Permalänk
Medlem

Köp av ny CPU och ev Moderkort

Jag har tänkt köpa en ny CPU, då jag har identifierat att det är min dual core CPU som orsakar framedrops och ovanligt dålig fps i moderna spel, pga av dual core. Just nu har jag en AMD Athlon II X2 270 3,4 GHz, moderkortet M5A78L-M LX och ett 550ti. Jag hade planerat att uppgradera mitt grafikkort till ett R9 290, och byta ut nätagg och moderkort, då jag trodde att det var grafikkortet osm orsakade de väldigt dåliga FPS:en. Det är det inte, jag har kollat med andra med ungefär liknande och de har inte lika många framedrops och lika dålig fps.

Så nu undrar jag vilken CPU jag ska skaffa och om jag behöver uppgradera mitt moderkort. Mina kompisar rekomenderar i5 4670K eller utan K. Då måste jag köpa ett annat moderkort. Prisklassen ligger ungefär på en i5 4670 + moderkort. Vad rekommenderar ni? Jag planerar att uppgradera till ett 290 senare när jag har sparat ihop pengar igen, så allt passar till den. Jag vill också ha möjligheten till att kunna köra sli/crossfire

Permalänk
Medlem

Det finns ju inget svar som är rätt eller fel; allt beror på budget och övriga behov... Men tveklöst är Intel i5 4670, med eller utan K, utmärkta processorer, inget snack om saken. Och för c:a tusenlappen, kanske något mer om du ska ha stöd för SLI/Crossfire (i synnerhet om du inte kan bestämma dig innan och måste köpa ett moderkort som har stöd för båda) så får du utmärkta moderkort med Z77-chipset. Som är bästa chipset du kan matcha en i5 4670(K) med.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Det finns ju inget svar som är rätt eller fel; allt beror på budget och övriga behov... Men tveklöst är Intel i5 4670, med eller utan K, utmärkta processorer, inget snack om saken. Och för c:a tusenlappen, kanske något mer om du ska ha stöd för SLI/Crossfire (i synnerhet om du inte kan bestämma dig innan och måste köpa ett moderkort som har stöd för båda) så får du utmärkta moderkort med Z77-chipset. Som är bästa chipset du kan matcha en i5 4670(K) med.

Du menar väl Z87 chipset, Z77 är till cpu socket 1155 vilket i5 4670 absolut inte är....

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Det finns ju inget svar som är rätt eller fel; allt beror på budget och övriga behov... Men tveklöst är Intel i5 4670, med eller utan K, utmärkta processorer, inget snack om saken. Och för c:a tusenlappen, kanske något mer om du ska ha stöd för SLI/Crossfire (i synnerhet om du inte kan bestämma dig innan och måste köpa ett moderkort som har stöd för båda) så får du utmärkta moderkort med Z77-chipset. Som är bästa chipset du kan matcha en i5 4670(K) med.

Några rekommendationer på bra moderkort med Z77? Kollade på inet och det fanns bara två stycken med Z77. Säkert att du inte menade Z87?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriqable:

Några rekommendationer på bra moderkort med Z77? Kollade på inet och det fanns bara två stycken med Z77. Säkert att du inte menade Z87?

Han tänkte antagligen inte på att i5 4670k bl.a. (de nya intel processorena) använder socket 1150 .. dv.s Z87, H87, H85 osv. Jag skulle rekommendera http://www.dustinhome.se/product/5010762253/gigabyte-ga-z87x-... , då den är väldigt prisvärd, speciellt med rabatten samt att du skaffar ett i5 4670k och inte den utan k då, k- modellen har bättre andrahandsvärde samt går att överklocka och kostar endast någon tia mer

edit: och ja, denna stödjer sli och cf samt är väl bland de billigaste "prisvärda" moderkorten med denna funktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av benja93:

Han tänkte antagligen inte på att i5 4670k bl.a. (de nya intel processorena) använder socket 1150 .. dv.s Z87, H87, H85 osv. Jag skulle rekommendera http://www.dustinhome.se/product/5010762253/gigabyte-ga-z87x-... , då den är väldigt prisvärd, speciellt med rabatten samt att du skaffar ett i5 4670k och inte den utan k då, k- modellen har bättre andrahandsvärde samt går att överklocka och kostar endast någon tia mer

edit: och ja, denna stödjer sli och cf samt är väl bland de billigaste "prisvärda" moderkorten med denna funktion

Tackar. Blir nog de två då. Vet du hur länge kampanjen varar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriqable:

Tackar. Blir nog de två då. Vet du hur länge kampanjen varar?

Ne ingen anning, rekommendera samma moderkort till en kompis typ i tisdags-onsdags och då hade de kampanj, så den har varit ett tag, kan vara en veckokampanj och isf är den slut snart, men jag kan inte garantera något

Permalänk
Medlem
Skrivet av benja93:

Ne ingen anning, rekommendera samma moderkort till en kompis typ i tisdags-onsdags och då hade de kampanj, så den har varit ett tag, kan vara en veckokampanj och isf är den slut snart, men jag kan inte garantera något

Hoppas inte det, kommer inte beställa idag. En fråga till bara moderkortet passar väl i den här http://www.coolermaster.com/case/mid-tower/elite-430-black/ det står ATX på båda, men vill vara på säkra sidan. Är ingen mästare på datorer, som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriqable:

Hoppas inte det, kommer inte beställa idag. En fråga till bara moderkortet passar väl i den här http://www.coolermaster.com/case/mid-tower/elite-430-black/ det står ATX på båda, men vill vara på säkra sidan. Är ingen mästare på datorer.

