Permalänk
Medlem

Ny processorkylare, vatten eller inte?

Hej!
Jag hade tänkt köpa en ny processorkylare och undrar vad ny rekommenderar?
Ska jag ta en vattenkylare? Eller inte?
Vad rekommenderar ni för någon, jag vill att den ska vara tyst!

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Till att börja med så skulle det vara lättare att rekommendera kylning om du anger vilken cpu du ska köpa dig.
Det kan skilja en hel del i värmeutveckling beroende på vilken palttform man kör med !

Visa signatur
Permalänk

Vattenkylning köper man bara om man älskar vattenkylning. Jag skulle rekommendera billig luft kylning. Cooler Master 212 EVO för den är billig och effektiv.

Permalänk
Medlem

Vattenkylning kan bara låta mer än luftkylning iom att pumpen i vattenkylning låter. Ska du överklocka?

Permalänk
Medlem

Är huvudmålet att den ska vara tyst är det definitivt luftkylning som gäller.
Typ Noctua NH-U14S.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av friskybob:

Vattenkylning kan bara låta mer än luftkylning iom att pumpen i vattenkylning låter. Ska du överklocka?

Skrivet av Rydisen:

Är huvudmålet att den ska vara tyst är det definitivt luftkylning som gäller.
Typ Noctua NH-U14S.

Nåväl, om man bara begränsar sig till AIO kylare.

Bygger man eget så kan man få det tystare men då kostar det ett par gånger mer med

Till TS:
Instämmer dock, kör luft, mindre som kan gå fel, samma prestanda och tystare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Håller med kommentarerna ovan. En bra tornkylare utpresterar många ggr en billig AIO och är oftast tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Till att börja med så skulle det vara lättare att rekommendera kylning om du anger vilken cpu du ska köpa dig.
Det kan skilja en hel del i värmeutveckling beroende på vilken palttform man kör med !

Står i signaturen

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Vattenkylning kan bara låta mer än luftkylning iom att pumpen i vattenkylning låter. Ska du överklocka?

Det är en anledning till att jag ska införskaffa mig en ny processorkylare!

Permalänk
Medlem

Okej, men vad för luftkylare rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadassH:

Okej, men vad för luftkylare rekommenderar ni?

för en tyst cpu kylare så skulle jag nog rekomendera noctuas olika kylare , såg en för 699kr som du kan ha L.N.A och då blir max db 13 vilket är knappt hör bart och noctuas fläktar är väldigt bra vid ljud då den inte ger av sig något jobbigt pipigt ljud ,

vill du ha billigare alternativ så rekomenderas 212 evo som ligger cirka 200-300kr , låter mer på papret givetvis men är fortfarande tyst och tycker du att fläkten låter ändå så kan du byta ut den till en tystare fläkt efteråt

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem

Noctua NH-U14S topp kvalité och så himla enkel att montera. Min i5 är på ca 30 grader i idle. Helt sjukt bra kylare. Noctua är kvalité

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadassH:

Okej, men vad för luftkylare rekommenderar ni?

Ditt chassi klarar 165mm höga kylare. Noctua NH-U14S är 165mm hög.
Det går nog bara du vill.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Själv har man en Noctua NH-U12S, Någorlunda gammal modell men funkar prima. Den är 158 mm hög så den passar. Temperaturen är 28c i Idle och 43-45c i full load (3,4 Ghz) med en Intel Core i5 4670K.

Kan varmt rekommenderas och den är dessutom full ram kompatibel vilket innebär att den passar oavsett storleken på dina ram. (+ Helt ljudlös)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

Be-Quiet Dark Rock 3/Pro
Cooler Master Hyper 412s
Nocuta NH-D14
Phantakes PH-TC14PE

Ja ni läste rätt, jag rekommenderar en Cooler Master kylare! Måste vara något fel!

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Be-Quiet Dark Rock 3/Pro
Cooler Master Hyper 412s
Nocuta NH-D14
Phantakes PH-TC14PE

Ja ni läste rätt, jag rekommenderar en Cooler Master kylare! Måste vara något fel!

Tro det eller ej men du har glömt Noctua NH-U14S!

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Kör själv med vatten, en s.k AIO kylare...närmare bestämt Swiftech H320 som är gjord med expansions möjligheter i åtanke. Har även provat Corsair H110i tidigare och en rad olika "highend" luftkylare.

Precis som tidigare nämnts så är skillnaden inte jätte stor mellan luft och AIO kylarna idag framför allt in lösningarna med en fläkt så som 1x120mm t.e.x. Går man däremot upp en del i storlek som som t.e.x den jag kör med idag så är skillnaden större, framför allt temperaturer under max belastning. Jag har själv sett skillnader på uppemot 10 grader mellan min nuvarande och dom luftkylare jag provat...detta med fläktarna inställda i på att gå tyst.
Men detta beror ju så klart väldigt mycket på processorn som används och hur mycket värma som ska avledas.
I ditt fall så har du en tämligen sval processor och en "high end" luftkylare borde vara tillräckligt om du nöjer dig med en medel - medel/hög överklockning. Ska du pressa ordentligt så menar jag att du kommer vilja ha en vattenkylning.

Visa signatur