Permalänk

Datorn laggar sen fryser den

tjosan

Har lite problem då min dator börjar lagga när som helst och sen fryser och de går inte att få kontakt, de enda som är att göra är att döda den på knappen.
Har Uppdaterat alla drivrutiner och bios men problemet kvarstår.
Kör SSDn i ACHI och har senaste Firmware

tack på förhand

System:
MOB: Asus M4A89GTD PRO/USB3.0
CPU: AMD Phenom II x6 1090T
RAM: Corsair 1600Mhz CL9 XMS3 4x2GB
PSU: Corsair TX650w
GPU: Asus GTX 760
SSD: Samsung EVO 840 250GB
HDD: Samsung spinpoint F1 1tB
HDD2: WD Black 1,5tB

Visa signatur

jag har en x6, vad har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkePettsson:

tjosan

Har lite problem då min dator börjar lagga när som helst och sen fryser och de går inte att få kontakt, de enda som är att göra är att döda den på knappen.
Har Uppdaterat alla drivrutiner och bios men problemet kvarstår.
Kör SSDn i ACHI och har senaste Firmware

tack på förhand

System:
MOB: Asus M4A89GTD PRO/USB3.0
CPU: AMD Phenom II x6 1090T
RAM: Corsair 1600Mhz CL9 XMS3 4x2GB
PSU: Corsair TX650w
GPU: Asus GTX 760
SSD: Samsung EVO 840 250GB
HDD: Samsung spinpoint F1 1tB
HDD2: WD Black 1,5tB

Börja med att kolla temperaturerna i datorn med till exempel hwmonitor.
Mvh

Permalänk
Medlem

Troligtvis moderkortet som börjat fallera. Har flera gånger varit med om datorer som börjat frysa där ett moderkortsbyte har löst problemet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Låter logiskt, den börja dryga sig efter att jag flyttat den 14 mil efter en värdelös väg..

Visa signatur

jag har en x6, vad har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkePettsson:

Låter logiskt, den börja dryga sig efter att jag flyttat den 14 mil efter en värdelös väg..

Visst kan det vara moderkortet, men det skulle också kunna vara tex att processorkylaren har skakat loss.
Mvh

Permalänk

http://imgur.com/kbwQvoO

Så är temperaturerna

CPU är på 48 grader med fläkten på 4000 rpm, idle

Visa signatur

jag har en x6, vad har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkePettsson:

Datorn borde inte frysa på grund av de temperaturerna. Då är det kanske nog moderkortet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag tror att cpu kylaren har lossnat med tanke på den idle temperaturen och varvtalet på fläkten. Öppna upp och känn efter om den sitter som den ska. Annars får du montera om den med ny kylpasta.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,8GHz - MSI Tomahawk b350 - Sapphire Radeon 7870 2Gb - 16Gb Corsair LPX @ 2800MHz

Permalänk
Skrivet av rolle80:

Jag tror att cpu kylaren har lossnat med tanke på den idle temperaturen och varvtalet på fläkten. Öppna upp och känn efter om den sitter som den ska. Annars får du montera om den med ny kylpasta.

Kyllarn sitter rätt stumt på moderkortet så tror inte den har skakat lös, men få köpa kylpasta o prova

Visa signatur

jag har en x6, vad har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkePettsson:

Låter logiskt, den börja dryga sig efter att jag flyttat den 14 mil efter en värdelös väg..

Det där var en jätte viktig detalj du borde ha nämnt från början.

Dåligt byggda datorer bruka glappa efter att den flyttas. Sen spelar det roll hur datorn låg i bilen. Helst ska den ligga med moderkortet jängst ner för att minska risken att tunga kylare osv ska glappa.

Räcker INTE att bara titta och känna. Ta loss allt. Moderkort och processorn också. Kolla efter skador, böjda pinnar osv innan du bygger ihop den igen. Montera kylaren innan du sätter in moderkortet i chassit för det är enda sättet att göra det ordentligt och kunna kontrollera att det blev rätt. Kylaren kan sitta hårt med snett ej ha full kontakt.

Det är väldigt mycket som kan få den att frysa så börja med det här innan du antar att något gått sönder. Du vill inte byta tex moderkort bara för att upptäcka att det var en lagrings disk, mus, tangentbord, USB kabel osv som skadats eller porten de kopplats till.

Edit:

Skrivet av HenkePettsson:

Kyllarn sitter rätt stumt på moderkortet så tror inte den har skakat lös, men få köpa kylpasta o prova

Tyvärr räcker det inte att känna. Har själv sett flera gånger att när jag kollade kylare/moderkortet från sidan och under ifrån att kylaren satt hårt men fel/snett tex pga att ett ben inte gått igenom rätt.

stavning
Permalänk
Skrivet av panpo98:

Det där var en jätte viktig detalj du borde ha nämnt från början.

Dåligt byggda datorer bruka glappa efter att den flyttas. Sen spelar det roll hur datorn låg i bilen. Helst ska den ligga ned men moderkortet ner för att minska risken att tunga kylare osv ska glappa.

Räcker INTE att bara titta och känna. Ta loss allt. Moderkort och processorn också. Kolla efter skador, böjda pinnar osv innan du bygger ihop den igen. Montera kylaren innan du sätter in moderkortet i chassit för det är enda sättet att göra det ordentligt och kunna kontrollera att det blev rätt. Kylaren kan sitta hårt med snett ej ha full kontakt.

Det är väldigt mycket som kan få den att frysa så börja med det här innan du antar att något gått sönder. Du vill inte byta tex moderkort bara för att upptäcka att det var en lagrings disk, mus, tangentbord, USB kabel osv som skadats eller porten de kopplats till.

Ska kolla upp dedär tack
Samt köra tangentbord,mus och wifi-dongel i en annan dator och prova

Fraktar datorn med moderkortet nedåt, har den liggandes i baksätet fastklämd av passagerarstolen.

Ang. hårddiskar så har jag provat att köra olika program på olika hårddiskar för att se om den kraschar men de gör ingen skillnad.

Visa signatur

jag har en x6, vad har du?

Permalänk

Nu har jag:
Installerat om datorn
Provat alla USB portar
Kört mus och tbord i annan dator
Och bytt kylpasta

Och datorn hänger/fryser fortfarande...

Är lite lur på om de kan vara wifi dongeln(Realtek RTL8188CU). Någon som har nån erfarenhet av den?

Visa signatur

jag har en x6, vad har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkePettsson:

Nu har jag:
Installerat om datorn
Provat alla USB portar
Kört mus och tbord i annan dator
Och bytt kylpasta

Och datorn hänger/fryser fortfarande...

Är lite lur på om de kan vara wifi dongeln(Realtek RTL8188CU). Någon som har nån erfarenhet av den?

Om datorn inte fryser om du kör utan dongle så är det antagligen den som är boven.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg? Kan bero på det också, varit med om det.

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Om datorn inte fryser om du kör utan dongle så är det antagligen den som är boven.

Haha, ja de är sant ;P

Skrivet av ragequit:

Vad har du för nätagg? Kan bero på det också, varit med om det.

Corsair TX650w

Visa signatur

jag har en x6, vad har du?

Permalänk
Medlem

Har du tillgång till annat nätagg skulle jag testat med det. Låna av polare elr något. Alternativt kör du ett PSU program som kikar ifall nått är fel

Permalänk

Wifi dongeln va de inte.

Skulle gissa på att moderkortet är sopor.. De är ju 4 år gammalt o ha varit med på en del LAN så de va väl dax för den efter denhär flytten -.-

Visa signatur

jag har en x6, vad har du?