2 fläktar i toppen, blåsa åt olika håll?

Permalänk

2 fläktar i toppen, blåsa åt olika håll?

I nuläget har jag två stycken 140 mm-fläktar i toppen av mitt chassi. De båda blåser luft ut ur chassit, MEN när jag verkligen pressar datorn känner jag att märkbart varm luft endast kommer ut genom fläkt #2 (se bilden nedan) medan fläkt #1 endast blåser ut kall luft.

Därför undrar jag om någon har gjort så att fläkt #1 blåser in luft, medan fläkt #2 blåser ut luft, och därigenom har uppnått snäppet vassare kylning?

Permalänk
Medlem

Fläkt 1 som utsug "snor" ju luft från inblåset till processorkylaren. Gör inte så stor nytta skulle jag tro. Att blåsa in från toppen hade jag inte testat (varm luft stiger och allt det där), även om det möjligen hade gjort lite för processortempen. Bättre att använda fläkten som extra inblås från fronten, botten eller sidan beroende på chassimöjlighteterna.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

håller med LucaBoo, du har ju en fin vindtunnel , nu vet jag ju iof inte hur fronten ser ut om det är mycket kablar och hdd ivägen, men jag personligen hade iaf testat att montera de två top fläktarna där fram, och stänga toppen helt, lägg en bok eller något över.
Du kanske har fläktar fram oxå?, om du har det, stäng av top fläktarna och lägg något över bara för att se vad som händer, är ju alltid kul att testa lite olika configs :). Jag tror inte det är en jättebra ide med en in och en ut.

Visa signatur

im gonna walk the earth like Kane

Permalänk
Inaktiv

Du kan ju pröva, men jag undrar om det inte skulle störa luftflödet mer än det skulle göra nytta.

Permalänk
Skrivet av LucaBoo:

Fläkt 1 som utsug "snor" ju luft från inblåset till processorkylaren. Gör inte så stor nytta skulle jag tro.

Mycket möjligt! Kanske är som så att det skulle bli bättre om fläkt #2 fick fläkta på ensam i toppen.

Skrivet av LucaBoo:

Att blåsa in från toppen hade jag inte testat (varm luft stiger och allt det där), även om det möjligen hade gjort lite för processortempen.

Jo, jag är medveten om att varm luft stiger och att det kanske även kan bli som så att fläkt #1 i så fall blåser in en del av den varma luften som fläkt #2 blåser ut, om jag vänder fläkt #1 och låter den blåsa in luft i chassit alltså. Därför jag var nyfiken på om någon hade testat detta och hade några resultat de kunde redovisa.

Skrivet av waktron:

håller med LucaBoo, du har ju en fin vindtunnel , nu vet jag ju iof inte hur fronten ser ut, men jag personligen hade iaf testat att montera de två top fläktarna där fram, och stänga toppen helt, lägg en bok eller något över, kan ju vara kul att testa lite olika configs iaf : ) .

Att ta bort fläktarna och stänga toppen helt tror jag inte på. När både grafikkortet och processorn belastas är det riktigt bra med de stora fläktarna i toppen för att effektivt bli av med all värme ur chassit. Jag är dock tveksam till att fläkt #1 gör någon större nytta, fläkt #2 däremot hjälper nog en hel del – med tanke på att jag brukar kunna känna tydligt hur den blåser ut mycket varm luft ur chassit vid belastning.

Jag har för övrigt ett Define R3-chassi, med två 120 mm-fläktar i fronten som fläktar in frisk luft.

Permalänk
Medlem

Om du kör tre fläktar ut och bara två fläktar in så får du sannolikt ett undertryck i chassit (och mer damm). Med ett FD R3-chassi så kan du ju sätta in fläkt #1 i botten eller sidan och mata ffa grafikkortet med lite extra kalluft. Så hade jag gjort.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Skrivet av LucaBoo:

Om du kör tre fläktar ut och bara två fläktar in så får du sannolikt ett undertryck i chassit (och mer damm).

