Konstigt problem: ibland är tecken kopplade till tangenterna omkastade

Permalänk

Konstigt problem: ibland är tecken kopplade till tangenterna omkastade

När datorn startar upp ibland.. så funkar inte tangentbordet...det funkar och lyser men, knapparna är helt omvända. T.ex om man skriver hej kanske de blir fgj istället och alla knappar är på andra platser. "WSAD" funka inte alls. Sen ibland om man startar om datorn igen så funkar det vanligt?

Det är ett problem!

Sen har jag 38 program som körs bredvid klockan också... till nedre högra hörnet vid klockan. Ska man verkligen behöva ha så många? hur många har ni?

Sen en annan sak... datorn kan lagga både vid start skärmen där man loggar in skriver lösen och även inne i windows kan den kännas jävligt seg. Drar man ett fönster så hackar den efter låångsamt.
Och ibland kan fläktarna låta som fan, som om något skär sig eller ett ljud som är svårt och förklara.

Och sist.. när jag spelar så får jag ofta hela tiden att spelet tabbas ut till windows automatiskt, och det står att "utforskaren.exe" har slutat att svara... sen startas den om.. sen 30 sekunder efter igen.. samma sak..

Stänger jag av explorer.exe i task manager så funkar det bra och spela utan att jag blir ner-tabbad till windows hela tiden. Har inte ändrat mitt utseende i windows med nån nerladdning program eller annat utan kör default standard windows tema.

Kör windows 7 64-bit professional.

nån som vet vad som kan vara fel?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Twister86:

När datorn startar upp ibland.. så funkar inte tangentbordet...det funkar och lyser men, knapparna är helt omvända. T.ex om man skriver hej kanske de blir fgj istället och alla knappar är på andra platser. "WSAD" funka inte alls. Sen ibland om man startar om datorn igen så funkar det vanligt?

Det är ett problem!

Sen har jag 38 program som körs bredvid klockan också... till nedre högra hörnet vid klockan. Ska man verkligen behöva ha så många? hur många har ni?

Sen en annan sak... datorn kan lagga både vid start skärmen där man loggar in skriver lösen och även inne i windows kan den kännas jävligt seg. Drar man ett fönster så hackar den efter låångsamt.
Och ibland kan fläktarna låta som fan, som om något skär sig eller ett ljud som är svårt och förklara.

Och sist.. när jag spelar så får jag ofta hela tiden att spelet tabbas ut till windows automatiskt, och det står att "utforskaren.exe" har slutat att svara... sen startas den om.. sen 30 sekunder efter igen.. samma sak..

Stänger jag av explorer.exe i task manager så funkar det bra och spela utan att jag blir ner-tabbad till windows hela tiden. Har inte ändrat mitt utseende i windows med nån nerladdning program eller annat utan kör default standard windows tema.

Kör windows 7 64-bit professional.

nån som vet vad som kan vara fel?

På ditt moderkort, Asus P8P67 Deluxe, fanns det en bugg i en äldre firmware där USB-portarna ibland inte aktiverades vid uppstart. Kolla så du har senaste firmware för moderkortet (version 3602) http://www.asus.com/Motherboards/P8P67_DELUXE/#support

Vad det gäller 38 uppstartade program i systray så låter det som att ditt windows är totalt nerskitat. Jag hade formaterat och ominstallerat windows rakt av, utan tvekan. Kan ju vara hur mycket virus och spyware som helst.

Permalänk
Medlem

Låter som att tangentbordet börjar ge upp när det tabbar ned sådär. (själv så fick jag en lätt lösning och det hjälpte (tangentbordets sladd som man tejpade mot tangentbordet och drog åt et annat håll bara så slutade det för mig.)

Installera om windows btw, måste vara fullt med skräp du har i windows...

