Permalänk
Medlem

120x120mm Delta fläkt till Corsair H80

Hej!

Tänkte beställa ett par Delta (Delta AFB1212GHE-CF00) för att vara exakt, från Ebay. Något jag bör tänka på? Förutom det självklara att ljudet av fläktarna kommer att dräpa grannarna.

Kommer H80:n att klara att styra dessa eller vad är bästa lösningen? De ska vara i PnP då jag tröttnat på min H80....

Fläktarna kör ju via 12V, så en molex + 3pin (ska de in i pumpen, eller styra de direkt via en fläktkontroller?).

Anledningen är för att jag oavsett ska byta CPU-kylningen, och tänka testa med detta, om det nu är rent möjligt.
Processorn ligger i 50C i idle...klockad till 4.0 MHz
34C-40C när den är nedklockad till 3.2 + Intel TurboBoost(3.8 MHz)

Åsikter? Dumt? korkat?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Om du ligger på 50C i idle rekommenderar jag att du kollar att den är rätt monterad innan du börjar fundera på nya fläktar.

Sitter backplaten som den ska? Kan du röra på pumpen när du har skruvat på den?
Gör rent, ett riskorn och se till att pumpen inte lyfter under montering som kan resultera i kass kylning.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Om du ligger på 50C i idle rekommenderar jag att du kollar att den är rätt monterad innan du börjar fundera på nya fläktar.

Sitter backplaten som den ska? Kan du röra på pumpen när du har skruvat på den?
Gör rent, ett riskorn och se till att pumpen inte lyfter under montering som kan resultera i kass kylning.

Japp, börja med att montera om den... Pastan som satt på h80 från början torkar... Fläktarna som följde med h80 blåser rätt bra på fullt flås, så det finns inget syfte att byta till andra (om man inte vill ha tystare fläktar)...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Om du ligger på 50C i idle rekommenderar jag att du kollar att den är rätt monterad innan du börjar fundera på nya fläktar.

Sitter backplaten som den ska? Kan du röra på pumpen när du har skruvat på den?
Gör rent, ett riskorn och se till att pumpen inte lyfter under montering som kan resultera i kass kylning.

Skrivet av fizzdan:

Japp, börja med att montera om den... Pastan som satt på h80 från början torkar... Fläktarna som följde med h80 blåser rätt bra på fullt flås, så det finns inget syfte att byta till andra (om man inte vill ha tystare fläktar)...

Skickades från m.sweclockers.com

Bytte förra helgen. Tog för mycket första gången, då låg tempen väldigt högt när jag körde CCCT. 4 MHz 83 grader +- någon grad
Var tvungen att kolla, så jag monterade av allt. Såklart var det för mycket pasta, rengjorde ordentligt, tog ett riskorn av pastan, sedan smackade jag tillbaka allt. Då sjönk tempen. Men fortfarande så låg tempen kring 45-50C i idle. Drog ner clocken till 3.2 så sjönk allt..30-35 grader...

Efter ominstallationen av Win 7, så orkade jag inte klocka om. Körde OC Genie 2 (Lathet Deluxe). Vcore på 1.392 (något högt??)

H80:n (utan i:et) har så klena slangar. Stenhårda är de också...Originalfläktarna ska vi inte tala om...Låter så jävla mycket. Så de är borta. Sitter Vougar Vortex 3pin's 1200 RPM. De flyttar kring 60-70 CFM, vilket inte är dåligt?

Därför tänkte jag kolla ifall det går att köra Delta-fläktar innan jag byter till en ny H80i eller en H100i. Chassit är ett HAF 912 Advanced med sidofläkt.

Vet någon några andra ställen det går att då tag på Delta?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Hur blir det om du tar handen och trycker på pumpen medans du kör stresstest? Sjunker tempen då så behöver du nog shimsa backplaten.

Edit: Eller kolla filmen först innan du ger dig på att kolla, sök även på corsair forum om "loose backplate". Nu är det förmodligen inte så men det kan vara det.

http://www.youtube.com/watch?v=5JeFHtQQoCE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Hur blir det om du tar handen och trycker på pumpen medans du kör stresstest? Sjunker tempen då så behöver du nog shimsa backplaten.