Genom åren har jag läst flera stycken trådar om just under-/övertryck i datorchassin. Men vad jag har förstått det som handlar det om såpass lite kraft, när vi endast pratar datorchassin med datorfläktar, att det här med under-/övertryck är i stort sett en icke-fråga. Men någon får gärna rätta mig om detta är fel!

Skrivet av LucaBoo:

Med ett FD R3-chassi så kan du ju sätta in fläkt #1 i botten eller sidan och mata ffa grafikkortet med lite extra kalluft. Så hade jag gjort.

Jag kan dessvärre inte sätta någon fläkt på sidopanelen, då tar fläkten emot mitt grafikkort och sidopanelen går inte att montera tillbaka. Jag kan dock sätta en fläkt i botten, vilket borde ge grafikkortet lite hjälp på traven – dock är jag lite rädd för att det kommer bli ganska dammigt med tiden. Jag testade en gång att montera på ett "externt" fläktfilter till fläktplatsen i botten, men det resulterade i ett störigt högfrekvent ljud när fläkten sög upp luften igenom det fläktfiltret.

Men men, ska se om jag har ork i morgon åt att ta bort fläkt #1 ur toppen och montera den i botten istället. Har ändå svårt att tro att den gör någon nytta i toppen.

Permalänk

Att varm luft stiger blir väldigt marginellt när det gäller fläktar. Den varma luften har inte en chans mot en fläkt som rör sig, inte ens om den rör sig extremt långsamt.

Jag tycker du ska skippa fläkten längst bak, och sen köra inblås på den andra i taket.

Permalänk

Fast chassin har ju en design av en anledning? De är ju byggda för insug genom botten och front, samt utblås i tak och i bak, och personlig preferens i sidan.
Tror det är bäst att köra utblås i taket.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

I nuläget har jag två stycken 140 mm-fläktar i toppen av mitt chassi. De båda blåser luft ut ur chassit, MEN när jag verkligen pressar datorn känner jag att märkbart varm luft endast kommer ut genom fläkt #2 (se bilden nedan) medan fläkt #1 endast blåser ut kall luft.

Därför undrar jag om någon har gjort så att fläkt #1 blåser in luft, medan fläkt #2 blåser ut luft, och därigenom har uppnått snäppet vassare kylning?

http://anony.ws/i/2014/03/06/2YXSy.jpg

Har du värmeproblem?

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Skrivet av Orkhan:

Har du värmeproblem?

Nej, jag uppnår bra temperaturer i nuläget. Vill bara experimentera mig fram och se om det kan optimeras en gnutta möjligtvis!

Permalänk

Risken är att in fläkten kommer suga in den varma luften som utfläkten skickar ut.

Men prova, tar inte många minuter att vända på fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Nej, jag uppnår bra temperaturer i nuläget. Vill bara experimentera mig fram och se om det kan optimeras en gnutta möjligtvis!

Okej! Tänkte bara kolla, om du är nöjd med värmen i nuläget så kanske du kan ta och läsa lite om positivt och negativt tryck i chassiet i stället och optimera lite för det.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju bygga styrningar så att luften garanterat passerar kylflänsen det är ju inte så svårt att göra ett prov med kartong och blir det bra kan du bygga nått i plast.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

Fläkt 1 som utsug "snor" ju luft från inblåset till processorkylaren. Gör inte så stor nytta skulle jag tro. Att blåsa in från toppen hade jag inte testat (varm luft stiger och allt det där), även om det möjligen hade gjort lite för processortempen. Bättre att använda fläkten som extra inblås från fronten, botten eller sidan beroende på chassimöjlighteterna.

Nje, snarare flyttar fläkt 1 luft som gör att luft underifrån kommer till cpukylaren. Precis som det skall vara.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

bara ett snabbt svar på hur du vet vilket håll fläkten blåser åt när den är igång , sätt en tändare ovanför den , blåser elden in mot fläkten eller ifån fläkten jätte simpelt och tar cirka 2 sekunder

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Skrivet av Jonte94:

bara ett snabbt svar på hur du vet vilket håll fläkten blåser åt när den är igång , sätt en tändare ovanför den , blåser elden in mot fläkten eller ifån fläkten jätte simpelt och tar cirka 2 sekunder

Jag vet åt vilket håll mina fläktar blåser, läs gärna mer än bara trådens titel nästa gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Orkhan:

Okej! Tänkte bara kolla, om du är nöjd med värmen i nuläget så kanske du kan ta och läsa lite om positivt och negativt tryck i chassiet i stället och optimera lite för det.

