Permalänk
Medlem

Överhettning vid spelande

Tjena!

Jag har :
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL8
Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower
ASUS P6T Deluxe V2, Socket-1366
Corsair HX 650W PSU
Intel Core? i7 Quad Processor i7-950
Western Digital Caviar® Green 2TB
Sapphire Radeon HD 5870 1GB GDDR5
+ En riktigt gammal Hårddisk

Köpte denna dator för mer än 2 år sen
Nu till problemet.

När jag sitter och spelar spel som tex CS GO så kan allt flyta på utan problem sen efter 2-4 matcher så börjar jag FPS droppa ner till ungefär 40-60 fps då jag i vanliga fall ligger på 250-300fps. Jag tror att det är mitt graffe kort som blir överhettat men jag vet inte riktigt. Vad tror ni kan vara problemet? Om jag nu har rätt, är det någon som vet ett bra graffekort som passar till moderkortet?

Tack på förhand, alla svar uppskattas.

Permalänk
Medlem

Är det bara i cs:go det händer? Vet att det var problem med fps dropp för ett tag sen, brukade oftast hända efter några matcher.

har du kollat tempraturerna?

Ladda ner HWMonitor och kolla.

Permalänk
Skrivet av daaim_:

Är det bara i cs:go det händer? Vet att det var problem med fps dropp för ett tag sen, brukade oftast hända efter några matcher.

har du kollat tempraturerna?

Ladda ner HWMonitor och kolla.

this^, återkom sedan med temps under en tids spelande.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Det händer typ i LOL också, spelar inte det längre dock men innan för några månader sen så dog min dator ibland när jag satt och spelade, sänkte då grafiken från högsta till lägsta och problemet var nästan löst. Händer knappt aldrig att min dator där längre när jag spelar LOL. Jag återkommer med temperaturerna, har speedfan, funkar det lika bra eller borde jag ladda ner HWmonitor ?

Skrivet av daaim_:

Är det bara i cs:go det händer? Vet att det var problem med fps dropp för ett tag sen, brukade oftast hända efter några matcher.

har du kollat tempraturerna?

Ladda ner HWMonitor och kolla.

Permalänk
Medlem

Nä speedfan är inte det bästa vad jag hört, ladda ner HWmonitor och återkom

Permalänk
Medlem

Detta var efter 5 minuters FPS drop.

http://speedy.sh/MBV6A/cpdator.jpg

Hoppas bilden hjälper er att se felet.

Permalänk
Skrivet av citix:

Detta var efter 5 minuters FPS drop.

http://speedy.sh/MBV6A/cpdator.jpg

Hoppas bilden hjälper er att se felet.

imgur.com använd den här istället

din länk leder till en exe fil helt fel ! du är på ett PC forum tror inte nån litar på "speedyshare" som säkert

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av citix:

Detta var efter 5 minuters FPS drop.

http://speedy.sh/MBV6A/cpdator.jpg

Hoppas bilden hjälper er att se felet.

Inga skadliga temperaturer över huvud taget så det kan vi nu utesluta. Förmodligen någon drivrutin som spökar. CS:GO är för övrigt ett buggigt spel. Krashar var tionde minut för mig. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

imgur.com använd den här istället

din länk leder till en exe fil helt fel ! du är på ett PC forum tror inte nån litar på "speedyshare" som säkert

http://imgur.com/Ry2JES7

där har du den

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Inga skadliga temperaturer över huvud taget så det kan vi nu utesluta. Förmodligen någon drivrutin som spökar. CS:GO är för övrigt ett buggigt spel. Krashar var tionde minut för mig. :/

alright, fast jag hade ju denna buggen på LOL också... då var det till och med att datorn stängdes, spelade då på högsta grafik vilket min dator ska klara av rätt enkelt, men inte gjorde det. Har även formaterat datorn efter det började bugga på lol, alltså ny drivrutin.. ändå cpar det nu min datorn låter även mycket högre än tidigare dagar.

Permalänk
Skrivet av citix:

alright, fast jag hade ju denna buggen på LOL också... då var det till och med att datorn stängdes, spelade då på högsta grafik vilket min dator ska klara av rätt enkelt, men inte gjorde det. Har även formaterat datorn efter det började bugga på lol, alltså ny drivrutin.. ändå cpar det nu min datorn låter även mycket högre än tidigare dagar.

kolla direkt X 11, sök på din version kolla om den är stabil ?
hur ny drivrutin ? använd en stabil version (inte beta)

har du tagit bort alla rester av gamla drivrutiner?

krashar den så kan det ju vara minnena som är fel på.. Memetest ? stresstesta 1 minne i taget

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av citix:
Skrivet av MrNeikter:

Inga skadliga temperaturer över huvud taget så det kan vi nu utesluta. Förmodligen någon drivrutin som spökar. CS:GO är för övrigt ett buggigt spel. Krashar var tionde minut för mig. :/

CPUTIN visar 97C som maxtemp.

