Permalänk

Borde jag uppdatera BIOS?

Hej!

Funderade lite på om det är bäst att uppdatera moderkortets BIOS, kollade på MSI's "Change-log" från versionen jag har och framåt tills senaste:

http://www.msi.com/product/mb/Z77AG45.html#/?div=BIOS

Har version 2.0...

Det är inget fel på datorn i sig, dock blir man lite nyfiken när det står "- Enhanced PCI-E display card performance." på en uppdatering.

Vad borde jag göra?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Avstängd

If it ain´t broke, don´t fix it!

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Man bör undvika biosuppdatering om det inte är nödvändigt, man kan faktiskt få bekymmer om det blir fel under uppdateringen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Vet du hur man flashar BIOS, flasha på. Annars skit i det.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Uppdatera inte inifrån Windows, använd Mflash istället

Permalänk

Då avstår jag nog

Men om man använder sig av Mflash, kan det verkligen bli fel ändå då? Förutom om man får strömavbrott?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Äsch. Uppdatera på bara. Varför ska man vara så rädd för det? Kan ge ju lite prestanda och nya funktioner. Moderna BIOS fattar om det är fel verison. Och vad är oddsen för strömavbrott? Den risken kontra kostnaden för ett moderkort får man ju kanske vara beredd att ta då.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Skrivet av Gling:

Äsch. Uppdatera på bara. Varför ska man vara så rädd för det? Kan ge ju lite prestanda och nya funktioner. Moderna BIOS fattar om det är fel verison. Och vad är oddsen för strömavbrott? Den risken kontra kostnaden för ett moderkort får man ju kanske vara beredd att ta då.

Sant

Annars får man väl köpa nytt BIOS-chipp om det skiter sig

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.