Snabbtitt: AMD Radeon R9 280 – HD 7950 i ny kostym

Permalänk
Skrivet av rektor:

För Bob sitter på ett Radeon 7950 och är sugen på att uppgradera, så han springer till affären och köper ett nytt grafikkort ur den senaste serien, han köper ett R9 280.

Men hans sprillans nya kort är ju samma som det han redan har.
Han har slängt pengar i sjön och blivit lurad.

har han ju inte, då har ju köpt rätt kort för att köra CF och får 2x~ ish prestandan(FPS) och bob blir nöjd för han har har 120FPS istället för 75 i BF4 på sin 120Hz skärm

Men detta kortet borde verkligen sänkas, finns många mer prisvärdare kort bl.a 280x som kostar någon hundring till!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

har han ju inte, då har ju köpt rätt kort för att köra CF och får 2x~ ish prestandan(FPS) och bob blir nöjd för han har har 120FPS istället för 75 i BF4 på sin 120Hz skärm

Men detta kortet borde verkligen sänkas, finns många mer prisvärdare kort bl.a 280x som kostar någon hundring till!

Det förutsätter ju att han har ett moderkort som stödjer CrossFire och att han ett chassi med tillräckligt med utrymme för två grafikkort.
Samt att han har ett nätaggregat kapabelt att driva två grafikkort och adekvat kylning.
Samt är villig att stå ut med ett system som drar mer ström och väsnas mer.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Det förutsätter ju att han har ett moderkort som stödjer CrossFire och att han ett chassi med tillräckligt med utrymme för två grafikkort.
Samt att han har ett nätaggregat kapabelt att driva två grafikkort och adekvat kylning.
Samt är villig att stå ut med ett system som drar mer ström och väsnas mer.

Finns många singelkort som är mer högljudda än ett dubbel gpu system mitt gamla 210 väsnades mer än mina 4850 CF!

men det hör inte till saken, och det du skriver stämmer, men jag tror att ifall man nu har ett 7950 i sin dator och planerar att uppgradera det så har man väll antagligen mer plats i chassit och så som alla överdriver med sina nätaggregat så tror jag inte det är några problem direkt! visst sen skall man aldrig säga aldrig!

sen har ju till och med Intels billigaste ATX moderkort två PCI-E 16x(ena begränsad till x4 men det spelar inte så stor roll) kanske finns någon enstaka som inte har det

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Dra ner 270X till runt 1500:- och 280 runt 1800-2000:- beroende på modell. Känns ganska mycket mer intressant då. Men gissar att det enda jag gör är att upprepa det alla andra sagt innan...

Håller med om att 280 måste sänkas och förhoppningsvis blir det så strax efter lansering. Däremot så finns 270x för ungefär 1500kr redan. Visserligen bara en modell just nu som ligger kring det priset, men ändå: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2266020

Att man kan hitta ett 270x för 1549kr och sedan behöva betala närmare 2200-2400kr för nästa steg känns ju lite sisådär :/

*edit*
Snabbsökningen visade inte alla på prisjakt. Finns tre modeller för kring 1500kr

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Fast det är ju inget lurendrejeri. Du har fortfarande inte förklarat vad designdatum spelar för roll. Om de som du vill lagt massa pengar på att utveckla fler kärnor så att alla kärnor i 200-serien var helt nya. På vilket sätt hade det spelat någon roll om slutprestanda, värmeutveckling och pris varit detsamma? Hur blir man inte lurad i det fallet men i det här? Det är väl snarare bra att de ser till att hålla korten de säljer jämförbara i ett system.

Håller inte med. Det handlar om produktserier som antingen representerar någon ny teknologi eller användingsområde. Om du då kastar in ett redan lanserat kort från en annan produktserie/generation/teknologi och markant döper om det så kan man misstänka att du gör det med uppsåt att låta den nya teknologin och tillhörande kommersialisering påskina att det äldre kortet tillhör det. Det är bedrägeri. Det finns faktiskt lagar som ska stävja sånt här, men jag tror faktiskt att det kommer smälla till snart. Underliggande problemet är ju faktiskt som för det mesta nuförtiden, en vek befolkning med brist på överblick/empati. "Jag vet vad det är, jag bryr mig inte", Jag har inget att dölja, jag bryr mig inte"..o.s.v.

Permalänk

Väldigt dyrt. Sänk priset så kan det bli något.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Köpte båda mina 280X för 2100kr i Julas. Känns verkligen Meh!

jo, helt fel prissättning. måste låta förjävligt med 2 7970. tycker att mitt 7950 väsnas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Finns många singelkort som är mer högljudda än ett dubbel gpu system mitt gamla 210 väsnades mer än mina 4850 CF!

men det hör inte till saken, och det du skriver stämmer, men jag tror att ifall man nu har ett 7950 i sin dator och planerar att uppgradera det så har man väll antagligen mer plats i chassit och så som alla överdriver med sina nätaggregat så tror jag inte det är några problem direkt! visst sen skall man aldrig säga aldrig!

sen har ju till och med Intels billigaste ATX moderkort två PCI-E 16x(ena begränsad till x4 men det spelar inte så stor roll) kanske finns någon enstaka som inte har det

Senaste åren har det blivit mer populärt med ITX och mini-ITX chassin och moderkort.
Då har man inte alltid gott om extra plats.
Man kanske tänker att man bara byter ut befintliga grafikkortet.

Inte alla nätaggregat har heller två 6/8-pins kontakter så man kan köra med dubbla grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

För Bob sitter på ett Radeon 7950 och är sugen på att uppgradera, så han springer till affären och köper ett nytt grafikkort ur den senaste serien, han köper ett R9 280.

Men hans sprillans nya kort är ju samma som det han redan har.
Han har slängt pengar i sjön och blivit lurad.

Scenario 2
Bob sitter på ett Radeon 7870 och blir sugen på att uppgradera, så han springer till affären och köper ett nytt grafikkort ur den senaste serien, han köper ett R7 250X.

Men hans sprillans nya kort är ju sämre än det han redan har.
Han har slängt pengar i sjön och blivit lurad.

Scenario 3
Bob sitter på ett Radeon 7950 och blir sugen på att uppgradera, så han springer till affären och köper ett nytt grafikkort ur den senaste serien, han köper ett R9 280. R9 280 är baserad på den helt nyutvecklade kärnan "Krakatoa", den har 1792 shaders och ligger på 933MHz, har en TDP på 250W,

Men hans sprillans nya kort är ju bara någon procent snabbare än det han redan har.
Han har slängt pengar i sjön och blivit lurad.

Förklara nu varför Bob är lurad i ditt scenario 1, men inte i mina 2 och 3.

Skrivet av Clint Eastwood:

Håller inte med. Det handlar om produktserier som antingen representerar någon ny teknologi eller användingsområde. Om du då kastar in ett redan lanserat kort från en annan produktserie/generation/teknologi och markant döper om det så kan man misstänka att du gör det med uppsåt att låta den nya teknologin och tillhörande kommersialisering påskina att det äldre kortet tillhör det. Det är bedrägeri. Det finns faktiskt lagar som ska stävja sånt här, men jag tror faktiskt att det kommer smälla till snart. Underliggande problemet är ju faktiskt som för det mesta nuförtiden, en vek befolkning med brist på överblick/empati. "Jag vet vad det är, jag bryr mig inte", Jag har inget att dölja, jag bryr mig inte"..o.s.v.

Men förklara hur man blir lurad om slutprodukten är oskiljbar från om den designats från början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Håller med om att 280 måste sänkas och förhoppningsvis blir det så strax efter lansering. Däremot så finns 270x för ungefär 1500kr redan. Visserligen bara en modell just nu som ligger kring det priset, men ändå: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2266020

Att man kan hitta ett 270x för 1549kr och sedan behöva betala närmare 2200-2400kr för nästa steg känns ju lite sisådär :/

*edit*
Snabbsökningen visade inte alla på prisjakt. Finns tre modeller för kring 1500kr

Är dock extra erbjudande av lite sämre modeller, tänkte mer generellt sagt. Om man kollar prisskillnaden mellan de kort med bättre kylare och liknande så är det en 200-400:- prisskillnad.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Men förklara hur man blir lurad om slutprodukten är oskiljbar från om den designats från början?

Hmm, den där meningen förstår jag inte riktigt..

Det finns numera en hel del exempel när en ny generation grafikkort lanserats initialt med en toppmodell där PR trumman basunerat ut mindre tillverkningsteknologi, DirectX v.* och HDMI 1.* för att sedan följas upp med en omdöpt medelklassmodell med en äldre tillverkningsteknik, äldre DirectX och HDMI. Initialt så motiverade de ju detta med "en förändring mot ett mer enhetligt namnschema"...fine. Desvärre så har de ju gjort det till en affärsmetodik, vilket då är bedrägeri i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Hmm, den där meningen förstår jag inte riktigt..

Det finns numera en hel del exempel när en ny generation grafikkort lanserats initialt med en toppmodell där PR trumman basunerat ut mindre tillverkningsteknologi, DirectX v.* och HDMI 1.* för att sedan följas upp med en omdöpt medelklassmodell med en äldre tillverkningsteknik, äldre DirectX och HDMI. Initialt så motiverade de ju detta med "en förändring mot ett mer enhetligt namnschema"...fine. Desvärre så har de ju gjort det till en affärsmetodik, vilket då är bedrägeri i min mening.

Men vari ligger bedrägeriet? Man utger inte 280 för att vara något det inte är. Det ligger där det ligger på marknaden oavsett om kärnan är ny eller om den är 2 år gammal. Den har inte TrueAudio, men AMD har aldrig sagt att hela deras 200-serie ska ha TrueAudio, och är man så insatt att man känner till TrueAudio så har man ju sett materialet om vilka kort som innehåller det. Vill du ha "Obs Kaffet är varmt" klisterlappar på alla kaffemaskiner också?

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Men vari ligger bedrägeriet? Man utger inte 280 för att vara något det inte är. Det ligger där det ligger på marknaden oavsett om kärnan är ny eller om den är 2 år gammal. Den har inte TrueAudio, men AMD har aldrig sagt att hela deras 200-serie ska ha TrueAudio, och är man så insatt att man känner till TrueAudio så har man ju sett materialet om vilka kort som innehåller det. Vill du ha "Obs Kaffet är varmt" klisterlappar på alla kaffemaskiner också?

Den där sista meningen bekräftar precis det jag skrev om brist på överblick/empati... Jag klarar mig alldeles utmärkt i techdjungeln, bättre än de flesta...men kan du tänka dig att jag faktiskt bryr mig om de som inte gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Den där sista meningen bekräftar precis det jag skrev om brist på överblick/empati... Jag klarar mig alldeles utmärkt i techdjungeln, bättre än de flesta...men kan du tänka dig att jag faktiskt bryr mig om de som inte gör det?

Jo, men du missar poängen. Bryr man sig om en specifik teknik, t.ex. TrueAudio, då kollar man upp vart man får den tekniken. De allra flesta har inte det teknikintresset, men på vilket sätt lider man då om man köper en 280? Titta på de tre scenarierna en bit upp, varför är det bara bedrägeri i ena fallet?
Ingen som inte bryr sig om teknikaliteter som t.ex. vad GPUn heter lider av att det är "fel" kodnamn på GPUn. Bryr man sig inte om kodnamn så bryr man sig om prestanda, pris, temperatur/effekt och grundläggande funktioner samt fungerande drivrutiner. Inget av det ändras av att kodnamnet på kretsen är Tahiti istället för Krakatoa. De fall det är fel är när helt olika produkter har samma namn, som med nVidia GT 640.

Permalänk
Medlem

AMD vet att de kan höja priset för att alla nybörjarcryptocoinminers har inte råd med 290X i Quad-Crossfire.
Tidigare gick pengarna till återsäljarna, framförallt i USA där de har chockhöjt priserna på AMD-kort, och nu vill AMD ha en större del av kakan själva.

Men ja, för dyrt.