Permalänk
Medlem

lönt att klocka i7 4770k?

tja , är det lönt att klocka en i7a 4770k. får man ut mycket prestanda på det ? eller typ inte mycket alls

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på vad du använder den för.

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vix:

Beror ju helt på vad du använder den för.

spela battlefield 4 x) spela över huvud taget

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem

Du har ju en K-modell. Klocka på.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

spela battlefield 4 x) spela över huvud taget

BF4 tar väl en del på CPUn vad jag vet. Klocka på du.

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Du har ju en K-modell. Klocka på.

fattar mig ej på mitt moderkort. plus att jag tycker tempen är lite väl hög. vill helst ligga på 33c idle. idlar mellan 35 37.

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hijacker:

fattar mig ej på mitt moderkort. plus att jag tycker tempen är lite väl hög. vill helst ligga på 33c idle. idlar mellan 35 37.

What? varför det? Skit i Idle, ligg under 90c i load och klocka den stenhårt, den håller ändå 5 år minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

fattar mig ej på mitt moderkort. plus att jag tycker tempen är lite väl hög. vill helst ligga på 33c idle. idlar mellan 35 37.

Idle spelar iprincip ingen roll. Vad du har i load spelar däremot roll.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Idle spelar iprincip ingen roll. Vad du har i load spelar däremot roll.

ah okey , men iaf så är mitt moderkort nytt. har ej lärt mig det ännu -.-' men vet ni ungefär vad för volt ja kan börja med på 4,3 ?
ny med intel xD

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hijacker:

ah okey , men iaf så är mitt moderkort nytt. har ej lärt mig det ännu -.-' men vet ni ungefär vad för volt ja kan börja med på 4,3 ?
ny med intel xD

Testa köra på 1,25 och 4,4 ghz, om det inte går, börja höja volt och håll koll på temperaturer. Har du stockkylare så köper du ny kylare först innan du gör detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Testa köra på 1,25 och 4,4 ghz, om det inte går, börja höja volt och håll koll på temperaturer. Har du stockkylare så köper du ny kylare först innan du gör detta.

har ju vatten kylare

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hijacker:

har ju vatten kylare

Bara börja leka runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Bara börja leka runt

asså fattar nada i detta bios :S ändrar o sparar. men händer inget iaf -.-

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem

Eftersom att du inte riktigt verkar veta vad du håller på med så rekommenderar jag att du läser följande klistrade topics inom ämnet.
Lycka till

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hijacker:

asså fattar nada i detta bios :S ändrar o sparar. men händer inget iaf -.-

Save and restart för att apply'a inställningar. Bara göra 1,25 manuellt och sedan 44 multiplier

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Save and restart för att apply'a inställningar. Bara göra 1,25 manuellt och sedan 44 multiplier

jag vet , men det spraras ej

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem

det går ej. det vill ej sparas hur än jag gör o.O

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk

Flasha in ett annat bios.

Permalänk
Medlem

Lägg in senaste bios.

Läs på i olika forum, finns redan oändligt med folk spm frågar och fått svar på det du frågar efter.

Läs manualen noga, förstår du fortfarande inte eller om det inte fungerar så läs manualen igen.

Håll koll på volt o temperaturerna i load, bry dig inte om idle temp.

Gl

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

http://www.overclock.net/t/1401976/the-gigabyte-z87-haswell-o... här finns en bra manual och tips på hur du går tillväga med gigabyte kort.
Sen är det bara testa och lära sig så kommer det nog bli bra, klart du vinner fps om du klockar men du kan ju även få ett instabilt system om du inte gör rätt.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Skrivet av Hijacker:

det går ej. det vill ej sparas hur än jag gör o.O

Kollar du under load? Har du inte stängt av strömstparfunktionen så händer inget alls i idle, utan du ställer din turboklock.

Har du bara ställt in frekvens och volt så måste du kolla under load. Har du stängt av alla strömsparfunktioner vet jag inte vad som är felet.

Permalänk

Jag har kört min 4770k i 4.4 ghz och stock klock i bf4 men tycker inte jag ser så stor skillnad i spelupplevelse. Det diffade typ bara 3-5 fps för mig. Så att klocka är typ inte super viktigt kan jag tycka. Vet inte om mantle är med och hjälper till här då jag kör 290 CF

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Jag har kört min 4770k i 4.4 ghz och stock klock i bf4 men tycker inte jag ser så stor skillnad i spelupplevelse. Det diffade typ bara 3-5 fps för mig. Så att klocka är typ inte super viktigt kan jag tycka. Vet inte om mantle är med och hjälper till här då jag kör 290 CF

Finns rätt gott om folk på det här forumet som skulle sälja sin själ för 5 extra fps..

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Skrivet av statsministern:

Finns rätt gott om folk på det här forumet som skulle sälja sin själ för 5 extra fps..

Så kan det vara. Var och en gör på sitt vis. Jag kommer nog ändå köra i 4.4ghz i fortsättningen.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Kör min i 4,4 också. Visserligen sli med 780ti.
Kör jag oklockad så sjunker min fps nåt horribelt.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSGS:

Kör min i 4,4 också. Visserligen sli med 780ti.
Kör jag oklockad så sjunker min fps nåt horribelt.

Samma här. Märker av det direkt. Kan vara allt mellan 5 fps till 30 fps som diffar.

Tips från oss: Klocka på du!

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SSGS:

Kör min i 4,4 också. Visserligen sli med 780ti.
Kör jag oklockad så sjunker min fps nåt horribelt.

Liten fråga.

Hur mycket belastas dina grafikkort när CPU börjar flaska, allt oklockat resp klockat?

Permalänk
Datavetare

Om du överklockar till säg 4.5GHz så är det totalt omöjligt att du får mer än 15% högre prestanda. Har du tillräckligt bra kylning kommer din CPU alltid ligga på 3.9GHz så länge som den har jobb att utföra.

När du överklockar ökar kapaciteten för CPU-cache och beräkningsenheterna med exakt lika mycket du överklockar. Däremot så förändras inte hastigheten mot RAM + att kostnaden för att kommunicera med enheter som GPUn är också konstant, så i praktiken får man inte en helt linjär skalning med överklockning men man kommer väldigt nära 100% skalning i de lägen där beräkningarna hålls helt inom CPU-cachen (inte helt ovanligt i de program man kör på skrivbordet).

15% betyder ungefär +9FPS förutsatt att det endast var CPU-delen som var flaskhals och du ligger på 60FPS oklockat. Är oftast minimal FPS som CPU-delen kan påverka mest och då är det ofta enkeltrådprestanda man måste öka, vilket naturligtvis ökar med överklockning.

Märker man 15%? Knappast, men i idrottspsykologi konstateras det ju att bara man själv _tror_ något fungerar så kan det ändå ge en faktiskt positiv påverkan på utövarens resultat. Så bara folk totalt tror att deras överklockning gör dem bättre i spel kan det bli sant också i verkligheten!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kör du med 120/144Hz skärm så antar jag att det är värt att överklocka. Min fps blev bra mycket mer stabil och högre i bf4 när jag klockade min 2500k.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Samma här. Märker av det direkt. Kan vara allt mellan 5 fps till 30 fps som diffar.

Tips från oss: Klocka på du!

Har för mig att jag även får en bra bit över 30 fps i förlust.

Skrivet av mungo_skata:

Liten fråga.

Hur mycket belastas dina grafikkort när CPU börjar flaska, allt oklockat resp klockat?

Tyvärr kan jag ej svara på just oklockat men klockat kan jag återkomma med när jag fått mitt internet. Står just nu mitt i en flytt.

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.