Jag är iof. inte Intel-användare, men 97C på CPU låter jävligt högt tycker jag iaf.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

kolla direkt X 11, sök på din version kolla om den är stabil ?
hur ny drivrutin ? använd en stabil version (inte beta)

har du tagit bort alla rester av gamla drivrutiner?

krashar den så kan det ju vara minnena som är fel på.. Memetest ? stresstesta 1 minne i taget

Jag har direct x 11!

Drivrutinen är jag inte helt säker på men tror jag fixade den från deras hemsida, hur kan man kolla det?

vad är ett memetest då? hur går man tillväga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

CPUTIN visar 97C som maxtemp.

Jag är iof. inte Intel-användare, men 97C på CPU låter jävligt högt tycker jag iaf.

Den missade jag faktiskt, det kan jag också hålla med att det låter jävligt högt men jag kan ingenting om detta så det får någon annan svara på

Permalänk
Medlem

När gjorde du rent insidan på damm?

Om aldrig, så är det dags.
Finns många trådar som hjälper dig på traven.
Rekommenderar att montera om cpu-kylaren samtidigt, men då får du se till att ha ny kylpasta.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av Titane:

När gjorde du rent insidan på damm?

Om aldrig, så är det dags.
Finns många trådar som hjälper dig på traven.
Rekommenderar att montera om cpu-kylaren samtidigt, men då får du se till att ha ny kylpasta.

det var la typ 2 månader sen och då gjorde jag rent den heelt totalt med lufttryck och allt så det är nog inte det

kan det lösa hela problemet då? att fixa ny kylpasta?

Permalänk
Skrivet av citix:

Jag har direct x 11!

Drivrutinen är jag inte helt säker på men tror jag fixade den från deras hemsida, hur kan man kolla det?

vad är ett memetest då? hur går man tillväga?

vilka drivrutiner till grafiken du har kollar du i CCC alltså det program från AMD där du uppdaterar dom ?
samma sak med direkt X, (kolla det i det program där du updaterar)
men vet du inte hur man kollar så borde du inte ha fått (beta) det kräver ju att man aktivt letar upp betan...

memtest är ett program för att testa minnena. du bränner en CD, bootar mot den och får upp en meny
http://www.memtest86.com/download.htm

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av citix:

det var la typ 2 månader sen och då gjorde jag rent den heelt totalt med lufttryck och allt så det är nog inte det

kan det lösa hela problemet då? att fixa ny kylpasta?

kylpasta ska hålla några år i alla fall.
hur gjorde du när du tog bilden i HWmonitor. ?
tog du upp programmet. starta LOL. CS GO. körde tills det laggar ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

CPUTIN visar 97C som maxtemp.

Jag är iof. inte Intel-användare, men 97C på CPU låter jävligt högt tycker jag iaf.

Låter dock väldigt osannolikt att höljet på processorn skulle gå 40 grader varmare än någon av kärnorna.
Vet inte hur det är med TS moderkort, men på många andra av ASUS intel brädor så är CPUTIN en dummysensor som inte avser någon riktig temperatur.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TiasE:

Låter dock väldigt osannolikt att höljet på processorn skulle gå 40 grader varmare än någon av kärnorna.
Vet inte hur det är med TS moderkort, men på många andra av ASUS intel brädor så är CPUTIN en dummysensor som inte avser någon riktig temperatur.

Precis vad även jag förstått. Ofta är den fixerad till en (eller två) viss "temperatur(er)". 125 grader Celsius verkar tydligen vara en populär siffra.

Permalänk
Medlem

har fortfarande inte löst detta problemet, jag har tänkt på om det kan vara hårddisken efter som den är cirka 6 år gammal skit disk. Jag vet inte om det kan påverka så men bara en tanke jag fick! Alltså min boot disk är 6 år gammal. dock har jag cs GO på den hårdisken jag har skrivit ut här!

Permalänk
Avstängd

Har du rengjort grafikkortets kylare? kylare är utav referensmodell tenderar att suger in luften, eftermarknadskylare suger ut.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]