Har 7 st saker där nere i hörnet och det är trådlösa nätverket, säker borttagning för usb o vissa enheter, åtgärds center, (stängt av windows update pga 4g nätverk.) sedan är det ljud. och dem kan jag inte göra något åt direkt heh.

amd's drivrutiner antivirus, och java update och den sista dropbox. dem är nog de enda programmen jag har förutom bittorent som startar med min dator

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Men tangentbordet funkar ju annars ju! och det funkade även bara att det skrev fel bokstäver.

Vad beror "utforskaren.exe" har slutat svara på då? sjukt störigt !

Det var 30 saker där nere.. inte 38. skrev fel.

Men alla 30 sakerna är ju typ saker man använder?

Det är 1. ljudet, 2. trådlösa nätverket, 3. dropbox, 4. torrent-programmet, 5. OpenOffice, 6. Steam, 7. Malware anti-malware, 8. ad-aware antivirus, 9. Razer Synapse 2.0, 10. USB-säkert borttagning, 11. Daemon Tools (för montering av skivavbild), 12. Winamp, 13. MSN Messenger, 14. MS Essentials antivirus, 15. AMD Catalyst, 16. Bluetooth, 17. Origin, 18. AVG Antivirus, 19. Fraps (visar fps), 20. Task manager, 21. Java update, 22. en vit flagga (dator olösta problem), 23. QQi Messenger, 24. Bluestacks, 25. Aeria Ignite, 26. Core Temp som visar temperaturer (tar upp 4), 30. GPU-Z (temp på grafikkort)

Även om man gör en ominstallation av windows, och ändå bara använder dem väsentliga sakerna, så skulle man ju ändå få minst 10 program där nere?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Men tangentbordet funkar ju annars ju! och det funkade även bara att det skrev fel bokstäver.

Vad beror "utforskaren.exe" har slutat svara på då? sjukt störigt !

Det var 30 saker där nere.. inte 38. skrev fel.

Men alla 30 sakerna är ju typ saker man använder?

Det är 1. ljudet, 2. trådlösa nätverket, 3. dropbox, 4. torrent-programmet, 5. OpenOffice, 6. Steam, 7. Malware anti-malware, 8. ad-aware antivirus, 9. Razer Synapse 2.0, 10. USB-säkert borttagning, 11. Daemon Tools (för montering av skivavbild), 12. Winamp, 13. MSN Messenger, 14. MS Essentials antivirus, 15. AMD Catalyst, 16. Bluetooth, 17. Origin, 18. AVG Antivirus, 19. Fraps (visar fps), 20. Task manager, 21. Java update, 22. en vit flagga (dator olösta problem), 23. QQi Messenger, 24. Bluestacks, 25. Aeria Ignite, 26. Core Temp som visar temperaturer (tar upp 4), 30. GPU-Z (temp på grafikkort)

Även om man gör en ominstallation av windows, och ändå bara använder dem väsentliga sakerna, så skulle man ju ändå få minst 10 program där nere?

Måste bara säga det MEN VAFAN ASSÅ, för det första använda 3 st antivirus = dålig ide, hade gjort mig av med Ad-aware & sen AVG? och bara haft MSE. Sen fattar jag inte hur du fortfarande kan ha MSN Messenger då microsoft har gjort sig av med det varan köpet av Skype. och många av dem sakerna behövs inte ens startas, t.ex Core Temp kan bytas till en statisk ikon, Java? Daemon Tools behövs inte heller ligga som autostart. Måste du liksom ha GPU-Z körande hela tiden? jag har själv 6 saker i min systray, windows sakerna är dolda

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska nog stänga av autostart på rätt mycket, lär dig använda msconfig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Men tangentbordet funkar ju annars ju! och det funkade även bara att det skrev fel bokstäver.

Vad beror "utforskaren.exe" har slutat svara på då? sjukt störigt !

Det var 30 saker där nere.. inte 38. skrev fel.

Men alla 30 sakerna är ju typ saker man använder?

Det är 1. ljudet, 2. trådlösa nätverket, 3. dropbox, 4. torrent-programmet, 5. OpenOffice, 6. Steam, 7. Malware anti-malware, 8. ad-aware antivirus, 9. Razer Synapse 2.0, 10. USB-säkert borttagning, 11. Daemon Tools (för montering av skivavbild), 12. Winamp, 13. MSN Messenger, 14. MS Essentials antivirus, 15. AMD Catalyst, 16. Bluetooth, 17. Origin, 18. AVG Antivirus, 19. Fraps (visar fps), 20. Task manager, 21. Java update, 22. en vit flagga (dator olösta problem), 23. QQi Messenger, 24. Bluestacks, 25. Aeria Ignite, 26. Core Temp som visar temperaturer (tar upp 4), 30. GPU-Z (temp på grafikkort)

Även om man gör en ominstallation av windows, och ändå bara använder dem väsentliga sakerna, så skulle man ju ändå få minst 10 program där nere?

Måste du ha alla dessa 30 program startandes med windows? Alla dessa program tar resurser och gör att uppstarten fördröjs. Du kan stänga av de onödiga via msconfig och autostart om du använder win7 eller tidigare. Om win8 används så hittar du det i aktivitetshanteraren och autostart.
Angående tangentbordet så skulle jag uppdatera alla drivrutiner, alternativt ominstallera systemet.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Hedersmedlem

*** rubrik ändrad ***

Jag har ändrat rubriken för att den ska uppfylla kravet i forumreglerna:

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Om regeln inte följs kan tråden komma att låsas tills TS via PM skickar förslag på bättre rubrik.

/KimTjik

Permalänk
Skrivet av Exeo:

Måste bara säga det MEN VAFAN ASSÅ, för det första använda 3 st antivirus = dålig ide, hade gjort mig av med Ad-aware & sen AVG? och bara haft MSE. Sen fattar jag inte hur du fortfarande kan ha MSN Messenger då microsoft har gjort sig av med det varan köpet av Skype. och många av dem sakerna behövs inte ens startas, t.ex Core Temp kan bytas till en statisk ikon, Java? Daemon Tools behövs inte heller ligga som autostart. Måste du liksom ha GPU-Z körande hela tiden? jag har själv 6 saker i min systray, windows sakerna är dolda

Jag fick skit mycket virus förut när jag bara körde MSE, så JA jag behöver dom andra anti-virus programmen för håller mig 100% säker! Tar jag bort dom, får jag virus igen.

Vadå microsoft gjort sig av med messenger? finns flera inne på min msn lista fortfarande som använder det?

Finns det nåt annat än Core Temp som mäter temperaturerna då? Kanske ett "bättre" och "smidigare" program?

Hur mycket drar Daemon tools egentligen i system resurser, det är väl knappt märkbart ens.

Och nej jag kör inte GPU-Z hela tiden, jag kör det mest bara för kolla mina temperaturer i spel.

och jag har inte Core temp, GPU-z i autostart.

Vet inte hur folk kan BARA ha 5-8 saker i systray, bara dom väsentliga sakerna är ju fan minst 10-15 program! Ljud, grafiken (catalyst/nvidia), Anti-virus, Trådlöst nätverk, borttagning av enheter, bluetooth.

Men majoriteten av swec kanske inte använder Steam, origin eller spelar nåt spel heller för den delen. Kör man Ubisoft spel får man väl ytterliggare en tror jag.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk

1 antivirus, 2 ljud, 3 coretemp, 4 origin (stänger av när jag spelat färdigt), 5 sapphire trixx (gpu oc).

Hur kan man ha mer än 10 har jag svårt att förstå.

Googla på msconfig och gör ditt liv bättre.

Visa signatur

AsusZ170 - 6600K - 1TB Samsung 850 - Fury X - 2560x1440
Denon PMA-1560 - Cerwin Vega AT100

Permalänk
Skrivet av tobias95g:

1 antivirus, 2 ljud, 3 coretemp, 4 origin (stänger av när jag spelat färdigt), 5 sapphire trixx (gpu oc).