Säg att man bara har fläktar som suger ut luft ur chassiet, vart tror du luften som blåser ut kommer ifrån?

Den uppstår inte magiskt i chassiet för att sedan sugas ut. Luften sugs in genom alla glipor osv(som ej har damm filter).

Vill man ha minimalt med damm bör man ha lika mkt/mer in som ut luft, då kommer majoriteten av luften tas in genom in luft fläktarna som har damm filter. Eller bara in luft fläktar med damm filter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Säg att man bara har fläktar som suger ut luft ur chassiet, vart tror du luften som blåser ut kommer ifrån?

Den uppstår inte magiskt i chassiet för att sedan sugas ut. Luften sugs in genom alla glipor osv(som ej har damm filter).

Vill man ha minimalt med damm bör man ha lika mkt/mer in som ut luft, då kommer majoriteten av luften tas in genom in luft fläktarna som har damm filter. Eller bara in luft fläktar med damm filter.

Precis, det var det jag rekommenderade att han kollade upp, förstår inte riktigt vad du kvoterade mig för?

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Skrivet av Orkhan:

Precis, det var det jag rekommenderade att han kollade upp, förstår inte riktigt vad du kvoterade mig för?

Inte jag heller! Skyller på åldern..

Permalänk
Medlem

jag har testat lite med detta förut och byta riktning och lite fram och tebax och det slutade med att jag tog bort fläkt #1 för den gorde värken från eller till hur den en stog och bara onödigt ljud

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem

Är det inflation i antal fläktar man ska ha idag? Herregud plocka bort dom två fläktarna eller placera dom på något annat ställe, du lär antagligen inte märke ett piss på tempen.

Jag vet att många är "jätterädda för sina fina komponenter" men man behöver inte ÖVERDRIVA med fläktar i chassit - speciellt inte med en Noctua CPU-fläkt om i princip föser bort all värme

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Är det inflation i antal fläktar man ska ha idag? Herregud plocka bort dom två fläktarna eller placera dom på något annat ställe, du lär antagligen inte märke ett piss på tempen.

Jag vet att många är "jätterädda för sina fina komponenter" men man behöver inte ÖVERDRIVA med fläktar i chassit - speciellt inte med en Noctua CPU-fläkt om i princip föser bort all värme

Håller med dej totalt att många har väldigt många chassi fläktar och liknande och att tempen blir inte minskad . Så länge man har nån/få fläktar så händer det nått om man mäter med inga alls . Men att ha 8/12 fläktar blir inte bättre utan det är nog som du säger . Folk är rädda för sina komponenter eller hobby kan det ju samtidigt vara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Är det inflation i antal fläktar man ska ha idag? Herregud plocka bort dom två fläktarna eller placera dom på något annat ställe, du lär antagligen inte märke ett piss på tempen.

Jag vet att många är "jätterädda för sina fina komponenter" men man behöver inte ÖVERDRIVA med fläktar i chassit - speciellt inte med en Noctua CPU-fläkt om i princip föser bort all värme

Om det gör dig såpass upprörd bör du bli rasande när du ser hur jag har fyllt upp varenda tillgänglig fläktplats i mitt chassi, förutom den på sidopanelen – då någon fläkt inte får plats där pga. grafikkortets höjd.

Kan meddela att du har helt uppåt väggarna fel. Det märks tydligt på temperaturen om jag tar bort de två 140 mm-fläktarna i toppen av chassit och CPU-fläkten är långt ifrån tillräcklig för att göra sig av med den värmebildningen som uppstår i chassit när jag pressar mina komponenter.

Med ett sådant här bra luftflöde och många fläktar kan jag köra fläktarna på minimal hastighet under de flesta omständligheter och temperaturerna rör knappt på sig. Dessutom är det trevligt att kunna spela tunga spel, så som Battlefield 3, med en processor som inte blir varmare än 50~ °C och ett grafikkort som inte blir varmare än 60~ °C.

