Sony och Panasonic presenterar Archival Disc – optiska skivor för långtidslagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Och det kan inte alls ha något att göra med att en Bluray-brännare fortfarande kostar över 700 kr medan en Blurayläsare går att hitta under 300 kr och en DVD-brännare kostar 150 kr? Lägg till den stadigt minskade försäljningen av optisk media som pågått i många år så tror jag inte vi kan beskylla CopySweden för detta. Folk saknar helt enkelt intresse för att bränna BluRay. När CDR kostade en tia per skiva så brände folk som galningar. Nu när BD kostar 20 kr per skiva är det ingen som bryr sig.

Så vad är anledningen då? Jo vi får titta på användarmönster. Varför brände folk skivor förr? Man brände musikskivor för att ha i bilen eller ta med på fest. Nu kör folk MP3-spelare, mobiltelefon eller Spotify. Man brände ut film på CD eller DVD för att kolla på den. Nu kopplar folk hellre in datorn i TVn för det är enklare än att bråka med en brännare. Förr brände man filer till folk på skiva. Nu är det enklare att bara skicka dem över internet via tjänster som Sprend eller Dropbox. Alternativt så lånar man ut ett USB-minne.

Jag har inte mycket till över för CopySwede men i det här fallet är de oskyldiga.

Tja, sist jag kollade kostade (30 minuter sedan ) kostade en spindel med 25st 25GB BR-R ungefär en hundring i vårt sydliga grannland. Med de priserna tror jag nog att intresset hade varit större här i Sverige också.
Det klart priset spelar roll för trendutvecklingen. Sedan är det naturligtvis inte det enda som spelar roll, men hade priserna varit låga för 5-7 år sedan hade nog utvecklingen sett annorlunda ut.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marroak:

Vad är det man har som kräver flera hundra gigabyte lagring!? Är det superviktigt dokument så kan man väl skriva ut det på papper och förvara i ett kassaskåp. Det finns ju pappersark som är sedan hedenhös. Bilder fine.. det tar plats men om man äger 150-1024gb bilder så kanske det är dags att sortera och framkalla lite?

Jag har typ 200 GB foton och tänker inte radera några av dem. Framkalla låter som en dålig idé då utskrivna bilder, även på bra papper inte är ett arkivformat utan ett sätt att distribuera dem. Framkallade bilder har aldrig varit ett sätt att lagra. Vet inte om det går att konvertera digitala bilder till negativ på ett smidigt sätt men det ger ju ändå tveksam ökad hållbarhet. Man förlorar ju all metadata som är trevlig att ha. Sen kan du börja fundera på hur stor plats film tar. Farsan digitaliserade en del VHS-band från när jag och min syster var små för ett par år sedan. Det är 80 GB för ett par timmar film. Att samla på sig hundratals GB media som man inte vill förlora är inte ett dugg svårt.

Sen kan man ju börja fundera på ekonomin i ditt förslag. Arkivbeständigt papper och bläck är inte gratis och papper är tämligen platsineffektivt. Vad kostar ett vettigt kassaskåp? Mina filer som jag har i mitt backupsystem är på totalt ca 450 GB. Bara filer som rör skolan är 5 GB. Hur smidigt hade det varit att ha i pappersform istället? Du kan få några illustrativa bilder.

Vi börjar med pärmen som innehåller anteckningar och några referensartiklar till mitt exjobb. Ovanpå ligger den färdiga rapporten. Vad som saknas i pappersform där är resultatet som var några hundra rader kod i form av matlab plus flera dygns total beräkningstid som gav några GB av rådata. Vill helst inte skriva ut den. Den lilla gråa lådan är en förvaringslåda för en hårddisk på 750 GB som snart ska in i ett bankfack. Den kommer alltså innehålla alla mina filer utan problem. Så till vänster har vi alla filer och till höger har vi motsvarande några MB av data i pappersform.

Sen fortsätter det. Här är några bilder på de pärmar med anteckningar och andra blandade papper som jag samlat på mig under universitetstiden.

