Arctic Backside Cooler är bakre kylfläns för grafikkort

Permalänk
Skrivet av lillpeparoni:

Har redan haft denna kylare i 3 veckor nu och den funkar helt okej men det är galet att det inte ingår låga flänsar till VRMerna som det gjorde förr. Minnena klarar sig okej men borde också få flänsar tycker jag. Man får tänka på att kortet blir 3 slottar tjockt!

Liten dum fråga men är det nog med utrymme mellan korten om man ska köra CFX på den andra och femte slotten, jag tänkte att främre kylaren tar 2 platser och den bakre en plats?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det ska komma nån kylfläns som man enkelt kan byta ut fläktarna på. Jag har ett Asus R9 280X DC2 som ska vara vara en bra kylare men tyvärr verkar det so att fläktarna inte är av en speciell bra kvalitet då jag tycker att de 'rasslar' lite.
Jag tycker också att det hade varit bra om man på ett enkelt sätt I UEFI/BIOS skulle kunna styra chassifläktarna beroende på GPU temperatur nu ställer jag in chassifläktarna baserat på CPU temp men den blir ju knappt ljummen i jämförelse med GPUn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av whiteface:

Liten dum fråga men är det nog med utrymme mellan korten om man ska köra CFX på den andra och femte slotten, jag tänkte att främre kylaren tar 2 platser och den bakre en plats?

Tyvärr är den ännu tjockare. Den bakre tar en utöver de tre den tar med fläktarna. Totalt är mitt kort 79mm tjockt med kylaren monterad. Sitter PCI-e porten nära CPU eller minnen så måste man modifiera kylflänsen för att få plats. Se lite mer tankar om detta i denna tråd där jag skrivit förut : Länk

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Sjukt bra ide eller??

Jag har 92 grader på mina minnen på mina 7970 kort vid mining i 1500 MHz. Skulle sitta klockrent i miningriggen!!!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Musikälskare

Intressant, ska bli skoj att se tester

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Många här som inte förstår att pcb och vrm kylning är grymt viktigt. Speciellt vid överklockning som jag antar att dem flesta här är intresserade av.

R9 290x Gigabyte Windforce

Dold text

MSI GeForce GTX 780 Ti Gaming

Dold text

Många ser temperaturerna på kärnan och tänker..Oj vilken bra kylare, FEL!
Gaming modellen är en sådan modell. Jätte fina temperaturer på gpu då kylaren endast är i kontakt med gpun och inget annat. Det enda som kyler vrm är en pinsamt liten plåt som uppenbarligen inte gör sitt jobb speciellt bra.

Som ni ser på båda dom här korten så når baksidan på pcb och vrm runt 90c.
Det här är o acceptabla temperaturer om man vill överklocka ytterligare med höjning av volten.

Nästkommande bild är på ett är ett referens 780Ti från Nvidia. Hur tror ni temperaturerna ser ut här då?
Faktum är att Nvidias kylare kyler vrm betydligt bättre än eftermarknadskylarna.

En bra kylare kyler alla komponenter. Att bara ha en ordentlig backplate med en gäng pads bakom vrm gör stor skillnad.

GeForce GTX 780 Ti

Dold text
Dold text

Tycker att det här med extra kylning på baksidan är ett steg i rätt riktning. Lufttorns kylare har kommit lång och dom presterar riktigt bra. Men enda vettiga kulningen för grafikkort är vattenblock från EK idag. Innovativt tänkande ska belönas. Även om deras första version inte var så snygg!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av draztic:

Antar att denna inte passar HD7970 som alla andra..? Var fasen ska jag få tag i kylning till mitt övre kort! :'(

många articat gpu kylare passar visst 7970 ju

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallan_86:

många articat gpu kylare passar visst 7970 ju

Har inte hittat någon som fortfarande säljs :/ Hade galet gärna velat ha det då det låter en hel del med 2 i CF

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Skrivet av draztic:

Har inte hittat någon som fortfarande säljs :/ Hade galet gärna velat ha det då det låter en hel del med 2 i CF

Denna versionen bör väl passa 7970 kort? http://www.inet.se/produkt/5322377/arctic-cooling-accelero-xt...

Visa signatur

CPU I-7 3930K | MB Asus Rampage IV Extreme | GPU 2x Powercolor OC 280x | Minne Corsair Vengeance DDR3 1600 (32GB) | Skärm X-Star DP2710 "Glossy" | Chassi Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tobbbe__:

Många här som inte förstår att pcb och vrm kylning är grymt viktigt. Speciellt vid överklockning som jag antar att dem flesta här är intresserade av.

R9 290x Gigabyte Windforce

MSI GeForce GTX 780 Ti Gaming

Många ser temperaturerna på kärnan och tänker..Oj vilken bra kylare, FEL!
Gaming modellen är en sådan modell. Jätte fina temperaturer på gpu då kylaren endast är i kontakt med gpun och inget annat. Det enda som kyler vrm är en pinsamt liten plåt som uppenbarligen inte gör sitt jobb speciellt bra.

Som ni ser på båda dom här korten så når baksidan på pcb och vrm runt 90c.
Det här är o acceptabla temperaturer om man vill överklocka ytterligare med höjning av volten.

