Permalänk
Medlem

Datorn startar om direkt vid start

Hallå där!

Har ett mindre roligt problem med min dator. Den startar helt enkelt om efter max 2 sekunder efter jag tryckt på powerknappen. Flyttar jag en av ramstickorna kan jag ibland komma in i bios. Där stämmer inte inställningarna överens med de som jag hade innan. Bland annat så körs minnena i 1333 mhz och inte 1600 mhz som de gjorde innan. En annan sak jag la märke till var att det står "current cpu frequency: 0 mhz" (!?). Det verkar dock som att bios hittar cpu'n för det står att det är en i5 3570k.

Jag har provat att flytta runt ramstickorna till olika slottar, kört utan grafikkort, kopplat ur allt onödigt så som hårddiskar, resetat cmos, jumstartat datorn istället för powerknappen men inget hjälper.

Kan det vara moderkortet som är kaputt eller är det cpu'n?

Dator:
i5 3570k
MSI Z77A-G43
corsair vengence 2st 4 gb
Gigabyte 670

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Hände det/gjorde du något speciellt innan du fick problem?
Lättare att ge dig rätt råd om du berättar hur du hamnade du i den här situationen.

Hur noga nollställde du bios?
Strömkabeln ska vara utdragen när du gör det och många räknar alldeles för snabbt i huvudet så att den inte hinner bli nollställd. Vissa fel kräver också att man tar bort andra saker. Så har du inte testat nollställa efter att du tog bort olika saker/kablar så behöver du testa det igen.

Nätaggets märke modell och ålder är rätt viktigt att skriva. Det behövs för att avgöra om du har ett bra, budget eller skräp agg. Vissa är ökända för diverse problem.

Låt minnena vara på 1333MHz tills du fixat start felet innan du blandar in mer huvudvärk. 1600Mhz räknas som minnes överklockning. Därför bruka det stå OC eller * vid den hastigheten på moderkorts hemsidor. Minnenas volt och timing (latens) ska ställas in INNAN du ens kan drömma om att öka till 1600MHz. Annars kan du räkna med konstiga fel direkt eller efter en tid. Rätt siffrorna hittar du på minnes tillverkarens hemsida och kan även stå (men inte alltid) på butikers hemsidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Hände det/gjorde du något speciellt innan du fick problem?
Lättare att ge dig rätt råd om du berättar hur du hamnade du i den här situationen.

Hur noga nollställde du bios?
Strömkabeln ska vara utdragen när du gör det och många räknar alldeles för snabbt i huvudet så att den inte hinner bli nollställd. Vissa fel kräver också att man tar bort andra saker. Så nollställ igen EFTER att du tagit bort diverse saker du nämnde tidigare.

Nätaggets märke modell och ålder är rätt viktigt att skriva. Det behövs för att avgöra om du har ett bra, budget eller skräp agg. Vissa är ökända för diverse problem.

Låt minnena vara på 1333MHz tills du fixat start felet innan du blandar in ännu mer huvudvärk. 1600Mhz räknas som minnes överklockning. Därför bruka det stå OC eller * vid den hastigheten på moderkorts hemsidor. Minnenas volt och timing (latens) ska ställas in INNAN du ens kan drömma om att öka till 1600MHz. Annars kan du räkna med konstiga fel direkt eller efter en tid. Rätt siffrorna hittar du på minnes tillverkarens hemsida och vissa butiker skriver också siffrorna du behöver.

Hej!

Jag satt och spelade en stund på morgonen men sen fick jag lite brottom iväg så jag tryckte på powerknappen så datorn skulle gå ner i viloläge. När jag senare kommer tillbaka till datorn och trycker på powerknappen startar den upp i 2 sekunder för att sedan ha de symptomen som jag beskrivit i första inlägget.

Jag tog ur batteriet och väntade en bra stund men jag är inte helt säker på om strömsladden satt i då. Jag ska prova detta igen och dra ur strömsladden för att vara säker på att jag verkligen har resetat den.

Nätagget är ett be quiet! Pure Power L8 630W 80 och inhandlades sommaren 2012.

Permalänk
Medlem

Det hjälpte inte att resetta cmos med allt urdraget. Datorn startar alstså normalt ibland och man kommer in i windows och allt är frid och fröjd men den kanske är en gång på tio att man inte hamnar i den här loopen..

Permalänk
Medlem

Update: Jag har mailat med komplett som jag köpte mammabrädan av och dom tror att det kan vara moderkortet. Är det verkligen ingen som har haft samma problem som har någon liten trevlig lösning eller kan tänkas veta vad som är fel? Det känns lite tråkigt att skicka iväg moderkortet och pröjsa för felsökningen när ingenting är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elof94:

Update: Jag har mailat med komplett som jag köpte mammabrädan av och dom tror att det kan vara moderkortet. Är det verkligen ingen som har haft samma problem som har någon liten trevlig lösning eller kan tänkas veta vad som är fel? Det känns lite tråkigt att skicka iväg moderkortet och pröjsa för felsökningen när ingenting är fel.

Hade samma problem efter en ominstallation av windows. fungerade till en början men efter några uppdateringar började den göra så som du beskriver. Dock startade datorn alltid efter anda gången tog dock en 30-60 sek. Instalerade om och nu har det fungerat sen dess Inga konstigheter.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Hade samma problem efter en ominstallation av windows. fungerade till en början men efter några uppdateringar började den göra så som du beskriver. Dock startade datorn alltid efter anda gången tog dock en 30-60 sek. Instalerade om och nu har det fungerat sen dess Inga konstigheter.

Grejen är den att jag inte ens kommer förbi bios eller ens in i bios i dom flesta av fallen, så jag har inte möjligheten att installera om windows.

Permalänk
Skrivet av Elof94:

Update: Jag har mailat med komplett som jag köpte mammabrädan av och dom tror att det kan vara moderkortet. Är det verkligen ingen som har haft samma problem som har någon liten trevlig lösning eller kan tänkas veta vad som är fel? Det känns lite tråkigt att skicka iväg moderkortet och pröjsa för felsökningen när ingenting är fel.

Sitter i ungefär samma sits som dig. Får inte igång datorn och det är ganska svårt att avgöra precis vilken del som är kaputt. Har du inte tillgång till ett annat moderkort eller processor med samma socket? Då kan man väl ganska lätt komma fram till vad som felar antar jag. Annars är det väl bara att skicka in grej för grej och till slut ha betalat mer för felsökningar än vad nya delar hade kostat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MintRoyale:

Sitter i ungefär samma sits som dig. Får inte igång datorn och det är ganska svårt att avgöra precis vilken del som är kaputt. Har du inte tillgång till ett annat moderkort eller processor med samma socket? Då kan man väl ganska lätt komma fram till vad som felar antar jag. Annars är det väl bara att skicka in grej för grej och till slut ha betalat mer för felsökningar än vad nya delar hade kostat...

Ska prova med ram-minnen från en annan dator och fungerar inte det så får jag skicka in mammabrädan...