Någon dag när jag kommer över en vettig scanner ska mycket av det digitaliseras till PDFer så jag kan slänga alla papper för att få lite mer plats.

I mitten av bilden på hyllan ser du två standard fotoalbum. De kan innehålla 200 bilder styck. Jag tror jag har ca 40 000 bilder på datorn som ska sparas. Alla får utan några som helst problem plats på hårddisken i första bilden. Det skulle krävas 200 fotoalbum för att få plats med alla. Det hade kostat ca 35000 kr att få alla bilder framkallade på ett vettigt ställe. Säg totalt 40 000 kr inklusive album. Bara bilderna hade vägt närmare 100 kg och albumen hade nog vägt något liknande.

En grov överslagsräkning säger att detta kassaåp borde räcka för alla album med bilderna: http://www.arkivexperten.nu/dokumentskap/prissankt-70-dokumen...
Så totalt ca 60 000 kr för att spara mina bilder. Eller någon tusenlapp för ett par externa hårddiskar och ett bankfack.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Skilnaden mellan molnet och dessa skivor är att om jag bränner ut något på den så kommer det ligga på skivan.
Detsamma kan inte sägas om målnet om inte storebror gillar det man har där.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Korkskruv:

Nej, jag missade inte nyckelorden. Jag analyserade problemet praktiskt. Vill man verkligen ta backup av något så kommer man naturligtvis göra det från ens primära lagringsenhet, det vill säga ens hårddisk. Dessa rymmer som bekant ganska mycket information. Enklaste sättet att ta backup på är att klona hela disken. För att göra det krävs det då massvis av skivor. Ska du sen komma åt innehållet igen så för du återigen gå igenom lika många skivor.

Det är helt enkelt ingen enkel lösning. Om processen att ta backup är för komplicerad kommer man undvika att utföra den. Ska man istället endast ta backup av lite information så kan man lika bra använda ett par USB-minnen och skifta mellan dem. USB-minnen tar jag som exempel eftersom det är så pass enkelt att skriva till dem. Det är enkelt att läsa ifrån dem. Det är enkelt att organisera informationen på dem. De är enkla att använda. De tar upp obetydligt med utrymme. Inget av det gäller för optisk lagring. Det är helt enkelt mycket bättre att ta backup ofta än det är att försöka långtidslagra något.

Jag har försökt långtidslagra digitala bilder på CD och DVD skivor, men det är aldrig något som fungerat i längden. Det blir för komplicerat när informationen går över ett par skivor. Man orkar inte gå tillbaka och se efter vad som man redan har backup på så det slutar med att man tar backup på allt. När det inte längre får plats på ett par skivor så tröttnar man. Att däremot använda USB-minnen som temporär backup eller använda extra hårddiskar fungerar däremot mycket bättre då de är betydligt enklare att ha att göra med.

Hade storleken på dessa skivor (en sida då!) varit på ett par TB i storlek så hade de helt klart varit en överlägsen lösning. Men för 150MB-500MB så är det inte speciellt användbart.

Fast eftersom de pratar arkivering så är den troliga konkurrenten kassettband.

Skrivet av EntropyQ3:

Tja, sist jag kollade kostade (30 minuter sedan ) kostade en spindel med 25st 25GB BR-R ungefär en hundring i vårt sydliga grannland. Med de priserna tror jag nog att intresset hade varit större här i Sverige också.
Det klart priset spelar roll för trendutvecklingen. Sedan är det naturligtvis inte det enda som spelar roll, men hade priserna varit låga för 5-7 år sedan hade nog utvecklingen sett annorlunda ut.

Fast varför bränns det så få CD och DVD om priset är lågt? Varför brändes det så mycket CD och DVD förr när de var dyra? För 5-7 år sedan var brännarna fortfarande episkt dyra så ingen hade köpt dem även om skivorna var billiga. Problemet med egenbrända optiska media är att de inte fyller någon funktion längre. De tillfällen de var användbara är borta och har ersatts av andra tekniska lösningar som är bättre. Vad skulle man använda brända BluRay till idag? De är inte rekommenderade för backup, dels för de fortfarande är för små och dels för att hållbarheten är generellt dålig över tid jämfört med alternativen. De som har mycket film på BluRay som vill ha kopior brukar generellt rippa dem och spara ISO digitalt istället för att bränna om dem direkt. Flytta filer görs som sagt över internet eller med andra media som är smidigare. Hur många är det som ens har en Blurayspelare i datorn? Jag kan lova dig att det skulle hända ganska exakt ingenting även om priset på skivor dumpades.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Marroak:

Vad är det man har som kräver flera hundra gigabyte lagring!? Är det superviktigt dokument så kan man väl skriva ut det på papper och förvara i ett kassaskåp. Det finns ju pappersark som är sedan hedenhös. Bilder fine.. det tar plats men om man äger 150-1024gb bilder så kanske det är dags att sortera och framkalla lite?

Kan du kanske inte tänka dig att dessa produkter inte är riktade till normala konsumenter och kanske är mer mot företag/frilansare som behöver arkivera tunga saker?

Till er alla som tänker kommentera här, de här produkterna är inte riktade till er, det är inte en backup vi snackar om det är arkivering. Sanningen är att det bara är ett fåtal personer på Swec som detta rör och för dem är det en bra nyhet och utveckling. Och tror man att det är svårt att komma upp i 1Tb data om man arbetar inom media så får man nog titta över kanten och se hur den arbetsvärlden faktiskt ser ut.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

cd-r va iaf helt värdelöst .. har 10 år gamla skivor som har blivit genomskinliga

Det var ju för att du köpte billigt skräp (som man redan då visste var skräp och inte skulle hålla). Mina Kodak Gold från 1996 fungerar fortfarande utmärkt.

Skrivet av SysGhost:

JAZ, Zip, ID-1 Digital Tape, SyJet, Click!, SyQuest ... med flera andra har försökt, och alla har gått samma öde till mötes: Mediat ifråga var lovande, men det icke standardiserade formatet dog ut snabbt. Och när det väl är dags att ta fram de gamla backuperna, så finns det inga läsare, och de få begagnade som finns, är trasiga och/eller utslitna. Det blir ett mastodontprojekt att återfå data från dessa specialmedier.

Inget av det du räknar upp var egentligen tänkt för långtidslagring. Det var en sorts stora floppydiskar...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av riktigninja:

fortfarande nästan ingen som har en blueraybrännare

Vad ska man med det till?

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna skaffat något sådant, dock med reservationen att brännare/media skall vara billigt och att det ska gå att läsa i en vanlig blu-ray-spelare.

2-300 GB foton och typ 5 GB andra dokument, det är det som ska sparas. Vem fan sitter och backupar piratkopierade filmer och sånt tjafs som en del här skriver?

Det är bara sådant du skapat själv som är så pass oersättligt att man måste ha den här typen av backup.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

cd-r va iaf helt värdelöst .. har 10 år gamla skivor som har blivit genomskinliga

Kan du ha köpt billiga skivor? Jag har CD-R som fortfarande fungerar problemfritt.

Permalänk
Medlem

Kan ju bli nåt. Kan ju se mig själv göra backups ibland med diskar på 50 - 100 gb.
Synd att min hårddisk redan (nästan) kraschat.

Något jag lurar på: är en ssd mer hållbar än en hdd? Jag kanske borde bygga en freebsd/debian + bsd/gentoo + bsd eller bara linux rakt av och köra mirrored zfs med ecc ram på. Verkar lite overkill men det verkar ju vara bland det enda riktigt trygga man kan göra. Som konsument får man visst bita i det sura äpplet en hel del när backuper blir sura på egen hand T_T

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Lär bli svindyrt men som sagt det är inte tänkt användas av vanliga personer heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Kan du ha köpt billiga skivor? Jag har CD-R som fortfarande fungerar problemfritt.

Billiga skivor är nog ofta felet, jag har egentligen inga skivor, vare sig CD-R eller DVD-R, som har slutat fungera, undantaget sådana som misshandlats grovt såklart. Tuggade av barn, repade mot grusigt golv, glömt på fönsterbrädet i solljuset i ett par veckor, ja, etc. Däremot har jag haft en del billiga skivor som varit svåra att få att spela i min gamla DVD-spelare, men det beror på att skivorna varit så dåliga redan från början och inte på att de blivit sämre med tiden. En del skivor är helt enkelt inte bra, för dual layer DVD har jag fått lära mig den hårda vägen att bara Verbatim går/(gick) att lita på, även om andra kan funka ibland med tur.

Har DVD-skivor från 2005 (Maxell 4x Yuden 000 T01) som fortfarande scannar bra. Försöker länka till en bild

:

Bränd 2005 med en NEC3500. Maxell 4x, en skiva som INTE hanterats perfekt, den har drällt lite på skrivbordet, fått några fingeravtryck och smårepor i ytterdelarna (därav försämringen bilden visar, gissar jag), men forfarande jätteläslig. Skulle bli förvånad om den inte funkar om ytterligare 10 år.

Jag har inga supergamla CD-R, men har en del från kring år 2000, de funkar prima fortfarande.

När ovanstående är sagt, så måste jag ändå säga att optiska skivor ÄR lite av en risk. Det finns flera saker som kan gå fel. Skivorna kan vara dåliga. De kan vara brända på fel hastighet (jag försökte bränna Verbatim 48x-skivor med min 4x CD-brännare, gick rätt kass), för snabb hastighet, det ena med det andra. Kvaliteten på skivor och brännare (CD/DVD) tycks idag vara jämnare, men inte högre. De sämsta, men också de bästa, är borta. Brände Verbatim 16x DVD-R idag, i några olika hastigheter, på ett par moderna brännare, får inte alls samma resultat som skivan ovan. Bäst resultat överlag får jag om jag bränner i låga hastigheter. Skulle gärna köpa DVD 8x-skivor eller 4x-skivor om det fanns.

Jag tycker att optisk media är oumbärligt för backup. Klarar åska, lätt att ha extern backup hos släktingar ifall huset brinner/inbrott, skadas inte av virus/trojaner, relativt framtidssäkra - det är lättare att läsa en backup-CD från år 2000 än en backup-HD från samma år, även om det egentligen inte är svårt det heller - förutsatt att hårddisken sparkar igång efter 14 års dvala

25GB är en smula lite, men det är den storleken som är kostnadseffektivast just nu. Jag bränner dock fortfarande till DVD ibland. Dumt att lägga alla ägg (eller bilder) i samma korg. Jag har hittills inte varit med om att en bränd Bluray inte fungerat, men kvaliteten varierar absolut enormt mellan dem om man ser på scanningar. Sämst alla kategorier just nu verkar "TDK" BD-R vara, tyvärr köpte jag 2 25-pack sådana men kunde returnera 1 av dem. Skriver "TDK" eftersom de var licenstillverkade av nån annan, men det vet man kanske inte på förhand, och det visar på att inte heller kända märken går att lita på. Dessutom vill min BD-brännare som default overspeeda en del skivor så har man brännarprogrammet satt till Max så får man nog räkna med problem ibland.

Vi får se hur det blir med det nya formatet, men med tanke på att man kan lagra 100GB på Bluray, och att M-Tec har sin "stenskiva" som kan läsas i vanliga läsare så måste ju Panasonic/Sony komma med något som kan matcha och inte vara prismässigt helt åt skogen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 4everapple1:

Kan du kanske inte tänka dig att dessa produkter inte är riktade till normala konsumenter och kanske är mer mot företag/frilansare som behöver arkivera tunga saker?

Till er alla som tänker kommentera här, de här produkterna är inte riktade till er, det är inte en backup vi snackar om det är arkivering. Sanningen är att det bara är ett fåtal personer på Swec som detta rör och för dem är det en bra nyhet och utveckling. Och tror man att det är svårt att komma upp i 1Tb data om man arbetar inom media så får man nog titta över kanten och se hur den arbetsvärlden faktiskt ser ut.

Backup och långtidsarkivering är mycket lika. Både till syfte och sett till tid.
Men den enskilde slutkonsumenten är inte lika intresserad av långtidsbackup och/eller arkivering som företag är.

Undantag finns det givetvis.

...och de kommentarer jag skrivit är i egenskap som IT-tekniker för diverse företag med intresse av långtidsbackup (mer än ett år).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

till redaktionen:

I artikeln framgår inte vad som menas med lång tid. Här tycker jag att red kan gott vara lite mer kritiska till ett av vår tids mest svårlösta problem när ett företag bara kastar ur sig långtidslagring.
"Lång" är ju ett subjektivt begrepp och borde definieras av tillverkaren. Har inte Sony/Panasonic gjort det eller har informationen trillat bort ur artikeln? Långtidslagring (flera generationer) ställer ganska höga krav både på teknik och system som byggs upp runt tekniken. Har Sony/Panasonic en plan för hur det är tänkt att informationen ska kunna läsas om tex 100 år (förutsatt att någon information finns kvar på skivorna)?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Undrar hur det här står sig mot M-disc i praktiken. Jag misstänker ju att M-disc är en bättre långtidslösning, plus att den ju tål verkligen extrema förhållanden.

Den stora fördelen med det här är förstås lagringsutrymmet.

Det där hade jag inte sett om innan, intressant!

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Vi får se hur det blir med det nya formatet, men med tanke på att man kan lagra 100GB på Bluray, och att M-Tec har sin "stenskiva" som kan läsas i vanliga läsare så måste ju Panasonic/Sony komma med något som kan matcha och inte vara prismässigt helt åt skogen.

Dock så ska dessa skivorna inte kunna lagras i bara några år, inte bara i säg 10år utan 100 år och mer därtill, man ska kunna lagra informationen en lång tid utan försämring i datainformationen som idag oftast sker efter några få år även på de bästa skivorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Dock så ska dessa skivorna inte kunna lagras i bara några år, inte bara i säg 10år utan 100 år och mer därtill, man ska kunna lagra informationen en lång tid utan försämring i datainformationen som idag oftast sker efter några få år även på de bästa skivorna.

Visa ett ställe där Sony eller Panasonic beskriver varför formatet är speciellt gott ägnat åt långtidslagring.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av beh:

Visa ett ställe där Sony eller Panasonic beskriver varför formatet är speciellt gott ägnat åt långtidslagring.

De skriver ju att skivor är motståndskraftiga mot damm och vatten. Det är ju perfekt för långlagring!

Skämt åsido. Tittar man på hela deras pressrelesase, vilket verkar vara allt material som finns om formatet än så länge, så verkar de vara rätt tydliga med att det är arkivering som är målet. Namnet är en hint. Exakt hur de löser beständigheten förklaras inte närmare men kan de lösa det så är det ju helt klart ett platseffektivt sätt att långtidslagra data. De nämner specifikt film och TV som viktiga kunder. Speciellt nu när mer film spelas in i 4K varpå råmaterialet blir väldigt stort. Vi får nog vackert vänta på mer information men det finns ju redan DVD-skivor designade för arkivlagring som utlovas hålla i 100 år. Sen är ju som några redan påpekat problemet ofta inte lagringsmediets hållbarhet utan den tekniska livslängden. Vilket nytta har du av en fullt fungerande 100 år gammal skiva när det inte tillverkats läsare för den på 80 år. Det är redan idag ett problem med massa databaser som håller på att förstöras av ålder för att de inte går att kopiera. Till exempel har vi massa magnetband från Stasi som inte går att läsa för att inga maskiner överlevde. Så vi måste lära oss av naturen, det enda sättet att leva för evigt är att reproducera sig om och om igen.

http://www.sony.net/SonyInfo/News/Press/201403/14-0310E/index...
http://www.sony.net/SonyInfo/News/Press/201403/14-0310E/

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ja ska man ha arkivering på den nivån så får man ju börja med att skriva ut standarder, instruktionuppsättningar, hur man bygger spelaren...etc på kopparskivor eller sten, sedan samma sak med datan.

I praktiken, vad har det för betydelse om det finns något kvar av dagens information om tusen år ? Känner ni att erat liv blivit bättre för att folk till slut lyckades tolka egypternas inhackade hieroglyfer, har den informationen någon relevans idag alls ?

Man överskattar gravt betydelsen av att spara allt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rhfqoirh:

Ja ska man ha arkivering på den nivån så får man ju börja med att skriva ut standarder, instruktionuppsättningar, hur man bygger spelaren...etc på kopparskivor eller sten, sedan samma sak med datan.

I praktiken, vad har det för betydelse om det finns något kvar av dagens information om tusen år ? Känner ni att erat liv blivit bättre för att folk till slut lyckades tolka egypternas inhackade hieroglyfer, har den informationen någon relevans idag alls ?

Man överskattar gravt betydelsen av att spara allt.

De som inte lär sig av historien är dömda att upprepa den...

Sen tror jag du grovt underskattar vikten av information.

Annars kan jag ju avslöja att det är rätt många som är ledsna över att många av de första avsnitten av Doctor Who är för evigt borta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

De skriver ju att skivor är motståndskraftiga mot damm och vatten. Det är ju perfekt för långlagring!

Skämt åsido. Tittar man på hela deras pressrelesase, vilket verkar vara allt material som finns om formatet än så länge, så verkar de vara rätt tydliga med att det är arkivering som är målet. Namnet är en hint. Exakt hur de löser beständigheten förklaras inte närmare men kan de lösa det så är det ju helt klart ett platseffektivt sätt att långtidslagra data.

Precis mitt poäng, detta formatet är till synes inget annat än BluRay på steroider och man talar inte om hur man garanterar att tekniken finns för att läsa dessa skivor / caddys när det är dags.

Skrivet av Zotamedu:

De nämner specifikt film och TV som viktiga kunder. Speciellt nu när mer film spelas in i 4K varpå råmaterialet blir väldigt stort. Vi får nog vackert vänta på mer information men det finns ju redan DVD-skivor designade för arkivlagring som utlovas hålla i 100 år. Sen är ju som några redan påpekat problemet ofta inte lagringsmediets hållbarhet utan den tekniska livslängden. Vilket nytta har du av en fullt fungerande 100 år gammal skiva när det inte tillverkats läsare för den på 80 år. Det är redan idag ett problem med massa databaser som håller på att förstöras av ålder för att de inte går att kopiera. Till exempel har vi massa magnetband från Stasi som inte går att läsa för att inga maskiner överlevde. Så vi måste lära oss av naturen, det enda sättet att leva för evigt är att reproducera sig om och om igen.

http://www.sony.net/SonyInfo/News/Press/201403/14-0310E/index...
http://www.sony.net/SonyInfo/News/Press/201403/14-0310E/

Jag tvivlar absolut inte på behovet av att lagra stora mängder information utan jag tvivlar på att formatet som helhet har någon annan egenskap som gör det mer lämpat för "långtidslagring" än att det är det optiska medium som för tillfället har högst kapacitet. Archive Disc är för mig BluRay2 tills motsatsen är bevisad.

Permalänk
Avstängd

Jag vill också hoppas på att detta kan bli Bluray2
I och med att det, än så länge, handlar om att kunna skriva till skivan en gång och sedan är den förbrukad så är det inte riktigt lämpligt för backup utan enbart arkivering av data som inte ska ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

De som inte lär sig av historien är dömda att upprepa den....

Ge mig empiriska bevis för den tesen, det var någon poet/filosof som uttalade den och sedan har det blivit en populär meme helt utan några bevis för att det skulle förhålla sig på det sättet.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra med alternativ till magnetlagrad data som t.ex. hårddiskar och kassetband, så är bra att man fortsätter utveckla optiska lösningar.

Sen är det lite som vanligt med det mesta här på Sweclockers med denna sorts uppfinningar, bara för att det inte passar er så verkar det vara en dum ide enligt er. Men som sagt, det finns industrier och nischer för det mesta.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rhfqoirh:

Ge mig empiriska bevis för den tesen, det var någon poet/filosof som uttalade den och sedan har det blivit en populär meme helt utan några bevis för att det skulle förhålla sig på det sättet.