Edit: Eller kolla filmen först innan du ger dig på att kolla, sök även på corsair forum om "loose backplate". Nu är det förmodligen inte så men det kan vara det.

http://www.youtube.com/watch?v=5JeFHtQQoCE

Händer nada

3.2 MHz....57 grader i 100% load. Måste vara något strul med H80:n

Eller? Kollade klippet och testade att trycka, skrika och jucka....De nada...

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Händer nada

3.2 MHz....57 grader i 100% load. Måste vara något strul med H80:n

Eller? Kollade klippet och testade att trycka, skrika och jucka....De nada...

I vilket stress program kör du då? Annars är 57C inget dåligt häller om det är stress. Normalt.

Om du kör 4Ghz med 1.2 fixed vcore vad för du för temp i load ?

Permalänk
Medlem

1,4v på 3,2mhz jävla dåligt ex du måste ha. Nej men gå in och resetta BIOS för 1,4v för 3,2ghz är ju på tok för mycket.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

I vilket stress program kör du då? Annars är 57C inget dåligt häller om det är stress. Normalt.

Om du kör 4Ghz med 1.2 fixed vcore vad för du för temp i load ?

OCCT kör jag på.

3.2 MHz = 57 grader i 100% Load. Vilket flaskar mina grafikkort...

4.0 Mhz = 83 grader i 100% Load.

Ska hem och pilla med vcore ikväll. Vad är lämpligt? 1.2 ?

Skrivet av upl8447:

1,4v på 3,2mhz jävla dåligt ex du måste ha. Nej men gå in och resetta BIOS för 1,4v för 3,2ghz är ju på tok för mycket.

1.4v på 4.0 MHz..Oavsett så låter det mycket, eller tänker jag fel?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

1.4vär högt för 4ghz, prova 1.25v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

OCCT kör jag på.

3.2 MHz = 57 grader i 100% Load. Vilket flaskar mina grafikkort...

4.0 Mhz = 83 grader i 100% Load.

Ska hem och pilla med vcore ikväll. Vad är lämpligt? 1.2 ?

1.4v på 4.0 MHz..Oavsett så låter det mycket, eller tänker jag fel?

Skämtade först om att du skrev fel prefix. M=Mega=1 000 000 G=Giga=1 000 000 000.
Men tycker 1,4volt låter mycket för den klocken (har ju dock inte jätte bra koll på ivy-e oc) men att du skulle komma upp i dem tempsen är inte konstigt med den volten tycker jag. Skulle råda dig att resetta bios och börja om med klockningen. 4Ghz är ju inget som få några större problem med. Borde ju nästan gå på stock volt.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Skämtade först om att du skrev fel prefix. M=Mega=1 000 000 G=Giga=1 000 000 000.
Men tycker 1,4volt låter mycket för den klocken (har ju dock inte jätte bra koll på ivy-e oc) men att du skulle komma upp i dem tempsen är inte konstigt med den volten tycker jag. Skulle råda dig att resetta bios och börja om med klockningen. 4Ghz är ju inget som få några större problem med. Borde ju nästan gå på stock volt.

Nu ser jag
Hjärnkontoret fick hjärnsläpp! Satt och funderade på "Vafan? Det heter väl MHz ?!" Aja, tack för headsup:en

Ja, jag får pilla med det. Har två bios på moderkortet, det ena brände jag helt..tror jag. Satte multiplikatorn på 120 och tappa mobilen på tangentbordet...

Ska prova 1.25 ikväll, tack för hjälpen.

Vill oavsett prova med Deltafläktarna

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Har bytt den gamla H80:n till en ny. H80i...Tempen har sjunkit rejält. Kör 4.2 GHz på 1.25 vcore.

62C är högsta loggade temperaturen.

Conclusion: Det kliade i köpfingrarna och de gamla plastslangarna var stenhårda..

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Såå Inga delta fläktar vart det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

Såå Inga delta fläktar vart det?

Nej jag fick inte tag på några. Får se om det blir till nya bygget som jag håller på med.

Har några grafikkort och PSU som ligger och skräpar just nu. Uppdaterar ifall jag hittar fläktar eller om det byggs något projekt.

Kort svar: nej

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Nej jag fick inte tag på några. Får se om det blir till nya bygget som jag håller på med.

Har några grafikkort och PSU som ligger och skräpar just nu. Uppdaterar ifall jag hittar fläktar eller om det byggs något projekt.

Kort svar: nej

Fan, va ju synd! Jag som ville se lite siffror på delta och radiator hahaH ;).
Låter bra, jag väntar med spänning!