Det är naturligtvis ett hobbyinriktat tidsfördriv för min del också, men jag ser inte de negativa aspekterna av det – dessutom förskönar du verkligheten något enormt med dina påståenden om att det skulle räcka med någon enstaka fläkt, eller så är du helt enkelt okunnig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

I nuläget har jag två stycken 140 mm-fläktar i toppen av mitt chassi. De båda blåser luft ut ur chassit, MEN när jag verkligen pressar datorn känner jag att märkbart varm luft endast kommer ut genom fläkt #2 (se bilden nedan) medan fläkt #1 endast blåser ut kall luft.

Därför undrar jag om någon har gjort så att fläkt #1 blåser in luft, medan fläkt #2 blåser ut luft, och därigenom har uppnått snäppet vassare kylning?

http://anony.ws/i/2014/03/06/2YXSy.jpg

Jag tänker vara radikal och säga att ta bort fläkt 2.
Räcker med en fläkt som blåser ut luft.
Jag förmodar att de 3 fläktar blåser åt samma håll och den första fläkten tar in luft utifrån och pressar den igenom kylaren åt samma håll. Fläkt 1 ska räcka som utsug.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Är det inflation i antal fläktar man ska ha idag? Herregud plocka bort dom två fläktarna eller placera dom på något annat ställe, du lär antagligen inte märke ett piss på tempen.

Jag vet att många är "jätterädda för sina fina komponenter" men man behöver inte ÖVERDRIVA med fläktar i chassit - speciellt inte med en Noctua CPU-fläkt om i princip föser bort all värme

Mitt chassi väger totalt 37 kg och jag har 7st. noctua-fläktar. Har provat att ta bort en fläkt i taget för att se om det gör skillnad och det gör det!
mellan 10-20 grader varmare blir det!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

I mitt Fractal Define R3 (samma som TS?) gör takfläktarna stor nytta. Utan dem fick bakfläkten jobba hårt (= högt varvtal) för att blåsa ur varmluften mitt GTX780 producerar. Efter att jag tryckte in två fläktar i taket blev datorn mycket tystare under last. Om det hade räckt med en kan man diskutera, men de gör högst märkbar nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Mitt chassi väger totalt 37 kg och jag har 7st. noctua-fläktar. Har provat att ta bort en fläkt i taget för att se om det gör skillnad och det gör det!
mellan 10-20 grader varmare blir det!

20 grader när du tar bort en fläkt? Du har säkert rätt men jag tycker fortfarande det är inflation i fläktar - men det beror såklart också vad man har för låda/komponenter/overklock och många andra orsaker som dålig kabeldragning t.ex

Jag är bombsäker på att om man har en "normalbyggt" dator så Bör det räcka med en fläkt för front-insug och en för bak-utsug - såvida man har en rejäl CPU-kylare

Men förlåt om jag låter negativ över "era flygplan"

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

20 grader när du tar bort en fläkt? Du har säkert rätt men jag tycker fortfarande det är inflation i fläktar - men det beror såklart också vad man har för låda/komponenter/overklock och många andra orsaker som dålig kabeldragning t.ex

Jag är bombsäker på att om man har en "normalbyggt" dator så Bör det räcka med en fläkt för front-insug och en för bak-utsug - såvida man har en rejäl CPU-kylare

Men förlåt om jag låter negativ över "era flygplan"

Klart det är många fläktar... jag har tittat på att gå över till vattenkylning, men eftersom jag inte kan något om det så tänker jag inte våga mig på något nytt och farligt, när man köper komponenter för 20-30k
Klart en normalbygd dator inte behöver så mycket, men det här är faktiskt sweclockers och jag tror att många har snäppet över medeldatorn
Flygplan.. skulle nog kalla min för en stridsvagn. Den har börjat göra så mitt skrivbord ser skevt ut.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Off topic:

Skrivet av Orkhan:

Precis, det var det jag rekommenderade att han kollade upp, förstår inte riktigt vad du citerade mig för?

Tror inte att han lekte motorsågsmasakern och delade upp dig väl...