Vet du vad, jag tror det är du som har någon sorts bevisbörda här med det udda påståendet att gammal data helt saknar värde och att allt bör slängas. För att spara och ackumulera information och därmed kunskap är det som driver civilisationen och utvecklingen framåt.

Namnet du söker är George Santayana som mycket riktigt var en poet, filosof och författare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ingen mening att sälja Blu-ray media om ingen har en enhet för att använda dem i. Ingen mening att göra/köpa Blu-ray enhet om det inte finns någon Blu-ray media.

Ute i den stora världen finns det iofs folk som kan nyttja Blu-ray media utan att ta omvägen via en dator så hurvida dylika lirare sitter i datorer eller inte är inte särskilt relevant.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av High1ander:

Jag tycker det är bra med alternativ till magnetlagrad data som t.ex. hårddiskar och kassetband, så är bra att man fortsätter utveckla optiska lösningar.

Sen är det lite som vanligt med det mesta här på Sweclockers med denna sorts uppfinningar, bara för att det inte passar er så verkar det vara en dum ide enligt er. Men som sagt, det finns industrier och nischer för det mesta.

I mitt fall handlar det om tidigare erfarenheter. Mediat i sig är lovande, men det är inte är så troligt att det blir en standard, varav formatet rätt snart dör ut. Det är enligt min mening en anledning nog att hålla sig borta. Speciellt i syftet att långtidslagra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vet du vad, jag tror det är du som har någon sorts bevisbörda här med det udda påståendet att gammal data helt saknar värde och att allt bör slängas. För att spara och ackumulera information och därmed kunskap är det som driver civilisationen och utvecklingen framåt.

Namnet du söker är George Santayana som mycket riktigt var en poet, filosof och författare.

Aha!, du är inom "media", där man slänger floskler och teser vilt omkring sig utan att känna någon bevisbörda. Allt är redan konsensus och den rätta vägen och den rätta åsikten.

Och sedan lägger du ord i munnen på folk, jag har inte sagt något av det du säger eller söker någons namn.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rhfqoirh:

Aha!, du är inom "media", där man slänger floskler och teser vilt omkring sig utan att känna någon bevisbörda. Allt är redan konsensus och den rätta vägen och den rätta åsikten.

Och sedan lägger du ord i munnen på folk, jag har inte sagt något av det du säger eller söker någons namn.

Nej jag är civilingenjör, där naturvetenskaplig metodik är kärnan och jag vet genom mina studier hur bra det är att spara på kunskap. Mitt exjobb hade varit betydligt lättare om mycket information funnits sparat digitalt. Det är lite jobbigt att leta efter referenser till konferensartiklar från 80-talet om man inte råkar ha en fysisk kopia stående i ett bibliotek. En del av de där gamla samlingarna av artiklar är ovärderliga även för dagens forskning då de innehåller resultat att bygga vidare på. Det blir så jobbigt att behöva utföra gamla experiment igen för att dra samma slutsats igen.

Hela vårt system med naturvetenskaplig metodik bygger på ackumulerad kunskap. Att hela tiden kunna referera tillbaks till tidigare publikationer och studier är viktigt. Hade vi inte kunnat göra det och alla hade behövt börja från noll så hade vi inte varit där vi är idag.

Sen kan man titta på helt andra discipliner som till exempel historia där historieomskrivning är ett reellt problem. Vi ser en del högerextrema grupperingar som jobbar hårt för att förneka förintelsen för att på så sätt legitimera sin egen övertygelse. Hitler var ju inte en dålig person, han var bara missförstådd och svartmålad. Det är inte så många år kvar innan alla förstahandsvittnen är döda och då har vi bara nedtecknad information kvar som talar om sanningen om vad som faktiskt hände.

Ditt sista stycke är något ironiskt med tanke på din lilla utläggning i första stycket. Jag kan ställa min fråga igen, har du några som helst rationella argument för att gammal data inte ska sparas? Var är dina empiriska bevis för din hypotes?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

+1 för godwin's law