Permalänk
Medlem

amd fx 8350 73c ?! ;S

klockade min prolle till 4,5 , har vatten kylning och artic silver på.. men hur fan kan de bli så varmt asså. och hur skadligt är det?

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem

spänningen på auto ?
om den är det ändra då till egen spänning och låt den ligga på 1,4 till att börja med (vissa exemplar klarar sig på 1,4v) höj sedan om den inte är stabil på 1,4v i prime 95 eller vad du nu använder för att belasta tills den blir stabil i de testerna.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

FX tar inte skada förrän vid temps på runt 90 grader. Men 73 är över den gränsen då de börjar throttla.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

kontrollera din montering av cpu kylaren

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

kontrollera din montering av cpu kylaren

den sitter rätt. o har kylarpasta. vettifan va de är. ändå skumt. den kan ejs itta fel

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

spänningen på auto ?
om den är det ändra då till egen spänning och låt den ligga på 1,4 till att börja med (vissa exemplar klarar sig på 1,4v) höj sedan om den inte är stabil på 1,4v i prime 95 eller vad du nu använder för att belasta tills den blir stabil i de testerna.

kollade guide . va heter spänning på engelska då? asså vad ska ja leta efter ?

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

kontrollera din montering av cpu kylaren

hej ser du använder 8350 och 2 st radeon. kan du utnyttja både korten fullt ut ?

har nämligen beställt ett till kort

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

FX tar inte skada förrän vid temps på runt 90 grader. Men 73 är över den gränsen då de börjar throttla.

Är inte Coretemp på max 62 och SocketTemp på max 72 för FX Prollarna??

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

FX tar inte skada förrän vid temps på runt 90 grader. Men 73 är över den gränsen då de börjar throttla.

Är du verkligen säker på detta? Jag tycker det låter högt för en AMD-processor.

Skrivet av Hijacker:

kollade guide . va heter spänning på engelska då? asså vad ska ja leta efter ?

Voltage heter det.
Ska ge dig ett tips; läs på innan du börjar trycka upp frekvensen utan att verka veta vad spänningen är.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Din sign säger att du använder en Antec KÜHLER H2O 1220 men på bilden tror jag det är en Cooler Master Seidon 120XL?
Får fläktar och pump rätt spänning? Ser ut som att du har den satt som utblås, får du in nog med frisk luft via chassifläktarna? Ditt grafikkort värmer antagligen upp luften som cpu kylaren får också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

FX tar inte skada förrän vid temps på runt 90 grader. Men 73 är över den gränsen då de börjar throttla.

Där har du fel. Smärtgränsen för FX CPU är 62 grader!

Permalänk
Medlem

Det är mycket damm i datorn. Prova och blås rent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Det är mycket damm i datorn. Prova och blås rent.

Fixat det. O jag visste nog redan att de var lite dammigt

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crewsom:

Där har du fel. Smärtgränsen för FX CPU är 62 grader!

Nu förstod du inte direkt vad jag menade. Jag menar inte att det är säkert att köra strax under den temperaturen. Jag sa inget om någon smärtgräns utan bara sa att det inte borde ha blivit någon skada då hans var på 73 grader.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Nu förstod du inte direkt vad jag menade. Jag menar inte att det är säkert att köra strax under den temperaturen. Jag sa inget om någon smärtgräns utan bara sa att det inte borde ha blivit någon skada då hans var på 73 grader.

Du skrev att FX processorerna började ta skada vid 90 grader och så är det inte. Vid 62 grader börjar FX processorn att ta skada! Det var så jag menade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crewsom:

Du skrev att FX processorerna började ta skada vid 90 grader och så är det inte. Vid 62 grader börjar FX processorn att ta skada! Det var så jag menade.

Nej, de tar inte skada runt 60 grader. Den siffran har AMD angett som en god marginal för att undvika överhettning. Över 70 grader anger AMD som dåligt, därav 8-10 graders marginal till 60-62.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Din sign säger att du använder en Antec KÜHLER H2O 1220 men på bilden tror jag det är en Cooler Master Seidon 120XL?
Får fläktar och pump rätt spänning? Ser ut som att du har den satt som utblås, får du in nog med frisk luft via chassifläktarna? Ditt grafikkort värmer antagligen upp luften som cpu kylaren får också.

Jo då kylarrn blåser ut. Fläktarna i chassit finns på både ut o in sug det var volten på cpu som fuckade

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crewsom:

Du skrev att FX processorerna började ta skada vid 90 grader och så är det inte. Vid 62 grader börjar FX processorn att ta skada! Det var så jag menade.

Fx cpu tar inte skada vid 62 grader, maxtemp för cores innan den throttlar är 62 grader och 72 grader på socket.
skada tar den utan tvekan inte före 90 grader...

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Fx cpu tar inte skada vid 62 grader, maxtemp för cores innan den throttlar är 62 grader och 72 grader på socket.
skada tar den utan tvekan inte före 90 grader...

Om jag minns rätt så throttlar den inte vid 62c på cores och absolut inte på 72c vid socket.har själv haft socket temp på 75-76 utan att den throttlar.

Sen har jag hört att fx serien arbetar bäst då den är under 50c på cores och det verkar stämma faktist

Skickades från m.sweclockers.com

Redigerat: trött som jag var så såg jag att du hade svarat rätt om tempen så ursäkta om det men vid throttla så tror jag ej du har helt rätt

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz