Permalänk
Medlem

Spel hänger sig. Hjälp!

Hallå hallå!

Jag har ett problem med min dator, som titeln lyder hänger datorn sig vid spel. Det som händer är att efter jag har spelat i en ungefär 5 minuter så hänger sig bilden men spelet är fortfarande igång och ljud fortsätter att komma. De spel jag har testat är Euro Truck Simulator 2, SNOW och Medal of honor.
När t.ex. Medal of honor hänger sig kan jag fortfarande höra att jag går när jag trycker på W och skjuter när jag vänsterklickar. Alltså det är bara bilden som hänger sig. Det kommer även ibland upp som små rutor på skärmen när SNOW hänger sig.
Alla spelen ligger på den sekundära disken och grafikkortet har dem senaste drivrutinerna.

Datorn består av följande delar:
CPU: Intel i5 3570k
Grafikkkort: Evga gtx 660
Ram: 8 gigabyte Corsair Vengance LP 16000 Mhz
Moderkort: Asus P8Z77-V LX2
Ljudkort: Asus Xonar Phoebus
SSD: Intel 520, 120 gigabyte (Primär)
HDD: Seagate 1 terabyte (Sekundär)
Nätagg: Antec 550 watt
OS: Windows 8.1

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Axsve:

Hallå hallå!

Jag har ett problem med min dator, som titeln lyder hänger datorn sig vid spel. Det som händer är att efter jag har spelat i en ungefär 5 minuter så hänger sig bilden men spelet är fortfarande igång och ljud fortsätter att komma. De spel jag har testat är Euro Truck Simulator 2, SNOW och Medal of honor.
När t.ex. Medal of honor hänger sig kan jag fortfarande höra att jag går när jag trycker på W och skjuter när jag vänsterklickar. Alltså det är bara bilden som hänger sig. Det kommer även ibland upp som små rutor på skärmen när SNOW hänger sig.
Alla spelen ligger på den sekundära disken och grafikkortet har dem senaste drivrutinerna.

Datorn består av följande delar:
CPU: Intel i5 3570k
Grafikkkort: Evga gtx 660
Ram: 8 gigabyte Corsair Vengance LP 16000 Mhz
Moderkort: Asus P8Z77-V LX2
Ljudkort: Asus Xonar Phoebus
SSD: Intel 520, 120 gigabyte (Primär)
HDD: Seagate 1 terabyte (Sekundär)
Nätagg: Antec 550 watt
OS: Windows 8.1

Har du möjlighet att ta en screenshot när snow hängt sig?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Har du möjlighet att ta en screenshot när snow hängt sig?

Permalänk
Medlem

Kan nu tillägga att när jag testade att spela SNOW i windowed mode, så såg jag när det hängde sig, att ett meddelande ifrån statusfältet nere till höger kom som löd: "Grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts. Grafikdrivrutinen NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 334.89 slutade att svara och har återställts." Betyder det att det är grafikkortets drivrutin som är boven?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Axsve:

Kan nu tillägga att när jag testade att spela SNOW i windowed mode, så såg jag när det hängde sig, att ett meddelande ifrån statusfältet nere till höger kom som löd: "Grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts. Grafikdrivrutinen NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 334.89 slutade att svara och har återställts." Betyder det att det är grafikkortets drivrutin som är boven?

Har du kört med tex driversweeper så där inte ligger någon gammal drivis kvar och spökar?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Har du kört med tex driversweeper så där inte ligger någon gammal drivis kvar och spökar?

Jag använder NVIDIAs program, "GeForce Experience, rensar inte det dem gamla drivrutinerna?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Axsve:

Jag använder NVIDIAs program, "GeForce Experience, rensar inte det dem gamla drivrutinerna?

Du menar om man väljer "clean install" (eller vad det heter)?
Mjo, men har läst att det inte alltid fungerar. Du kan även testa att backa tillbaka en version och se om den fungerar bättre

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Prova köra Display Driver Uninstaller, och installera sen om drivrutinerna för grafikkortet.
http://www.wagnardmobile.com/DDU/
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=379506

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_no_one:

Prova köra Display Driver Uninstaller, och installera sen om drivrutinerna för grafikkortet.
http://www.wagnardmobile.com/DDU/
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=379506

Detta

Ingen överklockning? Temperaturerna är ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_no_one:

Prova köra Display Driver Uninstaller, och installera sen om drivrutinerna för grafikkortet.
http://www.wagnardmobile.com/DDU/
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=379506

Skrivet av NordhNet:

Du menar om man väljer "clean install" (eller vad det heter)?
Mjo, men har läst att det inte alltid fungerar. Du kan även testa att backa tillbaka en version och se om den fungerar bättre

Skrivet av nlkar:

Detta

Ingen överklockning? Temperaturerna är ok?

Rensade nu med DDU och installerade om drivrutinerna. Hjälpte dock inte. Ingenting är överklockat. Hur kollar jag temperaturerna?

Permalänk
Medlem

MSI afterburner. Ha det i bakgrunden och starta ett spel

Permalänk
Medlem

Avinstallera geforce experience, det är fler som haft problem med det.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Avinstallera geforce experience, det är fler som haft problem med det.

Skrivet av nlkar:

MSI afterburner. Ha det i bakgrunden och starta ett spel

Avinstallerade GeForce Expirience utan resultat, så det är nog inte det som orsakar problemet här. Jag laddade ner MSI Afterburner och temperaturen ligger på 81 grader när det frös. Har ingen aning om vad som är normalt för ett grafikkort. Vad jag dock tyckte va konstigt va att ovanför där man ser GPU temp, står det "Power %", det gick upp i 109 % precis när det frös... Vad betyder det?

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att grafikkortet blir för varmt med sina 81 grader. Som ni ser så sitter ljudkortet precis ovanför grafikkortet och jag känner att det blir varmt där. Varpå jag tänker att det kanske vore en bra idé att flytta ner grafikkortet till den undre PCI-slotten, går det bra att flytta ner det eller skulle det inte fungera?

Permalänk
Medlem

Flyttade ner kortet, installerade nya drivrutiner som kom precis. Euro Truck Simulator frös när grafikkortet var omkring 78 c och processorn omkring 47 grader så jag tror inte det är temperaturerna som gör det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axsve:

Avinstallerade GeForce Expirience utan resultat, så det är nog inte det som orsakar problemet här. Jag laddade ner MSI Afterburner och temperaturen ligger på 81 grader när det frös. Har ingen aning om vad som är normalt för ett grafikkort. Vad jag dock tyckte va konstigt va att ovanför där man ser GPU temp, står det "Power %", det gick upp i 109 % precis när det frös... Vad betyder det?

Låter ju som den klockar upp kortet eftersom den går till 109%, prova och se om du kan låsa den till att bara gå till 100% om det kanske är att kortet blir instabilt om den klockar det.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Axsve:

Flyttade ner kortet, installerade nya drivrutiner som kom precis. Euro Truck Simulator frös när grafikkortet var omkring 78 c och processorn omkring 47 grader så jag tror inte det är temperaturerna som gör det...

Jag hade ett liknande problem fast på AMD. Jag gissar att du kör på maxat? Hur länge brukar du kunna klara dig utan att frysa?

Testa att köra på medium grafik eller sänka upplösningen och se hur länge du klarar. Det som var felet för mig var att mitt kort inte klarade av spelet

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Låter ju som den klockar upp kortet eftersom den går till 109%, prova och se om du kan låsa den till att bara gå till 100% om det kanske är att kortet blir instabilt om den klockar det.

Kan jag göra det i MSI Afterburner?

Skrivet av Mr Kollersh:

Jag hade ett liknande problem fast på AMD. Jag gissar att du kör på maxat? Hur länge brukar du kunna klara dig utan att frysa?

Testa att köra på medium grafik eller sänka upplösningen och se hur länge du klarar. Det som var felet för mig var att mitt kort inte klarade av spelet

Jo, jag kör maxat. Men det har gått hur bra som helst fram tills nu... Dessutom så rekommenderar GeForce Expirience högsta inställningarna på Euro Truck Simulator 2...

Det hände precis en väldigt konstig sak när jag spelade SNOW. Spelet frös som vanligt, fast grafikkortets fläkt gick upp i 100% och skärmarna blev svarta....

Permalänk
Skrivet av Axsve:

Kan jag göra det i MSI Afterburner?

Jo, jag kör maxat. Men det har gått hur bra som helst fram tills nu... Dessutom så rekommenderar GeForce Expirience högsta inställningarna på Euro Truck Simulator 2...

Det hände precis en väldigt konstig sak när jag spelade SNOW. Spelet frös som vanligt, fast grafikkortets fläkt gick upp i 100% och skärmarna blev svarta....

Så det hjälpte inte att köra på lägre grafik?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Kollersh:

Så det hjälpte inte att köra på lägre grafik?

Nej

Permalänk
Skrivet av Axsve:

Fryser det ofta eller är det bara ibland? Hur lång tid tar det innan det fryser?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Kollersh:

Fryser det ofta eller är det bara ibland? Hur lång tid tar det innan det fryser?

Ja, det fryser alltid och tar mellan 2 och 8 minuter.

Edit: Sorry att du fått fråga flera gånger. Va inte riktigt med innan

Permalänk
Skrivet av Axsve:

Ja, det fryser alltid och tar mellan 2 och 8 minuter.

Edit: Sorry att du fått fråga flera gånger. Va inte riktigt med innan

Okej, jag vet inte riktigt vad problemet är, men jag kan hjälpa dig med saker du kan göra för att felsöka:

Det första jag skulle göra är att ta ut grafikkortet och blåsa lite på det, och i PCIE slotten, Ifall det har hamnat nåt skit där i eller på grafikkortet
Det skulle va bra om du har någon kompis som du kan få låna ett grafikkort av, bara för att testa så att det inte är fel på grafikkortet.
Du kan även installera om Windows, eller använda repair-funktionen.

Är det bara i dom här tre spelen som det fryser?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axsve:

Kan jag göra det i MSI Afterburner?

Ja du borde kunna begränsa det i msi afterburner, jag kan göra det med mitt kort iaf.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Ja du borde kunna begränsa det i msi afterburner, jag kan göra det med mitt kort iaf.

Jo, Power Limit är på 100% ny, Fryser ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axsve:

Jo, Power Limit är på 100% ny, Fryser ändå...

Väldigt mystiskt, men det är bara under belastning det fryser eller?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Kollersh:

Okej, jag vet inte riktigt vad problemet är, men jag kan hjälpa dig med saker du kan göra för att felsöka:

Det första jag skulle göra är att ta ut grafikkortet och blåsa lite på det, och i PCIE slotten, Ifall det har hamnat nåt skit där i eller på grafikkortet
Det skulle va bra om du har någon kompis som du kan få låna ett grafikkort av, bara för att testa så att det inte är fel på grafikkortet.
Du kan även installera om Windows, eller använda repair-funktionen.

Är det bara i dom här tre spelen som det fryser?

Testade att köra Minecraft för att se, men det frös med. Jo kanske borde plocka ut det och blåsa lite.. Har inte så stor lust att återställa datorn.
Jag testade att i MSI Afterburner, sätta grafikkortsfläkten på max och då lyckades jag spela både Minecraft och SNOW i ungeför en timme vardera. Det får miig att tro att det verkligen är grafikkortet det är fel på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axsve:

Testade att köra Minecraft för att se, men det frös med. Jo kanske borde plocka ut det och blåsa lite.. Har inte så stor lust att återställa datorn.
Jag testade att i MSI Afterburner, sätta grafikkortsfläkten på max och då lyckades jag spela både Minecraft och SNOW i ungeför en timme vardera. Det får miig att tro att det verkligen är grafikkortet det är fel på...

Kan ju vara att där är damm i eller något så en minneskrets blir överhettad eller så och det kraschar för det.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jag kör mycket Skyrim som troligen är beroende av Microsoft Visual C++ 2XXX Redistributable Package x32 och x64 (XXX = olika versioner, 2005 till 2013). När mitt Skyrim hängde sig så kan det ha berott på att Microsoft Visual C++ slutat svara och då kraschade även Skyrim. Fick senare en patch som skulle fixa det problemet genom Windows Update, sedan har inte spelet kraschat. Kollade du om det var fler program som slutat funka i Aktivitetshanteraren? Jag såg Skyrim och att MS Visual C++ lagt av

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare