Permalänk

Råd ang vattenkylning

Hej,

Har precis bytt vattenpump till en D5 och i samband med det rengjorde jag hela systemet.
Tyvärr hade jag väldigt ont om tid och när jag sedan skulle fylla systemet hade jag inget vettigt kylmedium hemma så jag tog då i desperation vanligt kranvatten

Min fråga är: räcker det med att köpa lite vattentillsatser och hälla i eller måste man tömma ut allt igen och ta avjoniserat vatten?

Tack på förhand!

Permalänk
Discokungen

Det är inget att rekommendera. Du redan har fyllt systemet med kranvatten så är det trist men det går att skölja ur det mesta. Använd alltid vätska som är till för vattenkylning för att undvika problem. Slangen kan få skador och det kan uppstå andra saker. Enbart batterivatten funkar temporärt med tillsatser är att föredra.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

ok, beställt en flaska ek uv green nu. blir till att tömma och byta, suck, gör om gör rätt antar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_the_one:

ok, beställt en flaska ek uv green nu. blir till att tömma och byta, suck, gör om gör rätt antar jag!

destvatten... tillsatser och "specialvatten" är skit.
destvatten och killcoil

Permalänk
Skrivet av pokelia:

destvatten... tillsatser och "specialvatten" är skit.
destvatten och killcoil

word, varför använda tillsatser när allt man behöver är destvatten och lite silver (även kallad killcoil då det är alg och bakteriehämnande)

Permalänk
Entusiast

Jag kör destillerat vatten med en gnutta glykol i. Har fungerat finfint hittills.
Kranvatten skulle jag verkligen inte rekommendera. som du märker om du låter kranvatten avdunsta från t.ex. ett fönster, så blir det en massa ränder och grejer. Allt det är skit som kan fastna i vattenloopen om man kör kranvatten.

Skulle rekommendera dig att skölja igenom systemet ordentligt med destillerat vatten och sen tömma det helt, innan du fyller på med din ek green.