Hur kan man ha mer än 10 har jag svårt att förstå.

Googla på msconfig och gör ditt liv bättre.

Jag vet vad msconfig är.

Stänger av antivirus när du spelat färdigt? Så när du spelar färdigt och surfar in på nån hemsida, t.ex facebook, så får du virus då eftersom du stängt av ditt anti-virus.

Stänger av ljud? Så du lyssnar inte på musik eller så, du har bara ditt ljud igång i datorn när du spelar?

Alla använder ju datorn till olika saker!

För mig är säkerhet, musik, spel viktigt.

Men jag fattar, folk i majoritet använder bara 5 program i statray, men jag använder 30. Köper jag mer minne eller större hårddisk fixar det väl det problemmet?

Gå vidare till nästa, dom bitarna som jag tycker är lite viktigare?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk

3 olika antivirus gör inte det säkrare, snarare tvärtom eftersom dom troligen bråkar. Steam & Origin stänger jag av när jag spelat klart, har 6-7 ikoner bara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion T530-28ICB Desktop (Lenovo) - Type 90L3 > Intel Core i5-9400F Processor > 2x8GB DDR4 2666Mhz > GTX 1660 TI 6GB > 256GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Jag vet vad msconfig är.

Stänger av antivirus när du spelat färdigt? Så när du spelar färdigt och surfar in på nån hemsida, t.ex facebook, så får du virus då eftersom du stängt av ditt anti-virus.

Stänger av ljud? Så du lyssnar inte på musik eller så, du har bara ditt ljud igång i datorn när du spelar?

Alla använder ju datorn till olika saker!

För mig är säkerhet, musik, spel viktigt.

Men jag fattar, folk i majoritet använder bara 5 program i statray, men jag använder 30. Köper jag mer minne eller större hårddisk fixar det väl det problemmet?

Gå vidare till nästa, dom bitarna som jag tycker är lite viktigare?

Många av sakerna är igång ändå du måste inte visa en ikon, t.ex ljud,nätverk klocka etc från windows har jag dolt, steam & skype ligger så det syns andra program jag inte använder lika ofta ligger i systray fliken där har jag DisplayFusion, Rainmeter, Speedfan (cpu & gpu temp) foobar, bitdefender, Xonar audio för mitt ljudkort, och får du virus så lätt som du säger så tycker jag du borde gå igenom vilka hemsidor du använder och vilka länkar du trycker på. Och ja msn Messenger ska inte finnas längre du ska ha fått ett mail från Microsoft att dem har gått över till Skype, och att dem har flyttat alla msn/Hotmail konton till skype.

Och köpa mer ram/hårddisk fixar ju inte precis ditt problem riktigt du bara undgår det, tycker du borde ta och läsa runt lite och faktiskt lära dig använda datorn du sitter vid.

Som en annan sak, jag kan stänga av "Ikonen" för mitt ljud, detta betyder inte att mitt ljud slutat fungera bara att jag tar bort ikonen

Permalänk
Medlem

Gör om, gör rätt.
Ha inte flera antivirusprogram igång samtidigt. Har du lite surfvett och inte laddar ner massa skit får du inte virus om du har ett(1) antivirusprogram igång. Adblock/no-script hjälper också.

Stäng av program i autostart som du inte behöver starta med datorn. Avinstallera msn Messenger för det är ersatt av skype. Du har ett gäng program jag inte känner igen också men de kanske är nödvändiga för dig.

Att Explorer stängs ner låter som virus/windows-installationen har förstört. Ominstallera men gör rätt den gången!

MSE(eller vad det nu heter i Windows 8) syns inte som en ikon där, behöver inte stänga av det.

Hur kan du säga att säkerhet år viktigt för dig och samtidigt påstå att du får virus så lätt. Du gör något fel så verkar inte viktigt för dig. Du borde ta till dig vad folk skriver, RAM+ HDD kommer inte lösa alla dina problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Trollar ni med mig eller?