Jada, den passar :), om du inte har nätagg rekommenderar jag http://www.dustinhome.se/product/5010663149/corsair-cx-600w-m... btw, om du ändå ska beställa ifrån dustin

Permalänk
Medlem
Skrivet av benja93:

Jada, den passar :), om du inte har nätagg rekommenderar jag http://www.dustinhome.se/product/5010663149/corsair-cx-600w-m... btw, om du ändå ska beställa ifrån dustin

Har ett nätagg, men tack ändå. Får bli när jag uppgraderar grafikkortet istället. Ska beställa i5 från komplett eller netonnet och moderkortet från Dustin. Prisjakt ftw. Btw Tack för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av benja93:

Du menar väl Z87 chipset

Ja, det är helt riktigt att det var det jag menade. Tangenten 7 sitter för nära 8 ibland. Tack för påpekandet!

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av benja93:

Jag skulle rekommendera http://www.dustinhome.se/product/5010762253/gigabyte-ga-z87x-... , då den är väldigt prisvärd

Ja, det där kan nog vara ganska svårslaget vad gäller att få mycket (och bra grejer) för pengarna. Gigabyte gör, tycker jag, fina kvalitetsprodukter och har enligt sig själva lägst antal RMA-värden av de stora tillverkarna.

Ha i åtanke att Gigabyte har rätt dåliga möjligheter att ställa in fläktstyrningen från BIOS (jämfört med t.ex MSI) vilket från dem är ett medvetet val eftersom de flesta kunder (inte jag) föredrar att styra sådant på operativsystemsnivå eftersom de upplever BIOS som läskigt. Så vill du trimma in ljud- och temperaturnivåer vettigt med ett Gigabyte-kort får du räkna med att köra typ fancontrol (Linux & c:o) eller EasyTune/Smartfan/motsv. (Windows).

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Ja, det där kan nog vara ganska svårslaget vad gäller att få mycket (och bra grejer) för pengarna. Gigabyte gör, tycker jag, fina kvalitetsprodukter och har enligt sig själva lägst antal RMA-värden av de stora tillverkarna.

Ha i åtanke att Gigabyte har rätt dåliga möjligheter att ställa in fläktstyrningen från BIOS (jämfört med t.ex MSI) vilket från dem är ett medvetet val eftersom de flesta kunder (inte jag) föredrar att styra sådant på operativsystemsnivå eftersom de upplever BIOS som läskigt. Så vill du trimma in ljud- och temperaturnivåer vettigt med ett Gigabyte-kort får du räkna med att köra typ fancontrol (Linux & c:o) eller EasyTune/Smartfan/motsv. (Windows).

Är som alla andra och pysslar helst inte med BIOS om det inte är nödvändigt. Dessutom är det mycket enklare att ändra via operativ systemet. Men tack för infon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriqable:

Är som alla andra och pysslar helst inte med BIOS om det inte är nödvändigt. Dessutom är det mycket enklare att ändra via operativ systemet. Men tack för infon.

Då så, perfekt! (Gigabyte har ju för övrigt utmärkt kundservice dessutom.)

(Själv tycker jag inte att fläktstyrning har på operativsystemnivå att göra, alls, utan det är något som hör hårdvaran till och som ska funka oberoende av vilket operativsystem man råkar ha lust att köra på sin maskin för stunden.)

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Jag har nu köpt delarna och har dem hemma och har tänkt bygga ihop dem senare idag. Bör jag installera om windows eller ska jag bara låta den gamla installationen vara kvar och hoppas på att det funkar, med tanke på att jag uppgraderar moderkortet ganska rejält?

Permalänk
Medlem

I slutänden brukar det väl bli minst krångel med nyinstallation, trots allt jox det medför.
Men om du ändå stoppar in disken så tar det ju inte många minuter att prova att starta med den och se om det går innan man drar igång en nyinstallation. Går det så går det...
(Men det kan innebära att en massa märklig magi och vodoo som Windows-installationen gör för sin specifika hårdvara vid nyinstallation ger skumma situationer på ny hårdvara, sägs det. Kanske bäst att göra det med foliehatten på. )

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Får väl göra det. Om det börjar krångla efter att jag sett att det funkar kan jag ju bara göra en ominstallation då.
Tackar för snabba svaret.

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem nu när jag håller på att fixa ned datorn. Jag har fixat med cpu och delvis moderkortet, dock har moderkortet ett 8 pins psu kontakt, medans jag har en 4 och en 6 pins. Vad gör jag? Monterar in 6an eller 4an? Eller vad annars ska jag göra?

Edit: Hittade att det räckte med en 4 pin och att 6pin var till grafikkort

Permalänk
Medlem

Jag har nu ett problem med att jag får Grafik enhet har stoppats och återställts när jag spelar efter bara en min av spelande, så jag har googlat och hittat att det kan bero på att mina RAM minnen inte är kompatibla med moderkortet, men det funkade att spela igår. Men jag har försökt med massor av olika saker som ingen funkar så det är bara det som är det sista jag kan fixa. Annars får jag göra en ominstallation av Windows. http://imgur.com/XW9Ap4w Där har vi specifikationerna för RAM(Crosshair om jag kommer ihåg korrekt). Moderkortet finns länk längre upp i tråden