Kan man då istället koppla till själva chassits fläktkontroller?
Om det ej går så får jag väl koppla till andra uttag på moderkortet, så det får bli lite fult inne.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Kan man då istället koppla till själva chassits fläktkontroller?
Om det ej går så får jag väl koppla till andra uttag på moderkortet, så det får bli lite fult inne.

Jadå, koppla till chassits fläktkontroller går också bra.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Det finns inget annat sätt än dessa alternativ?

Nej. Antingen tar du ner spänningen med en adapter eller med en fanmate vilket är att föredra. Enda andra alternativet är att köpa varvtalsstyrda fläktar.

EDIT: Ja har du en fläktkontroller i chassit så kan du även använda den för att få ner varvtalet om du kopplar fläktarna till den.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Jadå, koppla till chassits fläktkontroller går också bra.

Skrivet av fantomsmurfen:

Nej. Antingen tar du ner spänningen med en adapter eller med en fanmate vilket är att föredra. Enda andra alternativet är att köpa varvtalsstyrda fläktar.

EDIT: Ja har du en fläktkontroller i chassit så kan du även använda den för att få ner varvtalet om du kopplar fläktarna till den.

OK, återkommer om detta funkar.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Du fick ju med sånna hära kommer inte riktigt på vad dom heter nu

använd dom så drar du ju ner fläkten

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabinono:

Hur i hela friden ändrar jag cpu fläktarnas hastighet?
Börjar bli galen av all ljud som den skapar...
Moderkakan är MSI GD65, har använt MSI´s commandcenter men det hjälper inte.
Har försökt med BIOS och det hjälpte inte.
Kanske har jag gjort lite fel så jag frågar ER.
Idle är 28-30 grader på en i7 4770k.

Hehe, hur du hör fläktarna är för mig helt obegripligt. Sitter på samma kylare och den tuffar på i samma varvtal och jag hör inte ett pip. Datorn står ~40cm från mig. Du kanske fick kassa fläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Du fick ju med sånna hära kommer inte riktigt på vad dom heter nu

http://www.tech-reviews.co.uk/images/reviews/hardware/nfp12/n...

använd dom så drar du ju ner fläkten

Blev fixat med chassits fläktkontroller ;D

Skrivet av atnek:

Hehe, hur du hör fläktarna är för mig helt obegripligt. Sitter på samma kylare och den tuffar på i samma varvtal och jag hör inte ett pip. Datorn står ~40cm från mig. Du kanske fick kassa fläktar?

Min är cirkus 10cm ifrån mig. Plus inte ljuddämpat.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Blev fixat med chassits fläktkontroller ;D

Min är cirkus 10cm ifrån mig. Plus inte ljuddämpat.

Hur sitter du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Hur sitter du?

Ursäkta? Jag sitter normalt med en stol.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Ursäkta? Jag sitter normalt med en stol.

Jaha, du menar 10 cm från foten/benet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Jaha, du menar 10 cm från foten/benet?

Ja, typ.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabinono:

Blev fixat med chassits fläktkontroller ;D

Min är cirkus 10cm ifrån mig. Plus inte ljuddämpat.

Hmm, tror fortfarande att det är nåt fel på fläktarna. Mitt chassi är väldigt långt från ljuddämpat det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atnek:

Hmm, tror fortfarande att det är nåt fel på fläktarna. Mitt chassi är väldigt långt från ljuddämpat det också.

Defekt form av fläktarna?

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE