Får Bluescreen HJÄLP!!!

Permalänk

Får Bluescreen HJÄLP!!!

Hej!
Jag har fått bluescreen flera gånger sedan jag byggt min egna dator och undrade om någon här kunde hjälpa mig förstå vad felet är.

Datorspecifikationer:

Windows 7 Home Premium (64-bit)
Intel Core i5-4670K CPU 3.40 GHz
RAM 8,00 GB
NVIDIA GeForce GTX 760

Bluescreen:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

If this is the first time you've seen this stop error screen, restart your computer. If this screen appears again, follow these steps:

Check to make sure any new hardware or software is properly installed. If this is a new installation, ask your hardware or software manufacturer for any windows updates you might need.

If problems continue, disable or remove any newly installed hardware or software. Disable BIOS memory options such as caching or shadowing. If you need to use safe mode to remove or disable components, restart your computer, press F8 to select advanced sartup options, and then select safe mode.

Technical information:

*** STOP: 0x0000000A (0x000015B00294A360, 0x0000000000000002, 0x0000000000000002, xFFFFF80002EA6150)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

kollat så att ingen kabel glappar?

Permalänk
Vila i frid

Har du gjort som de föreslår i felmeddelandet? Har du inte installerat senaste drivarna till disk, grafik och nätverk från respektive tillverkares hemsida kan det bara spekuleras i vad som går snett i din dator. Kör även 24 timmar med MemTest86+.

Permalänk
Skrivet av J0ELIZE:

kollat så att ingen kabel glappar?

Jag har gjort det och dom verkar sitta bra.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Har du gjort som de föreslår i felmeddelandet? Har du inte installerat senaste drivarna till disk, grafik och nätverk från respektive tillverkares hemsida kan det bara spekuleras i vad som går snett i din dator. Kör även 24 timmar med MemTest86+.

Jag har kollat efter uppdateringar på dom från device manager, dom verkade vara up to date. Jag har inte testat Memtest86+ men ska göra det.

Permalänk
Medlem

Kan vara glapp i ramstickorna, du kan testa plocka ut dem och sätta tillbaka dem.
Efter lite snabb googling så skulle det kunna vara för att du har nån konstigt program installerat. Testa ominstallera drivers och så vidare, om det fungerar.

Visa signatur

Intel i5 2500K @4 Ghz | GTX 780| 12 GB DDR3 | SSDNow 120GB |

Permalänk
Skrivet av awesome07:

Jag har kollat efter uppdateringar på dom från device manager, dom verkade vara up to date. Jag har inte testat Memtest86+ men ska göra det.

enhetshanteraren klarar oftast inte av att kolla efter nya uppdateringar,
kör dom vanligaste från moderkorts tillverkarens hemsida. chipset sydbryggan, osv

vilken version har du till grafiken ? uppdatera till stabil (inte beta)
det sparade ju en .dmp fil ladda hem "Whocrashed" analysera filen

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

enhetshanteraren klarar oftast inte av att kolla efter nya uppdateringar,
kör dom vanligaste från moderkorts tillverkarens hemsida. chipset sydbryggan, osv

vilken version har du till grafiken ? uppdatera till stabil (inte beta)
det sparade ju en .dmp fil ladda hem "Whocrashed" analysera filen

Detta hittade jag:

On Mon 2014-03-10 20:27:10 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\031014-22838-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x75BC0)
Bugcheck code: 0xA (0x293003B4E770, 0x2, 0x1, 0xFFFFF80002EEE150)
Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that Microsoft Windows or a kernel-mode driver accessed paged memory at DISPATCH_LEVEL or above.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Mon 2014-03-10 20:27:10 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!KeBugCheckEx+0x0)
Bugcheck code: 0xA (0x293003B4E770, 0x2, 0x1, 0xFFFFF80002EEE150)
Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Bug check description: This indicates that Microsoft Windows or a kernel-mode driver accessed paged memory at DISPATCH_LEVEL or above.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Mon 2014-03-10 19:36:53 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\031014-15896-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x75BC0)
Bugcheck code: 0x19 (0x22, 0x7700000000, 0x0, 0x0)
Error: BAD_POOL_HEADER
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that a pool header is corrupt.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

Permalänk
Skrivet av awesome07:

Detta hittade jag:

On Mon 2014-03-10 20:27:10 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\031014-22838-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x75BC0)
Bugcheck code: 0xA (0x293003B4E770, 0x2, 0x1, 0xFFFFF80002EEE150)
Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that Microsoft Windows or a kernel-mode driver accessed paged memory at DISPATCH_LEVEL or above.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Mon 2014-03-10 20:27:10 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!KeBugCheckEx+0x0)
Bugcheck code: 0xA (0x293003B4E770, 0x2, 0x1, 0xFFFFF80002EEE150)
Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Bug check description: This indicates that Microsoft Windows or a kernel-mode driver accessed paged memory at DISPATCH_LEVEL or above.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Mon 2014-03-10 19:36:53 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\031014-15896-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x75BC0)
Bugcheck code: 0x19 (0x22, 0x7700000000, 0x0, 0x0)
Error: BAD_POOL_HEADER
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that a pool header is corrupt.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

ntoskrnl.exe har ju hand om virtuellt minne, cache manager,

har du nån windows cd / usb ? starta cmd från cd'n gör en Chkdsk c: /F kolla vad du får för rapport
stresstesta med prime95, memtest, finns UBCD eller hirens boot CD... där ingår alla program så du kan testa hårdvara

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

ntoskrnl.exe har ju hand om virtuellt minne, cache manager,

har du nån windows cd / usb ? starta cmd från cd'n gör en Chkdsk c: /F kolla vad du får för rapport
stresstesta med prime95, memtest, finns UBCD eller hirens boot CD... där ingår alla program så du kan testa hårdvara

Jag har laddat ner drivrutinerna igen från deras respektive hemsidor, jag ska vänta och kolla om det händer igen. Om det gör så kommer jag testa du skrev.

Permalänk
Skrivet av awesome07:

Jag har laddat ner drivrutinerna igen från deras respektive hemsidor, jag ska vänta och kolla om det händer igen. Om det gör så kommer jag testa du skrev.

Jag laddade ner alla drivrutinerna igen från deras hemsidor och nu verkar det ha slutat med bluescreen. På två dagar har jag inte fått någon bluescreen, tror det är fixat.

Tack så mycket för era snabba och hjälpsamma svar.

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

ntoskrnl.exe har ju hand om virtuellt minne, cache manager,

har du nån windows cd / usb ? starta cmd från cd'n gör en Chkdsk c: /F kolla vad du får för rapport
stresstesta med prime95, memtest, finns UBCD eller hirens boot CD... där ingår alla program så du kan testa hårdvara

Det hade fixat sig för typ 5 dagar, men nu fick jag bluescreen igen igår, jag han inte se vad koden var, men verkade samma. Kunde dock varit 0x0000000a0 istället för 0x00000000a. (nollorna är ungefära)