Jag har inte fått ett enda virus sen jag lagt in mina nuv. anti-virus program jag har nu, DVS är det RÄTT att jag Har lagt in ALLA mina ANTI-VIRUS Program jag har nu för jag får Inte Virus mer.

Förut hade bara ett anti-virus som ni PÅPEKAR man ska ha, men då fick jag virus titt som tätt hela tiden!

Sen skrev swec att jag skulle ladda hem malware antibytes, ad-aware, och skaffa ett gratis anti-virus program, vilket jag gjorde. Problem solved. och nu säger swec jag ska ta bort anti virus programmen, för det är onödigt och bråkar, fast jag inte får virus sen jag ladda hem dem?

Gå igenom vad jag går in på för sidor?

Ja jag går in på Facebook, Google, Wikipedia, Imdb, Youtube, är väl typ dom sidorna jag använder. Kan tillägga ALLA virus jag haft har jag fått ifrån Facebook också, Facebook är största virus sidan på nätet. ALLA i min familj har fått virus därifrån, du behöver inte ens öppna ett brev du får virus bara du går in på facebook.com!

Hur installerar man en "Windows installation" rätt? Man följer väl bara pilarna och trycker på Nästa, vilket var det jag gjorde när jag installera Windows 7 på den här datorn också. Vad ska man göra för att göra fel i en windows installation, egentligen?

Har köpt en ny hårddisk och nya RAM minnen nu, beställt på nätet. Vill ni kan jag ju återkomma när jag fått hem dem och provat och se om de skedde nån förändring!

TROTS allt stör jag mig inte på att jag har 30 ikoner i systray, för jag använder varenda en av dem, jag undrade bara hur många folk använde, om det var vanligt/ovanligt, och om det på något vis kunde sega ner datorn. Och isåfall vill jag inte ha lösning med minska ikonerna i systray, för det kommer inte hända, utan istället vad ska man ha för prestanda på datorn för att klara köra 30 ikoner i systray. Jag vill inte stänga ner mitt ljud då jag lyssnar på musik typ 24/7, och jag vill inte stänga ner Steam då jag har många av mina vänner där ifall dem skulle vilja spela med mig, eller om mina partners jag utvecklar ett spel med hör av sig. Samma sak med Origin.

Men den största frågan är, varför min utforskaren.exe slutar svara. Det är mitt problem jag irriterar mig mest på vilket alla verkar ignorera! / eller inte har nån susning om vad det beror på.

Och tangentbordet funkar ju nu, jag skriver ju här?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Det är vanligt att om man har flera antivirusprogram igång samtidigt att de krockar med varandra, det blir konflikter etc vilket t ex kan yttra sig som att Utforskaren kraschar, datorn använder väldigt mycket RAM-minne, datorn blir seg. Har man otur kan det faktiskt leda till sänkt säkerhet för om två antivirusprogram försöker flytta en skadlig fil till varsin karantän samtidigt vet man inte vad som händer, det kan ibland bli så att båda misslyckas.

Med tanke på hur mycket bättre både AVG och Ad-Aware är jämfört med MSE, verkar det meningslöst att ha MSE också. Ad-Aware kan installeras i kompatibilitetsmod vilket innebär att den inte är igång annat än när en skanning görs vilket minimerar risken för konflikter.

Vad är det för något som dessa program hindrar dig från att få in i datorn, vad är det de lägger i karantän nu?

Men det finns säkert hundratals anledningar till att Utforskaren slutar att fungera. Inte så lätt att veta vad det beror på i ditt fall. Står det något i Loggboken för just det ögonblick som kraschen inträffar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Twister86:

Trollar ni med mig eller?

Jag har inte fått ett enda virus sen jag lagt in mina nuv. anti-virus program jag har nu, DVS är det RÄTT att jag Har lagt in ALLA mina ANTI-VIRUS Program jag har nu för jag får Inte Virus mer.

