Permalänk
Medlem

switchade fel, började brinna : )

Köpte ett asus moderkort ASUS Z87-A ATX igår och lyckades tydligen med bedriften att koppla fel med "power sw" på system panel. Vilket resulterade i att det började ryka och och lukta så där fränt som en trasig monitor kan lukta . Det rök från där man trycker "sätter på" datorn

Blir det till att köpa ny låda eller går det att köpa extra powerknapp som man kan koppla till moderkortet? Datalådan är ett fractal design r4...

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

Kan man få se en bild?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Kan det vara lysdioden som gått upp i rök?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Kan man få se en bild?

Det ser ut som vanligt utanpå datorn. slutade ryka när jag stängde av datorn.

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Kan det vara lysdioden som gått upp i rök?

Hmmm jag vet inte, kanske bara var den om jag har tur.

Edit: Finns det nån som har ett z87 moderkort och kan ta en bild på system panel så man ser exakt hur power sw ska switchas..

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Hmmm jag vet inte, kanske bara var den om jag har tur.

Edit: Finns det nån som har ett z87 moderkort och kan ta en bild på system panel så man ser exakt hur power sw ska switchas..

kolla moderkorts manualen?

Permalänk
Skrivet av kex:

kolla moderkorts manualen!

tror jag du menade...

Permalänk
Medlem

Såg nu att man fick med ett extra tillbehör så det blir lättare att switcha" :d... och helt otroligt så funkar det nu...

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk

Vart likadant för en polare på hans R4, helt sjukt. Jag satte dom där sladdarna fel tio gånger innan det vart rätt på mitt NZXT H2 och inget hände, alls.

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Det går att skicka iväg ett mail dit du köpte den och få en ny sladd/start panel på garantin.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Skrivet av waspen123:

Vart likadant för en polare på hans R4, helt sjukt. Jag satte dom där sladdarna fel tio gånger innan det vart rätt på mitt NZXT H2 och inget hände, alls.

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Det går att skicka iväg ett mail dit du köpte den och få en ny sladd/start panel på garantin.

Bara fel att ta det på garantin när det inte är fel på produkten utan man själv som fuckat upp det...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dimuman:

Såg nu att man fick med ett extra tillbehör så det blir lättare att switcha" :d... och helt otroligt så funkar det nu...

Antar att du menar en liten dosa som Asus ofta skickar med, där man kopplar in dessa jämra Power On, Reset, HD-Led och Power Led på?
Den lilla plastbiten är verkligen guld värd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Antar att du menar en liten dosa som Asus ofta skickar med, där man kopplar in dessa jämra Power On, Reset, HD-Led och Power Led på?
Den lilla plastbiten är verkligen guld värd.

ah precis den är det .. grym bra faktiskt : )

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Avstängd

hur lyckas folk igentligen vissa borde inte bygga datorer hehe...

jag har bedriften att koppla in fel usb i nån annat utag på mitt asus rog bord men det som hände va att datorn bara startade om som om det va kortslutning men inget annat hände

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

hur lyckas folk igentligen vissa borde inte bygga datorer hehe...

jag har bedriften att koppla in fel usb i nån annat utag på mitt asus rog bord men det som hände va att datorn bara startade om som om det va kortslutning men inget annat hände

De är också fel att säga så. man lär sig av sina misstag eller hur ?

man lär sig den hårda vägen så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

hur lyckas folk igentligen vissa borde inte bygga datorer hehe...

jag har bedriften att koppla in fel usb i nån annat utag på mitt asus rog bord men det som hände va att datorn bara startade om som om det va kortslutning men inget annat hände

Alla kan inte vara bäst,snyggast och vackrast för det mesta delen.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Philippk:

Alla kan inte vara bäst,snyggast och vackrast för det mesta delen.

Men de flesta är fan läskunniga och borde lära sig att läsa manualen och inte bara chansa..... Ja men jag köper saker för 10k sen stressar jag och chansar ihop det som någon tolvåring på steroider? Kom igen nu.... Visst det händer men dessa misstag skulle undvikas bara folk inte skulle vara lata.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av swetrekki:

tror jag du menade...

Du påpekar alltså interpunktionen men missar helt att offrets text var särskriven. I och med att du gick in och ändrade i citatet får jag anse det tillhöra ditt eget inlägg och vara din egen text och således din särskrivning.

Edit: Och med offret menar jag offret för rättelsen och inget annat. Haha

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nobleman:

De är också fel att säga så. man lär sig av sina misstag eller hur ?

man lär sig den hårda vägen så att säga

skrattet va menat som att jag skämtade förstår det åxå trots allt

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trisse23:

Men de flesta är fan läskunniga och borde lära sig att läsa manualen och inte bara chansa..... Ja men jag köper saker för 10k sen stressar jag och chansar ihop det som någon tolvåring på steroider? Kom igen nu.... Visst det händer men dessa misstag skulle undvikas bara folk inte skulle vara lata.

håller med här helt klart man köper grejor för 1000tals kronor då kan man vara försiktiga och att koppla som killen gjorde beror antingen på otur eller klantighet svårt för oss att veta/avgöra då vi inte sett resultatet.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Skrivet av Dimuman:

Såg nu att man fick med ett extra tillbehör så det blir lättare att switcha" :d... och helt otroligt så funkar det nu...

Jag antar att det ändå går att koppla utan den lilla plastpluppen? Det var iallafall vad jag gjorde.
Skönt att det löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

bla bla bla
EDIT: Det går att skicka iväg ett mail dit du köpte den och få en ny sladd/start panel på garantin.

Nej, att själv förstöra något innebär inte ett garanti-ärende. Det är enbart fel eller i bästa fall bedrägeri.

Permalänk
Skrivet av rmd:

Nej, att själv förstöra något innebär inte ett garanti-ärende. Det är enbart fel eller i bästa fall bedrägeri.

I vårat fall så satt vi dom rätt, byggt många datorer. Det var felaktig sladd till LED fram som inet även sa att vi inte var dom första som rapporterat.

Sen så i mina egna datorer "in the past" så har det värsta som hänt när man satt dessa fel att dom inte funkat, reset knappen blivit power knappen eller power led blivit hdd led.

Aldrig vart med om att dom börjat brinna samma sekund som man tar på datorn innan polarens R4.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3