Behöver tips om program för att se fläkt användning.

Permalänk
Medlem

Behöver tips om program för att se fläkt användning.

Som titeln säger, har problem med att identifiera vilken fläkt det är som det är fel på och letar därför efter ett program så jag kan se hur mycket dom olika fläktarna arbetar.

Permalänk
Avstängd

Beror på hur dom är kopplade. Lättast att lokalisera en trasig fläkt är att öppna burken och kolla och lyssna lite.

Permalänk
Medlem

En snabb, halvt orelaterad undran; är det möjligt att se hastighet osv på icke PWM fläktar med diverse program?

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Beror på hur dom är kopplade. Lättast att lokalisera en trasig fläkt är att öppna burken och kolla och lyssna lite.

Gjort detta innan jag postade tråden och skulle tro att det är grafikkortet som har blivit lite skadat. Delvis arbetar fläkten mer när jag gör krävande saker på datorn som spela. Frågan är då också om jag kan göra något åt det själv eller om jag behöver skicka tillbaka delen då jag har garanti.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iamzah:

Gjort detta innan jag postade tråden och skulle tro att det är grafikkortet som har blivit lite skadat. Delvis arbetar fläkten mer när jag gör krävande saker på datorn som spela. Frågan är då också om jag kan göra något åt det själv eller om jag behöver skicka tillbaka delen då jag har garanti.

Meningen är ju att fläktarna ska gå upp i varv efter behov. Ladda ner MSI afterburner så kan du göra en egen fläktkurva.

Permalänk
Medlem

Många temperaturövervakningsprogram kan även visa fläkthastighet. Hwinfo, hwmonitor, speedfan etc.
PWM är styrning, övervaka hastigheten kan du göra på de flesta fläktar oavsett om de har pwm eller inte