Nästkommande bild är på ett är ett referens 780Ti från Nvidia. Hur tror ni temperaturerna ser ut här då?
Faktum är att Nvidias kylare kyler vrm betydligt bättre än eftermarknadskylarna.

En bra kylare kyler alla komponenter. Att bara ha en ordentlig backplate med en gäng pads bakom vrm gör stor skillnad.

GeForce GTX 780 Ti

Tycker att det här med extra kylning på baksidan är ett steg i rätt riktning. Lufttorns kylare har kommit lång och dom presterar riktigt bra. Men enda vettiga kulningen för grafikkort är vattenblock från EK idag. Innovativt tänkande ska belönas. Även om deras första version inte var så snygg!

Håller med, jag blir alltid bekymrad när folk börjar byta ut sina kylare hej vilt, tänker på hur många som brände sina HD4850 och HD4870 i samband med kylarbyte.
Sval GPU och tokheta VRM:r blev oftast resultatet, vilket resulterade i förstörda kort med förverkad garanti.
Många har förståligt nog bytt kylare till sina R9 290(x) i dag, tack och lov verkar medvetenheten ökat och det pågår en diskution med tips på hur man kan få ned tempen även på minnen och VRM:r.
Jag tycker att det är oansvarigt att så många tillverkare inte tar hand om kylningen även av VRM:r och minnen på ett vettigt sätt, det duger inte med några läsa flänsar som skall tejpas på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har haft den här kylaren på bevakning så länge nu så jag börjar tröttna. När kommer skitet?

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus Maximus VII Hero | Intel i7 4970k | Asus R290X DirectCU | Corsair HX850W | TEAM 16GB 2133 Mhz | Samsung 840 PRO 256GB SSD | WD RED 3TB|

Permalänk
Medlem

Herregud här har man gått och köpt sig en 4670k processor och en r9 280x, och så visar det sig när jag loggar in på sweclockers att all jag egentligen behövde för att spela alla spel bra, är högt klockade minnen från corsair och bakre kylflänsar till grafikkortet.. kul

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

Jag blir lite konfunderad för här:

http://www.arctic.ac/eu_en/products/cooling/vga.html

står det att den inte är kompatibel med 750 ti

men här:

http://www.arctic.ac/eu_en/products/cooling/vga/accelero-xtre...

Står det att den är kompatibel.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Jag använde en Thermalright HR-11 på ett XFX 5850 Black Edition kort en gång i tiden, tog ner GPU värmen med runt 3 grader. Den här lösningen ser ut att kyla hela baksidan på kortet, men med moderna luft kylare (för CPU) så kommer den här lösningen från Arctic i de flesta fall inte att få plats. Dessutom så är den ful som stryk, de kunde ju också ha målat hela kylaren svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Håller med, jag blir alltid bekymrad när folk börjar byta ut sina kylare hej vilt, tänker på hur många som brände sina HD4850 och HD4870 i samband med kylarbyte.
Sval GPU och tokheta VRM:r blev oftast resultatet, vilket resulterade i förstörda kort med förverkad garanti.
Många har förståligt nog bytt kylare till sina R9 290(x) i dag, tack och lov verkar medvetenheten ökat och det pågår en diskution med tips på hur man kan få ned tempen även på minnen och VRM:r.
Jag tycker att det är oansvarigt att så många tillverkare inte tar hand om kylningen även av VRM:r och minnen på ett vettigt sätt, det duger inte med några läsa flänsar som skall tejpas på.

Härligt med sympatisörer!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Jag har ett ASUS Radeon R9 280X Matrix Platinum och det låter som f** Frågan är blir kortet längre med denna kylfläns? Står på deras hemsida att den är 288mm. Men beroende på GPU'n position så kan ju flänsen göra att kortet blir längre och då behöver man ett nytt chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaveZtream:

Jag har ett ASUS Radeon R9 280X Matrix Platinum och det låter som f** Frågan är blir kortet längre med denna kylfläns? Står på deras hemsida att den är 288mm. Men beroende på GPU'n position så kan ju flänsen göra att kortet blir längre och då behöver man ett nytt chassi

Det beror ju så klart på vilken kylfläns, kolla måtten på tillverkarens eller butikens sida, googla bilder på hur den ser ut när den sitter på.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av WaveZtream:

Jag har ett ASUS Radeon R9 280X Matrix Platinum och det låter som f** Frågan är blir kortet längre med denna kylfläns? Står på deras hemsida att den är 288mm. Men beroende på GPU'n position så kan ju flänsen göra att kortet blir längre och då behöver man ett nytt chassi

Nu kör jag förvissa 280 modellen på mitt Radeon R9 290(vet inte om fästena är placerade olika) men mitt kort är 315 mm långt med kylaren monterad.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk

lillpeparoni tack för det :). Ja då blir det ett nytt chassi då :*(. Gillar radeon korten just för deras 6x DP portar. Men deras senaste release av kort R9 280-290 låter som f**. Och kör man 5 skärmar så är ju ljudet bara så sjukt!, hade dock inte det problemet med 7970

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ah, då är jag med. Då är priset inget att gapa om.

Visa signatur

5950X, 3090