Förut hade bara ett anti-virus som ni PÅPEKAR man ska ha, men då fick jag virus titt som tätt hela tiden!

Sen skrev swec att jag skulle ladda hem malware antibytes, ad-aware, och skaffa ett gratis anti-virus program, vilket jag gjorde. Problem solved. och nu säger swec jag ska ta bort anti virus programmen, för det är onödigt och bråkar, fast jag inte får virus sen jag ladda hem dem?

Gå igenom vad jag går in på för sidor?

Ja jag går in på Facebook, Google, Wikipedia, Imdb, Youtube, är väl typ dom sidorna jag använder. Kan tillägga ALLA virus jag haft har jag fått ifrån Facebook också, Facebook är största virus sidan på nätet. ALLA i min familj har fått virus därifrån, du behöver inte ens öppna ett brev du får virus bara du går in på facebook.com!

Hur installerar man en "Windows installation" rätt? Man följer väl bara pilarna och trycker på Nästa, vilket var det jag gjorde när jag installera Windows 7 på den här datorn också. Vad ska man göra för att göra fel i en windows installation, egentligen?

Har köpt en ny hårddisk och nya RAM minnen nu, beställt på nätet. Vill ni kan jag ju återkomma när jag fått hem dem och provat och se om de skedde nån förändring!

TROTS allt stör jag mig inte på att jag har 30 ikoner i systray, för jag använder varenda en av dem, jag undrade bara hur många folk använde, om det var vanligt/ovanligt, och om det på något vis kunde sega ner datorn. Och isåfall vill jag inte ha lösning med minska ikonerna i systray, för det kommer inte hända, utan istället vad ska man ha för prestanda på datorn för att klara köra 30 ikoner i systray. Jag vill inte stänga ner mitt ljud då jag lyssnar på musik typ 24/7, och jag vill inte stänga ner Steam då jag har många av mina vänner där ifall dem skulle vilja spela med mig, eller om mina partners jag utvecklar ett spel med hör av sig. Samma sak med Origin.

Men den största frågan är, varför min utforskaren.exe slutar svara. Det är mitt problem jag irriterar mig mest på vilket alla verkar ignorera! / eller inte har nån susning om vad det beror på.

Och tangentbordet funkar ju nu, jag skriver ju här?

Nan ska aldrig ha flera antivirus igång, dom krockar och kan sluta fungera helt. Skaffa dig ett bra program istället. F-Secure Internet Security tex är ett trevligt program som inte tar mycket resurser.

Din utforskare kan mycket väl krasha pga dina antivirusprogram. Men en reparation av Windows skulle kanske inte skada, alternativt ominstallation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

WoW 30 ikoner i taskbaren? jag tycker jag har många på jobbet där jag har 11 (windows 7)
citrix, vpn, secure remove, outlook, lync, mcafee antivirus, IDA, Mcafee firewall, Smartcart, network ikon och volym
hemma (windows 8.1) har jag ändå mindre:
steam, skype, google drive, battle.net, origin, razer synapse, network ikon och volym

jag kör med microsoft security essentials som jag vet inte är det bästa antivirus programmet som finns men jag inte har haft några virus med hitills.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Hedersmedlem

1. ljudet - Autostart
2. trådlösa nätverket - Autostart
3. dropbox - Autostart
4. torrent-programmet - Starta när du använder det
5. OpenOffice - Starta endast när du använder det (kan tas bort från aktivitetsfältet också)
6. Steam - Starta när du behöver det
7. Malware anti-malware - Starta när du behöver det
8. ad-aware antivirus - Starta när du behöver det
9. Razer Synapse 2.0 - Autostartas
10. USB-säkert borttagning - Autostartas
11. Daemon Tools (för montering av skivavbild) - Starta när du behöver det
12. Winamp - Starta när du behöver det
13. MSN Messenger - Gör som du vill. Hade jag använt messenger hade jag inte haft det på autostart.
14. MS Essentials antivirus - ta bort/inaktivera då du redan har ett annat aktivt antivirus
15. AMD Catalyst - Autostartas
16. Bluetooth - Sätt igång när du behöver det? Svårt... Beror på hur du använder dig av BT
17. Origin - Starta när du behöver det
18. AVG Antivirus - Autostart
19. Fraps (visar fps) - Starta när du behöver det
20. Task manager - Starta när du behöver det
21. Java update - Har jag aldrig sett i aktivitetsfältet konstant vad jag vet... Inte autostart på det.
22. en vit flagga (dator olösta problem) - måste väl vara igång...
23. QQi Messenger - Starta när du behöver
24. Bluestacks - Vet inte riktigt vad detta är. Starta när du behöver antar jag.
25. Aeria Ignite - Starta när du behöver
26. Core Temp som visar temperaturer (tar upp 4) - Behöver du alltid ha detta igång? Själv kör jag bara med det under perioder när det ska klockas.
30. GPU-Z - Samma som förra.

Under 10 st som behöver autostartas ;). Och yes, det är generellt en dålig idé att köra flera AV samtidigt.
Testa det här och se om du fortfarande får problem.
Klart att du kan köra med både steam och origin igång allt som oftast, men du behöver ju inte ha dem på autostart.

Kollar du i msconfig så hittar du säkert fler grejer som kan bockas av. Som adobeprodukter å annat tjafs.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Tjena gott folk!

Ville bara säga att jag har fått hem mina par 16 GB ram minnen nu och datorn fungerar galant mycket bättre sen jag uppgradera ram minnet Kommer nog aldrig köra 8 gb ram igen.

Krascherna har slutat, BSOD har slutat, datorn körs som smör, utforskaren kraschar inte längre, och jag har stängt ner och tagit bort en hel del program i taskbaren. (kände inget behov av att ha en massa "felsöknings" appar igång när datorn fungera som den skulle och jag inte behövde felsöka den.

Enda som jag har kvar, är AVG och MSE, som kanske kan försämra prestandan. Men jag har hört att ett annat gratis antivirus ska vara bättre, nån som vet?

Kan varmt rekommendera g.Skill som ram minne annars Grymt bra!

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Skrivet av Twister86:

24. Bluestacks

Du har också Bluestacks :)! Jag kör en lite snabb off topic fråga bara.. Har du lyckats registrera ett kik konto i den appen genom bluestacks?
Jag får aldrig den att funka, den bara cirkulerar och sen säger den att jag för försöka igen igen.. går aldrig igenom :s..

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Twister86:

Tjena gott folk!

Ville bara säga att jag har fått hem mina par 16 GB ram minnen nu och datorn fungerar galant mycket bättre sen jag uppgradera ram minnet Kommer nog aldrig köra 8 gb ram igen.

Krascherna har slutat, BSOD har slutat, datorn körs som smör, utforskaren kraschar inte längre, och jag har stängt ner och tagit bort en hel del program i taskbaren. (kände inget behov av att ha en massa "felsöknings" appar igång när datorn fungera som den skulle och jag inte behövde felsöka den.

Enda som jag har kvar, är AVG och MSE, som kanske kan försämra prestandan. Men jag har hört att ett annat gratis antivirus ska vara bättre, nån som vet?

Kan varmt rekommendera g.Skill som ram minne annars Grymt bra!

AVG är helt ok och verkar bättre än MSE iaf. Annars är väl AVAST ett annat hett tips att använda. Dock bör du undvika att köra fler än ett åt gången som många tidigare har skrivit. (Nä vi TROLLAR inte! )

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Tar bort AVG och MSE, och kör endast AVAST, är det ett bra val?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Tar bort AVG och MSE, och kör endast AVAST, är det ett bra val?

Avast är ett utmärkt val. Komplettera med en MBAM-sökning någon gång i månaden (inget som ska autostartas) och använd sunt förnuft på internet så är du väldigt säker.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.